Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
26
55%
Tevreden, aanbevolen.
3
6%
Neutraal
5
11%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze zou ik wel willen, maar deze prijs wil ik er nu niet voor betalen.
5
11%
Deze heb ik niet, wil hem ook niet.
8
17%
 
Totaal aantal stemmen : 47

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 maart 2012 19:16

1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Marien,

Gaat het sampleset van Tholen gespeeld kunnen worden met Hauptwerk basic? Dat is natuurlijk ook een fantastisch orgel waar je veel soorten muziek op kwijt kunt.

Een set waar ik ook nog hoge verwachtingen van heb is het Holzhey orgel in Weissenau van Prospectum. Ook een drieklaviers instrument met een mooie warme klank. Maar ja die had al een jaar klaar moeten zijn.......

Eerst mijn orgelmeubel klaar en dan maar eens rustig zoeken naar een mooi set.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 maart 2012 19:38

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Gertjan schreef:Marien,

Gaat het sampleset van Tholen gespeeld kunnen worden met Hauptwerk basic? Dat is natuurlijk ook een fantastisch orgel waar je veel soorten muziek op kwijt kunt.


Nee, dat gaat niet lukken. 29 registers + 25 tremulantregisters + surround kom je totaal over de 100 'normale' registers....

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 maart 2012 19:45

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Marien schreef:
Gertjan schreef:Marien,

Gaat het sampleset van Tholen gespeeld kunnen worden met Hauptwerk basic? Dat is natuurlijk ook een fantastisch orgel waar je veel soorten muziek op kwijt kunt.


Nee, dat gaat niet lukken. 29 registers + 25 tremulantregisters + surround kom je totaal over de 100 'normale' registers....


MMMMM 25 tremulantregisters........

daar gaat mijn 8-4-3 hart van tremuleren :lol: :lol:

ben echt benieuwd, wanneer kunnen we een klein demo'tje horen Marien?
op you tube kan ik niet zoveel vinden, van het van Dam orgel.

weet iemand nog of er op internet geluids fragmenten zijn te vinden van dit orgel???
ben nu allleen nog maar psalm 56 van John Propitius tegen gekomen..

groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 19 maart 2012 23:16

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Er staan enkele korte stukjes op deze site van Jan Weststrate
Als het zo in Hauptwerk klink als de cd dan word het een lust om op
te spelen.

http://www.bestelmuziek.nu/orgel/zondag ... roduct_mp3

Eef

GJD

Berichten: 29

Geregistreerd: 22 jul 2011 22:36

Bericht 20 maart 2012 00:58

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

We gaan nu misschien wel een beetje offtopic, maar dit is uiteraard ook wel boeiend...

Op de website van Lenard Verkamman kun je ook een aantal fragmenten beluisteren van het Van Dam orgel van Tholen:
http://www.lenardverkamman.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=65

Nog een opname van het Van Dam orgel van Tholen.
Deze muziek hoor je niet zo vaak op een orgel, dus niet schrikken...
http://www.youtube.com/watch?v=btzUKqAqC4s

Kan niet wachten...

Groet, Gaatze

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 20 maart 2012 01:21

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Jan Wim schreef:
ben echt benieuwd, wanneer kunnen we een klein demo'tje horen Marien?



Geduld is een schone zaak..... Wat ik kan zeggen is dat het onze verwachten ver overtrof. De beleving van het orgel is geweldig! Samplesets die ik eerst geweldig vond, vind ik nog steeds mooi, maar met Tholen krijg je meer het gevoel dat je zelf op de allerbeste plaats in de kerk zit.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 maart 2012 09:45

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Begeisterd, Marien.......

Ik krijg het gevoel, dat nu pas de weelde en rijkdom van onze orgelhistorie ten volle voor het voetlicht gebracht gat worden....dit ondanks de prachtige samplesets die er al zijn gemaakt......

Die typische Hollandse fase in de orgelbouw, waarin zo,n mooie mengeling tot stand kwam van de barok-traditie met meer volle en warme klanken, zoals die pas veel later in de romantiek doorbraken.....

Gezien de impact van Gapinge, kunnen jullie gerust gaan investeren zou ik zo zeggen!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 20 maart 2012 21:03

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Nog een opname van het Van Dam orgel van Tholen.
Deze muziek hoor je niet zo vaak op een orgel, dus niet schrikken...
http://www.youtube.com/watch?v=btzUKqAqC4s


dat was waarschijnlijk om even de pijpen schoon te blazen voor ze begonnen met samplen..
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 21 maart 2012 15:29

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

De beleving van het orgel is geweldig! Samplesets die ik eerst geweldig vond, vind ik nog steeds mooi, maar met Tholen krijg je meer het gevoel dat je zelf op de allerbeste plaats in de kerk zit.


