Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Registratie Kampen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 35

Geregistreerd: 29 dec 2012 20:59

Bericht 02 aug 2013 19:14

Registratie Kampen

Hallo,

Een aantal weken ben ik aan het spelen op de sample set Kampen. Ik ben er echter nog steeds niet goed uit hoe e.e.a. werkt. Ik heb een 3 klaviers orgel en moet dus het borstwerk ergens onderbrengen. Dit heb ik gedaan op het hoofdwerk klavier (mede ook naar aanleiding van het lezen van dit forum) omdat daar erg weinig uitkomende stemmen op zitten. Ik ga er dan van uit dat als ik een borstwerk register aanzet ik deze kan bespelen op het hoofdwerk klavier. Dit werkt echter alleen als ik een aantal koppelingen aanzet. Dit is tocht vreemd?
Tweede punt is dat de stemmen op van het borstwerk dan erg zacht klinken, net alsof het zwelpedaal dicht staat. Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit moet aanpakken?

Dank, Arie

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 aug 2013 21:50

Re: Registratie Kampen

Arie

het lijkt erop zoals jij dat beschrijft dat jij tbv het 4e manuaal geen klavier hebt toegekend van je speeltafel/orgel maar het alleen kan bespelen als je de koppel Hoofdwerk-Borstwerk gebruikt.
Op het grafisch plaatje van kampen op het 4e klavier gaan staan en dat via de linkermuisknop (midi-learn) en dan de onderste en bovenste toets van het hoofdwerkklavier van je eigen orgel indrukken. Nu kun je het BW bespelen vanaf het HW klavier.
je kunt ook gebruik maken van "Floating divisions". Met een daarvoor gereserveerde toets van je orgel geef je aan dat je op een bepaald klavier van je eigen orgel het Borstwerk (zelfstandig) wilt bespelen. Zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=11&t=869&p=10214&hilit=floating#p10214 hoe dat in detail werkt en hoe je dat instelt

Kampen heeft geen zwelwerk; dus dat is niet de oorzaak van zacht geluid. Het borstwerk klinkt zoals het in de kerk klinkt en niet zoals het bij de speeltafel zou klinken. Het geluid moet dus als het ware over het rugwerk heen de kerk in.

Nog iets anders: Christiaan Boogaard heeft tbv Kampen 2 vaste combinaties gemaakt; deze kun je downloaden (zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=781&p=9348 ). Kopiëren naar de betreffende directory (er staat daar beschreven hoe je er achterkomt wat de juiste directory is).
Wat je vervolgens moet doen is de huidige combinatie als een bestand opslaan (zodat je weer terug kan naar de originele setting) en dan 1 van de 2 nieuwe combinatiefiles laden.
Deze combinatiefiles zijn romantischer dan de originele.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 02 aug 2013 23:10

Re: Registratie Kampen

Beste Arie,

Ik heb de sampleset van Kampen niet, maar heb wel les in Kampen. Meestal kies ik (om verschillende redenen) voor het koororgel, maar ook een enkele keer voor HET hoofdorgel. :D

Als je op het echte orgel speelt, wordt je werkelijk weggeblazen door de dulciaan van het borstwerk. Ga je echter in de kerk luisteren, dan is deze verschrikkelijk mooi, zacht en lieflijk.

In de praktijk zal je een koppel HW-BW weinig gebruiken, omdat het BW weinig toevoegt in de kerk.

Volgens mij kun je het BW het beste gebruiken met de dulciaan als uitkomende stem, begeleidt door het bovenwerk of hoofdwerk.
Ik zou het Borstwerk daarom op het rugwerk plaatsen.

Een andere optie is volgens mij om hem aan het bovenwerk te koppelen, zodat je een 3 klaviers orgel hebt met een heel groot 3e klavier.

Met vriendelijke groeten,
Karel van Ingen
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 aug 2013 10:38

Re: Registratie Kampen

Ha Arie....
zoals Karel aangeeft heb ik het Borstwerk ook aan het 1e klavier gekoppeld staan. Op het Rugwerk zit geen zacht tongwerk 8voet. Wel heb ik een aparte registerknop waarmee je het Borstwerk of wel...of niet bespeelbaar maak. Zo kan ik op alleen het Rugwerk spelen en het Borstwerk middels de koppels gelijkertijd op Hoofdwerk en/of Bovenwerk. Leek me zo heel bruikbaar.
En die Dulciaan is inderdaad zacht...maar kan wel een mooie aanvulling...kleuring geven met de Trompetten van Hoofdwerk en Bovenwerk .... zelfs de Dulciaan koppelen aan de Vox vind ik mooi.

