Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Welke versterker / speakercombinatie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 apr 2017 20:52

Welke versterker / speakercombinatie

Ik zit met een luxeprobleem. Momenteel heb ik 3 versterkers en 4 paar speakers + een sub. Onkyo TS-SV545, (5.1 versterker vanaf 20 Hz)) met de Onkyo DR-S501 (een 2.1 DVD-receiver met instelbare crossover en 2 digitale ingangen en werkt vanaf 5 Hz) en een Quad 33-303 (30Hz-35 kHz). Alle versterkers hebben een zeer lage THD, (0,1% Quad en de Okyo's 0,08% )
Natuurlijk speelt persoonlijke smaak een rol en ik wil wel eea gaan uitproberen, maar toch ben ik benieuwd of ik een 5.1 versterker kan gebruiken voor 1 paar front en 1 paar rear speakers of dat ik beter 2 stereo versterkers kan gebruiken.
Ik gebruik een Alva Nanoface als geluidskaart.
Hebben jullie tips/advies welke versterker ik heb beste kan gebruiken en hoe aan te sluiten? (analoog of digitaal)

Overbodige informatie:
De speakerparen zijn: Tannoy 633 (tot 45 Hz) , BNS Jubilee (tot 30 Hz), BNS Unlimited 70 (tot 47 Hz) en een set MFB 541. Sub: Boston VR500 (27-100 Hz).
Uiteindelijk wil ik het met 2 paar gaan doen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2017 21:14

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Jaap

even en klein zijsprongetje :oops:

je zet overal netjes de vervorming cijfers van de versterkers erbij, niks mis mee overigens
maar waar ik me meer zorgen over maak is de geluidskaart
die geven geen echte info .m.b.t vervorming enz??
of heb ik iets over het hoofd gezien?


wat ik hier mee probeer te zeggen, de keten is net zo sterk als de zwakste schakel, en ik vrees dat dit je geluidskaart is.

bovenstaande moet je negatief opvatten hoor :oops:

ik persoonlijk ga meestal voor een simpele stereo versterking, deze presteren over het algemeen net wat beter
dan een 5.1 variant
uiteraard in een bepaalde prijs categorie


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 apr 2017 22:24

Re: Welke versterker / speakercombinatie

JW,

ik ben blij dat je het zegt hoor. Ik heb geen specificaties van het apparaat. Ik weet alleen dat Geert er ook een heeft. Nergens specs te vinden. Ik hoop niet dat dat veelzeggend is...
Maar even afgezien van de geluidskaart?
Ik kan speakers verkopen en daarvan een nieuwe geluidskaart kopen als het moet. Het gaat mij nu even om de versterkers. 2 Versterkers nemen nogal wat ruimte in. Zeker de Quad met een aparte voor- en eindversterker.
Het zou mooi zijn als ik met 1 versterker toe kan. Maar ik weet ook dat stereoversterkers over het algemeen beter presteren met stereo dan een 5.1. Maar of dat goed merkbaar is....? En of digitaal nog uit maakt of niet?
Er zit 1 Spdif op de Nanoface.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2017 22:45

Re: Welke versterker / speakercombinatie

wellicht kan Geert dan iets over de module vertellen, ik heb er geen ervaring mee

wat betreft spdif ook hier geld als de nanoface een perfecte D/A omzetting kan realiseren is digitaal beter
maar nogmaals aangezien er geen enkel cijfertje bij de geluidskaart staat, wordt ik altijd wat achterdochtig


maar ik kan er ook helemaal naast zitten

dus wellicht is input van gebruikers van deze module meer waardevol



gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 13 apr 2017 23:23

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Ik heb het service manual en schema van de Onkyo even bekeken; daar is nix mis mee; geen powwer IC,s in de eindtrappen maar netjes discrete components.

het enige wat ik aantrof: de power output EN THD cijfers voor de rear speakers is veel minder goed dan de front. Iets van 2 x 30 watt en 0,3 %.

Dit is natuurlijk verklaarbaar omdat voor home cinema het toch vooral om effecten enzo gaat. Maar of dat nou verstandig is voor full 4 channel HW samplesets betwijfel ik.

