Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht of Tholen ?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 apr 2013 18:06

Re: Utrecht of Tholen ?

Ik kan je gedachtengang goed volgen. En ik ben met je eens dat de verschillen groot zijn. Het zijn twee wezenlijk andere orgels, in bouw, in omvang, in ruimte en dan ook nog eens gesampled door verschillende producers met een enigzins afwijkende aanpak. Het resultaat geeft mede daardoor een geheel andere beleving.

Mijn inziens doet dat beslist niet af dat beide sets kwalitatief Top zijn en niet voor elkaar onder doen. Naast het vele goede zijn bij beide sets zijn ook minpunten te vinden. Althans dat vind ik. Mis ik bij Tholen bijvoorbeeld een goede benutting van het beeldscherm, bij Utrecht mis ik ook nogal wat tremulant-samples.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 20 apr 2013 15:35

Re: Utrecht of Tholen ?

Hi Allemaal
Ik vindt Tholen mooier dan Utrecht omdat je meer in kontakt ben met het orgel van Tholen ,als je aan het spelen ben.
Na een week was ik Utrecht al een beeje zat.
Ik vindt de samples ook mooier van Tholen.
Ook is tie een beetje ruig,dat vindt ik ook wel mooie,net een beetje als het Oude Kerk orgel in Amsterdam?
Pete

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 okt 2013 18:36

Utrecht of Tholen?

Ik wil een sampleset aanschaffen voor koraalmuziek. Ik vond Utrecht veel te veel galmen en dacht dus Tholen hiervoor aan te schaffen. Nu Utrecht is aangepast klinkt dit naar mijn mening veel beter.
Nu twijfel ik welke van de twee (beide is geen optie) ik zal aanschaffen of komt er binnenkort nog een set uit die mijn wens ook kan invullen?

@Gert: Ga je ook nog demo's inspelen met de nieuwe versie van Utrecht?

Wie geeft me raad, graag met argumenten en pro's en contra' s.

Jan

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 30 okt 2013 22:22

Re: Utrecht of Tholen?

Jan schreef:Ik wil een sampleset aanschaffen voor koraalmuziek. Ik vond Utrecht veel te veel galmen en dacht dus Tholen hiervoor aan te schaffen. Nu Utrecht is aangepast klinkt dit naar mijn mening veel beter.
....Wie geeft me raad, graag met argumenten en pro's en contra' s.

Jan


Hallo Jan,
Beide zou(den) een goede keus zijn !
Maar, keuze hebben is altijd moeilijk. (Utrecht origineel ook veel galm geeft, en Tholen erg het gevoel geeft het orgel onder handen te hebben...) MAAR.....Hoe langer je wacht, hoe meer keus er komt... :P

Wellicht is één van beide Apeldoornse schoonheden straks wat voor je, zie
http://www.pcorgan.com/SampleSets.html#Upcoming

Groet,
WiBo

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 okt 2013 15:10

Re: Utrecht of Tholen ?

Dag Jan
Ik heb een vriend ,die heeft Utrecht,maar die gaat na een week op de nieuwe versie te hebben gespeeld weer naar de oude versie terug omdat hij die toch mooier vindt.De oude versie heeft misschien wat te veel galm,maar toch mis je iets in de nieuwe versie.
Pete

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 31 okt 2013 15:57

Re: Utrecht of Tholen ?

Dat laatste is echt een kwestie van smaak. Ik vind v2 echt een verademing tov v1. Misschien mist V2 de "MDA-sound" maar dat is nu juist iets wat ik niet mis, integendeel.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 31 okt 2013 16:09

Re: Utrecht of Tholen ?

Wibo,

Is er concrete info dat het Batz orgel van de grote kerk in Apeldoorn is opgenomen dan wel opgenomen gaat worden? Dat bericht waarnaar jij verwijst is namelijk al eventjes oud.

Ik moet binnenkort ook gaan kiezen welk sampleset het gaat worden. Twijfel ook tussen utrecht of Tholen. Toch zit de set er voor mij nog niet bij waarop ik helemaal verliefd ben.

Ik hoop dat er binnenkort een ander mooi Hollands orgel op de markt komt wat mij " meer " aanspreekt.