Ik zou het Borstwerk overigens niet vast (zonder die registerknop) aan het Rugewerk koppelen...omdat in mijn beleving de hoofdorgelkast gescheiden is van de rugwerkkast en ik vind dat je dit ook hoor...qua sterkte en qua klankkarakter.
Maar anderen zullen wellicht tot weer andere afwegingen komen.
Ron

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 aug 2013 11:47

Re: Registratie Kampen

RonD schreef:Wel heb ik een aparte registerknop waarmee je het Borstwerk of wel...of niet bespeelbaar maak.

Ik neem aan dat dat gewoon de Hoofdwerk-Borstwerk-koppel is?

Zelf zou ik in dit geval absoluut voor floating divisions kiezen. Dat is het meest flexibel en het meest realistisch. Ik zou dan op elk klavier 2 ongebruikte toetsen (bv de hoogste b en c) gebruiken om te kunnen schakelen tussen 2 virtuele klavieren:

Onderklavier: b Rugwerk, c Hoofdwerk
Middenklavier: b Hoofdwerk, c Bovenwerk
Bovenklavier: b Bovenwerk, c Borstwerk

Je hebt dan dus 4 combinatie-mogelijkheden:
Rugwerk, Hoofdwerk, Bovenwerk
Rugwerk, Hoofdwerk, Borstwerk
Rugwerk, Bovenwerk, Borstwerk
Hoofdwerk, Bovenwerk, Borstwerk

Wil je helemaal flexibel zijn, dan kun je zelfs per klavier 4 toetsen gebruiken om tussen alle 4 de virtuele klavieren te kunnen schakelen. Maar dat lijkt me een beetje te veel van het goede.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 aug 2013 12:17

Re: Registratie Kampen

Gerrit....de Hoofdwerk-Borstwerkkoppel zit er afzonderlijk op....maar dan kan je niet nog eens apart op het Rugwerk spelen want daar staat dan het Borstwerk op ingeschakeld.
Met de extra knop kan je dit scheiden....dus met de Hoofdwerk-borstwerkkoppel koppelen naar HW (en Bovenwerk met andere koppel) terwijl je wel zelfstandig op het Rugwerk kan blijven spelen....dit dus om het gemis van een vierde klavier enigszins op te vangen.
Ron

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 aug 2013 12:27

Re: Registratie Kampen

O, een denkfout van mij. Ik ging er vanuit dat je het Borstwerk had ingesteld op het Hoofdwerk. Terwijl ik inderdaad gelezen had dat je hem op het Rugwerk had. Dan is het het dus de Rugwerk-Borstwerk-koppel? Ik zie dat de sampleset die inderdaad heeft.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 aug 2013 13:02

Re: Registratie Kampen

Haha...nee Gerrit...ook die zit er uiteraard op....maar dan blijf je met hetzelfde "euvel" zitten dat je niet het Rugwerk alleen kan bespelen zonder borstwerkregisters.....terwijl je die wel aan een ander klavier wilt koppelen. Daar is dys die extra knop voor. Is geen bestaande knop op het echte Kampen. Vraag me niet hoe ze het ingesteld hebben.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 aug 2013 18:53

Re: Registratie Kampen

Gerrit schreef:Dan is het het dus de Rugwerk-Borstwerk-koppel? Ik zie dat de sampleset die inderdaad heeft.

Gerrit, dan heb jij misschien een speciale editie van Kampen ;) . Mijn versie heeft deze koppel nl. niet; hij wordt ook niet genoemd in de handleiding van de sampleset.

Ron gebruikt zijn (mechanisch) trekker van zijn orgel en de leverancier heeft van het Rugwerkmanuaal en Borstwerkmanuaal floating manuals gemaakt, die Ron via die registerknop kan switchen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 aug 2013 19:16

Re: Registratie Kampen

Oh....heet dat zooo! :o ;)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 aug 2013 19:23

Re: Registratie Kampen

Gerrit schreef:Wil je helemaal flexibel zijn, dan kun je zelfs per klavier 4 toetsen gebruiken om tussen alle 4 de virtuele klavieren te kunnen schakelen. Maar dat lijkt me een beetje te veel van het goede.


