Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
2
10%
Tevreden, aanbevolen.
4
19%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
1
5%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, maar zou hem wel willen
2
10%
Deze heb ik niet, zal hem nooit kopen
12
57%
 
Totaal aantal stemmen : 21
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 23 sep 2013 20:52

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Evert-Jan schreef:Danny

de Harmonikabass 8’ zit niet op het pedaal (het is een 16 voet en dat maakt het wel een heel "zwaar" pedaal)
En als enige tongwerk een Vox Humana (een solo stem) .........? Deze klinkt met de tremulant niet mooi omdat de tremulant niet mooi is.

Hallo Evert-Jan,
Dat klopt, je hebt gelijk, foutje. Maar de bedoeling is wel duidelijk: een 16' en 8' op het pedaal. Ik had daarbij de VH gekozen omdat ik die graag erbij zou willen zien (i.v.m. muziek van Dupré bijvoorbeeld), niet wetende dat die met tremulant niet mooi klinkt. Dus de keus voor bijv. de klarinet 8' of hobo was wellicht beter geweest.

Groet, Danny

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 sep 2013 12:36

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Danny,
Wellicht ben je onbekend met het orgel. Ik kan me voorstellen dat jij de vox humane met trem wel mooi vindt, en een ander zoals Evert-Jann iet. Nogal subjectief allemaal.
Nav je dispositiekeuze: de filosofie van Walcker is dat ieder werk volledig zelfstandig is. Bovendien hebben de grondstemmen elkaar nodig voor een overtuigende klankopbouw in klankkleur en volume. Boventonen zijn wel degelijk aanwezig maar worden versterkt door het gebruik van superkoppels. Je ziet daarom ook dat op dit reusachtige instrument relatief weinig 4 en 2 voetjes zitten. Dit geld ook voor 16 voets registers, deze zijn sterk onder vertegenwoordigd, maar met behulp van subkoppels ontstaat er een dijk van een klank.
Om kort te gaan, wil je een redelijke indruk krijgen van dit orgel/ type orgelbouw dan zou een demo dispositie van bijvoorbeeld een divisie meer voor de hand liggen, denk ik.
Vriendelijk groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 24 sep 2013 15:01

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Fokko schreef:Danny, Wellicht ben je onbekend met het orgel. Ik kan me voorstellen dat jij de vox humane met trem wel mooi vindt, en een ander zoals Evert-Jan niet. Nogal subjectief allemaal.


Nou nee, niet echt.... :) Ik woon er redelijk dicht bij en ken het goed (ook de nieuwe organist Wilbert Berendsen). De dispositie die ik had ingestuurd is een mengeling van 8-4-2 registers die naar mijn mening goed passen bij de voorgeschreven registraties van de muziek die ik speel, vandaar ook die VH. Maar smaken verschillen. Uiteraard zou het beter zijn om alle registers van het hoofdwerk (13) en een paar van man.II, III en fernwerk te nemen, dat ben ik wel met je eens. Maar wat dit betreft ben ik wel benieuwd welke andere disposities zijn voorgesteld aan Jiri.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 sep 2013 17:24

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Ha, leuk om te horen! Op hauptwerk forum is vanmiddag ook een voorstel gedaan.
We zullen wel zien wat Jiri er van maakt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 24 sep 2013 17:39

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Mijn mailtje aan Jiri bevatte dit voorstel:

Man. I
Gross-Prinzipal 8'
Gemshorn 8'
Praestant 4'
Oktave 2'
Mixtur V (Silbermann)
Trompete 8'

Man. II
Orchester Oboe 8'

Man. III
Konzert-Flöte 8'
Quintatön 8'
Viola d'amour 8'
Flauto-Dolce 4'
Flautino 2'
Sesquialtera II

Man. IV
Nachthorn 8'
Echo-Gamba 8'
Spitz-Flöte 4'
Vox-Humana 8'

Pedaal
Subbass 16'
Oktavbass 8'
Choralbass 4'
Posaune 16'

Met als motivatie:
Combinatie van Klavier 1&4 en klavier 2&3 geeft een redelijk compleet 2 klaviers orgel dat het karakter van het totale orgel goed representeert.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 okt 2013 16:47

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Loosman schreef:Hoi Hans

Ik heb de front en rear kanalen 24bit uncompressed geladen (ik heb 64gb geheugen) en ik houd nog best wat geheugen over dus deze set gebruikt veel minder als Utrecht. Ik heb daar gezien het aantal registers geen verklaring voor.
Op mijn Johannus heb ik 3 gemidificeerde zwelpedalen ik gebruik er een voor het cresendo en een voor zwel 2e klavier en op het derde zwelpedaal heb ik klavier 3 en 4 gekoppeld.

