Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CPU problemen nieuwe PC

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 feb 2013 10:04

CPU problemen nieuwe PC

Beste orgelvrienden..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende..

Als beginnende HW-er heb ik steeds gewerkt met de laptop, die ik ook voor mijn werk gebruik. Voor de audio maakte ik gebruik van de hoofdtelefoonaansluiting van de laptop die ik op zowel mijn orgel als mijn koptelefoon toepaste.
Alles (zonder extra geluidskaart) werkte prima!

Echter het beperkte (8GB)RAM-geheugen en de combinatie werkcomputer/hauptwerk heeft mij doen besluiten een aparte Hauptwerk PC aan te schaffen.

Ik kwam een (naar mijn mening) gunstig geprijsde nieuwe PC tegen, die een ramgeheugen van 32gb heeft. Ik heb verder niet op geluidskaarten etc gelet omdat ik dacht: "wat met de laptop kon, dan kan ook met een willekeurige nieuwe PC"

Maar...........................
Na aansluiten in installeren van HW ben ik meteen in de problemen gekomen. Zodra ik een sampleset heb ingeladen en bij Audio-instellingen "Direct Sound......." kies dan slaat de CPU-meter direct in het rood!

WAT DOE IK FOUT??????????
(Specificaties PC: Asus 1155 P8H77-V moederbord / 32 GB werkgeheugen DDR/1333)

Ik heb op het forum gelezen dat er Asio4all geinstalleerd moet worden... Is dan het probleem meteen verholpen of moet ik gaan omzien naar een externe geluidskaart?

Kortom...wie heeft aanwijzingen en tips??? (aub in 'Jip en Janneke'-taal)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 feb 2013 10:44

Re: CPU problemen nieuwe PC

hoi Arie,

wat voor geluidskaart gebruik je nu???

Asio4all is niet de meest geschikte voor hauptwerk.

een goede geluidskaart is eigenlijk een onmisbare schakel in je totaal pakket
en gebruik beter de bijgeleverde driver van je geluidskaart.

succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 11 feb 2013 10:51

Re: CPU problemen nieuwe PC

Met de interne geluidskaart(via direct sound) ga je het niet redden. Je hebt een ASIO geluidskaart nodig. Je kunt kiezen voor intern of extern en vervolgens voor stereo of meerkanaals. De prijs hangt af van je wensen.
Voor multikanaals kan ik je een interne m-audio 1010lt aanbevelen; prima kwaliteit, gebruiksvriendelijk en gunstig geprijsd (< e 200,00).
Heb je genoeg aan stereo dan heb ik nog een interne Emu 0404 liggen. Die kun je evt. voor een klein bedrag overnemen.
Groeten,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 feb 2013 10:54

Re: CPU problemen nieuwe PC

JanWim,

Bedankt voor je snelle reactie..

De geluidskaart staat nergens op de papieren gespecificeerd.. ik denk dus dat het de zogeheten 'onboard' geluidskaart is van het moederbord (??)

Welke geluidskaart zou ik moeten hebben? (liefst extern en niet al te duur?)

Gr
Arie
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 feb 2013 10:55

Re: CPU problemen nieuwe PC

willem_g schreef:Met de interne geluidskaart(via direct sound) ga je het niet redden. Je hebt een ASIO geluidskaart nodig. Je kunt kiezen voor intern of extern en vervolgens voor stereo of meerkanaals. De prijs hangt af van je wensen.
Voor multikanaals kan ik je een interne m-audio 1010lt aanbevelen; prima kwaliteit, gebruiksvriendelijk en gunstig geprijsd (< e 200,00).
Heb je genoeg aan stereo dan heb ik nog een interne Emu 0404 liggen. Die kun je evt. voor een klein bedrag overnemen.
Groeten,
Willem.