Nou nou, zoveel 'bescheidenheid' maakt wel heel nieuwsgierig...:mrgreen:

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 22 maart 2012 15:34

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Op deze site staan frragmenten van het van Dam orgel in Tholen

http://www.muziekweb.nl/Link/CLX1524

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 apr 2012 12:00

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

De eerste demo op contrebombarde: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/6947
Later deze week meer....
Let op: aan het sampleset wordt nog steeds gewerkt, het is dus nog een beta-demo.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 apr 2012 12:31

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

3 tremulanten....heel gewaagd! ;)
Maar het klingt geweldig....en naar meer!

Jan Wim z'n hart gaat hier zeker van tremuleren! :D

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 10 apr 2012 12:48

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Klink goed deze demo, smaakt zeker naar meer.

De tremulanten op dit orgel zijn prachtig.
Zeker als alle klavieren en tremulanten zijn gekoppeld.
Groet,

Jacob

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 apr 2012 16:47

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

RonD schreef:3 tremulanten....heel gewaagd! ;)
Maar het klingt geweldig....en naar meer!

Jan Wim z'n hart gaat hier zeker van tremuleren! :D


Geweldig........ zo moet het( maarja niet iedereen vindt de tremulanten zo mooi)
ik vindt met de huidige techniek neem de tremulant gewoon op, en vindt je het niet mooi dan gebruik je hem niet
zo voor ieder wat wils :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 10 apr 2012 19:21

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Marien,

Klinkt echt geweldig!! Ik denk echt dat dit een hollands orgel is waar veel mensen op zitten te wachten. Al een globaal idee wanneer hij op de markt komt??

Komplimenten!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 apr 2012 19:31

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Die drie tegen elkaar opboxende tremulanten......ik denk toch dat dit Marien's draaiorgel is.
Had ik toch gelijk! 8-)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 apr 2012 20:28

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

tja..... doet een beetje pijn, :lol: :lol: maar je hebt gelijk Ron
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 apr 2012 20:32

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

ben benieuwd, er mogen meer demo's komen

maar voordat ik de Kampen blunder opnieuw maak( ik dacht altijd dat Kampen een romantisch orgel was, denk te eenzijdig naar WH Zwart geluisterd) :oops: :oops:

waar moet ik Tholen onder scharen? romantisch
Barok
mix van beide

hoe dan ook het klinkt in ieder geval wel goed de opname op contrabombarde

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 apr 2012 22:18

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Ha JW,

Tholen is toch wel romantisch en zeer geschikt voor veel muziek uit de galante periode hoor.
Maar feitelijk is het gewoon een echte samenzangbak. En dat bedoel ik niet verkeerd, maar het zingt er gewoon uitstekend bij!
Er moet ergens een opname van Kees van Eersel zijn. Er zijn ook wel andere, maar dat is niet mijn genre.

Hierbij nog een link:http://www.hervormdegemeentetholen.nl/Orgel/Orgelbeschrijving.htm
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 apr 2012 23:26

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Gertjan schreef:Marien,

Klinkt echt geweldig!! Ik denk echt dat dit een hollands orgel is waar veel mensen op zitten te wachten. Al een globaal idee wanneer hij op de markt komt??

Komplimenten!


Dank! Het sampleset komt op de markt wanneer wij tevreden zijn. Een datum durf ik niet te noemen.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 apr 2012 23:28

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

RonD schreef:Die drie tegen elkaar opboxende tremulanten......ik denk toch dat dit Marien's draaiorgel is.
Had ik toch gelijk! 8-)


Bijna Ron! Iedere tremulant heeft zijn eigen slag, wat goed te horen is. De tremulant van het HW is veel rustiger.

Overigens komen er ook demo's zonder tremulant...

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 10 apr 2012 23:41

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Jan Wim schreef:waar moet ik Tholen onder scharen? romantisch
Barok
mix van beide


Het orgel van Tholen is bekend geworden door samenzangcd's. Er zijn ook wat cd's met een hoog (hoe druk ik dat nu eens netjes uit) populair-reformatorisch-(psalm)improvisaties-843tremulant (en de repeterende linkerhand) gehalte. Ik vind het allemaal prima. Alle 8-voeten koppelen met tremulanten klinkt gewoon mooi zangerig.

Qua literatuur kun je het romantisch repertoire prima kwijt: Mendelssohn en tijdgenoten, Nederlandse componisten als Bastiaans, Van Eijken, Jan Zwart. Een helder plenum is er niet. De Mixtuur heeft een hele lage samenstelling en repeteert 1 keer op c1. De Cornet is op 16-voets basis, wil je uitkomend spelen met de Cornet, dan moet je een octaaf hoger spelen met de Bourdon 16 erbij.