Groet Jan


Nog even een correctie m.b.t. Het geheugen gebruik. Het blijkt dat ik met de eerste keer laden alleen single release had geladen. Ik heb nu alles multirealease 24bit geladen met de front kanalen uncompressed en de rear wel compressed.
Ik houd dan 1,3 gb over van de 64 gb. Dus toch wel meer als Utrecht.

Groet Jan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 okt 2013 18:46

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik heb hetzelfde gedaan.
Kon ook al niet begrijpen dat ie niet meer als 44gb gebruikte.
Kom er nu net achter met de post van Jan. :oops:
Pete

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 okt 2013 19:37

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik voel m,n eigen net zo dom als een achterend van een varken :geek:

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 okt 2013 06:17

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Deze week heb ik mijn mening beschreven over de grote set 'Doesburg'.
Lees en luister op: http://pcorgan.com/SampleSets1916Doesburg.html

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 okt 2013 09:41

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Gert schreef:Deze week heb ik mijn mening beschreven over de grote set 'Doesburg'.
Lees en luister op: http://pcorgan.com/SampleSets1916Doesburg.html



Ik heb met aandacht gelezen, goede review. Op grond van dit topic is er wel wat verwarring gekomen t.a.v. geheugengebruik. Weet je zeker dat jij ook multirelease geladen hebt?

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 okt 2013 10:03

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik heb met aandacht gelezen, goede review.
Dank je.
Weet je zeker dat jij ook multirelease geladen hebt?
Ja, ik heb het gisteren ook even nagekeken, maar bij mij zijn de Multi releases wel geladen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 okt 2013 11:52

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hoi Leonard.

M.b.t. Het geheugen gebruik klopt het wel dat als je alles 24bit compressed laadt je met 44gb goed uitkomt, ik heb de front samples uncompressed geladen omdat uncompressed meer polyphonie geeft en als het binnen mijn geheugen past dan laad ik altijd uncompressed.

Hoi Gert

Goede revieuw :!:
Soms moet je even wennen aan een sampleset. Ook Utrecht had ik in het begin wat moeite mee, maar ik zou hem niet meer kwijt kunnen.
Zoals Fokko al eerder schreef dat je met het cresendo en zwelpedalen en de mooie registercombinaties uren zoet bent.
Ik ben het met je eens dat dit orgel pas echt spreekt als je gebruik maakt van de super en sub. koppels.
Helaas heeft het orgel een valse start gemaakt met wat verkeerd uitgepakte demo's dus ik hoop dat een goed gebalanceerde demoset en jou goede revieuw het tij een beetje kan keren want het is gewoon een mooie sampleset :!:

Wat mij verder nog opvalt in deze set is dat de samples allemaal vrij zacht zijn opgenomen. Het is mij wel vaker opgevallen dat als je in de audio, midi en performance panel de audio trim van een set te laag zet dat ook de hoge tonen en transparantie van een sampleset er onder lijden. Het lijkt wel een beetje een gecombineerde volume/toonregeling.
Bij Barokke sets met scherpe tongwerken merk je het minder maar deze van zichzelf al wat donker gekleurde set profiteert er qua helderheid en transparantie enorm van als je de trim zo scherp mogelijk instelt. Dus even Tuti spelen en dan de trim zo instellen dat die net niet gaat kraken/ vervormen. Dit gaf op mijn installatie een hoorbare verbetering.

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 07 okt 2013 18:06

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hoi Gert,

Goede en eerlijke review! En bedankt voor al je bijdragen, ik verneem dat dit initiatief echt wordt gewaardeerd voor mensen die zich orienteren op Hauptwerk of samplesets.

Loosman schreef:Wat mij verder nog opvalt in deze set is dat de samples allemaal vrij zacht zijn opgenomen.

Dat klopt maar klopt ook niet helemaal. Het merendeel van individuele stemmen is gewoon zacht: het volume bereik je door toevoegen van stemmen met telkens nieuwe kleurnuances en koppels. Ik heb nog geen behoefte om te voicen.

