Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

MIDI kanalen combineren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 07 dec 2012 12:28

MIDI kanalen combineren

Sinds enige tijd gebruik ik nu, af en toe, hauptwerk. Omdat mijn orgel maar twee klavieren heeft vraag ik me af of het mogelijk is om met één fysiek klavier twee Hauptwerk klavieren kan bespelen. Wat ik wil is het volgende:

De demo van Utrecht heeft een drietal klavieren. Als ik nu het bovenwerk wil gebruiken heb ik twee opties:
  • MIDI kanaal op mijn orgel aanpassen
  • Orgel in Hauptwerk aanpassen en de auto-detect voor het derde klavier gebruiken om alle toetsen toe te wijzen

Beide opties vind ik onhandig. Tijdens het spelen is het aanpassen van het MIDI kanaal in het orgel eenvoudig te doen via het menu maar er moeten wel wat stapjes worden doorlopen. Het toewijzen van van een ander MIDI kanaal via de auto-detect heb ik al een aantal keer geprobeerd zoals aangegeven in Hauptwerk maar het knopje Done wordt niet geactiveerd.

Met het combineren van twee MIDI kanalen aan één fysiek klavier kan ik door te registeren bepalen of het Hauptwerk klavier wel of niet wordt "gebruikt".

Groeten,
André

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 07 dec 2012 13:21

Re: MIDI kanalen combineren

Andre,

In hauptwerk is het ook mogelijk het bovenwerk te koppelen aan een van de 2 andere klavieren.
Bijvoorbeeld het bovenwerk en het rugwerk worden dan aan 1 klavier gekoppeld.
Als hier voor gekozen wordt vraagt hauptwerk of de klavieren beiden toegewezen moeten worden aan het betreffende klavier.

Zenden de registersflippers van de domus ook een midi signaal uit?
Je zou dan ook flippers kunnen gebruiken om de klavieren te koppelen.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om door middel van de aanwezige koppels in Utrecht de klavieren te koppelen.


gr. Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 07 dec 2012 14:09

Re: MIDI kanalen combineren

Hoi Jacob,

Hoe zijn de klavieren te koppelen in Hauptwerk? Mijn registerflippers zenden ook MIDI-signalen uit echter gebruik ik voor het registeren TouchOSC op mijn iPad, dat vind ik prettiger werken.

Groeten,
AndreL

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 07 dec 2012 14:25

Re: MIDI kanalen combineren

André,

dit kan op twee manieren:

Manier 1

Op het plaatje met de console van het orgel rechtermuis knop op de klavieren en kiezen voor auto detect midi.....
Vervolgens laagste en hoogste toets indrukken en kiezen voor ok.

Als je dit bijvoorbeeld het hoofdwerk en rugwerk aan zelfde klavier wil koppelen koppel je eerst het bovenwerk klavier aan een klavier op de domes. Daarna doe je hetzelfde voor het rugwerk op het zelfde klavier. Hauptwerk geeft nu aan dat dit klavier al gekoppeld is aan het bovenwerk. Je krijgend 3 opties te zien. kies vervolgens voor beide klavieren koppelen.

Het hoofdwerk koppel je op dezelfde manier aan het andere klavier.

.

Manier 2

Ga via organ settings naar keyboard en kies per manual voor aut detect sessies.


k hoop dat het zo duidelijk is,
Groet,

Jacob

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 dec 2012 18:21

Re: MIDI kanalen combineren

Indien je twee of meer virtuele klavieren koppelt op één fysiek klavier (dus twee of meer werken met zelfde midikanaal) betekent dit dat je ze niet meer afzonderlijk kunt bespelen.
Hauptwerk kent zgn floating divisions. Ik citeer van blz 107 van de Hauptwerkmanual: "Floating divisions allow you to control more virtual keyboards than you have pfysical MIDI keyboards and allow you to swap the order in which your MIDI keyboards are assigned to virtual keyboards in real-time (while playing). You can configure at most five MIDI keyboards in this way and flip some or all of them dynamically between virtual keyboards at a time with piston presses."
Volgens mij is dit precies wat de poster vraagt.

Jan

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 07 dec 2012 23:40

Re: MIDI kanalen combineren

Geweldig het is gelukt. Beide antwoorden zijn nuttig geweest omdat ik beide zaken nog niet wist. De oplossing van Jacob had ik al geprobeerd maar dat lukte niet en ik weet nu ook waarom niet. Bij de MIDI-poorten had ik geen vinkje staan bij Console In maar bij Sequencer In. Op een of andere manier werkt gewoon spelen dan wel.

Wat ik precies zocht was de oplossing van Jan. Het heeft me heel wat gepuzzel gekost om het voor elkaar te krijgen maar het is nu wel gelukt. Hierbij had ik ook nog het probleem dat mijn MIDI-kabel nog op Sequencer In stond. Toen dat was opgelost en na heel wat testen en uitproberen heb ik het nu voor elkaar.

Leuk bijkomstig probleem wat ik had is dat halverwege het instellen het hoofdwerk niet meer bespeelbaar was. Na wat zoeken bleek dat de volgorde van de keyboard door elkaar had ingesteld, i.c.m. verkeerd toegewezen MIDI-kanalen kwam het erop neer dat alleen rugwerk en bovenwerk het nog deden.

Uiteindelijk werkt het nu dus zoals ik wil en zijn de laatste drie toetsen van mijn Man. II als volgt toegekend:
  • Man. II naar rugwerk
  • Man. II naar bovenwerk
  • Man. II naar rug- en bovenwerk

Hierdoor is het mogelijk om tijdens het spelen de toekenning te wijzigen.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 08 dec 2012 00:05

Re: MIDI kanalen combineren

andre,

Mooi dat het probleem is verholpen!
Groet,

Jacob

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com