Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dolby 5.1 configureren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 23 apr 2012 15:36

Bericht 28 apr 2012 10:34

Dolby 5.1 configureren

Vrienden,

Heb hier een Hauptwerk 4 set draaien een aantal orgels, waaronder Zwolle.
Heb het Zwolle-set aangesloten op mijn orgelboxen, heb een Content D1130 orgel.

Nu heb ik het idee dat het nogal 'wollige' geluid wordt veroorzaakt doordat ik mijn M-Audio Fast Track Pro geluidskaart aansluit op de speakers van mijn orgel.
Nu heb ik via Marktplaats een Pioneer Dolby Surround 5.1 versterker met 4 van de kleine boxjes en 1 langere aangeschaft -inclusief subwoofer-, in de hoop een aantal registers uit deze boxjes te laten komen, misschien in combinatie met de eigen orgelspeakers. De M-Audio Fast Track Pro heeft 4 mono uitgangen (2x sereo) en 2 digitale tulp-uitgangen.

Maar heb geen idee hoe ik dit kan instellen in Hauptwerk. Heb het idee dat het Dolby-Surround gebeuren toch iets universeels is.
Weet iemand hoe ik dit kan instellen? Heb wel gelezen dat ik apart kan kiezen welke registers waar uit moeten komen qua geluid, maar de handleiding van Hauptwerk is mijns inziens niet erg duidelijk op dit punt....

Groeten
Martien

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 10:42

Re: Dolby 5.1 configureren

Hoi Martien,

Van harte welkom op dit forum, en veel speel plezier.
m.b.t je vraag, persoonlijk denk ik dat een 5.1 setje niet geschikt is voor hauptwerk, je kan wel je versterker gebruiken om daar bv je 2 front kanalen meet te voeden, maar 5.1 is toch meer geschikt voor movie .

in hauptwerk kan je wel kanalen toewijzen maar dit moet dan ook via verschillende uitvoer bronnen( monitor speakers, of meerdere versterkers naar verschillende boxen gestuurd worden)

terwijl een 5.1 set over het algemeen een stereo signaal als input krijgt en dit vervolgens zelf uit splitst via de 5.1 decoder

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 6

Geregistreerd: 23 apr 2012 15:36

Bericht 28 apr 2012 10:59

Re: Dolby 5.1 configureren

Hoi
De vraag is waar ik dat precies in HW kan instellen. Moet ik extra audiobonnen configureren? Heb dat nu wel gedaan, maar ik krijg geen geluid.
Heb nl DVD op de versterker als input geselecteerd, en via de dvd-input op de achterkant heb ik bijv. 'rear' naar 1 van de mono ingangen laten lopen, surround, center en front ook naar 1 van mijn poorten op mijn m-audio interfacce.
Dus in die zin kan ik wel bepaalde uitgangen sturen, alleen 'snapt' Hauptwerk nog niet wat ik wil.
Als ik mono-uitgang 3 (staat een 3 bij) laat lopen naar de surround-ingang op mijn dolby 5.1 versterker neem ik aan dat dat specifieke geluid uit het boxje komt wat ik aan deze input-poort hang. Dus in die zin kan ik ook alles 'handmatig' laten lopen. Maar hoe en waar weet HW nu wat ik wil?In de driver kan ik nl. alleen 2 extra analoge en 2 digitale poorten toevoegen, maar ik kan bij de driver in HW dus niet 4 analoge uitgangen selecteren, terwijl ik toch het e.e.a. per mono-uitgang moe kunnen sturen....

