Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Bluetooth audio

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 26 apr 2017 09:21

Bericht 26 apr 2017 10:28

Bluetooth audio

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik pas in de gelegenheid met Hauptwerk aan de slag te gaan.
Dat lijkt allemaal aardig te lukken. Ik ben in het bezit van de Advanced versie en heb er Utrecht bij aangeschaft. Uiteraard ben ik voornemens in de loop van de tijd meer samplesets aan te schaffen. Inmiddels kun je me wel 'verslaafde' noemen :D

Nu heb ik een Bluetooth geluidsbox aangeschaft, deze blijkt met Hauptwerk echter niet te werken. Heeft iemand daar ervaring mee? De box kan ook met draad aangesloten worden en dan werkt het wel.

Daarnaast ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met het intern geheugen verhaal van Hauptwerk. Ik heb helaas 8GB op m'n MacBook (niet uitbreidbaar, vast gesoldeerd), maar wel 512Gb SSD. Nu zat ik te denken aan 'virtueel RAM' geheugen, maar daar lijkt Hauptwerk niet mee om te (kunnen) gaan. Ik heb dit alleen nog geprobeerd met MacOS en nog niet met Windows. Ik spendeer m'n geld voorlopig liever aan samplesets dan aan een pc :P

Alvast bedankt voor het meedenken!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 apr 2017 10:51

Re: Bluetooth audio

Bluetooth en Hauptwerk gaan zo wie zo niet goed samen.

Bluetooth is een streaming format. Dat betekent dat door het streamen vertraging in het geluid zit. Voor een weergave van een CD of audio vanaf internet is dat geen probleem, maar als je een toets van een orgel indrukt, wil je niet een 1/2 sec wachten op de bijbehorende klank maar direct geluid horen. Realtime audio dus.
Dus het aansluiten met een draad is wel de juiste oplossing.

Virtueel geheugen (dus je bestaande geheugen uitbreiden met een SSD) gaat niet werken met realtime audio.
Als een toets is ingedrukt moet HW direct de bijbehorende WAV file afspelen. Daarvoor zitten deze in RAM. Het laden van de WAV file vanaf de SSD duurt in vergelijking hiermee te lang (10 GB/s of meer versus 600 MB/s).

De 8GB blijft dus de bottleneck, zeker omdat er nog een operatingsysteem in RAM moet en er enige reserve moet zijn in vrij beschikbare geheugen.
Je zou iets met Reaper kunnen proberen (is er ook voor de Mac) en reverb en dan de set via truncate afkappen. Je kunt dit 60 dagen uitproberen. Het wordt dan natuurlijk niet als de echte Dom/Utrecht of een andere kerk maar je kunt wel meer registers gebruiken/laden.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 28 apr 2017 23:16

Re: Bluetooth audio

Hoi,

Even een reactie van mijn kant. Ik begon met Hauptwerk verkennen met de gratis versie en toen bleek dat hardware werkte, heb ik mijn PC verbouwd tot Core-i7 met 32GB RAM, want dat is advies voor de Utrecht sampleset en voor Laurensorgel Rotterdam of Bovenkerk Kampen is zelfs 64 GB en voor die sample-sets zou ik dus weer mijn PC een GIGA upgrade moeten geven of vervangen. Dus investeren in sample-sets moet hand in hand gaan met investering in hardware van de PC.De zwakste schakel bepaalt de strekte van de ketting.

Groetjes, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 apr 2017 19:51

Re: Bluetooth audio

Gefeliciteerd met de goede start! Wat FredM zegt klopt: je kunt simpel beginnen met Hauptwerk, maar als je het maximale er uit wilt krijgen, moet je in de hele keten investeren. Dus behalve mooie sample sets ook genoeg computergeheugen, een goede geluidskaart, goede speakers, die je ook op een goede manier weet op te stellen...

Als je op een gegeven moment al 4 samplesets hebt, dan levert het volgende set maar 25% extra plezier op. Terwijl je voor hetzelfde geld een investering kunt doen in de hardware die een veel betere geluidskwaliteit en dus veel meer extra plezier oplevert.

Dus de kunst is om bij iedere investering in te schatten wat je het meeste speel- en luisterplezier oplevert. Dit forum barst van de ervaringsdeskundigen, dus blijf hier vooral langskomen!

Berichten: 4

Geregistreerd: 26 apr 2017 09:21

Bericht 01 mei 2017 09:48

Re: Bluetooth audio

@Evert-Jan
Dat de techniek niet stilstaat is wel zeker, bluetooth heeft ook een hele ontwikkeling doorgemaakt en het leek me buitengewoon interessant dit te proberen. Al is het dan nog niet gelukt. Dat ik hiermee gelijk de 'diepte' in ga maakt het 'werken' met hauptwerk alleen maar leuker.

Wanneer ik gewone audio afspeel zit er ook niet/nauwelijks vertraging tussen, dus theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Toch nog maar even de draad er aan ;)
Tot op heden zit ik meestal met een koptelefoon op 't hoofd. Toch wel de 'dichtste' (geluids)ervaring.

Virtueel geheugen met een SSD schijf en een snelle PC zou ook hier theoretisch kunnen werken.
Hoeveel verschil daar in GB/MB tussen zit is mij niet exact bekend.
Reaper ken ik niet, maar ga ik eens proberen.

Ik heb nog een iMac staan en ben nu voornemens deze voor Hauptwerk te gaan gebruiken. Inmiddels zit daar een SSD schijf in en het geheugen kan ik nog een beetje uitbreiden, wellicht met een tweak ook nog wel naar 64Gb of 128Gb. Momenteel zit er 16Gb in.

Momenteel laad ik de sampleset van Utrecht alleen de frontregisters in op 16-bits. Dat gaat prima met 8Gb.


@FredM
Mooi verwoord: "de zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting" :D Eens!
Begroting voor 2017 misschien maar eens herzien, tja financiële planning hè ;)

@josq
Zoals ik ooit eens tegen iemand zei: ik zie iedereen als een grote bibliotheek, trek open die lades en je kunt de info vast wel gebruiken. Je kan ook zeggen: ik zie iedereen als een orgel, trek de registers open en er komt vast wel muziek uit. Hoe mooi of lelijk de kast ook is; ieder orgel heeft wel 'wat' in zich 8-) Dus die ervaringsdeskundigen zal ik zeker nog wel eens 'lastig vallen'!

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com