Gr,

Joost

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 okt 2013 17:41

Re: Utrecht of Tholen ?

Ja,ze hebben het nog niet onder de knie hoe ze dat precies moeten doen met samplesets maken.Dat komt nog wel.Maar als ik een cd-dvd opname afdraai van bevoorbeeld Kampen,Tholen,Utrecht op hetzelfde systeem en in dezelfde kamer als dat ik Hauptwerk speel dan klinkt die opname veel stralender dan dat je dat orgel gaat spelen op Hauptwerk.Teminste zo is het bij mij.Tholen komt er het dichtste bij vindt ik.Maar als je dan een Youtube opname afdraait van Wim de Boer bevoorbeeld dan klinkt dat toch beter als dat je Tholen op Hauptwerk gaat spelen.En het heeft niks met de kwaliteit van het spel te maken ;)
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 31 okt 2013 18:10

Re: Utrecht of Tholen ?

Een cd opname is denk ik niet te vergelijken met hauptwerk. Volgens mij worden cd's na opname flink bewerkt.

Maar ik heb dat idee ook inderdaad. Ik denk ook dat de frontsamples toch overheersen ( ook bij surroundopstelling ) omdat deze vlak voor je neus staan en de surroundspeakers staan toch een stuk verder van je af. De ideale mix tussen deze twee is volgens mij dan niet jou speeltafel.

Heb wel het idee dat de sets steeds realistischer worden.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 okt 2013 18:30

Re: Utrecht of Tholen ?

Dat maakt bij mij niet uit, Joost want mijn Surround speakers staan naast me aan allebei kanten en de front speakers staan 5 meter achter me.Dan klinkt bij mij het beste.En dan kan ik ook de volume voor front en surround apart regelen.
Ik denk dat een cd opname beter klinkt omdat het totale geluid wordt opgenomen en met Hauptwerk worden de aparte geluiden saamengebracht door Hauptwerk.
Pete

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 31 okt 2013 18:51

Re: Utrecht of Tholen ?

Ik denk als een samle set producent een hele registratie tegelijk zou opnemen en je zou enkel die registratie kunnen spelen zoals die is opgenomen,dan zou het ook zo goed klinken :)
Pete

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 01 nov 2013 00:10

Re: Utrecht of Tholen ?

Even terug komend op de vraag van Jan....

Ik heb zowel Tholen als Utrecht, maar als beiden geen optie is, zou ik persoonlijk Tholen kopen en verder het Steendam orgel van Apeldoorn afwachten. (prijs : net onder de 300,- ?)
Dan heb je voor grofweg 100,- meer wel 2 schitterende orgels voor koraalmuziek !

Groet,
Albert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 nov 2013 00:54

Re: Utrecht of Tholen ?

Albert schreef:Even terug komend op de vraag van Jan....

Ik heb zowel Tholen als Utrecht, maar als beiden geen optie is, zou ik persoonlijk Tholen kopen en verder het Steendam orgel van Apeldoorn afwachten. (prijs : net onder de 300,- ?)
Dan heb je voor grofweg 100,- meer wel 2 schitterende orgels voor koraalmuziek !

Groet,
Albert


Heb je Utrecht nieuwe versie/update of is je reactie gebaseerd op de eerste versie? Is er concreet iets bekend over het verschijnen van Steendam Apeldoorn?. Mijn gevoel neigt naar Tholen, ook omdat ik voornamelijk met kleine registraties speel, dus enkele registers met zoveel mogelijk detail.
Overigens zal ik dan ook niet beide kopen. Het gaat niet direct om het geld, maar ik wil voorlopig één sampleset voor koraalmuziek. De volgende sampleset zal Frans (of Frans georiënteerd) zijn.
Wanneer je kunt kiezen uit veel/meerdere sets ontwikkel je toch een voorkeur voor een bepaalde set, de andere zijn dus eigenlijk niet een goede investering geweest.
Ik ben begonnen met Anloo, gevolgd door Freiberg. Met name de laatste bespeel ik ontzettend veel, ook voor koraalmuziek en zelfs Franck (met één of twee registers). Maar ja geen tremulant, althans niet een mooi klinkende en zeker geen gesamplede tremulant stemmen.