Over de alva kunnen we kort zijn: volgens de rescensies presteert hij betr. kwaliteit hetzelfde als zijn prijsklassegenoten van rond de E 250, en inmiddels istie dus veel goedkoper geworden.

Ik zou zeggen, voor erbij, als je nog een aparte PC audio setup ergens hebt, istie prima. Maar voor je main orgel setup, waar je veel geld en effort in geinvesteerd hebt, verdien je toch wellicht een MOTU of RME in de prijsklasse vanaf E500, als je tenminste niet wilt dat het hart van je installatie, zijnde je Audio device, er bekaaid vanaf komt.

Bijkomend voordeel is, dat je bij die merken veel software bijkrijgt voor het beoordelen en evt tweaken van je geluid; dat zit er bij de Alva allemaal niet bij.

Blijft een heel leuk dingetje natuurlijk, vooral met die van RME geleende 1 knops bediening.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 apr 2017 10:19

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Dankjewel Geert. Ik kan inderdaad eens gaan kijken naar een betere geluidskaart. (Motu).
Ik heb ook nog een 2.1 en dan de Quad. Wellicht kan ik dan de front-uitgangen van de Onkyo gebruiken den de rear aansturen met de Quad of de 2.1 DVD Receiver. Hij speelt ook SACD's af, dus met de specificaties zou dat toch goed moeten zitten.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 apr 2017 20:21

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Ik heb vanmiddag meteen de proef op de som genomen en heb geconstateerd dat mijn geluidskaart beslist geen zwakke schakel is en prima presteert. Dat houden we dus zo.
Voor de frontkanalen wil ik de Quad gaan gebruiken met de BNS Jubilee en voor de rear de Onkyo 2.1 met de BNS Unlimited 70. Eens kijken hoe dat is om met mijn neus op een basreflex te zitten :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 apr 2017 16:59

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Ja Jan, als ik nou gel er in doe nadat ik ervoor heb gezeten, heb ik een audiofiel kapsel :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 apr 2017 17:06

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Hoi Jaap

Ik had mijn reactie verwijderd ik vond hem toch een beetje flauw.
Maar inderdaad met je neus voor die baspoorten is een beetje gel toch wel raadzaam :D :D

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 apr 2017 18:27

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Jaap schreef:Eens kijken hoe dat is om met mijn neus op een basreflex te zitten :lol:

luister je graag uit fase dan?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 apr 2017 23:33

Re: Welke versterker / speakercombinatie

O help, wat nu weer? Ga ik uit- fase luisteren met een basreflex voor mijn neus?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2017 12:07

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Jaap380 schreef:O help, wat nu weer? Ga ik uit- fase luisteren met een basreflex voor mijn neus?


beetje plagen was dat Jaap ;)


(m1 +m2)*x'' = Flmx*Siwt - (c1 + c2 + c3)*X' - (k1 + k2 + k3)*x



m1 driver-massa
m2 lucht-massa rond de driver

C1 weerstand/ ophanging constructie van de conus
C2 luchtweerstand voorkant conus
C3 luchtweerstand achterkant conus

k1 veerconstante driver
k2 veerconstante lucht voorkant
K3 veerconstante lucht achterkant


zet de calculator maar aan, en de uitkomst is, bij een erg lage crossover is er niet zoveel fase fout maar
meer looptijden verschil
afhankelijk van de golflengtes
heel vaak worden de woofers al flink hoog gecrost, richting mid of tweeter en tja dat geluid wil ik niet horen uit de baspijp net voor mijn neus :x
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 apr 2017 15:54

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Tsa, een grap met een formule erbij....wordt toch wel weer een beetje serieus :)
Ik gebruik de Jubilees via mijn sub, waar ik de crossover op ongeveer 80 Hz heb ingesteld. Maar jij bedoelt ws de crossover van de BNS. De woofer crosst op 750 Hz.
Ik vind ze wat milder klinken dan de MFB 541. Scheelt misschien ook omdat ik ze aanstuur met de Quad 33-303.
De rearkanalen worden aangestuurd door de Onkyo.
Ik zou eigenlijk nog een mixdown kanaal in Reaper moeten maken voor de sub, zodat ook rear via de sub gaat.
Maar ik zoek dat topic eerst eens even op.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2017 21:38