Groet

Martien

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 11:48

Re: Dolby 5.1 configureren

Hoi Martien,

je moet in hauptwerk de kanalen toevoegen/toewijzen
http://www.hauptwerk.com/clientuploads/ ... Output.pdf

hier word stap voor stap beschreven hoe je multi kanaals moet maken

in het kort:

gan naar tablad- General settings-in hauptwerk
vervolgens selecteer je -audio outputs- daar voeg je zoveel kanalen toe als dat jij nodig hebt

daarna open je -audio output groups- en daar maak je de groepen aan, bv front surround, of hoofd groep

wel zou ik adviseren als je een sub aanstuurt om er dan een mixdown bij te maken in hauptwerk zodat je alle info van de verschilende groepen naar je sub kan sturen, maar dit kan later altijd probeer eerst eens de kanalen te maken


als je er niet uitkomt met de engelse handleiding kan ik wel een paar voorbeelden maken laten zien d.m.v plaatjes, maar ik denk dat de handleiding voor zich spreekt

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 28 apr 2012 11:56

Re: Dolby 5.1 configureren

Het is mogelijk om een 5.1 receiver te gebruiken voor HW in surround. Ik doe dat zelf ook. Er is echter 1 voorwaarde: heeft je receiver een meerkanaals analoge ingang? De oudere receivers hebben dat meestal wel, de nieuwere meestal niet. Zo'n ingang heeft vier tulp-aansluiting (2x rood en 2x wit) die duidelijk bij elkaar horen. Je kunt dus 2 aparte stereo-ingangen tegelijk gebruiken, omdat de receiver maar 1 van die 2 tegelijk kan verwerken.

Als jouw receiver inderdaad een meerkanaals ingang heeft, moet je de beide front-ingangen (rood + wit) en de beide rear-ingangen (rood + wit) verbinden met 4 mono-uitgangen (= 2 stereo uitgangen) van je geluidskaart.

Vervolgens moet je in HW 2 stereo audio outputs of 4 mono audio outputs aanmaken die je koppelt aan de uitgangen van je geluidkaart.

De indeling van deze outputs in HW hangt af van wat je wilt.

- Wil je surround? Maak dan eerst 2 audio output groups (1 voor front en 1 voor rear) en geef elke groep 1 stereo output.
- Wil je een indeling per werk? Maak dan voor elk werk een output group en voor elke groep een output (mono of stereo).
- Wil je de pijpen willekeurig over de luidsprekers verdelen? Maak 1 output group met meerdere outputs (mono of stereo) en laat HW de verdeling automatisch doen via een bepaald algorithme.

Zelf zou ik altijd voor stereo gaan, niet voor mono.

Overigens lijken me de kleine boxjes die je bij je receiver hebt gekregen niet geschikt voor HW. De geluidskwaliteit daarvan is gewoon onvoldoende. Alle kans dat de speakers van je orgel beter klinken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 22:41

Re: Dolby 5.1 configureren

Het is mogelijk om een 5.1 receiver te gebruiken voor HW in surround. Ik doe dat zelf ook. Er is echter 1 voorwaarde: heeft je receiver een meerkanaals analoge ingang?

Hallo Gerrit,

Ik heb mijn receiver aangesloten via SPDif.
Kan ik dan ook naar verschillende kanalen sturen?

Mvg
Bram

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 nov 2015 12:58

Re: Dolby 5.1 configureren

Nee dus! WEL kan je via externe software zelf een gecodeerd signaal samenstellen dat aan de format-eisen van Dolby-Digital voldoet, met zelf in te stellen aantal kanalen ( 7.2 bijvoorbeeld...). En dit dan weer aan je surround versterker aanbieden ter decodering.

Maar dat is natuurlijk een vrij onzinnige weg: coderen om vervolgens weer te kunnen DE-coderen! De opmerking dat je surround versterker over discrete ingangen moet beschikken is dus wijs; dan kan je immers gewoon uitgangen van je Audio Device, liefst via Reaper ( voor signal management) toewijzen aan en verbinden met die ingangen.

Ik gebruik zelf ook delen van een - gemodicifeerde - surround versterker voor dit doel. Maar dat is dan allemaal uitsluitend omdat het handig is, dat er dus in 1 kast zoveel eindtrappen zitten om speakers en een sub mee aan te sturen....
Dat heeft dus nix met Dolby-Surround van doen.

Dolby Surround: ik ben tegen. Een eerlijke rechttoe-rechtaan signaalverwerking van de met veel zorg bewerkte orgelsamples is de beste garantie voor een natuurgetrouwe weergave.

Wat WEL werkt, is software voor akoestiekverbetering, zoals hier op het forum allemaal reeds uitgebreid is besproken.

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com