Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers op TIJD zetten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 22 okt 2020 18:29

Speakers op TIJD zetten

Hello Allemaal
Het is toch niet belangrijk als:
Je front en je rear speakers ieder 2 meter van je oren af staan?
Groeten

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 okt 2020 19:17

Re: Speakers op TIJD zetten

Ha Pedro,

Het kan hier over twee dingen gaan. Wat is de optimale luisterafstand (afhankelijk van het type speaker). En is het erg als de speakers op verschillende afstanden staan, zodat je ze "op tijd" moet zetten. Welk onderwerp wil je bespreken?

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 22 okt 2020 21:14

Re: Speakers op TIJD zetten

Hi Jos
Gaat mij om de reden voor op tijd zetten,zomaar voor belangstelling.
Is het omdat de rear muziek opzichzelf altijd een beetje later klinkt dan de front en dat daarom de rear speakers iets eerder moeten klinken.
Of is het als de rear speakers veel verder van je gehoor af staan dan de front speakers dat ze in theorie eerder moeten beginnen.
Groeten

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 23 okt 2020 12:00

Re: Speakers op TIJD zetten

Ha Pedro, volgens mij kan het allebei een reden zijn om ze op tijd te zetten: het zou kunnen zijn dat in de opname de vertraging niet helemaal is weggehaald, en natuurlijk heb je ook meer vertraging wanneer je speakers verder weg gaan.

Maar ik ben zelf wat sceptisch over de noodzaak om speakers op tijd te zetten. Ten eerste vanuit de theorie: een bekend verschijnsel is het zogenaamde "precedence effect". Het geluid dat het eerste bij je oor komt bepaalt heel erg veel. Het geluid wat later komt (vanuit een andere richting) draagt bij aan de ruimtelijkheid en kan ook verschil maken voor de kleuring van het geluid. Maar een tijdsverschil van enkele milliseconden heeft hier weinig invloed op.
Ten tweede ook vanuit de praktijk: mij is het bij blind testen nooit gelukt om een verschil te horen tussen wel en niet op tijd zetten.

Anders is het wanneer linkeroor het geluid iets later ontvangt dan het rechteroor, of andersom. Als dat gebeurt verschuift het stereobeeld naar rechts of links. Maar het tijdsverschil tussen speakers voor en achter gaat naar mijn inschatting pas een rol spelen als het afstandsverschil erg groot wordt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 okt 2020 14:38

Re: Speakers op TIJD zetten

Pedro het gaat erom dat je thuis zo goed als kwaad de opname vanuit de kerk(set) probeert na te bootsen.

Als in de set bv tussen front en rear een aantal milliseconden zit, dan hoef je thuis nog niet eens extra vertraging toe te voegen.


Ik heb hier al eens uitvoerig over geschreven.


Vaak zie je dat mensen thuis met een rolmaat de afstand gaan opmeten en vervolgens via een tabel gaan corrigeren op TIJD.

Dat heeft totaal geen zin en is nauwelijks waarneembaar.

Op TIJD zetten doe je via een loopbackmeting.

In combinatie met een microfoon, want ook fase moet kloppen.

De loopback meet eerst intern het geluid, deze gegevens slaat het op, de 2e loopbackmeting is een hoorbaar signaal dat uiteindelijk de "vertraging" meet.
Doe je het goed dan hoor je de rears niet meer statisch achter je, maar het geluid komt dan ruimtelijker achter / naast je te staan. In plaats van 4x stereo wordt het meer 3d ervaring.
Dat is de bedoeling van op TIJD zetten .

Tijd heeft geen invloed op de mate van galm, er is niet meer of minder galm dan in de set verwerkt is
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com