Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht of Tholen ?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 12 apr 2013 15:18

Utrecht of Tholen ?

* misschien nog een beetje vroeg hiervoor, Tholen is tenslotte net uit , maar ik ben toch benieuwd wie hier iets over wil zeggen; in de toekomst ben ik van plan 1 van beiden aan te schaffen als Hollandse sample , moet staan voor een warme klank en weldadige akoestiek .

* Gaat dus niet over genoeg Ram of 2/3 klavieren , puur de klankervaring ( en dat is heel persoonlijk, I know ;) )
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 apr 2013 16:54

Re: Utrecht of Tholen ?

Lastige keuze inderdaad. Ik overweeg op de lange termijn de zelfde keuze te maken.
  • Utrecht heeft 50 stemmen, 29 voor Tholen. Natuurlijk gaat het primair om de klank, maar als je één van beiden kiest is het wel goed te realiseren wat je op Tholen mist. Enkele dingen die ik zou kunnen noemen: Sexquialter, 16-voets tongwerk, quintadeen, vox humana, een bredere pedaaldispositie.
  • Set Tholen is nieuwer, "kwalitatief beter?" omdat er bij Sonus toch wat meer geautomatiseerd gebeurt. Samples zijn langer
  • De slider van Tholen maakt het mogelijk om real time te switchen van positie. Utrecht staat op dit forum bekend als zo ongeveer de meest natte set

Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar demo's van Gert op Tholen.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 apr 2013 20:12

Re: Utrecht of Tholen ?

IK heb tijd geleden de disposities van Utrecht en Tholen naast elkaar gezet:

  Code:
Utrecht                            Tholen

Hoofdwerk
=========
Prestant 16'   
Bourdon 16'                                Bourdon 16'
Octaaf 8'                                    Prestant 8'
Roerfluit 8'                                    Holpijp 8'
Octaaf 4'                                    Octaaf 4'
Gemshoorn 4'   
Quint 3'                                      Quint 3'
Octaaf 2'                                    Octaaf 2'
Woudfluit 2'   
Sexquialter IV ranks (diskant)     Cornet III (d)
Mixtuur IV-VIII ranks (b/d)            Mixtuur IV-V-VI ranks
Fagot 16'   
Trompet 8'                          Trompet 8'

Rugwerk
=======
Prestant 8'                                  Prestant 8'
Holpijp 8'                                   Holpijp 8'
Quintadeen 8'   
Octaaf 4'                                    Octaaf 4'
Roerfluit 4'                                    Fluit d'Amour 4'
Quint 3'                                      Nasart 3'
Octaaf 2'                                    Octaaf 2'
Fluit 2'   
                                                 Sifflet 1'
Cornet V sterk (d)                       Carillon II (d)
Mixtuur III-IV ranks   
Scherp III-IV ranks   
Trompet 8'                                  Trompet 8'
Touzijn 8'(b/d)   
Tremulant                                   Tremulant

Bovenwerk
=========
Prestant 8'   
Holpijp 8'                                   Fluit Dolce 8'
Viola di Gamba 8'                       Viool de Gamba 8'
Baarpijp 8'   
Fluit Travers 8' (from  c)   
Octaaf 4'   
Openfluit 4'   
                                       Viola 4'
Roerquint 3'   
Gemshoorn 2'                             Speelfluit 2'
Flageolet 1'   
Carillon III ranks (af f)   
Echotrompet 8'   
Vox Humana 8' (b/d)                  Dulciaan 8'
Tremulant                                 Tremulant

Pedaal
======
Prestant 16'   
Open Subbas 16'                          Subbas 16'
Octaafbas 8'                             Prestant 8'
Fluitbas 8'                                Gedekt 8'
Roerquint 6’   
Octaaf 4'                                  Octaaf 4'
Mixtuur IV ranks   
Bazuin 16'                                Bazuin 16'
Trombone 8'                             Trompet 8'
Trompet 4’   
Cinq 2’   
Overeenkomstige registers staan naast elkaar; alleen van de 2e kolom is niets overgebleven :o

