Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tutorial Akoestisch filteren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jan 2018 16:16

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Geen probleem Jaap, maar vaak krijg je in een workshop teveel info in een te korte tijd.

Vandaar de tutorial
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 23 aug 2019 00:31

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Jan Wim schreef:Stap 4

de filter waarde plakken we in de DSP

let op dit doen we door een Biquad te maken, dus niet via de algemene crossover functie

biquad.jpg


we hebben nu dus Elektronisch het filter ingesteld, maar gaan dit opnieuw akoestisch controleren.

want dat zijn 2 verschillende zaken, elektronisch en akoestisch

woofer helling.jpg


groen=woofer meting zonder filter
oranje=woofer meting met filter
nu zien we dat de woofer netjes de curve van de 12db helling volgt ...... en in onze eigen akoestiek nog wel ;)

dit ga ik nu ook op dezelfde wijzen doen voor de andere drivers

en we gaan ervoor zorgen dat de crossover punten akoestisch kloppen, dit kan afwijken van de elektronische DSP invoer


drivers met totaal.jpg


nu zie je akoestisch gemeten de 3 drivers met elk hun eigen bereik( filterhelling kan je natuurlijk instellen zoals je wilt, maar ik zelf bekijk altijd wat een driver zelf aan afval heeft, dan krijg je de mooiste natuurlijkste sound

boven de 3 drivers heb ik in het zwart de curve van de totaal meting gedaan, dit ziet er al veel strakker uit dan in het begin toch?

maar laten we nu eens kijken wat er voor verschil tussen elektronische en akoestische waarde zit, ik denk dat je schrikt.

de 3 drivers wil ik op de volgende punten laten overnemen n.l.
laag op 600Hz
mid op 600-4000Hz
hoog op 4000Hz

dit wil ik akoestisch terug zien!!!!!!!!

wat moet ik dan elektronisch (dsp) invoeren

laag 300Hz
mid 550-4500Hz
hoog 3000Hz

je ziet daar zit al een fors verschil

dus zou je puur elektronisch filteren dan klopt je speaker niet met je eigen akoestiek!!!!!!!

maar zijn we er nu??

nee, want we gaan kijken of de fase per overname gebied klopt

dit doe ik door in de DSP de fase even om te draaien let op de volgende meting


Maar als je in Hauptwerk 3 kanalen aanmaakt voor 1 luidspreker , 1 voor laag , 1 voor midden, en 1 voor hoog en je stuurt de subbas 16 naar laag en de hopijp 8 naar midden en een octaaf 2 naar hoog dan heb je geen passieve filtering meer nodig zo in het kort omschreven ?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 aug 2019 00:59

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Hoi Lub

Dat zou best kunnen maar vergeet niet dat elke toon ook harmonischen heeft.
Als je een toon van 32 hz naar alleen een lage tonen speaker stuurt (subwoofer bijv.) dan moet die speaker ook de harmonischen van die toon kunnen weergeven en die kunnen wel tot in de 3000hz aanwezig zijn. Als die speaker dat niet kan dan gaat het karakter van de toon verloren.
Dus je moet dan speakers gebruiken die m.b.t. het freq. spectrum elkaar flink overlappen.
Je kan in Hauptwerk ook bass splitt gebruiken. Dat doe ik ook.
Ik heb midwoofers van scanspeak en die krijgen alle tonen tot 400 hz toegedeeld maar kunnen door hun bereik ook de harmonischen tot wel 8000hz aan.
De rest vanaf 400 hz gaan naar 2 Kleine Kef speakers (Kef E301) die nu in het laag ontlast worden en in combinatie met de scanspeaks een prachtig driedimensionaal geluidsbeeld neerzetten.
Zo kan je dus wel spelen met toewijzing van de noten in Hauptwerk maar dan beter niet per register maar per weergave frequentie.
Tussen laag en mid heb ik dus geen scheidingsfilter meer. Wel echter in de Kefs.

Groet Jan

Groet Jan

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 23 aug 2019 14:19

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Bedankt Jan ,

Zoiets pas ik ook toe met mijn kefs (subwoofer overbodig) alle frequentie's tot 200 hertz gaan naar de kef luidspreker en boven de 200 hertz gaan naar de overige luidsprekers.
Via reaper heb ik een een kanaal aangemaakt waar de kef's op aangesloten zodat ik van alle overige kanalen de frequentie's tot 200 hertz naar dit kanaal kan sturen , echter zijn de kef's ook weer op een andere groep full range actief.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 aug 2019 21:04

Re: Tutorial Akoestisch filteren

lub schreef:Bedankt Jan ,

Zoiets pas ik ook toe met mijn kefs (subwoofer overbodig) alle frequentie's tot 200 hertz gaan naar de kef luidspreker en boven de 200 hertz gaan naar de overige luidsprekers.
Via reaper heb ik een een kanaal aangemaakt waar de kef's op aangesloten zodat ik van alle overige kanalen de frequentie's tot 200 hertz naar dit kanaal kan sturen , echter zijn de kef's ook weer op een andere groep full range actief.


Moet je nog wel zorgen dat de grondtoon en de harmonische op tijd en in fase klinken als je ze verdeeld over drivers.
De grondtoon en harmonische zijn n.l in de set ook 1.
Harmonische krijgen ook een eigen volume in de ODF
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 23 aug 2019 21:51

Re: Tutorial Akoestisch filteren

Klopt Jan Wim en dat is zelfs hoorbaar !
Hoe langer je er mee stoeit en probeert des te beter het gaat klinken .
Alleen ik zou zo graag willen dat er in de ODF niet "gesleuteld" word aan de sample, want dat is helaas wel het geval.
Als je een sampleset(Wat geschikt is voor zowel Hauptwerk als grandorgue)in grandorgan afspeeld dan klinkt dat soms beter dan met Hauptwerk.
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com