Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gezocht Goedkope HW onderdelen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 14 jun 2019 17:14

Gezocht Goedkope HW onderdelen

Voor mijn dochter ga ik een budget HW opstelling ontwerpen en maken. Zo eenvoudig en goedkoop mogelijk.
Vanwege ruimtegebrek moet alles ook nog eens zo compact mogelijk gebouwd worden.

Om hiermee te kunnen starten zou ik erg geholpen zijn als ik wat spullen op de kop kan tikken.
Wie kan mij helpen aan de benodigde onderdelen?

Om te beginnen in eerste fase:
Klavieren 2x (bijvoorbeeld uit Electronisch orgel) liefst al gemidificeerd.
Pedaal
(compacte) boxen

in de tweede fase:
midi interface
Beginners PC om HW free en gratis samples mee te draaien
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 14 jun 2019 22:57

Re: Gezocht Goedkope HW onderdelen

Ben zelf Hauptwerk ooit begonnen op een heel goedkope Yamaha Electone. Kan ik aanraden.
Die zijn sinds jaren '80 vrijwel allemaal met MIDI en vanwege leeftijd niet duur.
Maar ik weet niet hoe belangrijk een groot pedaal is, al is die er vast ook nog wel onder te bouwen.

Neem bijv:
https://link.marktplaats.nl/m1422731956
https://link.marktplaats.nl/m1418691004
https://link.marktplaats.nl/m1411311298

Zoeken op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/z.html?query=yamaha&categoryId=761
En sla die "bruine" orgels over, dat zijn meestal de wat oudere zonder MIDI.

Meer Electone info:
https://www.imoose.nl/electone/

Tip: ik zou er nooit veel meer dan Eur 100 voor uitgeven, of het moet een echt wat nieuwer model zijn.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 17 jun 2019 13:13

Re: Gezocht Goedkope HW onderdelen

Bedankt voor de interessante tip.
Zijn die klavieren er ook uit te halen zodat ik ze recht boven elkaar in een houten constructie kan zetten?
Heb jij ervaring hoe dat zit met de midi aansluiting van de klavieren?
In dat geval kan ik zelf een 30 tonig pedaal maken en via de Midi-in hierop aansluiten?
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 17 jun 2019 15:45

Re: Gezocht Goedkope HW onderdelen

Zijn die klavieren er ook uit te halen zodat ik ze recht boven elkaar in een houten constructie kan zetten?

In theorie vast wel, maar in praktijk geen idee hoe lastig dat wordt. Heb ik geen ervaring mee.
Voordeel complete Electone console is dat je gelijk veel knopjes met MIDI (denk ik) hebt, die je ook in Hauptwerk kunt gebruiken.
Er zijn ook Electone modellen (met een "X" in de naam) met 2x5 octaafs klavieren, zoals de HX-serie. En de andere modellen hebben de klavieren niet zozeer scheef onder elkaar zitten, maar juist dat het onderklavier verder naar links doorloopt en het bovenklavier verder naar rechts, om zo effectief 5 octaven te hebben, waarbij onder dan vnl. met links (bas) bespeeld wordt en boven met rechts (melodie).

Heb jij ervaring hoe dat zit met de midi aansluiting van de klavieren?

Ik heb niet een Electone opengehaald, maar wel gebruikt als compleet console. Er zit (moet je wel per model even nakijken) volgens mij op de meeste modellen een MIDI IN/OUT/THRU.

In dat geval kan ik zelf een 30 tonig pedaal maken en via de Midi-in hierop aansluiten?

Dat sowieso. Pedaal sluit je aan op de THRU (of evt. IN als THRU er niet op zit) en zo zit die dan doorgelusd.
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 20 jun 2019 17:24

Re: Gezocht Goedkope HW onderdelen

Kleine toevoeging:
Ik zou ook de optie overwegen om oude orgel klavieren (bijv. kunststof uit Johannes of ISA Classic) zelf te MIDIficeren. Die zijn degelijk en hebben redelijk touché, vast beter als in de Yamaha. En ze zijn denk ik eenvoudiger los te monteren in een klavierblok/zelfbouw console.
In verhouding tot het ver- of ombouwen van een Yamaha Electone, is dit vast niet veel ingewikkelder. Al moet je dan natuurlijk wel MIDI-electronica kopen, dat gaat zeker over de Eur 100.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 20 jun 2019 19:19

Re: Gezocht Goedkope HW onderdelen

Gesloopt keyboard.jpg
DSCF1946 (623x800).jpg
Ik heb jarenlang gespeeld op een kringlooporgel, met behulp van bijna gratis keyboards.
Ze moeten wel een midiuitgang hebben natuurlijk, maar dat hebben zelfs de kleinsten zoals die voor het pedaal.
Van de keyboards zaagde ik de luidsprekers af en hield de klavieren met de midiprint over. Het klavier was makkelijk in een raamwerk te zetten, zie foto's. Ook het pedaal dat ik nog steeds gebruik ( nu heb ik klavieren van Noorlander) werkt op een klein keyboardje van een paar tientjes. Dus: naar de kringloop. Via Marktplaats zwel en versterker enz.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Aangeboden / Gezocht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com