Re: Welke versterker / speakercombinatie

voelde het al mijn theewater Jaap :lol:
750Hz is voor een woofer van een 3weg erg hoog
dus komt er ook veel Mid mee door de baspijp, het is ook geen nearfield speaker, je moet ze echt vrij opstellen en redelijk wat luister afstand in acht nemen, dan doen ze het zeker wel goed, een nederlands produkt, Berge's Noble Sound opgericht door Frans van den Berge een audiofiel pur sang, maar zoals elk goed nederlands bedrijf is deze ook over gevaren naar Canada.

qua klankleur is deze speaker vrij neutraal, neigt iets naar een engelse sound (Tannoy) persoonlijk vind ik de BNS echt mooier klinken dan de MFB, de MFB is meer dominant, hierdoor treed eerder luister moeheid op
de BNS klinkt iets ingetogener maar meer muzikaler, dit hou je langer vol.
maar dit kan wel per akoestische ruimte flink uitmaken


trouwens wist je dat van dit zelfde merk BNS ook een variant op een rondstraler gebouwd is?
het uiterlijk doet wat vreemd aan, maar is qua klank superieur aan het duitse model wat "wij" kennen

maarja kost ook 9000 eurie

rondstraler.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 apr 2017 22:32

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Ja ik herken wel wat je schrijft. Misschien moet ik de Jubilees toch als rearspeaker gaan gebruiken.
Dan blijft nog de vraag over wat je voor 200,- aan (vintage) speakers kunt kopen die near field wel goed presteren... B&W of Rogers misschien? Of de Kef Q300....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 apr 2017 21:39

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Ik heb me laten verleiden tot de aanschaf van een set Jamo Concert 2. Niet geweten dat Jamo ook zulke speakers heeft gemaakt.... Hier verbleken al mn andere speakers bij. Ik vergeet gewoon orgel te spelen :lol:
Als ik uitgeluisterd ben, ga ik ze eens aan mijn orgel hangen...
Overigens heb ik nog een set BNS Unlimited 70 (vloerstaanders) te koop. Ze mogen voor 50,- weg.

@Jan, wil dipool zeggen dat er twee speakers onder een hoek van ongeveer 90 graden met de ruggen tegen elkaar aan naar twee zijden afstralen? Misschien is dat ook wel zelf te maken met AMT''s? Als extraatje op conventionele speakers of heb jij ze op het wisselfilter van de standaardspeaker aangesloten?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 apr 2017 23:45

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Afbeelding


Afbeelding


Hoi Jaap

Ben ook maar aan het experimenteren geslagen, het is besmettelijk lijkt wel.
Heb de Heil amts even vervangen door 2 Dayton amts pro 4.
Dit zij zeer betaalbare amts die bruikbaar zijn als dipoles.
Bij de bovenste foto zie je het licht door het membraam vallen omdat de achterkant open is.


https://www.soundimports.eu/nl/amtpro-4.html

Deze speakers zijn in te bouwen maar ook inzetbaar als dipoles. Je kan er alle kanten mee op dus.

Heb ze even in een frame (plankendragers van de Gamma) gezet en ze gefilterd vanaf 1200 hz met mijn motu 828x.
De 828 series hebben de mogelijkheid om de ingebouwde hardwarematige programeerbare crossovers te gebruiken.
Heel handig als je van experimenteren houdt.
Het fijne van dipole speakers vindt ik toch wel het relaxte geluid. Ze zijn meer gefocust dan omnidirectionele speakers en minder upfront klinkend als gewone ingebouwde tweeters. Een mooi compromiss dus tussen rondstralers en directe afstralers.
Deze speakers klinken erg goed en doen niet onder voor de Heils.
Bijkomend voordeel is dat ze zo'n groot bereik hebben en dit dus fase rein kunnen weergeven.
Voorlopig blijf ik even zo spelen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 apr 2017 10:47