Bedank in ieder geval voor de reactie,

Jan

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 01 nov 2013 09:58

Re: Utrecht of Tholen ?

Heb je Utrecht nieuwe versie/update of is je reactie gebaseerd op de eerste versie?

Ik heb Utrecht oude versie.

Mijn gevoel neigt naar Tholen, ook omdat ik voornamelijk met kleine registraties speel, dus enkele registers met zoveel mogelijk detail.

Dan is Tholen perfect denk ik.
Ik kan daar uren op spelen zonder dat het verveelt. (ik gebruik overigens de slider bijna nooit, speel in surround opstelling)
Favouriete registers : Beide Holpijpen, Fluit Dolce, Dulciaan en niet te vergeten de Fluit d'Amour op het RW, een juweeltje !
Het is al eerder geschreven, je hebt de beleving dat je achter het echte orgel zit.
Bij het maken van je keuze speelt ook mee welke koraalgebonden muziek je speelt.
Ik speel er bijv vaak muziek van Harm Hoeve op. Hij heeft cd's opgenomen in Hasselt en Bolsward en deze nummers op bladmuziek uitgegeven. Het klinkt misschien raar, maar ik kan met deze muziek op Tholen zowel de klankkleur van Hasselt als van Bolsward goed benaderen.

Nadelen van Tholen : Soms is het wat lastiger registreren; bijv de Cornet is op 16 voets basis en moet je dus een oktaaf hoger spelen, wil je hem laten klinken als een "normale" Cornet. Ook het ontbreken van een Fluit 4 Vt op het HW vind ik een gemis. Evenals het ontbreken van bijv een Sesquialter of Vox Humana. Wat dat betreft is Utrecht natuurlijk veel uitgebreider.

Succes met je keuze !

Groet,
Albert

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 01 nov 2013 10:55

Re: Utrecht of Tholen ?

pedro schreef:Maar als ik een cd-dvd opname afdraai van bevoorbeeld Kampen,Tholen,Utrecht op hetzelfde systeem en in dezelfde kamer als dat ik Hauptwerk speel dan klinkt die opname veel stralender dan dat je dat orgel gaat spelen op Hauptwerk.Teminste zo is het bij mij.Tholen komt er het dichtste bij vindt ik.Maar als je dan een Youtube opname afdraait van Wim de Boer bevoorbeeld dan klinkt dat toch beter als dat je Tholen op Hauptwerk gaat spelen.En het heeft niks met de kwaliteit van het spel te maken ;)


Er zit bij de meeste sets, in ieder geval Tholen, een enorm verschil tussen cd-opnames en samplesets. Veel samplesetmakers willen graag een orgel dat speelbaar is vanuit orgelbankperspectief. Persoonlijk geef ik hier ook de voorkeur aan tijdens het spelen. Anderzijds ben ik ook helemaal niet zo heel enthousiast over Tholen front opnames, front-samples zijn bij dergelijke sets bedoeld om te bespelen en niet om te beluisteren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 nov 2013 14:27

Re: Utrecht of Tholen ?

Ik zou kiezen voor Tholen. Het is een set die nooit verveelt en ook nog eens fantastisch klinkt, en zich beter leent voor instuderen van stukken.
Als je dan bedenkt dat je van Utrecht in ieder geval ook een leuk Demosetje kan downloaden waar je ook al wel wat leuke dingen mee kan doen, dan is voor mij de keus niet zo moeilijk.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 01 nov 2013 20:06

Re: Utrecht of Tholen ?

De demo van Utrecht vind ik toch wel vrij beperkt hoor. Je kunt weinig variëren qua registratie. En net wat je zegt, als studieorgel vind ik het ook niet heel geschikt. Dan zou ik ook voor een set als Tholen gaan.

Maar goed, smaken verschillen, en dat is maar goed ook. Anders hadden we aan één set genoeg gehad :lol:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 nov 2013 21:19

Re: Utrecht of Tholen ?

Nadelen van Tholen : Soms is het wat lastiger registreren; bijv de Cornet is op 16 voets basis en moet je dus een oktaaf hoger spelen, wil je hem laten klinken als een "normale" Cornet. Ook het ontbreken van een Fluit 4 Vt op het HW vind ik een gemis.


