Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

advies versterker

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 19:55

advies versterker

Helaas heeft mijn versterker het begeven. Ik ben er zelf niet erg in thuis dus ben benieuwd naar jullie advies.

Ik heb 2 B&W v204 speakers van 4 ohm en 100 watt din / 200 watt piek.

Zelf zat ik te denken aan de Denon pma 50, maar levert deze wel genoeg vermogen?
Een digitale versterker heeft wel mijn voorkeur aangezien ik maar een simpele lexicon geluidskaart bezit.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 feb 2018 20:30

Re: advies versterker

Ik ben ook wel benieuwd naar je budget. Een goede digitale versterker is niet goedkoop. Begint vanaf € 400,- Analoog is veel goedkoper en het is de vraag wat uiteindelijk beter klinkt. Hangt van veel factoren af (ruimte, kwaliteit geluidskaart, wel of geen roomcorrectie etc.)
Je kunt rustig een Kenwood stereoversterker van € 100,- van Marktplaats halen met 2 x 80W continu (RMS) . Daar kun je je geen buil aan vallen.
Als je een subwoofer gebruikt is een 2.1 versterker wel handig. Als je surround speelt, heb je 2 stereoversterkers nodig.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 08 feb 2018 20:34, in totaal 2 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 20:32

Re: advies versterker

Alex,

de pma50 is een uitlopend model(waar niets mis mee is)

alleen je moet heel erg oppassen dat je niet ergens de pma-50 koopt van de 1e generatie, want die schieten sneller zonder aanleiding in de overbelast stand, en als het tegen zit moet die dan gerepareerd worden.


als ik jouw was zou ik de pma-60 kopen
dan heb je gelijk voldoende vermogen om de vloerstaanders aan te sturen.

als je niet meer dan je front kanalen gebruikt heb je lexicon geluidskaart niet eens meer nodig
de pma-60 kan je ook perfect inzetten als vervanging voor je geluidskaart.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 20:37

Re: advies versterker

Mijn budget is max. 500 momenteel.
Ik gebruik de lexicon alpha, een vrij simpele geluidskaart. Op zich is de geluidskwaliteit niet slecht, maar ik denk dat het met mijn huidige speakers nog wel beter kan, of niet?
Ik gebruik geen roomcorrectie en het orgel staat in een ruimte van c.a. 30 m2. Ook gebruik ik (nog) geen subwoofer.

Uiteraard kan ik nu ook een versterker van marktplaats afhalen, en in de toekomst meer investeren.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 20:40

Re: advies versterker

Het is inderdaad de bedoeling om de lexicon er tussenuit te halen, want deze voegt aan de kwaliteit niets toe denk ik.

Is 50 watt zeker genoeg voor mijn speakers?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 20:51

Re: advies versterker

Alex,
ik weet nog niet of je surround of stereo speelt...


als ik van het laatste uitga is mijn volgend advies.

koop nog even niets
spaar nog 100 euro en koop dan de pma-60


ik zelf heb de volgende gedachte:
je kan een schitterend meubel maken/hebben(niets op tegen:))
klavieren van hout enz....bij wijze van spreken.(heb ik ook)

maar audio is uiteindelijk maar de enige manier om je set thuis te beluisteren

je kan grofweg 2 kanten op:
A. je koopt alles redelijk budget.
B. je investeert in een volledig digitaal pad.

uit eindelijk zal je ruimte akoestisch behandeld moeten worden(softwarematig)

maar ook na correctie blijft optie B toch de winnaar. het kwaliteits verschil blijft waarneembaar.


alleen het grote nadeel is, het kost geld, en die beslissing zal voor iedereen anders uitvallen.




succses met de keuze
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 20:53

Re: advies versterker

alexm12 schreef:Het is inderdaad de bedoeling om de lexicon er tussenuit te halen, want deze voegt aan de kwaliteit niets toe denk ik.

Is 50 watt zeker genoeg voor mijn speakers?



lijkt me voor een huiskamer meer dan genoeg!

ik weet alleen de gevoeligheid van je speakers niet

je kan checken hoeveel vermogen je huidige versterking heeft?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 21:13

Re: advies versterker

Inderdaad bepaalt de audio de kwaliteit en niet hoe het meubel eruit ziet, daarom is mijn meubel al 2 jaar nog niet helemaal af :D

Ik gebruik momenteel alleen stereo en dat zal ook wel zo blijven denk ik.

Ik neig inderdaad naar de PMA 60, ook omdat daar een koptelefoonversterker in zit.

Wat bedoel je met een volledig digitaal pad?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 21:27

Re: advies versterker

alexm12 schreef:Wat bedoel je met een volledig digitaal pad?



heel strikt genomen zitten er in je speakers nog analoge componenten die ook wat vertroebeling / kleuring aan het signaal meeggeven.

dit zit wel ergens op "zeurpiet" niveau, maar het is hoorbaar.

dus met volledig digitaal bedoel ik dat er dan nergens in de keten nog iets analoog voortkomt (met uitzondering van je driver.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 08 feb 2018 21:28, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 21:27

Re: advies versterker

Jan Wim schreef:
alexm12 schreef:Het is inderdaad de bedoeling om de lexicon er tussenuit te halen, want deze voegt aan de kwaliteit niets toe denk ik.