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Mensenlief, wat een bereik hebben die dingen! Vanaf 800 Hz. :o
Je hebt nu 2 enkele gebruikt, en als je een dipool zou willen maken is dat dus wel 4 x € 130,-. Dat is niet weinig.
Maar wellicht zijn 2 stuks ook al een hele verbetering. Ik ben wel benieuwd hoe dat klinkt.
Waarschijnlijk moet je dan in Reaper 4 frontkanalen gebruiken om voor de AMTs apart volume te kunnen regelen. Anders gaan ze overheersen met 4 ohm en zo'n hoge gevoeligheid?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 apr 2017 10:54

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Hoi Jaap

Je hebt er maar twee nodig. Omdat het membraam zowel naar voren als naar achteren afstraalt is een enkele unit al een dipool speaker.
Scheelt de helft. :D :D

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 apr 2017 11:56

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Jaap schreef: Mensenlief, wat een bereik hebben die dingen! Vanaf 800 Hz. :o

staar je niet blind op het overnamepunt
elk voordeel, heeft zijn nadeel........
ook deze AMT hebben een eigen FS
en waar stop je vervolgens de breakup? die met een zo'n laag overname punt zeker hoorbaar optreed
dit is niet weg werken en ga je terug horen


kijk eens naar de eigenschappen van de AMT:

Thiele-Small Parameters

Resonant Frequency (Fs)800 Hz
DC Resistance (Re)3.96 ohms
Voice Coil Inductance (Le)0.06 mH
Total Q (Qts)4.12

deze AMT is dus zeker niet geschikt om zo laag te crossen je crost dan al rond zijn eigen FS ???
een FS is absoluut geen overnamepunt. dit is een veel gemaakte fout
dit moet je echt niet doen..... leidraad is 2x de FS dus 2x 800Hz dan kan deze AMT pas echt gunstig werken rond de 1600Hz
het enige waar je nog iets mee kan winnen is de AMT uit fase aansluiten, maar je moet dan wel gaan meten.
en hoe steil ga je filteren? dit bepaalt ook het overnamepunt

of je moet een andere AMT kopen je moet rond een FS van 490Hz uitkomen


wil je dit type speaker behouden zou je eens naar een full-range elektrostatische kunnen kijken
mylar folie heeft de beste papieren qua veroudering /degradatie enz.
je hebt toch een sub ter ondersteuning
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 apr 2017 13:00

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Hoi Jan Wim

Op 800hz filteren zou ik ook niet doen, maar vanaf 1200hz met een 48db db / oktaaf filtering klinken zowel deze en ook de Heil gewoon erg goed. Wel worden natuurlijk alle hobbels en bobbels gladgestreken met Dirac.
Wat win je door ze uit fase aan tesluiten? In Reaper kan ik met een muisklik de fase van de Amt omdaaien en dan klinken ze wel anders maar ik weet niet goed wat je het best kunt kiezen in dit geval?
Heil heeft ook kant en klare speakers die op 800 hz crossovers hebben.
http://esslabsusa.com/product/amtlimitededition/
De Heils tweeters hebben zelfs een fs van 1500 hz dus die zouden pas vanaf 3000 hz gefilterd moeten worden volgens jou.
Dat wordt echter nooit gedaan.
Ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen bij Heil anders zouden ze nooit verkopen of zo goed getest worden.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 apr 2017 14:19

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Op 800hz filteren zou ik ook niet doen, maar vanaf 1200hz met een 48db db / oktaaf filtering klinken zowel deze en ook de Heil gewoon erg goed. Wel worden natuurlijk alle hobbels en bobbels gladgestreken met Dirac.
Wat win je door ze uit fase aan tesluiten? In Reaper kan ik met een muisklik de fase van de Amt omdaaien en dan klinken ze wel anders maar ik weet niet goed wat je het best kunt kiezen in dit geval?
Heil heeft ook kant en klare speakers die op 800 hz crossovers hebben.
http://esslabsusa.com/product/amtlimitededition/
De Heils tweeters hebben zelfs een fs van 1500 hz dus die zouden pas vanaf 3000 hz gefilterd moeten worden volgens jou.
Dat wordt echter nooit gedaan.
Ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen bij Heil anders zouden ze nooit verkopen of zo goed getest worden.

