Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

RME geluidskaart

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 19 nov 2012 19:19

Woonplaats: Zwijndrecht

Bericht 19 jan 2013 18:13

RME geluidskaart

Hallo,

Ik ben sinds een paar weken bezig met Hauptwerk en
ben dus nog een beginner.

Heb vrij goedkoop een i7 920 computer aangeschaft met 8 gb ram en
ben nu op zoek naar een goede geluidskaart.

Ik ben de RME DIGI9636 tegengekomen en die
kan ik voor een klein prijsje kopen. Is dat wat?

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Mvg. Marco

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 jan 2013 21:46

Re: RME geluidskaart

Hallo Marco,

een goede geluidskaart maar zonder analoge uitgang, dus je zult er nog een stapje (omvormer) tussen moeten zetten.
Waar je wel rekening mee moet houden dat de nieuwere RME kaarten met nieuwere technologieën werken.
Maar dat doet niet af van de kwaliteit.

Berichten: 5

Geregistreerd: 19 nov 2012 19:19

Woonplaats: Zwijndrecht

Bericht 21 jan 2013 14:14

Re: RME geluidskaart

Hallo Andre,

Bedankt voor je reactie.

Aangezien het toch een wat oudere kaart is kan ik misschien toch beter voor een nieuwe(re) gaan.

Heb dan toch nog wat vragen.

Wat is dan verstandig? Een externe of interne kaart? Is daar nog verschil in mbt cpu gebruik ed.?
Heb een budget van ongeveer € 200,00.

Alvast bedankt voor de reactie.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 jan 2013 17:26

Re: RME geluidskaart

Voor minder heb je een M-Audio Delta 1010LT, gloedje nieuw!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 jan 2013 19:10

Re: RME geluidskaart

Even zoeken op Marktplaats (op ASIO en ook onder tabje computers /geluidskaarten of proffesionele midi onder muziek en instrumenten) levert best een redelijk keus (ruim) binnen je budget:
- Esi Gigaport HD :Extern USB, 8 analoge outputs, 2 x koptelefoon, geen midi, geen SPDIF
- M-Audio 1010LT: Intern, 8 analoge outputs, geen koptelefoon, midi, SPDIF
- Roland Edirol: Extern Firewire, 4 analoge outpus, 1 x koptelefoon, midi, SPDIF
- M-Audio 2496: Intern, 2 analoge outpus, geen koptelefoon, midi, SPDIF
enz.

De keus tussen intern of extern hangt ook van de omstandigheden af. Persoonlijk kies ik extern met name vanwege de koptelefoonuitgang(en), volumeregelingen. Ik heb nu een Focusrite Saffire ( extern Firewire, 8 analoge outputs, 2 x koptelefoon, midi, SPDIF) gekocht via Marktplaats voor € 50,-. Ik had daarvoor (en heb nog) een M-audio Audiophile USB (extern USB, 2 analoge outputs, 1x koptelefoon, midi, SPDIF). De M-Audio heeft iets meer power op de koptelefoonuitgang dan de Focusrite. Ik gebruik een AKG701 en voor aansluiten op de Focusrite moet ik eigenlijk een koptelefoonversterker aansluiten. De M-Audio doet het zonder extra versterking goed op de AKG.

Je kunt eenvoudig beginnen met 2 uitgangen en later upgraden. Dit heeft als voordeel dat je vrij goedkoop kunt beginnen. In een later stadium, met Hauptwerk advanced en multichannel/surround, kun je altijd nog een uitgebreidere (en duurdere) interface kopen. Nadeel is dan je eerste investering.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 jan 2013 19:16

Re: RME geluidskaart

M-Audio 2496: Intern, 2 analoge outpus, geen koptelefoon, midi, SPDIF
Bovenstaande is oud, neem in dat geval de M-Audio Delta Audiophile 192!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 jan 2013 19:26

Re: RME geluidskaart

Kees Hoekman schreef:M-Audio 2496: Intern, 2 analoge outpus, geen koptelefoon, midi, SPDIF
Bovenstaande is oud, neem in dat geval de M-Audio Delta Audiophile 192!


