Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 26 okt 2012 15:38

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Volgens Jiri Zurek gaat het transept-orgel er ook daadwerkelijk als sample-set komen, alleen dat gaat nog even duren (naar schatting een jaar).

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 26 okt 2012 19:56

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Jan Peter Teeuw en ik spelen 16 november aanstaande in de Laurenskerk. We presenteren onze nieuwe vierhandige cd met grotendeels eigen transcripties. Is zeker een belevenis om op dat orgel te spelen. In feite is het een groot neo-barok orgel met een zwelwerk en zeer mooie chamades. Wordt ook een flinke klus om al die transcripties uit te registreren. Wie weet kunnen we dat nog met behulp van het sampleset doen?

Overigens is de cd opgenomen op het orgel wat er echt geschikt voor is..... het Stahlhutt-Jann orgel Dudelange. Met 2 zwelwerken, strijkers van 16 voets gamba tot tertzgamba, echte 32 voeten ;) en 4 chamades (16, 8, 6 en 4 voet)

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 22 nov 2012 12:25

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

De eerste (moderne) opnames van het Rotterdamse hoofdorgel staan op Contrebombarde !
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 nov 2012 14:39

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Elders wordt het vergelijk gemaakt tussen Doesburg en Rotterdam en worden wat dingen genoemd over het echte Laurensorgel. Ik heb daar onderstaande mening over:

Rotterdam is veel meer een compromis waar je (in principe) alles op kunt spelen. OK je mist de Hobo maar de zwelkast is zeer effectief en samen met de Nasard kun je prima de Trompet van het Bovenwerk hiervoor gebruiken met gesloten kast.
De sampleset is in mijn oren trouwens helemaal niet onplezierig scherp. Ik was er ook bang voor maar ik was eerlijk gezegd blij verrast met het resultaat. Je kunt zonder probleem de Mixtuur van het Hoofdwerk trekken is mijn mening. Het scheelt denk ik ook waar je als publiek gaat zitten maar ja, het is Marcussen en geen Maarschalkerweerd. Ik vermoed dat deze mensen een orgel als bv. de Bavo ook scherp zullen vinden, dat hou je altijd ;) Je kunt trouwens altijd iets scherp erafhalen met de voicing opties.
Snaterende tongwerken kan ik begrijpen als je op de orgelbank zit en je gebruikt de Regalen van het Borstwerk maar ook hier vind ik ze in de sampleset prima klinken, zeker met de gesamplede tremulant. Misschien dat de demo's dit kunnen illustreren.
En dan die chamades, daar kan ik geen genoeg van krijgen :lol: Wat een power, ik weet overdaad schaadt maar o wat klinken die lekker!
Hou de mail in de gaten zou ik zeggen...

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 nov 2012 14:41

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Rotterdam is uit! Prijs: 698,40, maar tijdelijk 643,20.

http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... organ.html

Ik ben trouwens benieuwd wat jullie van de layout vinden. Er zijn wat klachten over de leesbaarheid, dus Jiri en ik overwegen nog een update, als dat kan zonder al te veel extra werk. Graag jullie mening zodat ik die mee kan nemen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 nov 2012 18:28

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Dag Gerrit,

de leesbaarheid vonden wij ook matig, de singelscreen is eigenlijk helemaal niet bruikbaar daardoor. Johan vd Waal v Dijk heeft daarom ook een praktische layout gemaakt a la Forcalqier en aangezien hij het orgel ook verkoopt als distributeur (op DVD's die gratis worden verzonden) levert hij deze layout ook mee als aparte ODF. Wellicht kun je even met hem afstemmen via info@vanderwaalvandijk.nl in hoeverre je deze layout kunt toepassen/gebruiken? Johan zou dit ook met Jiri afstemmen maar rechtstreeks is misschien net zo handig?

Gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 nov 2012 19:08

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Wanneer ik de voorbeelden zo eens beluister, dan ben ik niet om.
Het spreekt me absoluut niet aan en de muziek van Walther klinkt me elektronisch in de oren.
Ik ben benieuwd hoe het transept-orgel wordt, daar ben ik persoonlijk meer van gecharmeerd.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 22 nov 2012 19:54

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Gerrit schreef:Rotterdam is uit! Prijs: 698,40, maar tijdelijk 643,20.

http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... organ.html

Ik ben trouwens benieuwd wat jullie van de layout vinden. Er zijn wat klachten over de leesbaarheid, dus Jiri en ik overwegen nog een update, als dat kan zonder al te veel extra werk. Graag jullie mening zodat ik die mee kan nemen.


Ik zie Rotterdam niet op de site van Sonus Paradisi staan.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 22 nov 2012 20:11

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Ik zie Rotterdam niet op de site van Sonus Paradisi staan.


Na het verwijderen van je tijdelijke internetbestanden komt de website ververst binnen, probeer maar.
Ik had het ook met Chrome :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 nov 2012 20:23

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

control R werkt ook meestal wel.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 22 nov 2012 20:45

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Valt het jullie ook dat er behoorlijk veel laag/bas in de samples lijkt te zitten, op basis van de opnames op Jiri's website?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 nov 2012 20:53

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Leonard schreef:Valt het jullie ook dat er behoorlijk veel laag/bas in de samples lijkt te zitten, op basis van de opnames op Jiri's website?