Groet Jan



hoi Jan.

de eigenschappen van een driver liggen vast in de T/S parameters
dit zijn meerdere parameters waaronder de FS
ik heb de eigenschappen van de AMT uit de link genoemd, met alle parameters moet je voor die tweeter FSx2 aanhouden.

dit veranderd uiteraard als de andere parameters wijzigen, en dit veranderd zodra je een ander type tweeter neemt.

jouw 1e Anton Heil heeft totaal andere parameters, die kan wel rond de 1000hz mee komen,
natuurlijk weet Heil wat ze doen, ten tijde van de ontwikkeling werden deze tweeters nooit zo straf gefilterd. ik denk zelfs dat elk huidig ontwerp max 24db als helling heeft
het overname punt ligt wel soms bij 800Hz maar niet met een 48db helling, wel een 12db

dit alles heeft dan vervolgens weer invloed op het overname punt


het moraal waar ik meer op aan wil sturen is, dat als de eigenschappen van een driver niet in acht worden genomen
het geluid niet "klopt"
Dirac kan wel veel goed maken, maar voorkomen is beter dan genezen

Wat je wint door ze uit fase aan te sluiten?
meer/minder output rond het overname gebied
dat is alles bepalend voor het frequentie/fase verloop rondom het overname gebied
stel je neemt je tweeter die cross je op 1200hz in fase
zou je deze uit fase aansluiten dan krijg je een ander overnamepunt wat soms juist enorm veel voordeel kan opleveren
maar je kan meten met de microfoon, kijk maar eens wat het meest in het voordeel uitvalt met je huidige filterhelling

ik zou het gewoon proberen, en alles wat de speaker "goed" doet is muzikale winst,
ik zou zelfs eens proberen op 12Db te filteren, ompolen tweeter, en dan meten
heel vaak zijn zulke experimenten erg nuttig, en kan je op een volkomen natuurlijke/akoestische manier zo je drivers enorm tunen

kijk eens naar deze willekeurige ingreep die grote gevolgen heeft op het geluid, of op dirac die alles moet zien te repareren.
blauw =normaal
lichtblauw= ompolen
tweeter ompolen.jpg


maar het kan ook juist invert werken, het is maar net wat je nodig hebt om een mooie aansluiting te vinden bij je Scanspeak, maar bij inverte uitkomst kan je juist je overname punten weer iets verder uit elkaar laten liggen

en dat is nu juist de kers op de taart, stoeien met de componenten en hun eigenschappen
stel je zou de Dip in het voorbeeld willen corrigeren met dirac? natuurlijk dirac is technisch daartoe in staat, maar als je het zelfde kan bereiken door puur de natuur zijn werk te laten doen, dan is dit altijd in het voordeel
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 apr 2017 18:30

Re: Welke versterker / speakercombinatie

Hoi Jan Wim

Volgens mij (weet het niet 100% zeker) geeft In het digitale domein filteren geen fase draaingen rond het crossover punt. Bij analoog filteren kan een 12 db filter soms beter klinken dan een 24 db filter door de eenvoudigere filter ontwerpen met minder fase problemen.
Omdat dat bij een dsp filter niet speelt, hoor je minder verschillen tussen een 12 db of een 24 db filter. Wel krijgt de Amt het veel makkelijker aan de onderkant zodat je met een stijl filter evt. wat lager kan gaan filteren bijv 1000hz dan met analoog.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 apr 2017 20:17