Ligt toch aan de prijs? En "oud" is betrekkelijk.
Mijn dochter vindt mij "oud", mijn moeder vindt mij jong. Ik heb het oordeel van mijn moeder hoog :)

M-Audio levert lang support in de vorm van drivers weet ik, ook voor oude(re) interfaces zijn drivers aangepast voor W7 en 64 bits. Check voor aankoop of dit voor de eventueel beoogde interface ook geldt.
Voorgaande geldt niet alleen voor M-Audio, maar ook voor andere fabrikaten.
Meestal gaat hardware maar enkele jaren mee. Daarna valt het al snel onder "Discontinued products".
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 jan 2013 19:34

Re: RME geluidskaart

Je hebt gelijk, maar tweedehands zijn ze even duur, kies dan voor de 192.
De drivers zijn sowieso hetzelfde, ook hetzelfde als de 1010 lt. Mijn 1010 lt was incl. verzenden 48,25 via marktplaats!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 21 jan 2013 20:37

Re: RME geluidskaart

Kees Hoekman schreef: Mijn 1010 lt was incl. verzenden 48,25 via marktplaats!


Volgens mij is dat een koopje!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 jan 2013 21:08

Re: RME geluidskaart

Ja, vlgs mij ook, daarom heb ik maar snel toe gehapt, bij de opmerking dat hij wilde dat ik de helft van de verzendkosten zou betalen... :lol:
Hij begon op 95... ik onderhandel graag...
en hij draait fantastisch, dus... 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5

Geregistreerd: 19 nov 2012 19:19

Woonplaats: Zwijndrecht

Bericht 22 jan 2013 20:30

Re: RME geluidskaart

Allemaal hartelijk bedankt voor de info en tips.

Heb nu de mogelijkheid om te kiezen tussen 2 kaarten. De Emu 1212 of de M audio 1010lt.
Beide kan ik voor 75 euro overnemen.

Mijn lichte voorkeur gaat uit naar de 1010 omdat ik ergens gelezen heb dat de drivers stabieler zijn dan die van de emu 1212....
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 jan 2013 21:07

Re: RME geluidskaart

Ik ging voor Delta. Ook gebruikersvriendelijk, meer dan de Emu en je kam hoger in polyfonie!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 jan 2013 19:37

Re: RME geluidskaart

Marnob42 schreef:Hallo Andre,

Bedankt voor je reactie.

Aangezien het toch een wat oudere kaart is kan ik misschien toch beter voor een nieuwe(re) gaan.

Heb dan toch nog wat vragen.

Wat is dan verstandig? Een externe of interne kaart? Is daar nog verschil in mbt cpu gebruik ed.?
Heb een budget van ongeveer € 200,00.

Alvast bedankt voor de reactie.


Je moet kijken naar wat hij kan. Een interne is in theorie sneller, maar ik weet dat RME een eigen processor gebruikt voor diverse bewerkingen zodat de externe geluidskaarten van RME sneller zijn dan de meeste interne. Nadeel is dat je RME nieuw niet hebt voor 200 euro.

De kwaliteit van RME is aanzienlijk hoger dan van M-audio en Emu, maar dat mag ook wel voor het prijsverschil.
M-audio staat in de professionele audiowereld niet als betrouwbaar materiaal bekend. Wil dat nog niet zeggen dat je er alleen maar problemen mee hebt.

Je kan ook eerst voor een goedkope 2e hands gaan en die later weer verkopen als je meer wilt.

mvg

André

Berichten: 5

Geregistreerd: 19 nov 2012 19:19

Woonplaats: Zwijndrecht

Bericht 24 jan 2013 14:54

Re: RME geluidskaart

Bedankt voor de adviezen!

Ik kom er nu achter dat mijn pc geen oude pci aansluiting meer heeft maar alleen pci-e x1 en x16

M-audio 1010lt past dus niet.. :(

Zal dan toch voor extern (firewire of usb) moeten gaan..

