Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Koppelen Actieve en passieve speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 12

Geregistreerd: 19 jul 2022 22:32

Bericht 24 feb 2024 21:31

Koppelen Actieve en passieve speakers

Goedenavond,
Ik heb veel rond gezocht naar een antwoord op m'n vraag, maar kan er nog niet uit komen.
Hier komtie:
Ik speel met 2x Adam T7v op oorhoogte, maar wil nu het set uitbreiden om achter me 2x cambridge minx min2 op te hangen.
Hoe ga ik dit optimaal koppelen?
Ik maak nu gebruik van een focusrite geluidskaart.
Welke soort versterker is aan te bevelen en hoe ga ik dit netjes aansluiten zonder dat ik de versterker aansluit op een L of R poort van de Focusrite.
Ik hoor graag van al jullie wijsheid!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 feb 2024 19:05

Re: Koppelen Actieve en passieve speakers

Piet

Pietmeijering schreef:zonder dat ik de versterker aansluit op een L of R poort van de Focusrite.
Je omschrijft het een beetje maar je wilt gewoon rear "draadloos op je geluidskaart aansluiten".
Dat staat los van actief of passief.

Ik heb daarom even op het forum gezocht op "Draadloos" en vond
Draadloze oplossing voor rear speakers --> viewtopic.php?f=4&t=4561&p=49798&hilit=draadloos#p49798

Rear speakers draadloos --> viewtopic.php?f=4&t=3573&hilit=draadloos

Misschien moet je je daar eerst even via internet in verdiepen: bluetooth A2DP aptX etc., latency/vertraging bluetooth en WiFi, enz.
Dan weet je ook welke eisen je aan draadloos moet stellen en of dit realiseerbaar is. En of het qua latency ook acceptabel voor jou is.
En als dat zo is, dan weet je ook welke eisen je aan aan te schaffen apparatuur moet stellen.

Zet je ook de resultaten van je onderzoek hier neer t.b.v. anderen?

Berichten: 12

Geregistreerd: 19 jul 2022 22:32

Bericht 27 feb 2024 00:22

Re: Koppelen Actieve en passieve speakers

Hier ontstaat een misverstand.
Ik ben NIET op zoek naar draadloos. Heb me er nog nooit in verdiept, verwacht niet dat dit met orgelspelen fijn kan werken. Is ook helemaal niet de wens om te gebruiken. We kunnen zo kabels trekken voor de rear boxen, alles is voorbereid in de wanden.

Wat ik bedoelde te zeggen was het volgende; Als ik een (1) versterker aansluit op m'n geluidskaart dan kan ik die maar op 1 poort aansluiten. L of R. Mijn gedachte is dan dat dat niet wenselijk is. 2 rear boxen op 1 versterker op L of R. Omdat het geluid dan niet correct is. Of kan ik dit dan met instellingen in HW regelen dat ik de rear geheel over 1 poort krijg zonder daarin verschil te merken of ik L of R aangesloten heb.
Of is het wenselijk per rear box een versterker te hebben (lijkt mij overbodig).
Dus kort (ben ik niet goed in) Kan ik 2 rear boxen met 1 versterker aansluiten op een L of R poort in de geluidskaart zonder dat ik hier de nadelige gevolgen van merk -het zij met de juiste afstelling- en wat is dan een geschikte versterker om vanaf de focusrite het geluid te versterken richting m'n Cambridge Minx 22 rear boxen. Dit alles i.c.m. 2 Adam T7V.

Ik hoor nog steeds graag van uw kennis en kunde en hoop dat het enigszins helder is geworden.

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 apr 2015 09:55

Bericht 27 feb 2024 13:03

Re: Koppelen Actieve en passieve speakers

Hoi Piet,

Zou je kunnen uitleggen hoe je de huidige (T7V) speakers aangesloten hebt? Omdat je aangeeft dat je de rear maar op één poortje kan aansluiten. Heb je de T7V dan op het andere poortje zitten? B.v. de R? Zo ja, dan is je huidige opzet dus MONO?
Daarnaast is het misschien handig om het exacte type geluidskaart te vermelden.

Kijk, als ik een 2-kanaals geluidskaart (stereo L/R) zou willen gebruiken om ook achter mij luidsprekers aan te sturen (je kan niet echt spreken van REAR omdat het signaal dan gelijk is aan FRONT) zou ik het audio signaal dat uit de geluidskaart komt splitten. Dus L+R naar mijn front luidsprekers maar ook naar de versterker (die neem ik aan ook stereo is)

Groet,

Sander

Berichten: 12

Geregistreerd: 19 jul 2022 22:32

Bericht 02 maart 2024 21:09

Re: Koppelen Actieve en passieve speakers

Om heel precies te zijn heb ik de Focusrite Scarlett 8i6 3rd Gen 8-in, 6-out USB audio interface als geluidskaart.
De Adam's sluit ik aan op poort 1 en 2 van de output.
Nu sloot ik de rear aan op een versterker en die sloot ik dan aan op 1 poort van de Focusrite. Ging opzich goed, maar de versterker was een probeersel en was een heel groot apparaat welke niet echt geschikt was voor deze opstelling. (mijn mening, vooral gebruiksgemak viel tegen)

Dus nu is eigenlijk de concrete vraag, maakt het uit dat je 2 rear boxen aansluit op 1 versterker en die in 1 poort van de focusrite doet?

En wat zijn jullie suggesties voor een kwalitatief goede versterker welke misschien niet zo groot is als een systeemkast uit 1999?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 maart 2024 21:28

Re: Koppelen Actieve en passieve speakers

De Scarlett 8i6 3rd Gen heeft 4 uitgangen 6,3 mm jack gebalanceerd.
Rear kun je dus gewoon stereo aansluiten via 2 kabels met elk aan 1 zijde een tulp plug (versterker zijde) en aan de andere zijde een 6,3 mm Jack Mono (in de Scarlett).
Bijv. https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/ ... -63mm.html. Dit is een setje van 2 stuks. Ze zijn er in verschillende lengtes.
Voor de beste audio kwaliteit met de minste kans op storingen moet je deze kabel kort houden. Het is een asymmetrische kabel/ongebalanceerde verbinding. De speaker kabels kunnen dan lang zijn omdat er een veel sterker signaal door die kabel gaat.

Wat betreft een stereo versterker: Kijk op Marktplaats. Een niet al te oude versterker nemen (max. 15 jaar oud).
Aanbevolen vermogen volgens Cambridge 25-200W.
Er moet een Aux-in of een Line-in op zitten (L/R; stereo dus).

Berichten: 12

Geregistreerd: 19 jul 2022 22:32

Bericht 05 maart 2024 21:01

Re: Koppelen Actieve en passieve speakers

Ik dank u beleefd voor het delen van de kennis. We gaan er mee aan de slag.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com