Re: Welke versterker / speakercombinatie

hoi Jan,

een filter ontwerpen analoog of digitaal heeft echt onderzoek nodig,
impulsresponse en de amplitude/faserespons moeten bepaald en in kaart gebracht worden

ik denk dat er 2 begrippen door elkaar lopen ;)
een analoog filter heeft een 90 graden fase draai bij een spoel en een C. dit na/voor-ijlen gebeurd op de spanning
de een ijlt voor en de ander na zeg maar, maar dit is niet wat het ompolen doet, dit is zowel analoog als digitaal het zelfde.

ook in een analoog filter moet je soms evengoed alsnog ompolen, ondanks de spoel en de condensator
eveneens kan het succes van wel/niet ompolen in het digitale domein zeker evengoed werken, dit staat geheel los van de eerder genoemde fase draai die analoog optreed

juist het wel / niet ompolen doe je op het moment dat de driver(s) het nodig hebben
elke driver heeft nukken en grillen die je nu eenmaal moet respecteren, het blijven mechanische voorwerpen
maar juist op dat niveau moet je gaan opereren, testen, ompolen enz.
het zou een beetje kort door de bocht zijn als bv een Avalon(of andere fabrikant) 2 willekeurige drivers neemt, die misschien niet (lekker) matchen met elkaar, er een dsp op zet , 12/24/48 db filtert en klaar is Avalon

dat is hooguit 1 uurtje werk
ik denk dat iedere fabrikant dit wel zou willen, een verdien model factor 1000 ;)
een goed kloppend (filter)speaker ontwerp, is ook voor een fabrikant soms maanden testen, meten enz.
er zijn zelfs complete filter ontwerpen die nooit op de markt komen, terwijl daar toch op ingenieurs niveau aan gewerkt is. die mannen zitten ook met een dsp te ontwerpen, digitale simulatie enz.

maak voor de gein maar eens 2 metingen met een andere polariteit en een andere filterhelling, en overnamepunt
dan wordt het veel duidelijker, dan krijg je een geheel andere totaal curve


juist in het gebied waar het gehoor het gevoeligst is wil ik persoonlijk geen overname punten hebben
ik cross nu digitaal op 400 en 4000Hz, waarvan zelfs de mid driver uit-fase staat, in-fase krijg ik het juist in die combinatie niet sluitend. ik filter digitaal op 12db . filter ik op 48db dan krijg ik een ander plaatje wat in theorie beter zou moeten zijn, maar wat minder homogeen klinkt

juist door deze ingreep klinkt en meet het geheel fase kloppend, maar dat is op dat zelfde niveau ook stoeien met de overname punten. schuiven, meten, luisteren welk type filter BW/LR enz.
als alles klopt dan mag je (buiten hooguit verdwaalde hoge harmonische) de tweeter niet eens kunnen lokaliseren
als de tweeter gebundeld tot de luisteraar komt klopt het ontwerp of de driver niet, dat heeft 70% met de overname punten en helling te maken



gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2017 09:12

Re: Welke versterker / speakercombinatie

hoi Jan,

kijk eens rustig naar wat er met de totaal curve gebeurd als je echt op filterbouw niveau gaat stoeien.
plaatjes zeggen vaak meer dan hele lappen tekst
heb vanmorgen mijn mid in fase met de rest aangesloten, wat voor de hand ligt
maar kijk eens wat een enorme dip dit geeft
sluit ik juist de Mid uit-fase aan dan trekt de curve veel strakker

vervolgens zie je dan nog een gezamenlijke dip op 150Hz dit kan je er uit halen door puur de filterhelling te veranderen
door zo een beetje te stoeien met de spullen, kan je 80% een curve bereiken die nog maar erg weinig correctie nodig heeft
ook de fase op het overname punt vraagt om een omgepoolde Mid driver

het beïnvloed ook direct het totaal van de andere driver, want daar zie je ook de gele lijn veranderen terwijl dat al buiten het crosspunt van de Mid ligt, en toch valt alles zo beter op zijn plaats

geel= in-fase wat je in de 1e instantie zou kunnen beschouwen als oké
paars=uit-fase wat wellicht wat tegenstrijdig overkomt, maar juist de curve heeft dit keihard nodig heeft

mid ompolen gemeten op 2mtr afstand.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 28 apr 2017 10:08, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com