Utrecht heeft veel meer registratiemogelijkheden, bezit op elk manuaal 2 tongwerken en heeft een zwelwerk.
Utrecht is "natter" maar in de Domkerk zelf ook: het orgel hangt niet in een kerkschip maar aan de blinde muur in het transept waardoor het orgelgeluid uitwaaiert en veel reflecties heeft in het transept, die dus ook in de samples zitten.
Een eventuele slider heeft in de Dom sampleset geen zin omdat de frontsamples al nat zijn.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 apr 2013 21:57

Re: Utrecht of Tholen ?

Heb Utrecht, en heb Tholen besteld. Moet Tholen nog uitproberen, maar ik denk dat de kwaliteit superieur zal zijn. Dan zou ik kiezen voor superieure kwaliteit.

Utrecht is een niet zo makkelijk te temmen monster. Het volle werk is prachtig overigens. Maar kleinere registraties kunnen moeilijk zijn.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 apr 2013 23:13

Re: Utrecht of Tholen ?

- Utrecht en Tholen zijn mijn inziens kwalitatief echt gelijkwaardig, zowel in het streven van de producers als in het resultaat: zonder meer prachtige samplesets.
- De slider lijkt alleen functioneel voor stereo weergave, niet bij quadrafonische setting (overigens kan het te bereiken effect door Slider ook zonder "slider-control" bereikt worden door gebruik te maken van de HW-functie.
- Keuze voor Utrecht of Tholen - als dat echt een keus moet zijn, want wil je niet allebei? - zou ik vooral niet alleen op papier maken, maar vooral wel door ze te bespelen.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 13 apr 2013 08:01

Re: Utrecht of Tholen ?

Vroeg jij ook niet voor het Sauerorgel uit te proberen? Ik heb zelf Dom Utrecht en Tholen is besteld. Dus die zou je eventueel ook naast elkaar kunnen uitproberen (als je wil).

Mvg,
Paul.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 13 apr 2013 15:32

Re: Utrecht of Tholen ?

josq schreef:Heb Utrecht, en heb Tholen besteld. Moet Tholen nog uitproberen, maar ik denk dat de kwaliteit superieur zal zijn. Dan zou ik kiezen voor superieure kwaliteit.

Utrecht is een niet zo makkelijk te temmen monster. Het volle werk is prachtig overigens. Maar kleinere registraties kunnen moeilijk zijn.


Alhoewel ik Utrecht niet heb, dunkt het me dat de kwestie van registraties net andersom is: kleinere registraties lukken heel goed in Tholen (die ik heb), terwijl het plenum niet ideaal is (ik gebruik de 4-voets octaaf koppel van het hauptwerk software voor meer brilliantie vanwege die lage mixtuur).

Ik vind de akoustiek in Utrecht een beetje overweldigend; in Tholen is dat veel doorzichtiger (korter).

Maar ja, qua dispositie heb je dus veel meer in Utrecht.

Het lijkt me dus toch wel een beetje fout deze orgels zo met elkaar te vergelijken, omdat ze beiden in NL zijn, en omdat ze uit ongeveer dezelfde periode stammen. Als je ze beide kan aanschaffen, dan heb je vanzelf het probleem van keuzes opgelost. Aan de andere kant, als je ze beide hebt, en je bevind dat de orgels toch teveel overeenkomsten met elkaar hebben, dan loop je het gevaar dat een van de orgels een stiefkind zal gaan worden.

Keuzes, keuzes....geluk ermee!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 apr 2013 22:30

Re: Utrecht of Tholen ?

Ik denk dat dat plenum toch ook weer een stukje smaak is. Heb Tholen zelf niet bespeeld, maar vind het plenum met die lage mixtuur op cd's toch ongelofelijk prachtig.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 16 apr 2013 03:44

Re: Utrecht of Tholen ?