Het werkt m.i. het meest intuitief. In een post waarnaar hierboven is gelinkt heb ik uitgebreid uitgelegd hoe dit werkt; het instellen is een klus maar dan heb je ook wat.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 05 aug 2013 10:37

Re: Registratie Kampen

Evert-Jan schreef:
Gerrit schreef:Dan is het het dus de Rugwerk-Borstwerk-koppel? Ik zie dat de sampleset die inderdaad heeft.

Gerrit, dan heb jij misschien een speciale editie van Kampen ;) . Mijn versie heeft deze koppel nl. niet; hij wordt ook niet genoemd in de handleiding van de sampleset.

Ron gebruikt zijn (mechanisch) trekker van zijn orgel en de leverancier heeft van het Rugwerkmanuaal en Borstwerkmanuaal floating manuals gemaakt, die Ron via die registerknop kan switchen.

Ik heb Kampen niet, maar ik lees op de site van MDA dat de sampleset en IV-I koppel heeft. Dat lijkt me dus een koppel die het Borstwerk aan het Rugwerk koppelt. (Zie http://www.milandigitalaudio.com/instru ... erk-hinsz/ onder Specification > Volume 3 > Koppeling)

RonD schreef:Haha...nee Gerrit...ook die zit er uiteraard op....maar dan blijf je met hetzelfde "euvel" zitten dat je niet het Rugwerk alleen kan bespelen zonder borstwerkregisters.....terwijl je die wel aan een ander klavier wilt koppelen. Daar is dys die extra knop voor. Is geen bestaande knop op het echte Kampen. Vraag me niet hoe ze het ingesteld hebben.

Als je de Rugwerk-Borstwerk-koppel uitschakelt, kun je toch het Rugwerk bespelen zonder het Borstwerk? Terwijl je nog steeds het Borstwerk kunt koppelen aan het Hoofdwerk of het Bovenwerk.

Als ik het zo lees, dan doet de Rugwerk-Borstwerk-koppel precies wat Ron omschrijft. Als het om floating divisions ging, kon hij op het onderste klavier ook alleen het Borstwerk bespelen zonder het Rugwerk. Maar blijkbaar is dat niet het geval, of wel, Ron?

Maar natuurlijk is dit onderwerp het niet waard om een debat over te voeren... ;)
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 17:15

Re: Registratie Kampen

Gerrit schreef:Ik heb Kampen niet, maar ik lees op de site van MDA dat de sampleset en IV-I koppel heeft. Dat lijkt me dus een koppel die het Borstwerk aan het Rugwerk koppelt. (Zie http://www.milandigitalaudio.com/instru ... erk-hinsz/ onder Specification > Volume 3 > Koppeling)


Gerrit, ik dacht dat jij GeZwo op Contrebombarde bent/was en die publiceerde mooie Brahms voorspelen en de P&F in a en dat alles op Kampen gespeeld. Vandaar dat ik er van uitging dat jij Kampen had. Maar dus niet.

Ik heb Kampen net opgestart er zijn maar 6 manuaalkoppels en 4 pedaalkoppels.
Het koppel: RW --> Borstwerk bestaat niet. In de handleiding wordt die ook niet vermeld in de beschrijving (zie beide plaatjes). Wel weer in het dispositieoverzicht zoals ook op de site staat.
Emailtje naar Brett of er een patch komt ....(ik weet het antwoord al :lol: :lol: :lol: )
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 aug 2013 20:54

Re: Registratie Kampen

Klopt allemaal als een bus, Evert-Jan......
maar Gerrit bracht me aan het twijfelen...moest toch ook even stiekum kijken ;)

Ik heb naast de pedaalkoppels nog 5 koppels, omdat ik Bovenwerk-Bovenwerkkoppel heb laten vervallen
voor de extra "floating-knop" :roll:
En dus blijft volgens mij mijn verhaal hierboven overeind staan over de "scheiding van Borstwerk en Rugwerk".
Ik vind het in ieder geval heel praktisch bij het ontbreken van een vierde klavier.

