Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 maart 2017 01:39

Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Beste forumleden,

Onlangs beschreef ik in de rubriek Even voorstellen / Mijn orgel mijn nieuw opgezette 2.1 weergave. Nu ik er een tijd op gespeeld heb en na feedback van Marius55 na zijn bespeling ben ik een nadere analyse van de opzet gestart met als eerste doel de integratie met de subwoofer te verbeteren om meer draagkracht te krijgen (meer volume tussen 64 en 128 Hz).
Als eerste heb ik de KEF's Q100's weer rechtstreeks via de Musical Fidelity Pegasus (2 x 50W klasse A) op de geluidskaart aangesloten om de laagweergave te beoordelen. Daarbij moet ik constateren dat de Dynaudio BM14S ii subwoofer helaas het signaal naar de satellieten (met hoogdoorlaatfilter in de stand flat) hoorbaar vervlakt. Een akkoord klinkt minder stralend en de nagalm bij het loslaten vlakker.(vergeleken bij gelijk volume) De conclusie luidt dan ook dat ik de subwoofer niet kan gebruiken als scheidingsfilter, zonder een kwaliteitsveer te laten.
Op korte termijn zie ik als oplossing om de subwoofer parallel aan te sluiten met laagdoorlaat op 50 Hz. Uiteraard heeft dat ook weer nadelen.
Als ideaal zie ik een high-end instelbaar analoog scheidingsfilter. En wellicht zouden de satellieten wat meer moeten doorlopen in het laag. Doordat de subwoofer verder van het oor afstaat dan de satelieten heeft opdraaien van het gebied tussen 64 en 128 Hz op de sub weer als gevolg dat het echte laag weer te luid wordt. En ik kan natuurlijk ook nog experimenteren met meerkanaals geluidskaart/reaper/arc2/parametrische equilizers/Dirac,....

P.S. Nog een opmerkelijk detail van het bezoek van Marius55. We bleken elkaar te kennen van een zomerkamp uit 1978 te Saas Grund, met als extra bijzonderheid dat we daarbij allebei onze echtgenote leerden kennen. Behalve het bespelen van het orgel hadden we zodoende ook een kleine reunie van twee echtparen.

Hans Daudey

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2017 07:51

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hans.
of het echt het hoog doorlaat filter is kan ik me niet helemaal indenken, als ik me niet vergis had je toch een aardige kwaliteits sub gekocht?

waar ik eerder aan denk is het volgende
een subwoofer blijft vaak een zorgenkind, logisch als je bedenkt dat een sub te langzaam is
dus je hoort meestal eerder je fronts, wat ervoor zorgt dat je toch ondanks het lage overname punt je de sub kan gaan horen, dat is iets anders dan de sub kunnen lokaliseren.

je moet eens een meting maken van je ruimte, want hoe is het fase gedrag van je sub t.o.v je fronts?
je kan ook overwegen om je fronts t.o.v je sub op Tijd te zetten wat ook meer een eenheid geeft


als je geen meet apperatuur hebt wil ik op termijn wel eens een meting voor je maken
dan krijg je ook direct inzichtelijk of je hoog doorlaat inderdaad een gebied afvlakt
alleen op het moment is het wat erg druk dus als je wat geduld kan opbrengen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 maart 2017 15:22

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hoi Jan WIm, Hans,
Het op tijd zetten zal wel positief uitwerken, maar is niet de oorzaak van weinig draagkracht in de onderste regionen - zeg maar de onderste 2 octaven.
Het hoog klinkt werkelijk erg goed - sprankelend - maar de diepte in het geluid mis ik. De subwoofer vult dat niet op. De KEF speakers lijken iets te klein te zijn voor hun taak.
Ik wil eens mijn grote 75 W-sinus 2-weg basreflex boxen op Hans' orgel plaatsen, daarna nog eens spelen en luisteren.
Hans: staan de KEF boxen wel in fase ? Van een box 2 draadjes verwisselen en komt de diepte dan wel ?

Erg fijn om zodoende elkaar van dienst te kunnen zijn !