Is 50 watt zeker genoeg voor mijn speakers?



lijkt me voor een huiskamer meer dan genoeg!

ik weet alleen de gevoeligheid van je speakers niet

je kan checken hoeveel vermogen je huidige versterking heeft?



45 watt per kanaal naar 8 ohm
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 21:29

Re: advies versterker

Jan Wim schreef:
alexm12 schreef:Wat bedoel je met een volledig digitaal pad?



heel strikt genomen zitten er in je speakers nog analoge componenten die ook wat vertroebeling / kleuring aan het signaal meeggeven.

dit zit wel ergens op "zeurpiet" niveau, maar het is hoorbaar.

dus met volledig digitaal bedoel ik dat er dan nergens in de keten nog iets analoog voortkomt (met uitzondering van je driver.


Aan wat voor speakers denk je dan?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 21:30

Re: advies versterker

oke dus zeg maar grofweg 90watt bij 4ohm denk ik.

hoever staat je volume knop open?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 21:31

Re: advies versterker

alexm12 schreef:
Jan Wim schreef:
alexm12 schreef:Wat bedoel je met een volledig digitaal pad?



heel strikt genomen zitten er in je speakers nog analoge componenten die ook wat vertroebeling / kleuring aan het signaal meeggeven.

dit zit wel ergens op "zeurpiet" niveau, maar het is hoorbaar.

dus met volledig digitaal bedoel ik dat er dan nergens in de keten nog iets analoog voortkomt (met uitzondering van je driver.


Aan wat voor speakers denk je dan?


je kan je huidige speakers blijven gebruiken, alleen je moet dan digitaal een filter gaan bouwen.
maar dat is voor de meeste een stap te ver
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 21:43

Re: advies versterker

Jan Wim schreef:oke dus zeg maar grofweg 90watt bij 4ohm denk ik.

hoever staat je volume knop open?



Een heel klein stukje maar, de volumeknop heeft 10 stappen, maar staat op 2.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 feb 2018 21:44

Re: advies versterker

Aan wat voor speakers denk je dan?[/quote]

je kan je huidige speakers blijven gebruiken, alleen je moet dan digitaal een filter gaan bouwen.
maar dat is voor de meeste een stap te ver[/quote]

Geen idee waar ik dan aan moet denken. Is dat op het forum te vinden?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 21:49

Re: advies versterker

het filteren ansich is wel op het forum beschreven.

alleen je moet in het digitale domein blijven dus voor je versterking nog.
plus een heel zwaar weegpunt is dat je meerdere versterkers nodig hebt , voor bi of tri-amping

en dat overstijgt je budget x4
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 feb 2018 23:10

Re: advies versterker

As Alex zegt dat hij geen verstand heeft van versterkers, lijkt mij digitaal filteren zes bruggen te ver... ;)
En als Alex op volumestand 2 speelt, hoort hij het verschil niet tussen een setup van 800,- of 300,-
Een pma-60 zonder de Lexicon lijkt mij een prima optie -als je stereo speelt.
Nogmaals, een niet-audiofiel vind een versterker en goede boxen fantastisch klinken, en dan doen ze ook voor het geld.
Bijvoorbeeld deze:https://link.marktplaats.nl/m1239435222
Bovendien is Rotel en B&W een goede combinatie.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 feb 2018 23:39

Re: advies versterker

As Alex zegt dat hij geen verstand heeft van versterkers, lijkt mij digitaal filteren zes bruggen te ver... ;)

daarom schreef ik ook dit zal voor de meeste een stap te ver gaan, maar aan de andere kant als ik zie hoe creatief mensen hier bouwen, incl. elektronica, dan moet met wat oefening na een week er toch wel een vrij net digitaal filtertje uit kunnen rollen.
het was ook meer een antwoord op Alex zijn vraag wat er met volledig digitaal bedoelt wordt.

En als Alex op volumestand 2 speelt, hoort hij het verschil niet tussen een setup van 800,- of 300,-

hier ontgaat mij de clou? output niveau heeft geen relatie tot kwaliteit,


Nogmaals, een niet-audiofiel vind een versterker en goede boxen fantastisch klinken, en dan doen ze ook voor het geld.
Bijvoorbeeld deze:https://link.marktplaats.nl/m1239435222
Bovendien is Rotel en B&W een goede combinatie.



helemaal mee eens Jaap, maar ook hier geld ik heb Alex 2 types geschetst
zowel analoog als digitaal.
en ook een non-audiofiel hoort het verschil in kwaliteit, vraag blijft vind de persoon de investering het waard?
grofweg is het zo dat vanaf budget tot premium kwaliteit de combi prijs kwaliteit redelijk gelijk loopt
maar vanaf premium tot high-end stijgt de prijs sneller dan de kwaliteit.
de 1 zal zeggen ik investeer meer in audio, en minder in samplesets.
maar er zijn er ook die het omdraaien, of ergens tussen in gaan zitten.

dat is het mooie van hauptwerk, je kan op elk level haast wel meedoen.

maar tonaal is er wel degelijk een verschil
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 feb 2018 08:46

Re: advies versterker

Tja, qua vermogen ga je met de PMA60 naar de helft van wat je nu hebt (4 ohm 50W, 8 ohm 25W). Bij (te) kleine versterkers i.c.m. grote speakers, begin ik altijd een beetje huiverig te worden dat je misschien met een te zwakke versterker uit komt en daardoor dingen stuk gaat maken.
Maar dan is daar ook de andere kant, je zet je huidige versterker wel heel laag. Dus je zou inderdaad een kleinere versterker kunnen proberen.

