Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies gevraagd voor luidsprekers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 aug 2019 23:54

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Jaap380 schreef:... Maar ik hoor Willen Verschoor al een tijdje niet meer, dus ik ben bang dat we hem ergens in dit draadje zijn kwijtgeraakt.

Daar heb je helemaal gelijk in, Jaap! Ik heb het gevoel dat 'mijn' post gekaapt is.
Door een NAH (niet-aangeboren hersenletsel) heb ik veel moeite overzicht te houden en te focussen. Teveel info doet simpelweg mijn input dicht...
En daarom ben ik even iets anders gaan doen.

Mijn conclusie tot nu toe: ik kom graag een keer luisteren bij diverse forumleden. Ik zal diegenen t.z.t. per pb wel contacten.

Jan Wim schreef:Willem kan ook lekker ergens op vakantie zijn ;)

Willem zorgt altijd wel dat ie op vakantie niet verstoken is van internet hoor! ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 aug 2019 07:52

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

wverschoor schreef:
Jaap380 schreef:... Maar ik hoor Willen Verschoor al een tijdje niet meer, dus ik ben bang dat we hem ergens in dit draadje zijn kwijtgeraakt.

Daar heb je helemaal gelijk in, Jaap! Ik heb het gevoel dat 'mijn' post gekaapt is.
Door een NAH (niet-aangeboren hersenletsel) heb ik veel moeite overzicht te houden en te focussen. Teveel info doet simpelweg mijn input dicht...
En daarom ben ik even iets anders gaan doen.

Mijn conclusie tot nu toe: ik kom graag een keer luisteren bij diverse forumleden. Ik zal diegenen t.z.t. per pb wel contacten.

Jan Wim schreef:Willem kan ook lekker ergens op vakantie zijn ;)

Willem zorgt altijd wel dat ie op vakantie niet verstoken is van internet hoor! ;)


Fijne vakantie Willem
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 23 aug 2019 13:04

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

wverschoor schreef:
Jaap380 schreef:... Maar ik hoor Willen Verschoor al een tijdje niet meer, dus ik ben bang dat we hem ergens in dit draadje zijn kwijtgeraakt.

Daar heb je helemaal gelijk in, Jaap! Ik heb het gevoel dat 'mijn' post gekaapt is.
Door een NAH (niet-aangeboren hersenletsel) heb ik veel moeite overzicht te houden en te focussen. Teveel info doet simpelweg mijn input dicht...
En daarom ben ik even iets anders gaan doen.

Mijn conclusie tot nu toe: ik kom graag een keer luisteren bij diverse forumleden. Ik zal diegenen t.z.t. per pb wel contacten.

Jan Wim schreef:Willem kan ook lekker ergens op vakantie zijn ;)

Willem zorgt altijd wel dat ie op vakantie niet verstoken is van internet hoor! ;)


Willem: Helemaal mee eens, het gebeurt helaas veel vaker dat een bepaalde vraag of bepaald onderwerp als het ware wordt 'gekaapt', en vervolgens volgt er een technische discussie waar ik zelf geen touw aan vast kan knopen.

Jaap: Helemaal mee eens. We hebben orgels om op te spelen en van te genieten. Ik durf zelfs te beweren dat mijn huidige opstelling niet veel beter kan. Dat baseer ik op het feit dat ik elke keer weer 'geraakt' wordt door de orgelklank die eruit komt. Dus alles gebaseerd op m'n oren, net zoals de echte orgelbouwers vroeger die mooie orgels intoneerden, en die hadden toch ook te maken met alle eigenaardigheden van de ruimte, en (soms zelfs hele grote) afstanden tussen de lades (fase verschillen, en geluidsvertragingen).

Ik ben het ook helemaal met je eens om eens dat een geluidskaart heel erg veel invloed heeft op de uiteindelijke weergave.


En Willem, kom gerust langs
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 23 aug 2019 16:49

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Hallo 20 actieve forummers en 1290 meelezers, (ruwe schatting :lol: )

We kunnen op dit forum gerust van een niveauverschil spreken. Er zijn beginnende hauptwerkers, gevorderden en experts.
E.e.a. is evident aan kennis over geluid en koopkracht, maar ook tevredenheidsgraad.

