Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audiokabels inspelen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 feb 2017 09:40

Audiokabels inspelen

Oke.. dit lijkt mij een beetje onzin..
Maar ik was van het weekend wat aan het lezen en kwam toen ergens uit waar men beweert dat nieuwe kabels na een tijdje inspelen hoorbaar(!) beter gaan klinken..

Audio-experts, wat denken jullie hiervan?

Ik kan me voorstellen dat iemand met een zeer goed gehoor, verschillen kan horen tussen verschillende kabels(materialen). Maar dezelfde kabel..? Ja, er was zelfs iemand die beweerde dat hij het verschil kon horen tussen de aansluitrichting van de kabels..

Onzin, of moeten we onze kabels echt serieus inspelen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 feb 2017 10:43

Re: Audiokabels inspelen

Haha. Speakers moeten inspelen, maar kabels???
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 feb 2017 11:12

Re: Audiokabels inspelen

tja...

Zomaar even een citaat:

Ik denk dat de meeste lezers het effect van inspelen van audio kabels wel eens ervaren hebben, nog niet ingespeelde kabels klinken scherp en rauw zonder de grote ruimtelijkheid die dezelfde kabel in een volledig ingespeelde staat wel laat horen. In dit artikel noem ik enkele materiaalkundige aspecten die het inspeel effect van audio kabels (deels) verklaren. Door het toevoeren van energie aan een metaal is de structuur van dit metaal veranderen! Niets vreemds aan, maak metaal bijvoorbeeld flink heet met behulp van een vlam en het trekt krom of het smelt. De toegevoerde energie om materiaal structuren te veranderen kan ook bestaan uit elektriciteit. Ook een bekend verhaal: Jaag te veel stroom door een zekering en de draad smelt. Of anders gezegd : door het toevoeren van een grote hoeveelheid elektrische energie warmt het metaal zodanig op, dat het smelt. Stuur je daarentegen minder energie door het metaal dan wordt het metaal wel warm, maar blijft het verder intact. Zo lijkt het, maar dat is niet zo. Ook een zeer geringe hoeveelheid energie kan de structuur van metaal blijvend veranderen. Maar wat doet stroom nu precies met metaal? Of preciezer: wat doet stroom met audio kabels. Het toevoeren van energie (in ons geval stroom) heeft, afgezien van wat minder belangrijke neveneffecten, twee hoofdeffecten op de metaalstructuur van een kabel.

Temperen
Temperen, of in het geval van koper of zilver het zogenaamde "uitgloeien", gebeurt al bij geringe energie toevoer en heeft een heel belangrijk effect op het metaal. Uitgloeien heeft blijvend effect op de kristalstructuur van het metaal. Een simpel praktijkvoorbeeld: Neem een volkomen recht stuk koperdraad en buig het om. Probeer het vervolgens weer recht te buigen. Dit lukt dus niet. In de draad ontstaat een hobbel op de plek waar de draad eerst is omgebogen. Dit komt omdat de draad harder is geworden op de plek van de buiging. Wil je de draad weer volkomen recht maken dan is er een eenvoudige methode. Bevestig de draad aan het plafond en hang aan de andere kant een flinke steen. Wacht 50000 jaar en de boel is weer recht. Verwarm je de draad, of stuur je er flink wat stroom doorheen, dan kun je het rechttrekken flink versnellen. Bij een voldoende sterke stroom is de tijd terug te brengen tot een paar seconden! De stroom maakt de draad dus weer zacht.

Liquatie
Ook liquatie of ontmenging vind al plaats bij geringe energie toevoer. Liquatie heeft invloed op de samenstelling van het metaal. Weer een ingewikkeld verhaal, dus wederom een praktijkvoorbeeld: Neem een pot suiker en een glazen knikker. Duw de knikker diep in de suiker. Deksel erop en vervolgens de pot een tijdje licht schudden. Deksel eraf en wat blijkt? De knikker ligt bovenop de suiker. De knikker, die je zou kunnen zien als een verontreiniging in de suiker, wordt na verloop van tijd naar de kant geduwd. Koper en zilver raken, zonder uitzondering, tijdens de verwerking behoorlijk verontreinigd met vreemde atomen. In zilver kun je bijvoorbeeld aardig wat zuurstof oplossen. (Er is hier inderdaad sprake van een oplossing, dit zijn dus geen zilveroxides !!). Die zuurstof atomen zijn niet goed voor de elektrische geleiding. Zet je het metaal onder stroom dan zorgt dit ervoor dat de zuurstof en andere verontreinigingen naar de kant worden geduwd. Elektriciteit maakt het metaal dus zuiverder!!

