Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Intoneren Hauptwerk sample sets

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 586

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 07 jun 2013 18:51

Intoneren Hauptwerk sample sets

Hauptwerk orgels vind ik het mooiste en meest realistisch via een hoofdtelefoon. Je hoort dan exact de akoestiek zoals die in de kerk is. Bij het luisteren via hoofdtelefoon (en opnemen van muziek) laat ik de set zoals hij is, dus zonder aanpassingen via 'Pipe and Rank Voicing'. Een hoofdtelefoon heeft echter een paar nadelen, o.a.: kans op gehoorbeschadiging en een ander kan niet meeluisteren. Als je via speakers speelt merk je al snel dat sommige samplesets in de huiskamer niet optimaal klinken, bijv.:
- Resonantie bij een bepaalde toonhoogte (laagte). Om dit op te lossen kun je het volume voor dergelijke tonen verlagen.
- Teveel nagalm. Het is mogelijk om de galm in te korten, dit gaat niet via 'Pipe and Rank Voicing', maar via 'Organ/Load organ, adjusting rank audio/memory options/routing', Release sample truncation:
- Hoge of lage tonen zijn te nadrukkelijk aanwezig of afwezig.
- Bepaalde registers vind je te hard of te zacht.

Met de Advanced versie van Hauptwerk is het mogelijk om bovengenoemde zaken aan te passen (Pipe and Rank Voicing). John Boersma heeft op zijn site een mooi stukje geschreven over het intoneren van Hauptwerk samplesets: http://www.johnboersma.nl/hw_intonatie.html

John mailde mij een voorbeeld (met toestemming overgenomen):
De Prestant 8' van het Radeker&Garrels-orgel van Anloo.
Kies Pipe and Rank Voicing en ga naar de 3e regel Overal: brightness (dB).
Bij het akkoord c1-e1-g1 zet je de quick-regelschuif iets hoger - van de middenstand naar het eerste streepje - en je hoort hoe de klanken gaan zingen. De boventoonverhouding is toegenomen.
Voor de goede balans zet je quick-regelschuif aan de andere kant (bij de b-toets) evenveel naar boven. Mocht één toon iets te veel of te weinig toenemen, dan kun je die met de eigen schuif aanpassen. De overgang naar het klein octaaf links en het twee-gestreept octaaf rechts van het gecorrigeerde octaaf is nu hoorbaar en daarom ga je ook die octaven meer helderheid geven.
Op die manier heb ik van een iets te doffe prestant een mooie zangerige prestantklank gemaakt. Het is een feest op deze Prestant te spelen.
Valt het je tegen, dan druk je op reset en alles staat weer in de beginstand.
Om de verbetering vast te houden ga je nu eerst naar File: Save any unsaved settings changings en vertrouw niet op de term daarachter: Hauptwerk auto-saves anyway.
Vind je de volumes niet in de goede verhouding tot de fluiten, dan kun je dat aanpassen met Pipe and Rank Voicing en ga naar de 1e regel Overal: amplitude.

De intonatie van de Zöblitz-Prestant heb ik iets minder verhoogd; deze Prestant is al zangrijk.
Het volume van de Roerfluit 8' moet wel flink verhoogd worden, maar daar heb je houvast aan de Roerfluit 4' van het bovenklavier. De Spitzflöte 4' kan wel wat meer helderheid gebruiken, dan wordt het een prachtige karakteristieke stem.
Ik heb die pijpen gezien, allemaal ingekort en nu weer verlengd met een klemring.
Van de oorspronkelijke klank is niet veel meer over.

Zie voor meer info over intoneren van Hauptwerk samplesets: http://www.johnboersma.nl/hw_intonatie.html
en enigszins gerelateerd: http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/pla ... in-church/

Wie heeft tips?

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 07 jun 2013 21:11

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Persoonlijk gebruik ik de brightness functie zelden om sample-sets te intoneren, het is niets anders dan een volume schuif die de hogere frequenties harder of zachter maakt. De EQ sliders onderaan bieden veel meer mogelijkheden, je kunt dan zelf de frequenties bepalen en deze per toon aanpassen. Nadeel daarvan is wel dat het veel meer werk is.

Berichten: 709

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 jun 2013 23:54

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Als ik bij een (bas)toon resonanties hoor (dreunend geluid, veel zwaardere klank dan naastliggende tonen) dan is een simpele en snelle oplossing om de amplitude te verlagen tot de dreun verdwenen is. Vervolgens verhoog ik de brightness met bijna hetzelfde aantal db's als waarmee ik de amplitude verlaagd heb. Hiermee breng ik de grondtoon van de betreffende pijp tot een acceptabel niveau terwijl de boventonen niet verloren gaan.

Inderdaad is dit ook mogelijk met de EQ-sliders zoals Roland zegt, maar dat is bewerkelijker. Ik vind de oplossing die ik hierboven beschrijf voldoende bevredigend.

Bij ieder sampleset pas ik dat toe (behalve Freiberg Dry, waarbij ik de akoestiek van de kamer voor lief neem). Het is werkelijk een must om een orgel tot z'n recht te laten komen.

In uitzonderlijke gevallen heeft een pijp een irritante hoge pieptoon of een ander defect in de hoge tonen, bijv de Cor Anglais in de Hereford, bij een bepaalde pijp in het 3e octaaf. Die haal ik er wel uit met de EQ-sliders.

Wat ik echter bijna nooit meer doe is de klank van een geheel register veranderen, maar alleen bij individuele pijpen. Ik neem mijn sample sets meestal gewoon zoals ze zijn. Maar wat je ruimte doet met je sample sets, dat mag je meestal eigenlijk niet accepteren.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arie281, Bing [Bot] en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com