Leonard schreef:Ik denk dat dat plenum toch ook weer een stukje smaak is. Heb Tholen zelf niet bespeeld, maar vind het plenum met die lage mixtuur op cd's toch ongelofelijk prachtig.


Op zichzelf wel mooi, dat wel, maar soms verlang je naar iets meer, en daarom gebruik ik de trick van die 4' octaaf koppel van het HW software.

Ik vind dit orgel anders wel heel mooi, en je kunt er heel veel muziek op kwijt, en het nodigt me ook uit tot het (her-) ontdekken van de kleinere juweeltjes, vooral van de rococo tot/met laat klassieke periode, enz. Ne het spelen van piano muziek uit die periode.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 apr 2013 13:29

Re: Utrecht of Tholen ?

'k Heb nu een paar uur op Tholen kunnen spelen en Utrecht ook nog even erbij gepakt. Hoewel beiden Hollands-romantische orgels zijn die erg geschikt zijn voor de Hollandse koraalkunst (van na, zeg, 1700), zijn het toch orgels met een totaal verschillend klankbeeld. Dat komt ook terug in de samplesets. Wat eerste impressies:

* Er is een heel duidelijk verschil in de kwaliteit van de samples (de kwaliteit van de originele instrumenten ga ik niet vergelijken). In Utrecht hebben de microfoons klaarblijkelijk (te) ver van de pijpen gestaan. Daardoor lijken heel veel details verloren te zijn gegaan in de galm. Je hoort de aanspraak van de pijpen eigenlijk niet (ook niet in de frontsamples). Ik denk dat dit de oorzaak is dat sommige mensen zeggen dat ze bij Utrecht het gevoel hebben dat ze niet echt contact hebben met het orgel. Bij Tholen hoor je wel alle details.

* Daar komt bij dat je bij Tholen het orgel- en kerkperspectief kunt mixen (met de zgn "slider"). Je kunt dus kiezen of je dichtbij het orgel staat om alle details te horen; of veraf om te horen hoe de klanken mengen in de ruime galm. Bij Utrecht heb je wel front- en rearsamples maar je kunt niet door de kerk naar het orgel "lopen".

* Beide orgels staan in een grote ruimte met een zeer rijke akoestiek. Maar Utrecht heeft de meeste galm. Het orgel hangt daar wat hoger volgens mij en het geluid kan zich daar ook verspreiden in de zijbeuken. In Tholen hangt het orgel vrij laag achterin het schip, bijna onder de kerktoren. Het heeft dus een wat directere klank. De ruime galm van Utrecht geeft een heerlijk kathedraalgevoel, meer dan enig ander sampleset dat ik ken. Nadeel is dat snelle stukken en polyfone stukken zoals fuga's niet goed uit de verf komen.

* Utrecht heeft 21 registers meer dan Tholen (50 vs 29). Dat zijn natuurlijk heel veel extra registratiemogelijkheden. Het prijsverschil is redelijk in verhouding: EUR 539 versus EUR 349 (deze maand) .

* Het Bovenwerk van Utrecht is zwelbaar, dat van Tholen niet.

* In Utrecht zijn niet alle registers van het Bovenwerk en Rugwerk opgenomen met tremulant. Geen tremulant bijv voor Viola di Gamba, Octaaf 4' en Octaaf 2', jammer! Tholen heeft dat wel.

* Tholen heeft naast een BW- en RW-tremulant er eentje voor het hele werk, deze is echter enkel opgenomen voor het Hoofdwerk

* De BW- en RW-tremulanten van Tholen zijn een stuk sneller dan die van Utrecht, dat geeft een heel andere klank. Even wennen, maar toch wel mooi. Hoe het effect van deze tremulanten uitvalt hangt af van waar je staat in de kerk (de positie van de slider), interessant!