Voorlopig kan ik me met stereo wel redden want ik gebruik (meestal) mijn hoofdtelefoon. Ik heb echter geen idee hoe ik zoiets in mijn computer moet gaan zetten.. derhalve leek het mij gemakkelijker om op zoek te gaan naar een externe geluisdskaart
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2013 10:58

Re: CPU problemen nieuwe PC

Ik zou ook eens op Marktplaats e.d. zoeken, want de 1010LT is zeker een goede kaart, maar wordt ook via MP vaak aangeboden, door freaks, die graag het nieuwste van het nieuwste hebben. Dan kun je hem vaak voor 100 of minder kopen. Wel goed doorvragen of hij nog echt goed is en alle kanalen werken.
De nieuwste drivers kun je zo gratis downloaden via de site van M-Audio.
Er is misschien iemand bij je in de buurt, die het voor je in de pc plaatst, het is eenvoudiger dan je denkt, zelfs ik kon het... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 feb 2013 11:00

Re: CPU problemen nieuwe PC

Hoi Arie

een interne geluidskaart plaatsen is niet moeilijk, het open en dicht schroeven van je pc is meer werk ;)

wel moet je even kijken wat voor type slot(pci of pcie) op je moederbord hebt zitten staat in de beschrijving van je moederbord

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 feb 2013 12:01

Re: CPU problemen nieuwe PC

Als je firewire hebt, ik heb hier goede ervaring mee: http://link.marktplaats.nl/638970017
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2013 14:31

Re: CPU problemen nieuwe PC

Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 feb 2013 22:47

Re: CPU problemen nieuwe PC

Beste allemaal..

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik heb nu aan de computerleverancier gemaild of de M-audio 1010LT er bij mij inpast.

Als ik zo'n apparaat bekijk krijg ik er (om met Ron te spreken) een 'pijnlijk hauptwerk' van. Er zitten wel 20 kabels aan. Ik hoop dat je er ook gewoon een koptelefoon op aan kunt sluiten.

Is er niemand die ervaring heeft met externe geluidskaarten? Lijkt me (voor mij) veel handiger. Gewoon usb erin en ...spelen maar

Groet,

Arie
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 feb 2013 23:14

Re: CPU problemen nieuwe PC

Je zou ook aan deze externe Usb geluidskaart kunnen denken.
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
redelijk geprijsd en met de mogelijkheid om tzt. uit te breiden naar multichannel.
Heb zelf een firewire focusrite saffire pro en ben daar dik tevreden over. perfect geluid.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2013 23:28

Re: CPU problemen nieuwe PC

De 1010LT heeft GEEN hoofdtelefoonaansluiting!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 feb 2013 00:54

Re: CPU problemen nieuwe PC

Ik heb onderlaatst in Rotterdam bij Peter Verspuy een externe geluidskaart gekocht, een Roland.
Heeft een ingebouwde koptelefoon versterker.
Helaas maar 2 uitgangen, bij mij nu links en rechts, maar dmv de juiste kabels ook 2x links en rechts van te maken.
ook meteen de midi aanlsuitingen er op, en werkt als een tierelier.
Ik merk maar een minimale verbetering, minder snel in de rode regionen, maar werk met gratis spul en een huis tuin en keuken PC met 4 G.

André

PS Moet je ook eens gaan kijken/luisteren naar active speakers, heeft veel staan om te vergelijken, van 150 tot 1500 euries per stuk, hoeft niet erg veel te kosten voor een mooi geluid/weergave! Loopt 1 jongen rond die HW kent en er iets van weet, ook handig.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 feb 2013 00:56

Re: CPU problemen nieuwe PC

ik heb overigens deze gekocht

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html

Wel voor minder!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 feb 2013 09:28

Re: CPU problemen nieuwe PC

ik ben nog steeds wijs met mijn gigaport.
Geen ingangen, 8 uitgangen en twee koptelefoon uitgangen.
Een aansluiting van kanaal 1/2 en mix van alle kanalen. ik denk, handig met surroundsets.

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/esi-gigaport-hd+-usb-audio-interface/product-details.html

http://www.peterverspuy.nl/usb-geluidskaarten/esi/gigaport-hd-usb-audio-interface-24810.html


Groeten Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 feb 2013 18:21

Re: CPU problemen nieuwe PC

Schitterend toch, voor zo,n prijsje??

We moeten ernaartoe, dat fabrikanten voor HW gebruikers gewoon meer externe geluidskaarten gaan maken waarop die dure microfoon- en lijningangen worden weggelaten, waardoor de prijs omlaag kan.