Ik denk dat de hele hauptwerkliefhebberij als een ladder moet worden gezien.
De eerste staat op sport 1, de volgende op sport 2 en hele fanatiekelingen kunnen zelfs op sport 6 staan.
Dit komt natuurlijk omdat Hauptwerk een product is dat nog niet geheel uitontwikkeld is. Een forum kan ontzettend helpen een product op niveau te helpen. Nu is het gevaar wel, dat bepaalde leden nog niet op sport 6, 5, 4 of 3 staan en opeens een heleboel info over zich heen krijgen van sport 6. Dat is de dynamiek maar gelijk ook de kwetsbaarheid van de huidige indeling op het forum.

Om de boel overzichtelijk te houden zouden er eigenlijk 2 fora (of tenminste 2 afdelingen) moeten zijn. Het eerste waar beginnelingen hun vragen kunnen stellen en een develop-afdeling waarbij gevorderden kunnen sparren, zo blijven de discussies to the point en kan misverstand en ergernis worden weggenomen.

@Willem, kom ook gerust bij mij luisteren, ik zie je P.B. wel verschijnen ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 23 aug 2019 20:36

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Beste forum genoten,

Elk voorstel is mogelijk en bespreekbaar. In het voorstel van Harm kan ik mij totaal niet vinden. Als beperkte gebruiker op, wat ik vind, een laag nivo vind ik het prettig om van alle ideeën kennis te kunnen nemen. Ik heb ervaren dat de " leek" met vragen net zo goed en duidelijk wordt geholpen dan de "proffesionele" gebruiker. Zelf als onbewust de helper op het verkeerde been wordt gezet wordt de hulpverlening voortgezet. Wat mij betreft doorgaan zo.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 aug 2019 20:56

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Het is inderdaad technisch , maar mogelijk.
De topic starter vraagt advies m.b.t een luidspeaker!!!!!!


Vervolgens draait schijnbaar iedereen een beetje om de hete brij heen, een ieder vind zijn eigen setup het mooist klinken, niets mis mee, maar dat is gestoeld op emotie, en hier is de topic starter niet mee geholpen.

Technische zaken worden afgedaan als duur, onbereikbaar, weggelegd voor Einsteins......onzin is dat

Laten we aub nuchter blijven HW is en blijft 100% elektronisch, heeft niets van doen met een pijporgel, dus 100% techniek zal je ook met techniek moeten fijn tunen..

Sterker Willem was niet helemaal tevreden met ZIJN eigen setup, wat heeft het dan voor zin om hem uit te nodigen om naar speakers te gaan luisteren die bij een ander forum lid mogelijk goed kunnen klinken, maar stel dat hij dat type speaker zou gaan kopen, en thuis klinkt het opeens niet zo fijn meer.........!!!!!!!!!!

Als ik vervolgens een technisch doelgerichte aanpak aandraag dan is dat overkill? Het heeft niets met wegkapen te maken, ik probeer een gedegen richting , en oplossing neer te leggen.


Welk advies had ik hem Dan moeten geven?
Genelec
Adam
Enz. Enz. Zo zijn er 100 speaker varianten
Dan kan je uiteindelijk speakers blijven omwissellen , de 1 klinkt zo , de ander weer net iets milder, volgende wat scherper........
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 23 aug 2019 21:37

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

[quote="wverschoor"]

De Dynaudio luidsprekers klinken ook wel goed maar zijn geen near field luidsprekers waardoor het geluid verder in de kamer wel mooi klinkt maar op de orgelbank nogal prikkerig.

Dag Willem,

Heb je al eens overwogen om de Dynaudios niet naast het orgel te zetten maar juist ertegenover achter in je kamer?
Dan klinken ze bij je orgel mooi . Nu zit je midden tussen de luidsprekers maar niet in goed in het geluidveld. Dat los je niet op met monitors alleen . Near field luidsprekers vragen toch eigenlijk om een studio-opstelling.