PS. De KEF Q100 zijn toch wel 100W-sinus boxen....dus zou goed moeten komen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 maart 2017 15:55

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hallo Marius, Jan Wim,

Ad 1. De sub tast het signaal aan:
Situatie A:
Kabel vanaf geluidskaart (tulip) naar Sub In (XLR)
Kabel vanaf sub (XLR) naar versterker (tulip)
Volume sub op 0. Hoogdoorlaat sub op "flat". Geluidsterkte geluidskaart op 70 dB gezet. Gemeten met smartphone en 1kHz sinus.
Situatie B:
XLR stekkers uit sub getrokken en rechstreeks doorverbonden. Geluidssterkte weer genormaliseerd op 70dB

Situatie B klink beter dan situatie A. Meer glans, meer diepte, beter hoorbare galm.

Ad 2. Fase KEFs onderling. De aansluiting van de KEFS op de versterker heb ik strikt op kleur gedaan.

Ad 3. Gebrek aan draagkracht.
Dit ga ik nog verder afregelen en testen. Wel nu in een nieuwe configuratie: Geluidskaart rechtstreeks naar versterker en KEFs. LIne-out van versterker verder naar Sub. Op de sub kan ik nu nog volume, laagdoorlaatfilter (50-150Hz instelbaar) en fase (0 of 180) instellen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2017 16:26

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Ik zou toch even een fase test doen: https://www.youtube.com/watch?v=kUT6ZhFdLkA&t=38s
Je gaat van asymmetrisch naar symmetrisch en weer naar asymmetrisch. En daar zou zou aan de XLR zijde best een verwisseling van draden kunnen zitten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2017 17:03

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hans,

eerst effe checken wat Evert-Jan voorstelt , want een fase probleem is nog steeds niet uit gesloten.

wat je nog kan testen is:
ik neem aan dat je een doorsnede setup bezit 2xfront speaker en 2x rear speaker?

als je nog een kanaal over hebt op je geluidskaart dan kan je deze benutten om de subwoofer tijdelijk apart te voeden.
je maak in HW een Mixdown aan die je vervolgens over de sub laat lopen

nu kunnen je Kefs niet "besmet" raken,

maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het probleem in de subwoofer ligt??

in principe kunnen de Kefs laag genoeg om naadloos aansluiting te vinden bij de subwoofer!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 maart 2017 18:55

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

De Kef Q 100 heeft een dermate goede en gladde afstraalkarakteristiek, dat een gevoeld gemis in het mid-laag idd een andere oorzaak moet hebben. Tenzij de opstelling en luisterruimte bijzonder ongunstig zijn.

Een kontrole op de overall fasegelijkheid is dus idd zeer wenselijk.

De sub mag bij deze speakers eigenlijk nauwelijks hoorbaar bijdragen, en moet dus alleen vanaf plm 60 Hz werken.

Gezien de kwaliteit van deze weergevers, hoef je ze nauwelijks af te filteren; al zeker niet met 24 dB/oktaaf....!!

Een simpel 1e orde filtertje zou moeten volstaan en geeft ook minder fasefouten. Ergens tussen 60 en 70 Hz kantelpunt. Instelbaar is natuurlijk het fijnst.

Als je alles via Reaper laat lopen, kan je daar natuurlijk prachtig filteren........is sowieso verstandig als je kritisch met je audio wilt omgaan. Of wellicht heeft je Audio Device ook EQ.....??

HG

Geert

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 maart 2017 20:03

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Evert-Jan,

Leuk die test om zonder draden te verwisselen in of uit fase te kunnen checken. Ze zijn gelukkig in fase aangesloten. Bij Uit fase klopt er ook niet veel meer van het stereobeeld tussen de luidsprekers.

Ik ga nu aan de slag met het laag inregelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 07 maart 2017 20:05

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hoi,
Kan het zijn dat de beide KEF's wel goed in fase zijn, maar de subwoofer UIT fase zit, waardoor de diepte en nagalm grotendeels wegvalt ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 07 maart 2017 21:39

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Marius,

Bij testen van een bepaald aspect probeer ik altijd eventuele andere parameters te elimineren. Een fasetest van de 2 satellieten doe ik met volume subwoofer op 0. Een test van het aantasten van het signaal door de signaalweg door de sub doe ik ook met volume van de sub op 0.