Mooie theorie, maar wat betekent dit voor mijn audio bekabeling? Op de eerste plaats dat elektriciteit invloed heeft op de kristalstructuur van audio kabels. Voor wie nog aan dit fenomeen twijfelde, effecten door verouderen of "inspelen" bestaan wel degelijk. Door het "inspelen" verandert de metaalstructuur, in een laboratoriumopstelling en met behulp van een elektronenmicroscoop is dit zichtbaar te maken. Het verouderen van metaal met behulp van stroom is in de wetenschappelijke literatuur uitvoerig beschreven. Waarbij het gaat om audio signalen betreft het heel kleine stromen (zeker bij interlinks) duurt het proces van inspelen erg lang, weken tot maanden kan het duren voordat een kabel het gehoormatige optimum bereikt. Daarom levert Peacock Audio alle kabels en tegenwoordig ook alle zekeringen, vrijwel volledig ingespeeld om zo meteen te kunnen genieten van een kabel of zekering die meteen vrijwel maximaal presteert.


Jaja, kabels en zekeringen worden ingespeeld..

Met mijn beperkte elektronica kennis zou ik zeggen dat de elektronenstroom niet opeens anders door een kabel gaat. En mocht er toch een verandering optreden, dan is dat volgens mij echt niet hoorbaar..

Maar het wordt zo verkocht..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2017 11:26

Re: Audiokabels inspelen

Als je kabels moet inspelen, dan slijten ze dus ook :lol: :lol:
Wat is de verwachte levensduur??

Hier staat de verklaring: http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl#inspelen

Op deze site staan nog meer fouten en fabels in de audio wereld

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 feb 2017 11:56

Re: Audiokabels inspelen

Jaap380 schreef:Haha. Speakers moeten inspelen, maar kabels???


Speakers moeten inspelen? Dus een fabrikant maakt een speaker die dus onder invloed van normaal gebruik in weergavekwaliteit verandert? Stel dat een speaker inspeelt, zeg 2 weken. Je zal dan moeten concluderen dat in de jaren daarna het 'inspeelproces' doorgaat en de speaker dus in kwaliteit afneemt?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2017 11:59

Re: Audiokabels inspelen

Pure onzin,

Inspelen is een verkoop term, zodat eventuele teleurstellingen bij een aankoop , omgebogen kunnen worden
Of te wel je kabels/ speakers moeten niet inspelen, maar juist het brein heeft zo tijd om aan de nieuwe sound te wennen

Een speaker moet koud uit de verpakking al top spelen, de suggestie dat alles nog wat stug is en soepeler moet worden, is zoals Evert-Jan al schrijft puur slijtage , en de eventuele verschillen die daaruit voortvloeien, is voor de vleermuizen wel te beluisteren,


En terecht schrijft Jan dat als het inspeel( verouderings proces) echt invloed heeft op de sound, dan kan je na 1 jaar intensief HW geweld je speaker bij de schroothoop :(


En dan hebben we nog de interlink!!!!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 feb 2017 18:01

Re: Audiokabels inspelen

Onzin dus.. Ik begon al te denken dat dit apparaatje een goede investering zou zijn..
klikkerdeklik ;)

JanWim, wat doet de interlink?

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 20 feb 2017 21:11

Re: Audiokabels inspelen

Normaal doe je zo'n dure aanschaf niet. Dit kan veel goed koper door ze een kwartiertje in de magnetron te leggen. Je weet dan echt niet meer wat je hoort! Als het niet werkt was het geen goed koper.

Waarschuwing: dit is alleen voor experts en niet voor beginners :twisted:
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 feb 2017 21:13

Re: Audiokabels inspelen

Jan schreef:
Jaap380 schreef:Haha. Speakers moeten inspelen, maar kabels???


Speakers moeten inspelen? Dus een fabrikant maakt een speaker die dus onder invloed van normaal gebruik in weergavekwaliteit verandert? Stel dat een speaker inspeelt, zeg 2 weken. Je zal dan moeten concluderen dat in de jaren daarna het 'inspeelproces' doorgaat en de speaker dus in kwaliteit afneemt?