Grote en success,
Bas
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 23 aug 2019 22:48

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Jan Wim schreef:Het is inderdaad technisch , maar mogelijk.
De topic starter vraagt advies m.b.t een luidspeaker!!!!!!


Vervolgens draait schijnbaar iedereen een beetje om de hete brij heen, een ieder vind zijn eigen setup het mooist klinken, niets mis mee, maar dat is gestoeld op emotie, en hier is de topic starter niet mee geholpen.

Technische zaken worden afgedaan als duur, onbereikbaar, weggelegd voor Einsteins......onzin is dat

Laten we aub nuchter blijven HW is en blijft 100% elektronisch, heeft niets van doen met een pijporgel, dus 100% techniek zal je ook met techniek moeten fijn tunen..

Sterker Willem was niet helemaal tevreden met ZIJN eigen setup, wat heeft het dan voor zin om hem uit te nodigen om naar speakers te gaan luisteren die bij een ander forum lid mogelijk goed kunnen klinken, maar stel dat hij dat type speaker zou gaan kopen, en thuis klinkt het opeens niet zo fijn meer.........!!!!!!!!!!

Als ik vervolgens een technisch doelgerichte aanpak aandraag dan is dat overkill? Het heeft niets met wegkapen te maken, ik probeer een gedegen richting , en oplossing neer te leggen.


Welk advies had ik hem Dan moeten geven?
Genelec
Adam
Enz. Enz. Zo zijn er 100 speaker varianten
Dan kan je uiteindelijk speakers blijven omwissellen , de 1 klinkt zo , de ander weer net iets milder, volgende wat scherper........



All right, mijn idee voor separare fora is nogal ruig ;)

Maar... het speakeraanbod is natuurlijk heeeel divers. Veel mensen (van mezelf uitgaand) zitten met name om concrete adviezen verlegen. Vraag 1 is natuurlijk: welke speakers lenen zich het meest voor bijv. orgelspel an sich, en nadere oplossingen zoals roomcorrectie, acoustische filtering e.d.
Ik denk dat de kracht ligt in concrete oplossingen aandragen voor mensen zoals Willem en research details dan tenminste in aparte onderwerpen vermelden waarvan dan desgewenst een link naartoe gemaakt kan worden.
Persoonlijk vind ik de hele tutorial en stap naar Sonarworks goed te volgen en heb er ook baat bij in mijn opstelling. En hoe ben ik ertoe gekomen? Juist! Door bij iemand te luisteren die dit ook heeft!
Acoestisch filteren is begrijp ik een volgende stap die nog nader uitgewerkt moet worden...
Kom ik weer met m'n ladder, Willem is nu mogelijk gebaat bij een betere geluidskaart en daarna misschien Sonarworks. Of smeer ik nu te veel NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)? :D
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 aug 2019 23:16

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Harm schreef:Kom ik weer met m'n ladder, Willem is nu mogelijk gebaat bij een betere geluidskaart en daarna misschien Sonarworks. Of smeer ik nu te veel NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)? :D

My 50 cents. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 aug 2019 00:31

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Als je niet zelf speakers gaat bouwen en dus niets gaat doen met akoestisch filteren dan ben je dus veroordeeld tot passieve of aktieve fabrieks speakers. Ik denk dat 95% van de Hauptwerkers die richting in gaat.

Als ik mijn eigen situatie bekijk dan denk ik dat één ding heel essentieel was in mijn setup namelijk roomcorrectie software. Eerst met Arc2 en later Dirac.
Op het Engelstalige forum vermeld Don Vlazny dat hij met 4 frontboxen werkt in zijn setup, van 2 verschillende fabrikanten, die ook nog eens behoorlijk van elkaar verschilden m.b.t. klankkleur!!
Tot zijn verbazing kon hij ze na het toepassen van Dirac roomcorrectie nauwelijks meer uit elkaar halen.
Door ze beiden te voorzien van een rechte frequentie karakteristiek had hij een groot deel van het verschil in klank tussen verschillende merken boxen geëlimineerd..
Dus met roomcorrectie is de keuze van speakers al een stuk minder kritisch geworden.!!!