En bedankt voor de plaatjes...hoe krijg je het toch steeds weer voor elkaar! :)
Ron

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 21:32

Re: Registratie Kampen

Ron
RonD schreef:En bedankt voor de plaatjes...hoe krijg je het toch steeds weer voor elkaar! :)

De plaatsjes kun je gewoon toevoegen. Als je iets naar beneden scrolt na het intikken van je tekst, dan zie je daar 2 tabjes: "Opties" en "bijlage toevoegen".
Op de 2e klikken, dan op bladeren klikken, een plaatje selecteren en vervolgens op bestand toevoegen.
Plaatjes mogen niet al te groot zijn. Ik neem meestal tussen 50 en 100 kB

Gerrit schreef:Als je de Rugwerk-Borstwerk-koppel uitschakelt, kun je toch het Rugwerk bespelen zonder het Borstwerk? Terwijl je nog steeds het Borstwerk kunt koppelen aan het Hoofdwerk of het Bovenwerk.

Als ik het zo lees, dan doet de Rugwerk-Borstwerk-koppel precies wat Ron omschrijft. Als het om floating divisions ging, kon hij op het onderste klavier ook alleen het Borstwerk bespelen zonder het Rugwerk. Maar blijkbaar is dat niet het geval, of wel, Ron?

Maar natuurlijk is dit onderwerp het niet waard om een debat over te voeren... ;)

Kun jij nog antwoord geven op Gerrit zijn vraag? Ik ben ook wel benieuwd.
En wat doen die 5 extra koppels bij "jouw Kampen" dan? Koppelen die individueel elk klavier aan Bovenwerk1 en aan Bovenwerk2

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 aug 2013 11:03

Re: Registratie Kampen

Oké, de Borstwerk-Rugwerk-koppel zit er dus niet standaard op. Vreemd dan, dat het wel op de site staat. Maar misschien dat dan een master coupler gebruikt is? Ik bedacht net: bij floating divisions kun je ook maar 1 werk tegelijk bespelen op dat klavier. Dus alleen Rugwerk OF Borstwerk, maar niet samen.

Dus Ron: ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord. Welke opties biedt die knop van jou, 1 en 2 of 1 en 3?

1. Rugwerk alleen
2. Borstwerk alleen
3. Rugwerk en Borstwerk samen
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 aug 2013 19:00

Re: Registratie Kampen

Borstwerk staat dus ingesteld op onderste klavier van het Rugwerk.
Hiertoe moet wel die registerknop uitgetrokken worden om het Borstwerk te bespelen op dat klavier.
Maar als die knop NIET uitgetrokken wordt hoor je het Borstwerk niet.

Voordeel alleen is, dat je de ingeschakelde Borstwerkregisters wel kan koppelen naar de andere twee klavieren. Terwijl je wel het Rugwerk gescheiden kan bespelen.

Dus bij ingeschakelde registers op zowel Rugwerk als ook Borstwerk:
- Knop uitgetrokken...soort koppel Borstwerk-Rugwerk, beiden hoorbaar op 1;
- Knop niet uitgetrokken....alleen Rugwerk hoorbaar op 1, maar Borstwerk koppelbaar met bestaande koppels naar 2 en 3 (zonder ze te horen op 1);

5 koppels zijn uiteraard de Borstwerk-Hoofdwerk, Borstwerk Bovenwerk (1+2), Rugwerk-Hoofdwerk, Bovenwerk (1+2)-Hoofdwerk en Bovenwerk (1+2)-Rugwerk.

Hoe die extra knop is ingesteld...vrag het me niet...nooit...echt nooit :roll: :D ....is toen door Mixtuur gedaan.
Misschien weet Roland hier het antwoord op.

Ron.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 aug 2013 19:06

Re: Registratie Kampen

Bedankt Ron! Dan claim ik hierbij mijn gelijk! ;) Jouw knop werkt dus inderdaad als een koppel die het Borstwerk koppelt aan het Rugwerk. Omdat de sampleset zo'n koppel niet heeft, zal het dus om een master coupler gaan.

(Ik denk dat er even een misverstand geweest is, omdat jij en ik de koppels verschillend benoemen. Wat ik een Rugwerk-Borstwerk-koppel noem, zou jij een Borstwerk-Rugwerk-koppel noemen, te oordelen naar hoe jij de overige koppels benoemt. Ik gebruik de Nederlandse/Duitse methode, jij de Engelse/Amerikaanse.)
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 aug 2013 20:40

Re: Registratie Kampen

Gerrit
inderdaad een masterkoppel; je hebt gelijk
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 aug 2013 10:40

Re: Registratie Kampen

Master Gerrit.....oke....Sie hebt het richtig! :)

!Benoemen te andersom alles om Europeanen die volk vreemd

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 aug 2013 16:14

Re: Registratie Kampen

:lol: :lol:

ons aan zich spiegelen Amerikanen die of
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com