Inmiddels heb ik de fase van de sub op de best klinkende positie ingesteld, het laagdoorlaatfilter op 50Hz en het volume van de sub zo op het gehoor, eerder te laag dan te hoog.

Mijn eerste indruk is dat het geluid er nu echt staat. Het stereobeeld is breder, hoger en dieper, dan bij de vorige opzet.

Samengevat:
- de KEF Q100's geven nu het hele spectrum weer. Pas onder de 42 Hz vallen die sterk af.
- de geluidskaart is rechstreeks op de versterker aangesloten.
- de subwoofer weer via de line-out van de versterker, ingesteld op fase 0, een laagdoorlaat met kantelpunt 50Hz en met een spaarzaam ingesteld volume

Ook Geert, Evert-Jan, Jan Wim bedankt voor jullie tips. Het kan zijn dat ik na verloop van tijd hier weer eens op terug kom.

HG,

Hans

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 10 maart 2017 15:42

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Geert,

Ik probeer je voorstel eens uit voor een eerste orde hoogdoorlaatfilter met een kantelpunt van ongeveer 60 Hz. Wat dacht je van een audiograde condensator van 56nF in serie zetten? De ingangsimpedantie van de versterker is 47kOhm.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 maart 2017 17:52

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hans Daudey schreef:Geert,

Ik probeer je voorstel eens uit voor een eerste orde hoogdoorlaatfilter met een kantelpunt van ongeveer 60 Hz. Wat dacht je van een audiograde condensator van 56nF in serie zetten? De ingangsimpedantie van de versterker is 47kOhm.



Hans dit kan je ook in reaper filteren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 10 maart 2017 18:24

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Jan WIm,

De stereo geluidskaart die ik nu gebruik is van audiofiele kwaliteit (Asus essence STX ii) en heeft als kenmerk een lage jitter door een stabiele klok. Over de latency i.c.m. ASIO4all ben ik zeer tevreden (5,8 in scherm hauptwerk).
Voor mij is overschakelen naar een andere geluidskaart dus een grote stap met mogelijk weer andere problemen. Het valt gewoon een beetje tegen dat de filtering in de subwoofer kwaliteitsverlies in het hoog geeft. Inmiddels heb ik geconstateerd dat een 40 jaar oude condensator in serie ook kwaliteitsverlies in het hoog geeft.
Ik heb ook dynaudio aangeschreven dat hun filtering in de subwoofer niet deugt. Ze gaven aan dat ze getest hadden i.c.m. hun studiomonitors. Ik heb ze teruggegeven dat ze dan toch nog een ontwikkelpunt hebben als hun studiomonitors dit kwaliteitsverlies niet kunnen onderscheiden.
Het kan ook zijn dat ze naderhand een automatische inschakeling aan het audiopad gekoppeld hebben die ongemerkt kwaliteitsverlies oplevert. Ik ben benieuwd wat ze er weer op terug hebben.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 maart 2017 18:30

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hans Daudey schreef:Jan WIm,

De stereo geluidskaart die ik nu gebruik is van audiofiele kwaliteit (Asus essence STX ii) en heeft als kenmerk een lage jitter door een stabiele klok. Over de latency i.c.m. ASIO4all ben ik zeer tevreden (5,8 in scherm hauptwerk).
Voor mij is overschakelen naar een andere geluidskaart dus een grote stap met mogelijk weer andere problemen. Het valt gewoon een beetje tegen dat de filtering in de subwoofer kwaliteitsverlies in het hoog geeft. Inmiddels heb ik geconstateerd dat een 40 jaar oude condensator in serie ook kwaliteitsverlies in het hoog geeft.
Ik heb ook dynaudio aangeschreven dat hun filtering in de subwoofer niet deugt. Ze gaven aan dat ze getest hadden i.c.m. hun studiomonitors. Ik heb ze teruggegeven dat ze dan toch nog een ontwikkelpunt hebben als hun studiomonitors dit kwaliteitsverlies niet kunnen onderscheiden.
Het kan ook zijn dat ze naderhand een automatische inschakeling aan het audiopad gekoppeld hebben die ongemerkt kwaliteitsverlies oplevert. Ik ben benieuwd wat ze er weer op terug hebben.



inderdaad Hans een oude condensator kan je beter vervangen door een huidige generatie mkp of een mkp+

ben ook benieuwd wat de fabrikant als argument heeft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 11 maart 2017 21:57

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hans, dat filteren met discrete componenten hoeft toch niet meer??