Nu zou je dus verder kunnen denken welk speaker type je wilt gebruiken, dipool, omnidirectioneel of gewone speakers en welke versterking je wilt.
Aktief of passief.
M.b.t. speakers heb ik zelf ervaring in mijn setup met Kef (r100, r300 en e301) en met dipool speakers ( de Heil en de Dayton Amt 4 pro gecombineerd met een scanspeak midwoofer in een aparte box voor de laag/mid freq.)
M.b.t. versterkers heb ik gespeeld met de Yamaha Rxv4600 receiver 6 kanalen front gebiampt op de Kef R300. De qls qa100 full digital amp en later de Denon Pma 50 en de Denon Pma 60
Toen ik de r100 en r300 gebruikte met de Yamaha klonk het allemaal erg goed in het midden van de kamer maar als nearfield toch iets te scherp, indringend!.
Met de dipool speakers en de qls qa100 en later de Denons in biamp config was dat probleem over, klonk eigenlijk heel goed en ruimtelijk. Heb een hele tijd met plezier zo gespeeld. Wat wel opviel in deze configuratie is dat het afstraal gedrag niet optimaal was als je je hoofd van links naar rechts bewoog, maar er was zeker mee te leven. Ook de detailering is t.o.v. direct stralende boxen een fraktie minder.
Omnidirectionele boxen worden ook door een aantal Hauptwerkers gebruikt. Deze boxen zijn eenvoudig plaatsbaar, hebben nog minder last van de kamer akoestiek ,maar dat gaat wel weer ten koste van de stereo afbeelding.
Je wordt als het ware meer omringd door het geluid.

Op een gegeven moment kon ik via marktplaats voor een leuk prijsje de Kef e301 surround speakers kopen.
Niet wars van enig experimenteren heb ik die op de scanspeaks geplaatst en via bassplit in Hauptwerk vanaf 400 hz met de Denon Pma60 aangestuurd en via de scanspeaks alles onder de 400 hz doorgegeven aangestuurd met de Denon Pma 50.
Vergis je niet in deze kleine surround speakers. Er zit dezelfde 4,25 inch driver in als in de Kef Lsx en zeker als ze geen lage tonen hoeven weer te geven dan doen ze niet onder voor de grotere Kefs.
Tot mijn verbazing klonk dat gewoon enorm goed. Door het fase lineaire gedrag van de Kefs en de Scanspeaks die door het ontbreken van een crossover tussen die speakers geen fase shift t.o.v. elkaar hebben klinkt het geluid nu heerlijk natuurlijk en ruimtelijk.
De scherpte die ik met mijn vorige Kef configuratie ervoer is volledig weg.
Ik wijt dit aan de digitale versterking in de Denons en ook aan het feit dat ik deze kleine speakers door hun kleine formaat toch een stukje verder van mijn oren kan plaatsen als de grotere Kefs.

Al die tijd is het sublaag weergegeven door een Mj acoustics reference 1 pro gefilterd digitaal in reaper met een 24 db Lp filter en naar de Scanspeaks toe met een 24db Hp filter . Uiteraard is alles via Dirac uitgemeten en getimed.
Dit is een beetje mijn groei curve in mijn setup.
Whats next??

Conclusie.
Volledig digitale versterking geeft mooi transparant, niet agressief geluid.
Kefs klinken niet altijd goed als nearfield, is ook afhankelijk van welk versterker erbij wordt gebruikt.
Maar als je goede combi hebt dan kan het met Kef heel fijn klinken. (Lees reactie Gerr Gouw over de Kef Ls50 en Denon pma50)
Het grote voordeel van Kef is dat het geluid uit één bron komt. De hoge en mid/lage tonen komen synchroon in je oren aan en dat is een groot voordeel als je met name in een Hauptwerk setup dicht op de speakers zit, dan geeft dat meer rust in de weergave.
Room correctie is essentieel.