* De roemruchte 8-4-3-tremulant-combinatie klinkt prachtig op het BW van Utrecht. In Tholen moet ie op het RW en dat klinkt toch iets minder zweverig.

* Een mooie overeenkomst tussen Utrecht en Tholen is dat de klank van het RW sterker is dan van het HW terwijl het BW het minst luid is. In beide sets kun je prachtige echoeffecten maken!

* Het volle werk van Utrecht is fantastisch, mede dankzij de luide Scherp op het RW. Tholen heeft minder mixturen, het volle werk van Tholen rust daarom veel meer op de tongwerken. De Sifflet en de Carillon van Tholen zijn enorm scherp (zonder overigens een onaangename klank te hebben) en daardoor niet zo geschikt om langdurig aan het volle werk toe te voegen. Voor een slotakkoord kan dat wel leuk zijn overigens.

* Hoewel Tholen minder registers heeft dan Utrecht, heeft het toch diverse klanken die Utrecht gewoon niet heeft. Bijvoorbeeld de Viola 4, de veel scherpere Carillon, de buitengewoon luide Sifflet, de Cornet en de Mixtuur op 16-voetsbasis... dankzij deze componenten heeft Tholen een uniek klankbeeld dat je niet zomaar op een ander orgel gereproduceerd krijgt.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 17 apr 2013 20:42

Re: Utrecht of Tholen ?

Dit is inderdaad een keuze die ik ook wil gaan maken. Heb de demo van Utrecht en die klinkt mij, in vergelijking met bijvoorbeeld de Laurens, toch best wollig. Daarom zit ik ook te wachten op de 'muziek' van Tholen... Wanneer komt er wat op de site Gert?

Gaat voor mij een erg lastige keuze worden.... :oops: Allebei vind ik een risico, als er een beter bevalt gebruik je de ander niet meer / stukken minder en dat is jammer van het geld. Maar goed, ik heb nog wat nachtjes te gaan voor mijn nieuwe orgelkast klaar is :D (moet nog aan begonnen worden...)

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 apr 2013 20:49

Re: Utrecht of Tholen ?

>Wanneer komt er wat op de site Gert?
Ik heb Tholen niet...

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 apr 2013 21:29

Re: Utrecht of Tholen ?

josq

een mooi en duidelijk overzicht van de karakteristieken van beide orgels.
Ik heb nog 1 aanvulling:
Utrecht: Manuaal C-f''', pedaal C-d' (extended in de virtuele versie tot f')
Tholen: Manuaal C-f''', pedaal C-d' (volgens mij ook in de sampleset)
Door de grotere registratiemogelijkheden is de pedaaluitbreiding in Utrecht een zeer welkome aanvulling voor het spelen van oa. de grotere Franse en Duitse werken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2013 21:37

Re: Utrecht of Tholen ?

ik heb beide sets, en ik vind dat Josq het goed verwoord heeft.

Tholen is kwalitatief beter, maar wat beperkter in de registratie.

maar eerlijk gezegd vind ik dat je beide orgels niet met elkaar kan vergelijken

het zijn beide orgels met plus en min punten, en het logisch gevolg is dat de samplesets deze ook hebben


gr

JW

P.S. voor degene die in de buurt zijn/ wonen, en twijfelen, kom gerust eens langs om het verschil te horen/voelen, tussen beide sets.

ik vind je moet een sampleset persoonlijk horen en bespelen om er voor jezelf een oordeel over te kunnen geven.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 17 apr 2013 22:50

Re: Utrecht of Tholen ?

Echter het grootste verschil vind ik is het gevoel dat je het orgel bespeeld veel meer detail met Tholen en de rear samples heb je gewoon nodig met tholen om dat daar ook best veel informatie in zit, met Utrecht niet (galm genoeg),en wil je meer ruimte dan gebruik je de handige slider of in geval met meerdere speakers de rear harder.