Je geeft aan dat de ingangs-IMPEDANTIE 47 kOhm bedraagt, maar dan veronderstel je dus een WEERSTAND.

De echte ingangsimpedantie van een versterker is:

A. Bijna nooit zuiver ohms,

B. Vaak niet echt konstant omdat er bv een potmeter achter hangt. Dit alles voor de millibellen-zeurkousen....haha

HG

Geert ( ps: ik ben wel jaloers hoor dat jullie al die verschillen ook echt HOREN)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 maart 2017 22:11

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Geert ( ps: ik ben wel jaloers hoor dat jullie al die verschillen ook echt HOREN)



ik zie het vaak juist meer als een beperking, onbevangen naar iets luisteren, en het niet horen geeft mijn in ziens meer "rust"
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 13 maart 2017 09:04

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Geert,

- ik heb maar twee kanalen, dus leek mij een RC netwerkje een snelle oplossing om het ultralaag wat bij de KEF's weg te houden voor minder intermodulatievervorming
- de potmeter van de mid-hoog versterker staat op een vaste stand
- ik kan tussen condensator en ingang versterker nog een weerstandje naar aarde opnemen. Uitgang kaart 2V, ingang versterker 350mV.
- meten met UMIk-1 en leuk wat experimenteren met high pass, low pass, volume subwoofer
- experimenten met Dirac LIVE RCS
- resultaat op gehoor vergelijken met referentiekoptelefoon HD800

HG Hans

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 maart 2017 16:33

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Ja, als je standaard reaper er niet tussen hebt zitten, is gewoon een simpel filtertje prima. Bij Andree Bovenschen heb ik dat ook toegepast, maar dan 8 keer in zijn 8 + 1 orgelmodel.
De toleranties wegen natuurlijk ook niet zo zwaar voor deze toepassing.


HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 13 maart 2017 17:09

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hoi Hans,
Is de weergave nu al stukken verbeterd ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 13 maart 2017 18:20

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hallo Marius,

Ik heb nu nog maar een tijdelijke instelling:
-fullrange op de KEFs en laag beneden 50Hz toegevoegd via subwoofer.

Verbeteringen op dit moment:
- meer definitie en beter stereobeeld door niet gebruiken high pass filter subwoofer
- beter gevuld laagste octaaf 8 voet
Verslechteringen:
- meer intermodulatievervorming omdat satellieten nu ook de allerlaagste frequenties krijgen; bij orgelmuziek valt het mee, maar een subwoofertest kun je nog beter achterwege laten.

Een nieuw highpass filter, metingen en Dirac moeten nog t.z.t. uitgevoerd worden.

Groet,

Hans

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 13 maart 2017 18:26

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Geert,

Ik heb wat voordelige MKP high end 5% audiocondensatoren in de range van 10nF-150nF besteld. I.c.m. mijn voorraad metaalfilmweerstanden uit vorige zelfbouwprojecten en zeker i.c.m. metingen met de UMIK-1 moet ik, denk ik, wel een heel eind komen.

HG Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 13 maart 2017 18:33

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Ha Hans,

Kunnen de KEF's niet beter worden aangestuurd, zodat die meer laag krijgen ? Van ca 100 Hz omhoog moeten ze toch een behoorlijke weergave kunnen leveren.
Zie hier http://www.hifitest.de/images/testbilde ... -15565.jpg

Oh ja, daar zit dus al verbetering maar de subwoofer heeft een beter filter nodig.

Groeten, ook aan je wederhelft !
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 13 maart 2017 18:53

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Hallo Marius,

Inderdaad lopen de KEFS goed door tot 42Hz. In de vorige situatie die jij gehoord hebt stond het high pass filter op 80 Hz en het volume van de subwoofer te laag. Nu klinkt die al flink steviger. Het is ook de bedoeling om ze nu vanaf 50-60 Hz te gaan gebruiken. Ik heb ook een tijdje met alleen de KEFs gespeeld. Maar ik vond het pedaal toch te mager.