Heb trouwens veel revieuws gelezen over de aktieve Kefs lxs. Deze boxen zijn door hun warme niet agressieve karakter goed getest als nearfield monitoren (klinken beter in nearfield monitoring als hun grotere aktieve broer de Kef ls50W) maar moeten dan wel in het laag goed aangevuld worden met een subwoofer. Misschien de opvolger van de mfb speakers? Heb ze echter zelf nog niet gehoord.

Hoop dat mijn verhaal iets van je vragen beantwoord Willem.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 24 aug 2019 13:46

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

@Willem Verschoor:
ik kan je Focal Twin 6 BE aanbevelen, krachtige actieve monitor luidspreker.
Indien gewenst: ze zijn bij mij (Oene) te beluisteren; je schrikt slechts 1 x als je ze gaat kopen (€€€€€...), daarna heb je alleen maar erg veel voldoening, genoeglijkheid en plezier van je aankoop.
Niks geen gedoe met welke intelligentie toevoeging dan ook; kopen, aansluiten aan een goede geluidskaart, aanzetten,orgel opstarten en spelen!!!!
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 aug 2019 22:39

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

huib schreef:@Willem Verschoor:
ik kan je Focal Twin 6 BE aanbevelen, krachtige actieve monitor luidspreker.
Indien gewenst: ze zijn bij mij (Oene) te beluisteren; je schrikt slechts 1 x als je ze gaat kopen (€€€€€...), daarna heb je alleen maar erg veel voldoening, genoeglijkheid en plezier van je aankoop.
Niks geen gedoe met welke intelligentie toevoeging dan ook; kopen, aansluiten aan een goede geluidskaart, aanzetten,orgel opstarten en spelen!!!!



Kijk dit bedoel ik nu :o :evil:

Focal twin 6be staat te Koop voor gemiddeld ruim 1.600,- euro per stuk
Dus stel dat iemand de centen heeft en het advies opvolgt, Dan Ben je 3.200,- euro verder en weet je niet hoe deze speaker klinkt in kombinatie met een andere akoestiek.

elke ruimte heeft zijn eigen nodes, staande golven, demping enz.


Ik snap dit werkelijk niet, je kan niet iemand anders een speaker adviseren, al Koop je speakers van 40.000 euro die staan uit eindelijk ook in een vreemde,ongezonde akoestische omgeving.
Een ieder die het tegendeel beweert is niet gebonden aan de natuurwet, en woont in een akoestisch neutraal huis schijnbaar.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 aug 2019 15:10

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Inderdaad om te lachen ja. Ik denk dat de titel van dit topic beter zou zijn: Hoe verbeter ik mijn geluid?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 aug 2019 18:35

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Is toch niets mis met Huib zijn aanbeveling!!
Hij is erg tevreden en waarschijnlijk is zijn kamer akoestiek dusdanig dat de Focals goed mixen. Vanuit zijn enthousiasme beveelt hij ze aan.
Maar het kan dus wel zo zijn dat ze in een andere ruimte totaal niet overkomen. Ik denk dat de meeste mensen zich dat wel realiseren.
Gelukkig kan je bij de Baxshop/Coolblue etc. de boxen retourneren.
En met roomcorrectie kan je ook heel veel dingen weer corrigeren..

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 aug 2019 21:50

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Maar zulke dure speakers zonder een kwalitatief goede geluidskaart is natuurlijk niet in balans. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. En volgens mij is dat op dit moment de geluidskaart.
Dus mijns inziens de volgende stappen proberen:

1. Betere geluidskaart
2. expirementeren met de plaatsing van de speakers. Een centimer links/rechts of in- en uitdraaien kan veel schelen.
3. roomcorrectie toepassen. (Sonarworks/ARC)
Als het dan nog niet naar je zin is, kun je een andere versterker en speakers overwegen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 25 aug 2019 23:40