Ik betwijfel wel of je perse een digitale versterker nodig hebt. Ik denk dat er veel mensen zijn die al helemaal geen verschil horen. Het zou best kunnen dat de meeste mensen wel verschil horen tussen versterkers onderling, maar ik denk niet dat veel mensen in staat zijn om te bepalen welke er nu echt beter klinkt. Hooguit wat men persoonlijk als mooier ervaart.
Mensen met een getraind gehoor kunnen hier veel meer in horen, maar ook dan blijft het smaak gebonden.
De een is namelijk helemaal weg van digitaal terwijl de ander zweert bij een buizen-versterker.
(en dan hebben we het nog niet over leeftijd of werkomgeving, die ook grote invloed hebben op de kwaliteit van ons gehoor.)
Kortom, er is tonaal zeker een verschil. Maar koop je een goede kwaliteit versterker (digitaal of analoog) dan heb je wat dat betreft een goed geluid, ik ben er alleen nog niet van overtuigd dat digitaal nu echt zo veel beter klinkt dan analoog. (Temeer omdat hier persoonlijke smaak een erg sterke rol speelt)

Bovendien, als je echt helemaal digitaal wilt, zul je een stapel versterkers moeten kopen, wat alles behoorlijk in de prijzen jaagt. Daarbij moet je ook nog zelf een scheidingsfilter bouwen. Weliswaar digitaal, maar dit is m.i. nog steeds niets voor een leek op audio gebied.

Toevoeging:
Ik bedoel natuurlijk niet dat de PMA60 slecht is.
Alleen dat je voor minder geld ook gewoon goed geluid kunt hebben.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 feb 2018 09:20

Re: advies versterker

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze of deze.
Daar komen zoveel verschillende versterkers (en andere audio componenten) voorbij, van alle soorten en prijsklassen.. Zij weten echt wel waar ze over schrijven.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 feb 2018 10:26

Re: advies versterker

Ik hoop dat je er nog wijs uit kunt Alex, zoveel hoofden,zoveel zinnen.

Het advies om eerst een martplaats versterker te kopen, en ondertussen rondkijken en luisteren om er achter te komen wat je nu echt wil, lijkt me een hele goede. Ik weet niet waar je woont...maar als je wilt weten hoe marktplaatsrommel kan klinken, ben je welkom! :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 09 feb 2018 10:58

Re: advies versterker

Een heleboel advies, bedankt ervoor!

Een voordeel van een digitale versterker vind ik dat de lexicon alpha er tussenuit kan. Want ik denk dat wat voor versterker ik anders ook neem, de geluidskaart het negatief beïnvloed. Of heb ik dat mis?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 feb 2018 11:07

Re: advies versterker

Dat klopt, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dat gaat ook op voor een audio keten.
Mocht je voor digitaal gaan en voor de Denon PMA60 kiezen, dan heb je wel een goede kwaliteit versterker hoor.

Als je via internet besteld mag je altijd binnen 14 dagen retourneren, dus zo kun je altijd terug mocht het niet bevallen.... ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 09 feb 2018 11:08

Re: advies versterker

anco.marijs schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar deze of deze.
Daar komen zoveel verschillende versterkers (en andere audio componenten) voorbij, van alle soorten en prijsklassen.. Zij weten echt wel waar ze over schrijven.


De A-9010 is ook digitaal. Betekend dat dat ik met deze versterker ook mijn lexicon geluidskaart er tussenuit kan laten?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 feb 2018 11:13

Re: advies versterker

alexm12 schreef:
anco.marijs schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar deze of deze.
Daar komen zoveel verschillende versterkers (en andere audio componenten) voorbij, van alle soorten en prijsklassen.. Zij weten echt wel waar ze over schrijven.


De A-9010 is ook digitaal. Betekend dat dat ik met deze versterker ook mijn lexicon geluidskaart er tussenuit kan laten?


Hij heeft wel een digitaal pad, maar geen usb ingang. Heeft alleen coaxial en optical in. Dus je moet in je pc dezelfde uitgang hebben. Zeer waarschijnlijk heeft je pc dat niet en heb je dus wel een geluidskaart nodig die dat wel heeft.
Wil je digitaal zonder geluidskaart dan heb je een versterker met usb audio ingang nodig.

En dat werkt wel alleen bij stereo 1 versterker. Surround of Multi-ampen werkt niet zonder geluidskaart. Is al eens geprobeerd hier, maar dat gaf problemen.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com