Ja, dat vond ik ook. Het komt bij mij niet als de Laurens over. Dar mis ik juist grond.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 nov 2012 21:25

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

ja ik weet het niet,

ben bang dat de Laurens te groot is voor mij, je moet er denk ik heel erg goed mee om kunnen gaan qua registratieen zoveeeeeeeeeeeeeeeeeel register trekkers heb ik niet op mijn orgel zitten :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 22 nov 2012 21:55

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

WiBo schreef:
Ik zie Rotterdam niet op de site van Sonus Paradisi staan.


Na het verwijderen van je tijdelijke internetbestanden komt de website ververst binnen, probeer maar.
Ik had het ook met Chrome :oops:


Op mijn IPad lukt het (nog) niet. Maar op mijn PC werkt het wel. Bedankt!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 22 nov 2012 22:02

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Ik moest naast de cache en de internetbestanden ook specifiek de cookies verwijderen voordat het werkte.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 22 nov 2012 22:06

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Ik ben erg benieuwd hoe het chamadewerk klinkt !!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 22 nov 2012 22:36

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Ik ben (als Rotterdammer) toch wel vaak in de Laurens geweest.
De opmerkingen over 'grond' en zo; daarvoor mis ik elke grond...

De opnames die ik gehoord heb op Contrebombarde maken mij één ding duidelijk: de opname is fantastisch geslaagd! En ik herken direct het orgel als het hoofdorgel van de Laurens; ook de chamades klinken zoals ze zijn.

Met verstand en terughoudend geregistreerd klinkt dit sampleset echt buitengewoon fraai.
Maar als het flink en zonder zorg wordt opengetrokken: foeilelijk!

Men beluistere de Suite Breve Pastorale voor een voorbeeld van het eerste; en de Sortie als een voorbeeld van het tweede.

Zomaar mijn mening...

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 22 nov 2012 22:38

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Leonard schreef:Ik moest naast de cache en de internetbestanden ook specifiek de cookies verwijderen voordat het werkte.


Klopt. Werkt nu ook op de Ipad. Weer wat geleerd :)

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 22 nov 2012 23:28

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Zijn er al surround voorbeeld opnames ?

WiBo

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 nov 2012 00:31

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

ik heb ze nog niet gevonden. Waarschijnlijk zijn de PC's qua requirements niet toereikend ;)

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 23 nov 2012 09:49

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Evert-Jan schreef:ik heb ze nog niet gevonden. Waarschijnlijk zijn de PC's qua requirements niet toereikend ;)



Zie:
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... ots_tabbed

Op een oudere Mac Pro met 32 GB en met uitsluiting van een 6-tal solostemmen en windmotor uit het pedaal kom ik met de Surround versie prima uit de voeten met een Ram gebruik van 28 Gb. Stemmen geladen in 16-bit all loops etc, compressed, polyphonie limit staat iets onder de 3000. Prima zolang je niet 80 stemmen tegelijk gebruikt - wat ook niet de bedoeling kan zijn. Verder een kwestie van fine tunen, misschien nog minder registers laden, front op 20 bit proberen? Het herladen van het orgel kost alleen zoveel tijd terwijl je gewoon wil spelen.

Het surround klankbeeld in 16 bit is naar mijn smaak een stuk smeuiger dan de Wet demo's die ik op de site beluister! Klasse voor een neo-barok instrument.
Ik herken de kritische geluiden die ik elders lees niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 23 nov 2012 12:50

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Tja, ik kom al zeker vijfentwintig jaar in de Laurenskerk, doch het is gewoon niet echt mijn orgel. Wat niet wegneemt, dat ik er veel moois gehoord heb en het best enorm mooi klinken kan.
Ik denk dat ik een redelijk vergelijk kan maken, doch de weergave wordt uiteraard gekleurd door je eigen waarneming, niemand is objectief, en ja, mijn voorkeur ligt duidelijk bij het transept-orgel.
Het kwam bij mij allemaal wat te glad over, komt wellicht ook door de wet-voorbeelden, ik heb de surr. niet gehoord, dus daar geef ik ook geen oordeel over.
Wel denk ik dat de surr. een geheel ander beeld laat horen, daar ben ik dus wel benieuwd naar.
Is dus niet negatief bedoeld, doch gewoon een weergave van mijn beleving.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 24 nov 2012 02:09

Re: Nog een nieuw orgel raadsel...

Anton Heger schreef:Als ik mag kiezen: neem Harm Hoeve's 'klinkende Bazuinen' nog eens op?
Die Chamades moeten dat toch aardig kunnen doen :P

HG,
Anton


Hij staat erop...

Nog meer verzoeknummers soms? ;)

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 24 nov 2012 10:06

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Mooi, die uitvoering van wie maar de goede God. Valt me overigens wel weer op hoe het laag opgepompt lijkt te zijn, wat enigszins logisch is bij het gebruik van de prestant 32, maar het komt me toch onnatuurlijk voor. Ook bij een vaste burcht is het pedaal zeer duidelijk aanwezig. maar het draaide natuurlijk om eens als de bazuinen klinken, dat is prachtig geworden!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 24 nov 2012 10:26

Re: Marcussen Laurenskerk Rotterdam (en andere orgels)

Hij staat erop...

Nog meer verzoeknummers soms?

Leuk, bedankt!
:)
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com