Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

speakers gezocht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 19 feb 2014 23:11

speakers gezocht

Hallo,

Ik bespeel nu ongeveer een 2 weken het Dom orgel van Utrecht op mijn omgebouwde pedaalharmonium.
Op dit moment heb ik een kleine subwoofer en twee speakertjes die bij een computer horen, nu moet ik zeggen dat het al geweldig klinkt als je de zachte registers gebruikt, maar hoe meer je uit trekt hoe minder het geluid!
Nu wil ik eigenlijk wat anders kopen, alleen weet ik niet wat goed is voor mijn hauptwerk orgel.
tweedehands is ook geen probleem. ik wil liever niet boven een 700 euro gaan.
Wie heeft goeie tips? of weet ergens wat te koop?
Mijn orgel is rood gelakt, Foto's https://www.facebook.com/ate.dejong.9

Groeten Ate,

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 19 feb 2014 23:32

Re: speakers gezocht

Die EUR 700 is voor de speakers alleen? En hoe belangrijk vind je het om surround te hebben, of volstaat stereo? Een hoofdtelefoon, is dat geen optie?

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 19 feb 2014 23:40

Re: speakers gezocht

Het hoeft geen surround te zijn, gewoon twee speaker met subwoofer is de bedoeling, maar het moet wel goed klinken

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 feb 2014 00:16

Re: speakers gezocht

Ik kan de foto's niet zien -heb geen Facebook- .
De definitie van 'goed geluid' is niet objectief te bepalen, is voor een ieder anders.
Volgens mij kun je voor € 700,- aan speakers ruimschoots 'goed geluid' laten voortbrengen, zeker als je een setje PC speakers met enkele zachte registers al redelijk goed vind klinken.
Persoonlijk zou ik dan voor een set stereospeakers kiezen zonder een subwoofer. Tenminste als de afmetingen niet een bezwaar is.
Om lage tonen te produceren heb je luchtverplaatsing nodig. Om lucht te verplaatsen moeten de basweergevers voldoende oppervlakte hebben. Een set goede stereospeakers met basweergevers van zo'n 25 cm (10 inch) of misschien nog groter, zit je volgens mij in de goede richting.
Veel speakers hebben specificaties van frequentieweergave. Neem de opgegeven waarden -met name de opgegeven ondergrens- rustig met korreltje of korrel zout. 20 / 30 /40 Hz hoor je niet of nauwelijks, die voel je, tenminste als de speakers lucht kunnen verplaatsen.
Kastjes met 10 of 13 cm woofers kunnen daar met de beste wil van de wereld niet aan komen, men compenseert dat enigszins met het toepassen van basreflex. Zelf kies ik bij voorkeur voor gesloten kasten, ondanks het feit dat deze minder laag komen dat een basreflex.

Een subwoofer -is mijn mening- gebruik je alleen maar als de afmetingen een bezwaar zijn. Een stereospeaker met elk een 25 cm woofer verplaatst aanzienlijk meer lucht dan een enkele subwoofer, daar zit meestal maar één speaker in.

Misschien de foto's nog op deze site te plaatsen (in je bericht).

Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 feb 2014 00:20

Re: speakers gezocht

Een mogelijkheid:

*M-audio Bx8a. Gaat lekker laag (vanaf 40Hz, alleen bij de laagste 3-4 tonen van een 16-voet register verlies je mogelijk iets), heb je geen subwoofer meer nodig, tenzij je een goede weergave van 32' registers van groot belang vindt. EUR 300 http://www.bol.com/nl/p/m-audio-studiop ... 011816606/. Er zijn vast meer vergelijkbare speakers

*ARC2 room correction software. Daar haal je de interferenties van je ruimte mee weg die er altijd zullen zijn, hoe goed je boxen ook zijn. Geen overmatig dreunende bastonen, een heldere, doorzichtige geluidsweergave. EUR 250 http://www.bax-shop.nl/studio-correctio ... wwod0jAACA

*Reaper. Om ARC2 op te draaien. Je kunt er ook galm mee toevoegen bij de vele (droge) gratis sets. En neem je geen ARC2, dan kun je er EQ mee doen om in ieder geval de ergste artefacten weg te halen. EUR 60. http://www.reaper.fm/purchase.php

*Geluidskaart. De Focusrite Saffire Pr024 (EUR 250) is populair maar vereist een firewire kabel.

*Wellicht nog een paar tientjes extra voor bekabeling

Alles bij elkaar dus zo'n EUR 800-900. Een goede geluidskaart en goede boxen zijn zeker tweedehands verkrijgbaar via bijvoorbeeld Marktplaats. Op die manier moet het mogelijk zijn om beneden de EUR 700 te blijven.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 feb 2014 13:04

Re: speakers gezocht

Heb nog niemand over de Philips MFB's gehoord.

De 544 bijvoorbeeld. Is hier op het forum al veel over te vinden, en ook is er een kerkinstallatie gedaan door Christian.

Geweldig, wat daar uit kan komen! Maar gewoon een paar eenvoudige fullrange aktieve monitorspeakers om mee te beginnen kan ook natuurlijk.

Je hoeft volgens mij toch niet METEEN naar het allerhoogste te grijpen........
Dan is bv de Behringer 2031A of 3031A al zeer geschikt.

Maar natuurlijk is gewoon een goede 2ehands stereoversterker van minimaal 2 x 40 watt van bv Yamaha, met een paar grote 3-weg speakers ook al een behoorlijke vooruitgang! Alleen moet je dan voor hetzelfde geluid wel grotere kasten accfepteren......