Wat me ook opvalt met Tholen is als je de tremulant aan en uit zet hoor je geen andere sample het is net of de magazijn balg even schokt en dan weer stabiel is, ook hoor je een soort van chorus naar achteren in de kamer als je de tremulant gebruikt net als in het echt ,de toon zakt een beetje naar beneden hoe verder je van het orgel afgaat dit verneem ik ook in het sampelset schitterend ,net echt.

Kortom wil je het gevoel dat je een echt orgel bespeeld dan kies je voor Tholen, liever 29 stemmen die je echt hoort dan 50 of meer die je niet hoort of verdwijnen in de ruimte.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 18 apr 2013 01:47

Re: Utrecht of Tholen ?

Evert-Jan schreef:josq

een mooi en duidelijk overzicht van de karakteristieken van beide orgels.
Ik heb nog 1 aanvulling:
Utrecht: Manuaal C-f''', pedaal C-d' (extended in de virtuele versie tot f')
Tholen: Manuaal C-f''', pedaal C-d' (volgens mij ook in de sampleset)
Door de grotere registratiemogelijkheden is de pedaaluitbreiding in Utrecht een zeer welkome aanvulling voor het spelen van oa. de grotere Franse en Duitse werken.


volgens mij: :D

Tholen origineel: Manuaal C-f''', pedaal C-d'
Tholen virtueel: Manuaal C-g''', pedaal C-f'

Dus ook de klavieromvang vergroot... En niet zoals de meeste samplesetmakers door alleen de omvang vergroten en de samples door Hauptwerk laten pitchen. (de voorgaande sample wordt omhoog gepitcht) Maar extra samples erbij maken en handmatig pitchen. Hierdoor klinken de extra tonen wel realistisch.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 10:30

Re: Utrecht of Tholen ?

Tholen kan verschrikkelijk Frans klinken! Echt wel, dat is niet alleen aan Utrecht voorbehouden, geloof me, ik ken het orgel van live horen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 18 apr 2013 11:22

Re: Utrecht of Tholen ?

josq schreef:* Er is een heel duidelijk verschil in de kwaliteit van de samples (de kwaliteit van de originele instrumenten ga ik niet vergelijken). In Utrecht hebben de microfoons klaarblijkelijk (te) ver van de pijpen gestaan. Daardoor lijken heel veel details verloren te zijn gegaan in de galm. Je hoort de aanspraak van de pijpen eigenlijk niet (ook niet in de frontsamples). Ik denk dat dit de oorzaak is dat sommige mensen zeggen dat ze bij Utrecht het gevoel hebben dat ze niet echt contact hebben met het orgel. Bij Tholen hoor je wel alle details.

Wat hier gezegd wordt klopt feitelijk, alleen is het niet eerlijk om dit een kwaliteitsverschil te noemen. In het verleden is op dit forum al uitgebreid besproken hoe het komt dat Utrecht zo indirect klinkt. Dat heeft met de opstelling van het originele orgel te maken, precies op het kruispunt van transept en koor, dus met de rug tegen het ingestorte middenschip. Het heeft dus niets te maken met een 'verkeerde' opstelling van de microfoons. En dan nog: waarom zou een directer opgenomen orgel alleen daarom meer kwaliteit hebben? Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor het een of het ander, maar ik zie geen reden om hier een objectief criterium van te maken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 11:34

Re: Utrecht of Tholen ?

Jullie hebben allebei gelijk. Toch zou ik willen zeggen, dat de kwaliteit van Utrecht niet zo super is.
Er is een groot verschil in aanspraak, vertraagde aanspraak van sommige pijpen. Ik heb dit vooral heel duidelijk kunnen horen bij Peter, toen ik zijn rondstralers mocht uitproberen. Wat ik eerst niet aan detail hoorde, hoorde ik toen wel, feitelijk schrok ik ervan.
Het viel me op dat er nog veel aan de samples van Utrecht te doen zou zijn, maar dit was een keuze?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 apr 2013 12:16

Re: Utrecht of Tholen ?