Als je de holpijp 8 voet ook een octaaf hoger speelt heb je een 4 voet :)

bourdon 16 en holpijp 8 een octaaf hoger en je hebt op het Hw er een 8 en 4 voeter bij


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2013 22:17

Re: Utrecht of Tholen ?

Jan Wim schreef:Als je de holpijp 8 voet ook een octaaf hoger speelt heb je een 4 voet :)

bourdon 16 en holpijp 8 een octaaf hoger en je hebt op het Hw er een 8 en 4 voeter bij

:o :o

Natuurlijk wel als je dat ene register gebruikt maar niet bij gebruik van meerdere registers op datzelfde manuaal.

Ik denk daarom dat de nadelen die Albert hierboven noemt wel reëel zijn.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 01 nov 2013 22:40

Re: Utrecht of Tholen ?

Mijn mening over Tholen
Deze week heb ik 'mijn standaard opnames' gemaakt voor 'Tholen', er zijn nu 36 muziekvoorbeelden waaronder een echte "Zoete Tholen Sound Crescendo". Ook heb ik mijn mening over deze set uitgebreid beschreven:
Het is eindelijk gelukt: al bijna drie jaar gebruikte ik de sampleset Freiberg om mijn wekelijkse kerkdienst voor te bereiden. Nooit kwam er een sampleset die daar beter voor geschikt was, sinds een maand gebruik ik echter Tholen...
Lees en luister verder op: http://www.pcorgan.com/SampleSets1832Tholen.html

Utrecht vind ik ook een prachtig orgel, je hebt daar veel meer registratiemogelijkheden dan bij Tholen.
Voor hoofdtelefoongebruik of het maken van 'realistische opnames' is Utrecht een hele goede keuze.
Voor 'eenvoudig huiskamergebruik' geef ik voorkeur aan Tholen.
De sampleset waar ik, tot nu toe, de meesten soort muziek op kwijt kan is Rotterdam, daar loop ik zelden tegen registratiebeperkingen aan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 nov 2013 00:34

Re: Utrecht of Tholen ?

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:Als je de holpijp 8 voet ook een octaaf hoger speelt heb je een 4 voet :)

bourdon 16 en holpijp 8 een octaaf hoger en je hebt op het Hw er een 8 en 4 voeter bij

:o :o

Natuurlijk wel als je dat ene register gebruikt maar niet bij gebruik van meerdere registers op datzelfde manuaal.

Ik denk daarom dat de nadelen die Albert hierboven noemt wel reëel zijn.



Albert heeft wel gelijk, was een beetje melig van me :(

Ben echter wel benieuwd hoe de vaste organist van Tholen dit oplost?, of niet oplost,


Gr.

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 02 nov 2013 20:40

Re: Utrecht of Tholen ?

Albert schreef:Nadelen van Tholen : Soms is het wat lastiger registreren; bijv de Cornet is op 16 voets basis en moet je dus een oktaaf hoger spelen, wil je hem laten klinken als een "normale" Cornet. Ook het ontbreken van een Fluit 4 Vt op het HW vind ik een gemis. Evenals het ontbreken van bijv een Sesquialter of Vox Humana. Wat dat betreft is Utrecht natuurlijk veel uitgebreider.


In de beperking toont zich de meester! Het is juist uitdagend om te zoeken naar mooie registraties op een orgel met beperkingen. Ben zelf organist op het neo-barokke Van Vulpen-orgel in Brouwershaven met aangehangen pedaal. Daar wordt je erg creatief van. Regelmatig krijg ik opmerkingen na concerten: dit orgel heeft toch een aangehangen pedaal, maar ik heb er niets van gemerkt. Hoe zit dat?

Concreet Tholen: De Cornet op 16 voets basis is geen beperking maar juist een extraatje. Een octaaf hoger met bourdon 16 en de beide 8 voeten krijg je een normale 8 voets Cornet. Voor de ontbrekende fluit 4 op het hoofdwerk is bourdon 16 met holpijp 8 een octaaf hoger gespeeld een oplossing. Anders koppelen aan BW met strijkers 8 en 4. In plaats van een Sesquialter heb je het Carillon.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com