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Beste Mensen,
Mijn reactie is inderdaad vanuit enthousiasme gegeven...
Volgens mij genieten we als 1e van het gebruik (speelplezier) bij/met/van Hauptwerk!!
Dat er vervolgens een afgeleide discussie gaat ontstaan welke configuratie door welke technici met welk ultiem verbetergereedschap het beste theoretisch kan bereikt/verbeterd worden geloof ik graag en direct, echter doet niets aan ons aller enthousiasme af van hetgeen we WEL hebben!
Echter, de vraag van Willem Verschoor was een advies mbt luidsprekers, hierop heb ik en anderen gereflecteerd.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de geuite reacties nogal "Refornatorisch" getoonzet zijn vanuit de (een?) gedachte;"... ik/wij weten het alleen, de rest doet er niet "toe...
Is dit wat we willen bereiken? Dacht het niet...
Mijn ervaringen (en die van degenen, die mijn "Hauptwerk/Domus Prestige 80 installatie" beluisterd hebben, inclusief onze kerkelijke gemeente in Oene ( hebben 3 maanden lang het geluid moeten"verdragen") )zijn gewoon simpel en oprecht positief, roomcorrectie en theoretische verbeterverklaringen ten spijt..
Vergeef ons dat wij slechts willen genieten...
Als ik een vergelijking mag maken naar degenen die een partner hebben: er zullen best mooiere vrouwen /mannen zijn, we weten allemaal wat er we als verbeterpunt (inwendig/uitwendig) zouden willen kunnen opnoemen (althans door degenen wiens partner het niet is..), we zijn toch ook vooral tevreden/houden van met wat we hebben, zonder ons echt wat aan te trekken van wat we missen?....
Welterusten!!!!!!!!!!!!!!
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 26 aug 2019 10:09

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

De vraag van Willem is duidelijk! Maar ook slim.
Want door bij verschillende mensen te luisteren, kan hij verschillende oplossingen beluisteren met de daarbij behorende leverancier/merken/soorten en ook natuurlijk het budget. Daarom vind ik juist ook de reactie van Huib zo nuttig. Nu kan Willem ook bepalen wat er voor budget nodig is (of wat er binnen zijn budget mogelijk is).

Vervolgens zou Willem dan de leverancier bij hem thuis uitnodigen voor advies op maat.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 26 aug 2019 11:15

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Ik hoop dat Willem hier nog meeleest.

Willem heeft momenteel een geluidsopstelling waar hij niet helemaal tevreden mee is.
Inmiddels is het wel duidelijk Willem het niet ziet zitten om zelf speakers te bouwen, en dat kan ik me heel goed voorstellen.
Dus wat over blijft is de huidige situatie verbeteren.

De speakers lijken mij prima, maar ik begrijp uit de berichten wel dat er nog niet echt aandacht is besteed aan de rest van de spullen.
Dus net als Jaap zou ik adviseren om de geluidskaart en versterker te vervangen en te proberen of het verdraaien van de speakers nog wat uitwerkt. En natuurlijk roomcorrectie toepassen.
Speakers vervangen kan altijd nog, ik zou eerst de rest aanpakken.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 26 aug 2019 12:48

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

En om te bepalen wat hij nu wél (of juist niet) moet aanschaffen wil hij graag verschillende opstellingen (en per opstelling ook nog eens de verschillende mogelijkheden) beluisteren!

En daarvoor is hij van harte welkom.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 26 aug 2019 13:09

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Leo schreef:En om te bepalen wat hij nu wél (of juist niet) moet aanschaffen wil hij graag verschillende opstellingen (en per opstelling ook nog eens de verschillende mogelijkheden) beluisteren!

En daarvoor is hij van harte welkom.


Uiteraard, maar daar komt de opmerking van Jan-Wim om de hoek kijken. Namelijk wat bij de een fantastisch klinkt, kan bij de ander tegenvallen, gewoonweg omdat het in een ander huis staat. Natuurlijk kun je wel de grove verschillen beluisteren in bepaalde speakers.

Echter adviseren diverse mensen juist niet om de speakers te vervangen, maar eerst de zwakkere kanten van de audio-opstelling aan te pakken. En dan schiet je er weinig mee op om elders te luisteren.