Het is erg verwarrend als je dit orgel gaat beluisteren of spelen met het nuchtere hollandse klankbeeld als referentie.
Een kwestie van leren en leren waarderen, denk ik, als je kennismaakt met een andere orgelbouw cultuur en literatuur. Ik heb deze fase al eens eerder meegemaakt toen ik de CC-sets leerde kennen. Eerst kon ik de Metz van MDA niet waarderen, en heb m teruggestuurd. Pas veel later durfde ik het weer aan en speel nu regelmatig Caen met veel plezier.

Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 okt 2013 20:32

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hoi Fokko

Wat ik eigelijk bedoel is dat de set als geheel vrij zacht is opgenomen, dus niet alleen de zachte registers.
Daarom heb ik met deze set het totaal volume 5db harder staan dan de meest andere sets.

Groet Jan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 07 okt 2013 21:18

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Goede en eerlijke review! En bedankt voor al je bijdragen, ik verneem dat dit initiatief echt wordt gewaardeerd voor mensen die zich oriënteren op Hauptwerk of sampleset
Bedankt, dat geeft de moed om er mee door te gaan.
Laat me gerust weten (hier) of per mail als ik onzin verkondig of als iemand aanvullingen heeft.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 okt 2013 20:15

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Loosman schreef:Hoi Fokko

Wat ik eigelijk bedoel is dat de set als geheel vrij zacht is opgenomen, dus niet alleen de zachte registers.
Daarom heb ik met deze set het totaal volume 5db harder staan dan de meest andere sets.

Groet Jan


Met enkele registers draai ik ook aan de volumeknop. Maar dat geeft te veel volume bij gebruik van meer en meer registers. Er zit zo zoveel power in dit orgel.

Ik heb ooit eens geopperd bij Brett om een max outputlevel in HW. Maar daar kon hij zich niet in vinden en wel terecht denk ik. Het dynamische volume bereik is een typisch karaktereigenschap van het orgel.

Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2013 20:42

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hoi Fokko

Ik bedoel dat ik het totaal volume in het audiotrim venster (dus alleen voor dit orgel :!: ) 5db harder heb gezet vergeleken bij andere orgels dan klinkt het in mijn oren transparanter.
Trouwens in je Ucx geluids kaart zit een limiter die je kan instellen. Is voor dit orgel miscchien wel handig :? Heb er nog niet mee geexperimenteerd.

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 okt 2013 21:55

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ha Jan,

Ik ga het ook eens proberen, ben benieuwd.

Groet,
Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 okt 2013 19:38

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hallo Jan

ik weet niet wat het uiteindelijk jou volume in het audiotrim venster (-5 dB ?), maar als je dan even goed los gaat op het orgel, dan gaat de meter wel in het rood.
De max. stand bij mij is -8 dB; komt nog wel in het geel, maar niet meer in het rood.

Het Walckerorgel heeft, zoals Gert ook in zijn review schreef, een grote dynamiek. Dit in tegenstelling tot de samplesets, die tot nu toe uitgekomen zijn; maar dat heeft dan ook te maken met het romantische karakter.
Als je de zachtere stemmen (veel) te zacht vindt, dan zou je in het voicingsmenu iets aan het volume moeten doen voor die stemmen.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 11 okt 2013 18:27

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Nu te downloaden via {LINK VERWIJDERD}

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 okt 2013 19:28

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Bedankt! :D

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 okt 2013 20:15

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

De demo is nog niet officieel gepubliceerd op de site van Sonus Paradisi. Dan lijkt het me niet netjes om deze 'onderwaterlink' hier te plaatsen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 okt 2013 11:03

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

De demoversie van Doesburg is beschikbaar (20 registers; alleen wet)
Zie http://www.sonusparadisi.cz/en/free-stuff.html

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 okt 2013 16:22

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik heb de demoversie inmiddels geïnstalleerd.
Mijn eerste indruk: niet mijn orgel... :cry:
Dan toch veel liever Utrecht ;)
Of Anloo natuurlijk :)
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 15 okt 2013 16:33

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Dat was mijn indruk ook, maar ik mocht niet eerdere reageren omdat het nog niet "officieel" beschikbaar was...

Ik speel bijna alleen maar op Tholen en heb nu even Doesburg geprobeerd, maar ik ben gauw weer terug naar Tholen gegaan. Dan hoor je toch echt wel het verschil in kwaliteit van de een sampleset.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com