Dat gerommel met interne kaarten hoeft vandaag de dag nauwelijks meere; en verder kan je de externe geluidsdozen ook eens op een andere pc ( laptop) aansluiten als dat zo uitkomt.

En voor degenen die bang zijn dat er iets engs uit de PC-kast komt alstie open moet, is het helemaal ene uitkomst!

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 feb 2013 18:41

Re: CPU problemen nieuwe PC

Al moet je soms met een externe geluidskaart ook "in de doos" zijn, bijvoorbeeld voor het plaatsen van een Firewirekaartje. Dat was bij mij tenminste het geval bij mijn wijziging van een USB M-audio interface naar en Focusrite Saffire.
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 14 feb 2013 23:39

Re: CPU problemen nieuwe PC

Jochum schreef:ik ben nog steeds wijs met mijn gigaport.
Geen ingangen, 8 uitgangen en twee koptelefoon uitgangen.
Een aansluiting van kanaal 1/2 en mix van alle kanalen. ik denk, handig met surroundsets.

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart/esi-gigaport-hd+-usb-audio-interface/product-details.html

http://www.peterverspuy.nl/usb-geluidskaarten/esi/gigaport-hd-usb-audio-interface-24810.html


Groeten Jochum


Beste mensen, hartelijk dank voor jullie tips en adviezen.

Deze tip van Jochum was het goedkoopste en heb ik opgevolgd.

Gisteren nog wel even Asio4all geïnstalleerd; hiermee was het CPU-probleem meteen verholpen. De kwaliteit van het geluid was echter niet optimaal en de audio was heel snel overbelast bij een wat hoger volume (gekraak in de koptelefoon)

Vandaag kwam bovenstaand apparaatje binnen. De installatie duurde hooguit 5 minuten. Nou ik kan jullie zeggen ....ik was echt verrast door het (in mijn ogen) sublieme resultaat. Wat een enorme verbetering!!!! Ik kan het iedere (beginnende) HW-er aanraden.

Nogmaals dank jullie wel!


Gr.
Arie
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 feb 2013 23:57

Re: CPU problemen nieuwe PC

Mooi dat het goed is nu Arie, maar ik zou toch het Asio for all nog even verwijderen! Want het is een lillikerd...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 feb 2013 00:04

Re: CPU problemen nieuwe PC

Wat doet 'ie dan Kees?

Gr.
Arie
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 feb 2013 00:08

Re: CPU problemen nieuwe PC

Hij draait op de achtergrond nog steeds mee en vreet zo nuttige capaciteit van je pc. Ook kan het de kwaliteit van je geluid nadelig beinvloeden.
Veel problemen, die ook nog kunnen komen, bleken achteraf hiervan te komen.
Ik hanteer dit principe, niet nodig? Weg ermee.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 feb 2013 08:40

Re: CPU problemen nieuwe PC

Beste mensen, hartelijk dank voor jullie tips en adviezen.

Deze tip van Jochum was het goedkoopste en heb ik opgevolgd.

Gisteren nog wel even Asio4all geïnstalleerd; hiermee was het CPU-probleem meteen verholpen. De kwaliteit van het geluid was echter niet optimaal en de audio was heel snel overbelast bij een wat hoger volume (gekraak in de koptelefoon)

Vandaag kwam bovenstaand apparaatje binnen. De installatie duurde hooguit 5 minuten. Nou ik kan jullie zeggen ....ik was echt verrast door het (in mijn ogen) sublieme resultaat. Wat een enorme verbetering!!!! Ik kan het iedere (beginnende) HW-er aanraden.

Nogmaals dank jullie wel!



mooi, dat je er ook zo enthousiast over bent.

Schitterend toch, voor zo,n prijsje??

We moeten ernaartoe, dat fabrikanten voor HW gebruikers gewoon meer externe geluidskaarten gaan maken waarop die dure microfoon- en lijningangen worden weggelaten, waardoor de prijs omlaag kan.


Precies, dat waren mijn gedachten dus ook.
Vandaar dat ik ook voor deze gekozen had.

groeten Jochum

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com