Gerrit schreef:Wat hier gezegd wordt klopt feitelijk, alleen is het niet eerlijk om dit een kwaliteitsverschil te noemen. ..... Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor het een of het ander, maar ik zie geen reden om hier een objectief criterium van te maken.


Ik ben het volledig met je eens, Gerrit.

Bovendien begrijp ik het niet waarom Utrecht en Tholen zo uit ten treure met elkaar worden vergeleken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 12:49

Re: Utrecht of Tholen ?

Ze zijn m.i. ook niet te vergelijken. Maar kwalitatief zie ik wel grote verschillen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 apr 2013 13:04

Re: Utrecht of Tholen ?

Leuk om hier een pittige discussie te hebben!

Fokko schreef:
Bovendien begrijp ik het niet waarom Utrecht en Tholen zo uit ten treure met elkaar worden vergeleken.


Ik zie daar goede redenen voor. Ik denk dat veel mensen op dit forum een goede set willen voor Hollandse koraalkunst, van Jan Zwart tot Pieter Heykoop. Daar heb je gesamplede tremulanten voor nodig, naast een behoorlijk uitgebreide dispositie en een goede galm. Er zijn op dit moment maar weinig sets die daaraan voldoen. Naast Utrecht en Tholen zijn dat Riddagshausen, de Laurenskerk en Arlesheim. Alleen Utrecht en Tholen zijn instrumenten uit de Romantische periode.

Dat gezegd hebbende is het goed om te herhalen dat de verschillen heel groot zijn. Ik ben blij dat ik zowel Utrecht heb (voor het kathedraalgevoel, de uitgebreide dispositie, het zwelbaar bovenwerk, de heerlijk zwoele 8-4-3-trem, de prachtige tongwerken...) als Tholen (voor de gedetailleerde en doorzichtige klank door de hoge opnamekwaliteit, de slider, de volledigheid in gesamplede tremulanten, het unieke klankbeeld door diverse bijzondere registers...). Maar niet iedereen zal EUR 900 te besteden hebben. Dan sta je voor een lastige keuze. Het zal van persoonlijke smaak en voorkeuren afhangen hoe die keuze uitvalt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 18 apr 2013 13:07

Re: Utrecht of Tholen ?

Jan Wim schreef:
P.S. voor degene die in de buurt zijn/ wonen, en twijfelen, kom gerust eens langs om het verschil te horen/voelen, tussen beide sets.

ik vind je moet een sampleset persoonlijk horen en bespelen om er voor jezelf een oordeel over te kunnen geven.


Ook bij mij in Den Haag is een ieder welkom.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 apr 2013 13:14

Re: Utrecht of Tholen ?

Marien schreef:volgens mij: :D

Tholen origineel: Manuaal C-f''', pedaal C-d'
Tholen virtueel: Manuaal C-g''', pedaal C-f'

Dus ook de klavieromvang vergroot... En niet zoals de meeste samplesetmakers door alleen de omvang vergroten en de samples door Hauptwerk laten pitchen. (de voorgaande sample wordt omhoog gepitcht) Maar extra samples erbij maken en handmatig pitchen. Hierdoor klinken de extra tonen wel realistisch.

Ik heb Tholen niet. Daarom ben ik wat dat betreft afgegaan op wat gepubliceerd is op jullie website. Daar staat nl. niets in de tekst over de klavier-/pedaalomvang en de schermafdruk op de site laat een pedaal tot d' zien. Je hebt eerder aangegeven om zoveel mogelijk het echte orgel te benaderen in de sampleset. Vandaar mijn zienswijze.
Ter info: ook in Utrecht zijn extra WAV files en releases in de sampleset opgenomen voor de extention.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 apr 2013 13:30

Re: Utrecht of Tholen ?

Evert-Jan, je zou beslist Tholen eens live moeten horen en/of spelen! Bijzonder mooi orgel.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com