Natuurlijk kan Willem de complete set-up van iemand kopiëren (Geluidskaart, versterker, speakers, roomcorrectie).
Maar zoals ik hier ergens op het forum las, vallen de verschillen tussen diverse speakers (uit dezelfde kwaliteitsklasse) nagenoeg we na het toepassen van roomcorrectie.

Dus, denk ik dat Willem meer gebaat is bij een goede geluidskaart en versterker i.c.m. roomcorrectie i.p.v. andere speakers.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 27 aug 2019 13:05

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Even voor alle duidelijkheid.

Degenen die gereageerd hebben met een uitnodiging hebben geen van allen geadviseerd om de speakers te vervangen, maar hebben alleen gereageerd op de vraag van Willem zelf.

Blijkbaar mag je vooral niet hardop zeggen dat je zelf tevreden ben over je eigen orgel, vooral niet als je niet met een truckendoos werkt.

Zelf heb ik mijn orgel afgeregeld op een manier die op dit forum gelijk de grond in zal worden geboord, maar wel met een voor mijn oren(weer die oren!!!) top resultaat, zonder enig detailverlies.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 27 aug 2019 13:29

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Leo schreef:Even voor alle duidelijkheid.

Degenen die gereageerd hebben met een uitnodiging hebben geen van allen geadviseerd om de speakers te vervangen, maar hebben alleen gereageerd op de vraag van Willem zelf.

Dat klopt, maar de vraag van Willem was juist welke speakers hij ter vervanging zou kunnen aanschaffen.
Daarom het advies van verschillende mensen om de speakers juist niet te vervangen.

Leo schreef:Blijkbaar mag je vooral niet hardop zeggen dat je zelf tevreden ben over je eigen orgel, vooral niet als je niet met een truckendoos werkt.

Jahoor, dat mag iedereen zeggen. Maar de vrijheid gaat ook voor een anders op, die misschien wel commentaar heeft...

Leo schreef:Zelf heb ik mijn orgel afgeregeld op een manier die op dit forum gelijk de grond in zal worden geboord, maar wel met een voor mijn oren(weer die oren!!!) top resultaat, zonder enig detailverlies.

Sterker nog, er wordt hier juist geadviseerd en gestimuleerd om te werken met een trukendoos (roomcorrectie).

Het aanbod van diverse mensen om te komen luisteren was dus als reactie op de vraag van Willem welke speakers hij het best kan aanschaffen.
Dat is iets heel leuks van dit forum dat dit door diverse mensen wordt aangeboden.
Echter wordt er door mij en anderen gewaarschuwd om niet teveel af te gaan op de geluidsinstallatie van een ander, alsook het advies om eerst naar geluidskaart/versterker/roomcorrectie te kijken i.p.v. speakers.

Die opmerkingen worden niet gemaakt om iemand anders (of het orgel van diegene) te schofferen of de grond in te boren, maar om Willem zo goed mogelijk te helpen.
Het lijkt juist wel of er geen afwijkende antwoorden gegeven mogen worden.

Edit:
Het lijkt inmiddels alsof Willem hier tussen uit is. Er zijn diverse adviezen gegeven, dus ik hoop dat Willem daar wat mee kan.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 aug 2019 16:58

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

anco.marijs schreef:... Het lijkt inmiddels alsof Willem hier tussen uit is. ...

Oh nee hoor! Willem kijkt nog steeds mee. Maar inmiddels ben ik wel aardig de draad kwijt :?

We gaan volgende week eerst maar eens lekker naar onze dochter in Zwitserland en daarna ga ik eens lekker hier en daar luisteren. Of het met far fields (heet dat zo?) ook dichtbij de speaker goed kan klinken. Of het met near fields misschien beter klinkt. Wellicht dat er ook nog iemand in deze groep zit die omnidirectional speakers heeft. Ben ook best benieuwd hoe dat klinkt. Of dat ik toch maar gewoon op hoofdtelefoon blijf spelen (is wel het goedkoopst :D )

Kortom: discussieer gewoon verder ;) Ik zal t.z.t. de mensen die aangeboden hebben om te komen luisteren via pb wel benaderen om een afspraak te maken.