Wil je dus beweren dat het inrijden van een (auto)motor ook onzin is? Of dat de kwaliteit van de motor na 500 km slechter is geworden?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 feb 2017 22:10

Re: Audiokabels inspelen

Knutselaar schreef:Normaal doe je zo'n dure aanschaf niet. Dit kan veel goed koper door ze een kwartiertje in de magnetron te leggen. Je weet dan echt niet meer wat je hoort! Als het niet werkt was het geen goed koper.

Waarschuwing: dit is alleen voor experts en niet voor beginners :twisted:


Goede.tip! Werkt het ook als je je speakers dan een kwartiertje in de magnetron doet?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 feb 2017 22:17

Re: Audiokabels inspelen

Jaap380 schreef:
Jan schreef:
Jaap380 schreef:Haha. Speakers moeten inspelen, maar kabels???


Speakers moeten inspelen? Dus een fabrikant maakt een speaker die dus onder invloed van normaal gebruik in weergavekwaliteit verandert? Stel dat een speaker inspeelt, zeg 2 weken. Je zal dan moeten concluderen dat in de jaren daarna het 'inspeelproces' doorgaat en de speaker dus in kwaliteit afneemt?

Wil je dus beweren dat het inrijden van een (auto)motor ook onzin is? Of dat de kwaliteit van de motor na 500 km slechter is geworden?


Hmm, toch lijkt me een auto motor iets anders. Of moeten de kabels of speakers ook een smering krijgen?

En als het geluid echt beter wordt, gaat de verlichting dan ook steeds mooier branden omdat de bedrading ingewerkt is?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2017 22:52

Re: Audiokabels inspelen

de audio wereld staat bol van leugens en onzin

wat dacht je van dit:
bio-energetische "chips". dit is een voor geprogrammeerde sticker die je eenvoudig op de behuizing van je speaker kan plakken.
en hopla het geluid verbeterd echt enorm :lol: :lol:

per sticker mag je daar 33,06 euro voor betalen

http://www.kempelektroniks.nl/nl/658/ke ... ntum-chips

voor elke toepassing is er een andere sticker, op de audiokabels op de Fuse, enz.. :lol: :lol:

zelfs op akoestische instrumenten geeft het een verbetering, binnenkort maar een sticker op een pijporgel plakken

het moet niet gekker worden, maar toch draait deze Fake industrie goed
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 feb 2017 23:05

Re: Audiokabels inspelen

Volgens gebruikers moeten ook deze chips inspelen. Moet niet gekker worden!

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 feb 2017 01:30

Re: Audiokabels inspelen

Jaap380 schreef:
Jan schreef:
Jaap380 schreef:Haha. Speakers moeten inspelen, maar kabels???


Speakers moeten inspelen? Dus een fabrikant maakt een speaker die dus onder invloed van normaal gebruik in weergavekwaliteit verandert? Stel dat een speaker inspeelt, zeg 2 weken. Je zal dan moeten concluderen dat in de jaren daarna het 'inspeelproces' doorgaat en de speaker dus in kwaliteit afneemt?

Wil je dus beweren dat het inrijden van een (auto)motor ook onzin is? Of dat de kwaliteit van de motor na 500 km slechter is geworden?


Nee, zeker niet. Maar 'vroeger' moest een nieuwe auto voor een 1000 km beurt. Mijn huidige auto moest de eerste beurt bij 15.000.
In een automotor bewegen zuigers in cilinders. Omdat deze zuigers van een ander metaal zijn dan de cilinders - en dus een andere uitzettingscoëfficiënt- en omdat deze bewegende delen ook onderhevig zijn aan -minimale- wrijvingskrachten moeten deze inderdaad (enigszins) inlopen.
Bij een speaker is er volgens mij geen sprake van wrijvingskrachten en is dus van inlopen ook geen sprake naar mijn mening.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 21 feb 2017 09:57

Re: Audiokabels inspelen

De enige die moeten ( in)spelen zijn wij :lol: :lol:

Hoe lang duurt het nog tot 1 april ? :mrgreen:


Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 feb 2017 10:39

Re: Audiokabels inspelen

anco.marijs schreef:Onzin dus.. Ik begon al te denken dat dit apparaatje een goede investering zou zijn..
klikkerdeklik ;)

JanWim, wat doet de interlink?