Groet,

Hans

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 14 maart 2017 17:39

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Forumleden,

Inmiddels heb ik de reactie van Dynaudio binnen:
Mads Have Pedersen (Dynaudio)
Mar 14, 11:28 CET
Hi Hans.
Yes, they all (Hans: Sub 600 en BM14S ii) have the same high pass design, but with different sensitivity levels. This is the first complaint we have received regarding the filter in this amp, therefor it is a bit strange that you are experiencing a problem. This sub is designed for a studio environment running fully balanced, are you converting your source to unbalanced at some point?
You should also keep in mind that as the BM14S is designed for professional, it utilizes PRO line level range which is +4dB whereas your A1000 is designed for -10dB. This means you are operating at lower signal levels than the sub is designed for initially.
Mads Have Pedersen
Technician Quality & Service
Dynaudio A/S
Sverigesvej 15
8660 Skanderborg
Denmark
Phone +45 8652 3411
Fax +45 8652 3116
http://www.dynaudio.com
Wat vinden jullie van de twee argumenten voor het kwaliteitsverlies?
Ik ben inderdaad van unbalanced naar balanced gegaan en na het highpassfilter weer van balanced naar unbalanced. Gewoon via een kant en klaar snoertje: ProCab REF701 en REF705

Groet,
Hans

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 20 maart 2017 21:14

Re: Kwaliteitsverlies hoogdoorlaat Dynaudio subwoofer

Forumleden,

Inmiddels heb ik de twee nog bestaande problemen aangepakt:
1. Het door Marius55 waargenomen tekort aan draagkracht.
2. Het kwaliteitsverlies door het gebruik van het hoogdoorlaatfilter (12 dB per octaaf) in de Dynaudio BM14 Sii subwoofer.

Nieuwe configuratie: Op de geluidskaart een splitterkabel die het signaal naar het laagdoorlaatfilter in de subwoofer voert en via een passief hoogdoorlaatfilter naar de Musical Fidelity A1000 klasse A versterker. Het passief filter is simpel, effectief en geeft geen hoorbaar kwaliteitsverlies. Gewoon in de signaaldraad van geluidskaart naar versterker per kanaal een condensator van 47 nF gesoldeerd. (MKP High-end Condensator JFX 47 nF 630 VDC bij de firma Juke box revival) In combinatie met de ingangsweerstand van de versterker (47 kOhm) geeft deze een kantelpunt bij ongeveer 80 Hz. Gecontroleerd met een geluidsmeting d.m.v. een UMIK-1 meetmicrofoon.
Beide problemen zijn in één keer opgelost. Doordat het filter minder steil is wordt het gebied tussen 60-120 Hz beter gevuld zonder dat ik de subwoofer teveel moet opdraaien.

De subwoofer heb ik nu als volgt ingeregeld.
1. Frequentieverloop KEFs opgemeten zonder high pass filter;
KEF100 flat.jpg

2. Met condensator in draad naar versterker.
Sats flat center 33n.jpg

3. Subwoofer volume ingesteld op grafisch recht verloop
KEF Q100-Dynaudio BM14Sii.jpg

4. Faseschakelaar goed gezet (zeer duidelijke dips in het laag te zien als die verkeerd staat)
Toch klonk dit lang niet optimaal. Vervolgens volume wat teruggedraaid i.v.m. de piek bij 20 Hz en het low pass filter opgedraaid tot ik een mannenstem met spraak optimaal vond klinken.
Meten met REW bevalt me overigens veel beter dan met Dirac testversie.
Dirac heb ik niet nodig en bovendien weet die zich niet goed tussen systeem en mijn geluidskaart te wringen (volumeregelaar toetsenbord werkt niet meer, youtube via firefox niet, hauptwerk niet, youtube via IE wel, maar ik vond het resultaat beneden de maat, zonder klinkt mooier)
Ik ben zeer tevreden, speel en luister nu met plezier en alle geluid klinkt stralend en krachtig met een stevig fundament.

Groet,

Hans Daudey
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com