Het bovenwerk was een weggevertje van de orgelbouwer, 5 stemmen omdat Van Dam niet blij was dat het orgel geen bovenwerk kreeg. Tijdens de bouw van het orgel heeft hij het op zijn kosten toegevoegd, maar in het tutti heeft het geen invloed. Voor mensen met een 2 klaviers orgel zou ik aanraden om het bovenwerk standaard aan het hoofdwerk te koppelen.

Door alle tremulantsamples is het een zeer groot sampleset geworden voor 'slechts' 29 registers: 24 Gb intern geheugen is nodig om alles op 24 bit in te laden.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 11 apr 2012 00:00

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Marien schreef:Het orgel van Tholen is bekend geworden door samenzangcd's. Er zijn ook wat cd's met een hoog (hoe druk ik dat nu eens netjes uit) populair-reformatorisch-(psalm)improvisaties-843tremulant (en de repeterende linkerhand) gehalte.

Jaren geleden gaf ik er een concert met een programma van Nederlandse orgelliteratuur. Ik weet het niet meer zo precies, maar er stond in elk geval iets van Ruppe op het programma, Litzau, De Lange.
M'n registrant en ik waren er al vroeg om registraties uit te zoeken, omstreeks 15.00 uur. De secretaris van de concertcommissie nodigde ons uit om rond etenstijd bij hem een broodje te komen eten. Afgesproken, gaan we doen. Toen we om 18.15 nog niet waren aangeschoven voor de boterham, kwam hij naar de kerk om te kijken waar we bleven. Hij snapte er niks van. Wat doe je dan toch al die tijd? De meeste concertgevers arriveren om 17.00 en zitten om 18.00 bij ons achter de soep. Jullie waren al zo vroeg, en nou ben je nóg niet klaar?
Voor het spelen van orgelliteratuur is Tholen niet zo'n makkelijk orgel. Het kán wel, maar dan moet je wel zorgvuldig registreren en alle registraties beneden in de kerk afluisteren - want de klankverhoudingen zijn aan de speeltafel heel anders dan beneden. Dat kostte me toen heel wat uren.
Het voordeel van Hauptwerk is nu dat je niet iedere keer de trap op en af hoeft om te horen hoe het orgel in de ruimte klinkt 8-)

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 11 apr 2012 00:26

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

RonD schreef:Die drie tegen elkaar opboxende tremulanten......ik denk toch dat dit Marien's draaiorgel is.
Had ik toch gelijk! 8-)


Dat draaiorgel was toch iets te hoog gegrepen.. Marien kreeg de triangel niet geloopt, Bert-Jan had problemen met het programeren van de kappelmeester en ikzelf ben er niet eens in geslaagd de kleine trom enigszins ruisvrij te krijgen, laat staan de grote. Om over het fiasco omtrent de layout maar helemaal niet te spreken, nee we hebben het er niet meer over..

Maar wellicht in de toekomst! (als het aan mij ligt wel!!!). ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 apr 2012 08:43

Re: 1832 Van Dam, Tholen (29/3+P)

Dick schreef:
Marien schreef:Het orgel van Tholen is bekend geworden door samenzangcd's. Er zijn ook wat cd's met een hoog (hoe druk ik dat nu eens netjes uit) populair-reformatorisch-(psalm)improvisaties-843tremulant (en de repeterende linkerhand) gehalte.

Jaren geleden gaf ik er een concert met een programma van Nederlandse orgelliteratuur. Ik weet het niet meer zo precies, maar er stond in elk geval iets van Ruppe op het programma, Litzau, De Lange.
M'n registrant en ik waren er al vroeg om registraties uit te zoeken, omstreeks 15.00 uur. De secretaris van de concertcommissie nodigde ons uit om rond etenstijd bij hem een broodje te komen eten. Afgesproken, gaan we doen. Toen we om 18.15 nog niet waren aangeschoven voor de boterham, kwam hij naar de kerk om te kijken waar we bleven. Hij snapte er niks van. Wat doe je dan toch al die tijd? De meeste concertgevers arriveren om 17.00 en zitten om 18.00 bij ons achter de soep. Jullie waren al zo vroeg, en nou ben je nóg niet klaar?
Voor het spelen van orgelliteratuur is Tholen niet zo'n makkelijk orgel. Het kán wel, maar dan moet je wel zorgvuldig registreren en alle registraties beneden in de kerk afluisteren - want de klankverhoudingen zijn aan de speeltafel heel anders dan beneden. Dat kostte me toen heel wat uren.
Zegt waarschijnlijk wel íets over de meeste spelers daar... Een stevige rechterpink en sidderende handen i.c.m. dansende vieten, eh voeten.. :roll:



Het voordeel van Hauptwerk is nu dat je niet iedere keer de trap op en af hoeft om te horen hoe het orgel in de ruimte klinkt 8-)

Of een nadeel Dick... ;)
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 11 apr 2012 08:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jjvd en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com