Ha Anco wat doet de interlink?, die verzorgd de signaal overdracht, van je geluidskaart naar de versterking
Maar ook in dat gebied bestaat zoveel onzin

https://www.hifiklubben.nl/kabels/inter ... naalkabel/

Je mag voor dit kabeltje 4.300,-p.p euro betalen. Voor 0,75cm :lol:
Onderstaand citaat komt letterlijk uit de specificatie van de boven genoemde interlink

"Fluoro-Polymer AirTube-isolatie met extra veel lucht"
"AirTube-isolatie van FEP (Fluoro-Polymer) (71% meer lucht dan de Wind)"

Tja wat moet je met deze onzin?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 feb 2017 15:43

Re: Audiokabels inspelen

In feite is het een beetje eng. Wij mensen zijn zó gericht op zelfrechtvaardiging, dat we onszelf wijsmaken dat we de beste investering ter wereld hebben gedaan op het moment dat we een kat in de zak hebben gekocht. Dit soort bedrijven maken volgens mij misbruik van hoe we psychologisch in elkaar zitten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2017 15:57

Re: Audiokabels inspelen

josq schreef:In feite is het een beetje eng. Wij mensen zijn zó gericht op zelfrechtvaardiging, dat we onszelf wijsmaken dat we de beste investering ter wereld hebben gedaan op het moment dat we een kat in de zak hebben gekocht. Dit soort bedrijven maken volgens mij misbruik van hoe we psychologisch in elkaar zitten.



Jos je slaat de spijker op zijn kop......


Maar onze brein is echt zo beïnvloedbaar, ik was in Breda bij een demonstratie, daar was een dealer met een nieuw type kabel, deze werd gedemonstreerd maar vooraf word je brein beïnvloed door een pracht verhaal, over de techniek enz...

Op dat moment is je brein gefixeerd op de te verwachte verbetering/ vernieuwing
Na het aansluiten van de nieuwe kabel was iedereen ik zelf ook ,in de overtuiging dat het wat beter klonk :lol:
Totdat er gelukkig iemand zo nuchter was om te vragen om de vorige kabel terug te plaatsen, wat met tegenzin gebeurde
En je raad het al er was geen verschil meer te horen...

Terwijl in de eerste instantie er een lichte verbetering was, zou je verwachte dat er ook weer een lichte afname zou moeten zijn?

Na het opnieuw terug plaatsen van de betere kabel was er totaal geen verschil meer te horen.
Dus zo listig is ons brein!!!!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 22 feb 2017 17:02

Re: Audiokabels inspelen

Jan Wim schreef:....
Je mag voor dit kabeltje 4.300,-p.p euro betalen. Voor 0,75cm :lol:
Onderstaand citaat komt letterlijk uit de specificatie van de boven genoemde interlink

"Fluoro-Polymer AirTube-isolatie met extra veel lucht"
"AirTube-isolatie van FEP (Fluoro-Polymer) (71% meer lucht dan de Wind)"

Tja wat moet je met deze onzin?

Haha, das ook een leuke. Is die lucht ook nog gebakken voor dat geld?


Jan Wim schreef:....
Maar onze brein is echt zo beïnvloedbaar, ik was in Breda bij een demonstratie, daar was een dealer met een nieuw type kabel, deze werd gedemonstreerd maar vooraf word je brein beïnvloed door een pracht verhaal, over de techniek enz...

Op dat moment is je brein gefixeerd op de te verwachte verbetering/ vernieuwing
Na het aansluiten van de nieuwe kabel was iedereen ik zelf ook ,in de overtuiging dat het wat beter klonk :lol:
Totdat er gelukkig iemand zo nuchter was om te vragen om de vorige kabel terug te plaatsen, wat met tegenzin gebeurde
En je raad het al er was geen verschil meer te horen...

Terwijl in de eerste instantie er een lichte verbetering was, zou je verwachte dat er ook weer een lichte afname zou moeten zijn?

Na het opnieuw terug plaatsen van de betere kabel was er totaal geen verschil meer te horen.
Dus zo listig is ons brein!!!!

Vooral een listige verkoper..
Maar een mooi verhaal, laat duidelijk zien dat we ons snel voor de gek laten houden
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 17 aug 2015 10:36

Woonplaats: Aalst GLD

Bericht 23 feb 2017 17:45

Re: Audiokabels inspelen

Dit soort gevallen vragen maar om 1 ding: Een blinde test :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 feb 2017 13:50

Re: Audiokabels inspelen

Ik moet ook wel lachen om die onzin. Maar of je het nu "inspelen"noemt of niet, het kan wel zo zijn dat speakers je na een tijdje luisteren beter gaan bevallen.
Dat fenomeen bestaat en of dat nu aan de speaker ligt, of aan ons gehoor/brein -laat ik maar even in het midden.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com