Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
4
33%
Tevreden, aanbevolen.
1
8%
Neutraal
1
8%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, maar zou hem wel willen
1
8%
Deze heb ik niet, zal hem nooit kopen
5
42%
 
Totaal aantal stemmen : 12

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 29 jun 2013 19:43

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Josq,

Was ik ook zelf achter gekomen. Maar toch bedankt voor de uitleg. Hebben misschien andere nieuwe gebruikers van dit orgel ook iets aan.
Meestal kan ik toch redelijk snel mijn weg vinden bij orgels over hoe en wat met de koppels en speelhulpen. Dit orgel koste iets meer moeite, maar het was zeker de moeite waard.

Mvg,
Paul.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 aug 2013 09:48

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Iemand verzocht me om mijn review van het Ladegastorgel ook in het Nederlands beschikbaar te stellen. Bij dezen.

Ik heb inmiddels vele uren dit sampleset bespeeld en ik ben onder de indruk. Hoewel ik veel andere sets heb speelde ik de eerste dagen dat ik de Ladegast had daar niet meer op!

Ik denk dat je het kunt omschrijven als een orgel met een romantische dispositie en een barokke intonatie. Het beste van twee werelden: van romantische orgels heeft het een groot aantal grondstemmen die uitstekend mengen; van barokke orgels heeft het een zeer karaktervolle, soms ietwat ongelijke klank bij elk van de stemmen. Dit werkt uitstekend. Veel romantische orgels missen wat helderheid in karakter, en in veel barokke orgels zijn slechts een beperkt aantal 8' stemmen, die vaak niet ontworpen zijn om kleuren te mengen. Het Ladegastorgel heeft deze nadelen niet. Het heeft doorzichtige, heldere, gedetailleerde en karaktervolle stemmen, terwijl het een uitmuntend palet van goed mengende klankkleuren heeft.

Van de 33 stemmen zijn er niet minder dan elf 8'-voets labialen aanwezig (en nog eens drie op het pedaal). De manualen hebben ook vijf 4' registers en twee 16'. De dispositie wordt bekroond met twee tongwerken en vier mixturen. De dispositie van het pedaal is tamelijk uitgebreid, met negen stemmen. Opmerkelijk genoeg heeft het orgel geen vulstemmen (behalve een Quint 5 1/3 op het pedaal, voor een mooie grom in de baslijn) of stemmen hoger dan 4', mixturen niet meegerekend.

Het klankpalet en de schoonheid van een orgel kun je het best ontdekken door bij voorkeur slechts 1 of 2 stemmen tegelijk te trekken. Dit is zeker het geval bij het Ladegastorgel, waar iedere stem een sterk eigen karakter heeft.

Ik denk dat ik het meest onder de indruk ben van de fluiten op manuaal II (voor de duidelijkheid op het echte orgel en in de sample set is manuaal II, het nevenwerk,het onderste manuaal; manuaal I, het hoofdwerk, het middelste manuaal; en manuaal III, het zwelwerk, het bovenste manuaal). Op sommige orgels is een fluit een fluit, niets bijzonders. Dat is zeker niet het geval bij dit Ladegastorgel! De Flauto Amabile is een juweeltje, met een milde, verlegen, melancholieke klank. De Rohrfloete behoort tot de mooiste die ik ooit heb gehoord, met een heel mild en vriendelijk karakter. Deze valt goed te combineren met de Flauto Minor 4'. De fluiten op manuaal I zijn luider, en toch zeer karaktervol. De klank van de Doppelfloete correspondeert met die van de Rohrfloete, en van de Bordunalfloete met de Flauto Amabile.

De prestanten en strijkers hebben een rijke klank. De Principal 8' op manuaal I produceert een bijzonder volle klank, alsof je meerdere 8' hebt getrokken. De Salicional lijkt geschikt voor een uitkomende stem, wat ik vrij uitzonderlijk vind voor zo'n stem.

De Gemshorn 4' is prachtig. Je kunt er mooi een octaaf lager mee spelen, niet alleen als uitkomende stem maar ook 3- of 4-stemmig als je het ondersteunt met een pedaallijn. De Gemshorn 4' mengt ook uitstekend in allerlei 8' registraties.