Hg Marco

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 25 jan 2013 04:26

Re: RME geluidskaart

De ondersteuning van EMU voor windows 7/8 valt een beetje tegen. Mijn geluidskaarten werken er nog niet mee met hauptwerk. Ik heb nu eerst maar even ASIO4ALL gedownload voor mijn on-board audio, maar ben ook even aan het kijken naar een nieuwe geluidskaart. Iemand ervaring met de Focusrite Scarlett serie?

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 25 jan 2013 04:44

Re: RME geluidskaart

Oh, ik zag op het Engelse forum dat het voor iemand werkt. Dus ga zelf waarschijnlijk voor de Focusrite Scarlett omdat ik geen Firewire heb. Er zijn driemodellen:

2in/2out voor ~130 euro
2in/4out voor ~175 euro
8in/6out voor ~250 euro

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 25 jan 2013 10:34

Re: RME geluidskaart

Ik heb zelf veel plezier van m'n M-Audio Profire 610. Voordeel is dat die weinig ingangen, maar wel veel uitgangen heeft, namelijk 8x analoog en 1x spdif. Nadeel is dat er nog steeds geen fatsoenlijke Windows 8 drivers voor zijn, maar onder Windows 7 werkt hij goed.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 jan 2013 16:13

Re: RME geluidskaart

Sander schreef:Oh, ik zag op het Engelse forum dat het voor iemand werkt. Dus ga zelf waarschijnlijk voor de Focusrite Scarlett omdat ik geen Firewire heb. Er zijn driemodellen:

2in/2out voor ~130 euro
2in/4out voor ~175 euro
8in/6out voor ~250 euro


Een firewire kaartje in een PC plaatsen is fluitje van een cent. Bij mij hoefde zelfs geen driver geïnstalleerd, dus werkelijk plug en play.
Een ander voordeel bij sommige firewire apparatuur is dat deze gevoed kan worden via de firewire kabel (wel 6-polige kabel nodig) en dus uitgaat bij het afsluiten van de PC.
Bij mijn Focusrite Saffire zou dat ook moeten werken volgens de handleiding, maar dat blijkt niet het geval. Lijkt een eigenschap van de Firewirekaart.
Bij de aanschaf -met name gebruikt via marktplaats bv- zou bovenstaande een overweging kunnen zijn bij de keuze.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 jan 2013 17:06

Re: RME geluidskaart

Ik heb bij een aantal mensen een Focusrite Saffire meegemaakt, prima kaarten, waarop je heel best op 256 kunt spelen, in quadrofonie! Beiden was fireware.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2013 18:59

Re: RME geluidskaart

Jan schreef:Een firewire kaartje in een PC plaatsen is fluitje van een cent.
Klopt. Er is echter 1 ding waar je op moet letten (zie blz 285 van de HW handleiding):

If you're connecting your audio interface to a PC motherboard firewire port, try ins talling a separate good-quality firewire controller card (PCI, PCIe, etc.) based on a Texas Instruments firewire controller chipset and connecting the audio interface to that in stead.
Some firewire audio interfaces have performance issues with some firewire controller chipsets, and Texas Instruments firewire controller chipsets are usually recommended by audio interface manufacturers for maximum compatibility.

Dus even onderzoeken of er een Texas Instruments firewire controller chipset op zit.

Verder draait het als een tirelier.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2013 00:24

Re: RME geluidskaart

RME UCX ervaringen.