Succes met de keuze gewenst! Ook al een geschikte Audio Device in gebruik??

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2014 16:05

Re: speakers gezocht

Ate.deJong schreef:Hallo,

Ik bespeel nu ongeveer een 2 weken het Dom orgel van Utrecht op mijn omgebouwde pedaalharmonium.
Op dit moment heb ik een kleine subwoofer en twee speakertjes die bij een computer horen, nu moet ik zeggen dat het al geweldig klinkt als je de zachte registers gebruikt, maar hoe meer je uit trekt hoe minder het geluid!
Nu wil ik eigenlijk wat anders kopen, alleen weet ik niet wat goed is voor mijn hauptwerk orgel.
tweedehands is ook geen probleem. ik wil liever niet boven een 700 euro gaan.
Wie heeft goeie tips? of weet ergens wat te koop?
Mijn orgel is rood gelakt, Foto's https://www.facebook.com/ate.dejong.9

Groeten Ate,



Hoi Ate,

Als je nu de pc speakers al redelijk vind klinken, dan heb je of weinig vergelijk, of je bent snel tevreden ;) (niet vervelend bedoeld)

maar dan zou ik zeker niet teveel geld eraan besteden, je kan zoals Geert al eerder noemt kijken of je nog wat MFB op de kop kan tikken.

dan heb je uitstekend geluid, met en goed laag voor weinig geld.

wil je flink wat levels hoger, dan moet je de portomonee flink omdraaien, en ben je als snel 700 euro per speaker kwijt.

maar dan verlang je ook nooit meer terug naar een pc speaker ;)

Maar ik persoonlijk vind wel dat je op geluid niet moet bezuinigen, heel vaak zie je dat mensen diversen samplesets hebben met een totaal waarde van honderden euro's , tot duizenden.

en vervolgens word de speaker de sluitpost :(

maar je kan het ook in fases aanschaffen
eerst een goede geluidskaart, met een frequentie bereik van 20Hz-20Khz
dan kan je nog steeds de pc speakers gebruiken
vervolgens doorsparen voor een goed stel speakers

of 2e hands zoals de al eerder genoemde MFB speakers
een 2 weg systeem / monitor speaker als je dicht op de speakers zit

een 2,5 / 3 weg systeem als je de speakers op een wat grotere afstand kan plaatsen
houd er wel rekening mee dat Vloerstaanders, flink wat ruimte rondom zich nodig hebben, die kan je niet zomaar wegstoppen in een hoekje.

maar geluid blijft een persoonlijke smaak

advies is eerst eens gaan luisteren bij diversen opstellingen

succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 20 feb 2014 16:30

Re: speakers gezocht

Bedankt allemaal voor de tips, zal er over na denken.
Wat vinden jullie van bvb http://www.tonecontrol.nl/adam-a5x?gcli ... tAodDQUA8g
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 feb 2014 16:47

Re: speakers gezocht

Dan ben je met 2 speakers al snel bijna door je budget heen!

Ik zou eerst investeren in een goede geluidskaart, de focus saffire pro24 is een goede kaart die voor ca. 250 euro te koop is. Door een verloopje kan je die aansluiten op een vrije ingang van je stereoset. Ben je voorlopig al geholpen.

Ook active speakers moet je met oren kopen en niet op specificaties,....als het duur is zal het wel goed zijn (niet persé dus..) Gewoon naar een goed gesorteerde zaak gaan en luisteren zonder (voorlopig) naar prijskaartjes te kijken.

Het is echt verbazingwekkend wat een geluidskaart aan verschil kan maken. Ik heb dat pas gehoord bij iemand. Zelfde audioset, maar andere geluidskaart (de bovengenoemde) echt een verschil van dag en nacht.

m.a.w. gewoon bij de basis beginnen en dan doorbouwen.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2014 16:48

Re: speakers gezocht

Ate.deJong schreef:Bedankt allemaal voor de tips, zal er over na denken.
Wat vinden jullie van bvb http://www.tonecontrol.nl/adam-a5x?gcli ... tAodDQUA8g



ook hier geld eerst zelf luisteren.

persoonlijk zou ik dan voor de adam7 gaan, heb je een beter laag

de adam5 kan je wel heel goed als surround gebruiken

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 20 feb 2014 19:22

Re: speakers gezocht

Hoi JW,

je hebt tegenwoordig de F7 en de A7X en de F5 en de A5X van Adam.
De AX serie is beter dan de F serie.
Ik heb ze beide beluisterbaar staan.

mvg

André

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2014 19:49

Re: speakers gezocht

Andre schreef:Hoi JW,

je hebt tegenwoordig de F7 en de A7X en de F5 en de A5X van Adam.
De AX serie is beter dan de F serie.
Ik heb ze beide beluisterbaar staan.

mvg

André



Hoi Andre'

inderdaad is de AX serie beter dan de F
met name de tweeter vind ik sterk verbeterd ten opzichte van de F serie
ook het dieptebeeld is aangepast

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 20 feb 2014 22:42

Re: speakers gezocht

Zelf gebruik ik met erg veel plezier de Tannoy Reveal 501A actieve monitor. Een erg degelijk geluid voor een mooie prijs. Zowel de actieve als passieve varianten zijn ook tweedehands op marktplaats te vinden.

gr

Gertjan

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com