De Quintaton 16' heeft een mild karakter. Gecombineerd met 8' stemmen gromt ie lekker in de lagere octaven. Speel je hem een octaaf hoger met bijvoorbeeld een 8' fluit, dan kan ie enigszins het gemis van een quint of nasard ondervangen. Hij valt uitstekend te combineren met elk van de 8' stemmen op manuaal II.

De mixturen geven met hun heldere en transparante klank een kroon op het geluid. De Rauschpfeife is een waardig alternatief voor een octaaf 2', bijvoorbeeld als je een klein plenum wilt registreren, maar zelfs als een solostem in combinatie met een 8' fluit. Het boekje dat je krijgt bij het sampleset stelt dat Ladegast zich heeft laten inspireren door Silbermann als het gaat om de plenumklank. De Progressio II-IV op manuaal II is de helderste mixtuur, hoewel niet de luidste. Het werkt heel goed als je de plenums van manuaal I en II koppelt. In dat geval werkt het plenum op II uitstekend als een "echoplenum" ten opzichte van het gecombineerde plenum. Ik denk dat de plenumregistraties zeker barokke muziek waardig zijn!

De Cornet III heeft een mooie, wat puntige klank, in tegenstelling tot de rondere klank van een cornet die je vaak op Franse en Nederlandse orgels vindt. Het is alsof een sesquialter met een octaaf 2' is gecombineerd. De Cornet III is heel geschikt als solostem (mits ondersteund met een 8'+4' uiteraard) maar je zou hem ook kunnen gebruiken als een tertsmixtuur. De Cornet loopt helemaal door in de bas, hoewel de 2 2/3 is weggelaten in het laagste octaaf.

De trompet mengt uitstekend in het plenum, en maakt dat krachtiger en stoerder. Hij is ook overtuigend als een solostem, en kan krachtiger gemaakt worden door 8' stemmen toe te voegen.

De Clarinet kun je duiden als het vlaggeschip van het orgel. Het is een doorslaand tongwerk, en produceert dus een typisch geluid dat aan een accordeon doet denken. De klank komt slechts langzaam tot stand, en heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Als je hem als solostem gebruikt is het erg moeilijk om achtste noten te spelen, laat staan iets snellers. Je moet echt de volgende noot spelen terwijl je de vorige nog vasthoudt. Dit effect kun je echter ook op een heel interessante manier gebruiken. Als je de Clarinet met andere 8' stemmen combineert en staccato of portato speelt, zorgt de nog niet volledig ontwikkelde klank van de Clarinet voor een heel spannend en mysterieus effect. De Clarinet mengt ook uitstekend in plenum en (mezzo)forte registraties, zoals in de voorgeprogrammeerde Forte registratie die beschikbaar is met een voetpedaal op het orgel.

Manuaal III klinkt erg zacht, en nog zachter als je het zwelpedaal indrukt. Het nodigt uit om erop weg te dromen. Dat kan zowel met als zonder de later toegevoegde Vox Celeste. De Viola d'Amore doet z'n naam eer aan, die klinkt daadwerkelijk heel lieflijk! De stemmen op Manuaal III vormen een uitstekende begeleiding voor die bijzonder mooie fluiten op Manuaal II.

Je moet voorzichtig zijn bij het kiezen van pedaalondersteuning voor manuaal III, de 8' op het pedaal zijn hier te krachtig voor. Ik denk dat het in dit geval heel aanvaardbaar is om alleen een 16' te gebruiken. Wil je toch een 16'+8' in het pedaal, dan beveel ik aan om de Bordunalfloete te koppelen (alleen manuaal I kan aan het pedaal gekoppeld worden). In sommige gevallen kan het interessant zijn om de Gemshorn 4' aan het pedaal te koppelen.

Je kunt manuaal III en I koppelen voor een paar subtiele effecten, bijvoorbeeld als je met de Viola d'Amore iets van een strijkende klank wilt toevoegen aan een van de fluiten, of als je de Gamba iets voller wilt doen klinken met de Flauto Travers. De Octavfloete kan gebruikt worden als een tweede, zachte 4' fluit. Het zwelpedaal kan gebruikt worden om de kleurmenging af te stemmen.