Zij die op vakantie gaan groeten u! ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 aug 2019 17:45

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

Leo schreef:Even voor alle duidelijkheid.


Blijkbaar mag je vooral niet hardop zeggen dat je zelf tevreden ben over je eigen orgel, vooral niet als je niet met een truckendoos werkt.

Zelf heb ik mijn orgel afgeregeld op een manier die op dit forum gelijk de grond in zal worden geboord, maar wel met een voor mijn oren(weer die oren!!!) top resultaat, zonder enig detailverlies.

Offtopic
Leo, uiteraard mag jij , ik, iedereen tevreden zijn met zijn eigen setup. Zou vreemd zijn als dat niet zo zou zijn.
Dus voor de duidelijkheid mijn input is zeker niet bedoeld om te schofferen.

Maar ik benader een audio setup technisch, ik schrijf nadrukkelijk audio setup.
Want het staat erg ver van een pijporgel af, het is puur audio met de daarbij behorende afwijkingen.


Uit je reactie maak ik op dat je intoneer? Ik zal je daar echt niet de grond voor inboren hoor ;)
Maar intoneren kan pas na corrigeren!!
Je schrijft zonder detail verlies, dat is onmogelijk...... Omdat je met intoneren geen fase en tijdsdomein versmering kan aanpakken.
Zou je die zaken als 1e aanpakken, en daarna pas je eigen intoneer methode eroverheen zetten, Dan kan je nog meer detail uit je setup halen.

Het bevreemd mij altijd dat juist de audio technische Kant ondergeschikt is bij veel organisten.

Ik heb ook diversen malen aan Boersma gevraagd hoe hij denkt de drivers onder controle te houden met intonatie.
En waarom hij bij de achterdeur (lees gebruikers kant) intoneert en niet via de ODF, want wat heeft het voor zin als een set maker de harmonische terug zet in de ODF ,en de gebruiker probeer ze achteraf terug te schuiven met brightness e.d.
Het antwoord moet nog komen.......
Nu worden er print screens gemaakt van intonatieties per orgel, die een gebruiker zelf maar moet zien te vertalen naar eigen inzicht, als je intoneert via de ODF dan kan je zelfs een komplete ODF uitruilen onderling, maar dan trap je gelijk in de valkuil , want wie zegt dat de intonatie van gebruiker A . Uitwisselbaar is bij gebruiker B.?? Je voelt al aan dan klopt het geheel niet meer.
Je kan alleen intonatie onderling ruilen als beide gebruikers een gecorigeerde akoestische omgeving hebben.
Dan is de afwijking per woning tot minimum gebracht.
Dus ik ben zeker niet per definitie anti intonatie , maar aan de technische zijde is veel meer winst te halen ,dan wellicht vele denken.
Uiteindelijk staat persoonlijk beleving en emotie boven aan, maar met de juiste technische correcties zal het realisme sterker toe nemen.

On topic
In dat Kader moet je mijn bijdrage's lezen.
Ik weet zeker dat als Willem alleen gaat corrigeren hij veel geld kan besparen , en kan nog genoeg tunen aan zijn huidige speakers.
Als Willem wel wil investeren dan zou ik zoals diversen forumbroeders al geschreven hebben eerst de audiokaart vervangen.

P.s ik denk dat je truckendoos met een knipoog geschreven hebt, want correctie is juist geen truuk, maar een technisch hulpmiddel wat in iedere ruimte eigenlijk nodig is.
Zelfs in studio' s kunnen ze ondanks fysieke aanpassingen nog niet zonder correctie, dat zegt denk ik al genoeg.
In feite is een studio al zo ingericht en aangekleed om akoestisch zo gezond mogelijk te zijn, echter er blijft ook daar correctie nodig al zal het in mindere mate zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 aug 2019 18:44

Re: Advies gevraagd voor luidsprekers

wverschoor schreef:
Zij die op vakantie gaan groeten u! ;)
Fijne vakantie Willem!
Wij gaan hier nog even verder met 30 graden :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com