gkruizenga schreef: Zowel Doesburg als Tholen wordt onder het type "Romantisch" geplaatst, dus wat betreft klankkleur, draagkracht en akoestiek mag je deze best met elkaar vergelijken.
Dit kun je in dit geval niet !!
Er zijn meer soorten "Romantisch".
Romantische orgels zijn vnl gebouwd in een bepaalde periode (eind 19e begin 20e eeuw).
Tholen is Nederlands romantisch en vnl bedoeld om gemeentezang te begeleiden. Vandaar de krachtige stemmen om die draagkracht te krijgen en ook stemmen als Cornet e.d die meestal op het Rugwerk zitten: "lekker dicht bij de gemeente".
Doesburg is een Duits romantisch orgel met trekken van de "Elzasser Orgelreform' (Frans georiënteerde tongwerken en Silbermann vulstemmen). En met de zachte stemmen doet het soms aan een harmonium denken (Doesburg heeft evenals Tholen een doorslaand tongwerk)
Metz/Caen zijn Frans romantische orgels, krachtig, grondtonig en relatief veel en krachtige tongwerken.
Zowel Duits als Frans romantische orgel zijn veelal gebouwd om concerten op te geven en hebben daarvoor ook de registratiehulpmiddelen. Zowel de Duits als de Frans romantische orgel zijn dus qua klankkleur geen Nederlands romantisch orgel zoals Tholen. De klank van een Prestant van Tholen is dus geheel anders als die van Doesburg en als een Cavaillé-Coll Montre. Ze zijn dus totaal niet met elkaar te vergelijken zoals jij doet.
Daarnaast hebben Engelse en Amerikaanse romantische orgels weer andere karakteristieken zoals hogedruk stemmen.
gkruizenga schreef: Dat komt vooral door de meerdere loops die de samples bevatten, de verschillende type nagalm/akoestiek samples (portato en staccato) en het wind-model.
Ook Doesburg heeft meerdere loops en heeft 3 releases per sample (zoals alle samplesets van SP). De wind is in het "echte" Doesburg strak; dus merk je daar in de sampleset niet veel van inzakkend volume. Maar je kunt een aantal balgen uitschakelen op het betreffende tabje en het uit proberen. Nu je de demo geïnstalleerd heb zou ik dit toch even proberen.
gkruizenga schreef:En de tremulanten bij Tholen klinken heel natuurgetrouw (
Ook Doesburg heeft van alle karakteristiek stemmen opgenomen tremulant samples. Kijk even in de installatieset van de demo bij het 2e manuaal. Op het werkelijke orgel is de tremulant dus geheel anders dan die van Tholen en dat ligt dus niet aan de sampleset.
gkruizenga schreef:Ik denk dat het aantal updates van een sampleset ook heel goed aangeeft wat de kwaliteit van een sampleset is.
Dit heeft te maken met hoe je een orgel benadert. Op een Duits forum is dat uitgelegd. SP neemt een orgel op zoals het daar staat. Alleen pijpen "die er meer dan 5% naast staan" worden gecorrigeerd. Dan is het wachten op klachten over dit soort dingen. Bij Doesburg is die nu grens gelegd op 2%.
Verder maakt het ook uit of je 75 registers (x2 ivm surround) met 73 toetsen/pijpen per manuaal digitaliseert of een orgel dat de helft of meer kleiner is. Als je een kort briefje schrijft of een lang epistel, in dat laatste geval is de kans op fouten groter (ook na herhaald nalezen). Het foutenpercentage/kans op fouten ligt dus hoger als je meer doet dan een ander.
Tenslotte is SP een van de weinige sampleset makers die ingaat op klachten en andere dingen die naar voren gebracht worden en deze ook update als dat fout was. Er zijn andere sampleset makers waarvan er 1 zegt dat er een update komt, maar die moet nog steeds komen, en een andere legt het gewoon naast zich neer.
PS: ik heb geen enkel "belang" o.i.d. in SP, maar zie wel graag dat als er iets beweerd wordt, dat het onderbouwd is en dat is in dit geval m.i. niet.
En daarom weerleg ik dat op genoemde punten.