Heb sinds kort deze kaart in mijn systeem. Dit zijn mijn ervaringen!
Ik ben met Hauptwerk begonnen met de m-audio audiophile 192 pci, later gevolgd door de Emu 0404 usb (i.v.m. Mic en headphone aansluitingen. Toen i.v.m. Multichannel overgegaan op de Saphire pro 24 dsp.
Allemaal uitstekende geluidskaarten met een prima geluid die elkaar niet veel ontlopen. Ik kon niet zeggen dat de een nou veel beter klonk als de andere.
Omdat ik mede gezien de zeer positieve recencies toch wel nieuwsgierig was geworden naar Rme kaarten toch maar besloten te upgraden naar de Rme UCX. Aansluitbaar met firewire en Usb.
Nu twee dagen mee gespeeld en ik moet zeggen dat de verschillen groter zijn dan ik had verwacht.
Het is de meest " analoog. " klinkende geluidskaart die ik ooit heb gehoord. De andere kaarten hadden toch nog iets scherps, digitaals en dat is nu geheel verdwenen. Ik had bijv. Mijn Kef boxen recht naar voren afstralend op de console staan omdat ze als je ze iets naar binnen draait ze soms wat te scherp/ direct klinken, dat is nu volledig weg en nu staan ze wel iets naar binnen. Wat ook opvalt is een toename van microdetails. Ik hoor nu heel andere dingen die ik anders niet hoorde ( is een beetje moeilijk uit te leggen als je het niet zelf ervaren hebt) . Er is veel meer rust in het geluidsbeeld gekomen. Bijv. de holpijp en de fluit d'amour op het rugwerk van Tholen klonken altijd erg overblazen op mijn systeem. Ik was al van plan om dit met de voicing iets te gaan corrigeren. Dat hoeft nu niet meer, het klinkt nu veel natuurlijker en is niet meer zo opvallend. De transparantie, ruimtelijkheid en detailering zijn toch van een andere orde als mijn oude kaarten. Tja de prijs is behoorlijk hoog maar niet zo duur als de volledige Kampen sampleset. :!: :!: Als je echt gaat voor het beste Hauptwerk geluid, kijk dan niet alleen naar boxen en versterkers maar overweeg dan ook om in dit soort prof. geluidskaarten aan te schaffen. Er zitten echt veel betere DA converters in deze kaart en dat scheelt meer in geluids kaliteit dan ik in de eerste instantie had verwacht.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jun 2013 08:59

Re: RME geluidskaart

Dat is een mooie kaart Jan!
Met een iPad kun je ook de mixer software bedienen, uiterst flexible dus.

Waarom heb je voor de UCX gekozen en niet voor de wat goedkopere Fireface?

GJ
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 jun 2013 10:34

Re: RME geluidskaart

Hee, Jan, weer eens een hele goeie recensie van jou!

Toevallig correspondeer ik de laatste tijd nogal met de professor, ( heb net zijn Ladegast binnen) en, zoals je weet, ( hij krijgt er vast provisie voor.... :oops: ) beveelt hij ook altijd RME aan.

Maar ja, ik ben geen professor, en moet mij daarom binnen mijn budget maar bij de Focusrite Saffire houden.
Maar toch leuk om je ervaringen zo te lezen, en idd, ik heb ook weleens die "digitaal geluid"-vrees.......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2013 10:37

Re: RME geluidskaart

Hoi Gert Jan

Ik heb voor deze kaart gekozen i.v.m. De flexibiliteit m.b.t. aansluiten n.m.l. firewire of usb, kan allebei. Ik gebruik nu zowieso Usb dat bevalt mij goed.
Ook zijn de DA converters van de UCX weer een verbeterde versie t.o.v. De fireface kaarten. De fireface 400 is nu zelfs al uit produktie dus die techniek is vergeleken bij de UCX al wat verouderd.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 jun 2013 10:44

Re: RME geluidskaart

Nog even een vraagje over die UCX, Jan...

Klopt het, dat het erop lijkt, dat analoog 7/8 alleen op het front ( als koptel uitgang) beschikbar is??

Das toch een lastige, als je 8 kanalen speakers wilt aansturen.....Zo kom je dus niet verder dan 6 kanalen, en als je dan evt nog de SPDIF moet gaan gebruiken, tjaaa....dan heb je tocfh ene probleem, want dan moet je dus een D/A conversie aanschaffen die even goed is als de UCX-conversie..........

Hoe heb jij dat allemaal opgelost??

HG

Geert
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com