De nagalm is tamelijk kort, wat bijdraagt aan een zeer gedetailleerde, duidelijke orgelklank. Toch klinkt het orgel heel ruimtelijk. Mijns inziens is de akoestiek zeer gunstig voor dit orgel.

Het orgel gebruikt opmerkelijk weinig RAM-geheugen, minder dan 3-4 GB afhankelijk van de instellingen. Het laadt ook heel snel. Ik denk dat het een heel aantrekkelijke set is voor wie een relatief kleine computer heeft. In feite denk ik dat het aantrekkelijk is voor iedereen, omdat het zo prachtig klinkt, makkelijk te gebruiken is en mijns inziens ook breed toepasbaar. Een topset!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 aug 2013 10:22

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Dank je wel voor de uitgebreide review! Je enthousiasme maakt mij wel nieuwsgierig naar deze set.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 aug 2013 16:48

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Fijne aanvulling op wat ik zelf al had ontdekt. Hartelijk dank.

Idd zijn de sets van OAM kleiner kwa ramgebruik, tewijl de klank tot de beste behoort.

Wat mij ook erg opvalt, is, dat als je van introspectieve muziek, waar dit orgel zo gezchikt voor is, overschakelt naar even wat forser, dat je dan helemaal niet de hogere vulstemmen mist in de volle klank.
Mooi gelukt set, die ook nog eens prettig geprijsd is.

Ik doe er overigens wel iets galm bij.

Hg

Geert

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 24 aug 2013 17:04

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Ik kan me alleen maar aansluiten bij alles. Dit is zeker een top set!

Mvg,
Paul.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 24 aug 2013 17:49

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Hello Geert
Welke methode gebruik je om meer galm toe te voegen?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 26 nov 2013 15:18

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Voor de mensen die dit orgel (willen) hebben, er staan (beta)voorbeelden van een surround versie op Contrebombarde.
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 nov 2013 15:54

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Hoi Pete

Ik weet dat Geert op dezelfde manier galm toevoegt als ik namelijk een rear kanaal aanmaken in Reaper hier een impuls response van een kerk inzetten via een reverb. plugin zoals bijv. Sir2 en daar dan alleen het galm (indirecte)gedeelte van weergeven en dus het directe geluid volledig op 0 zetten. Aan het front geluid verander je niets dat blijft volledig intact.
Het orgel klinkt in mijn beleving dan veel ruimtelijker/ authentieker.
Een beetje rear galm kan verrassend goed werken.

Groet Jan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 26 nov 2013 16:36

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Hi Jan
Ik ben het met je eens dat wat meer galm bij sommige sets mooie zou wezen.
Ik vindt de galm in de set van Rotterdam heel mooie.
Ik vindt dat de galm uitmaakt of je zin heb een orgel te spelen of niet.Maar het moet wel zo echt mogelijk klinken.
Ik heb Reaper wel eens geprobeerd, een jaar geleden maar ik had echt kwalitiet verlies in het geluid.Ik zal het wel niet goed gedaan hebben. :oops:
Nu wacht ik op de nieuwe Hauptwerk versie waar ze het misschien er in programeren.
Pete

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 09 feb 2014 22:41

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

josq schreef:Iemand verzocht me om mijn review van het Ladegastorgel ook in het Nederlands beschikbaar te stellen. Bij dezen.


Josq, mocht je binnenkort de surround versie in je bezit hebben, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en zie je review graag tegemoet.

Bij voorbaat dank.

Fokko

PS, ik begrijp dat dit orgel geen tremulant heeft op een van de werken?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 feb 2014 07:15

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Ha Fokko, sinds zaterdag zit ik met 'n ernstig pc-probleem, dus dat moet eerst de wereld uit...

Het orgel heeft inderdaad helemaal geen tremulanten

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 feb 2014 08:23

Re: Stem: 1885 Friedrich Ladegast, Wernigerode/Harz (33/3+P)

Erg vervelend en succes bij het zoeken naar de oplossing!
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com