Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Volumeregeling Rotterdam

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 11:37

Volumeregeling Rotterdam

Voor mij is het fijn zo regelmatig met "vol "werk te spelen. (Rotterdam)
Maar ik loop tegen beperkingen aan.
CPU op hauptwerk loopt soms, vooral bij staccato, in het rood ( windows signaleert geen problemen)
Audio op hauptwerk loopt soms in het rood en speakers tikken.

Ik kan op verschillende wijze het volume regelen;

1 via Audiokaart
2.via speakers
3.Op HW audio ( staat nu op -/- 13)
4.ook wel aangevuld met reaper
Polyphony heb ik op 3232 staan.(zou toch hoger moeten? )

Als ik over vol werk praat dan gaat om 27 registers en alle klavieren gekoppeld. Te veel?
Hoeveel registers heeft een organist, spelend op het orgel zelf dan maximaal uitgetrokken?
Wat is van bovenstaande volumeknoppen de beste instellingen of regelknop?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 dec 2013 13:25

Re: Volumeregeling Rotterdam

TAmmo,zonder even op allerlei andere belangrijke details in te gaan, het lijkt toch wel dat je systeem tegen wat beperkingen aanloopt.

Je geeft niet aan, met welke resolutie je de set hebt ingeladen. In elk geval niet boven de 20 bits gaan.

Verder kan je eens testen, of, met de samples afgekort op 150 milliseconden, en dan natuurlijk convolution reverb toevoegen, nog steeds je CPU in het rood jaagt. Hoogst onwaarschijnlijk......

het lijkt mij, dat je voor Rdam met jouw systeem toch echt heel goed moet optimaliseren alles, omdat het aan de krappe kant is.

Kwa geluidsvervorming kwam ik nog een niet eerder opgemerkt fenomeen tegen bij iemand die gebruik maakt van losse HIFI versterkers: dat de ingangstrappen reeds overstuurd raken voordat de eindtrap begint te clippen. Dit bij een ongeveer in het midden staande volumeregelaar van de versterker.
Zodra de volumeregelaar geheel open werd gedraaid, - en uiteraard het ingangssingaal omlaag werd gedraaid voor een gelijkblijvende geluidsindruk - verdween deze vervorming.

Mijn advies is dus, bij gebruik van losse HIFI versterkers, om de volumeregelaar - bijna - geheel open te draaien, en mbv de volumeregelingen in de Audio Device, Reaper en HW ( alles goed op elkaar afgestemd naturulijk) het weergavevolume in te stellen.....

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 13:34

Re: Volumeregeling Rotterdam

Geert, bedankt voor je reactie.

Ik heb Rotterdam zo ingeladen dat ik met 24 gb net uit kom.
Dus deels niet ingeladen, deels 16 bits en sommige 20.
Ik gebruik reaper alleen voor volume regeling en liefst dus de originele galm.
Als ik eens de Config. van JW gebruik. Krijg ik het zelfde.
Ik zal eerst eens de volumeknop van de versterker (s) helemaal opendraaien, maar misschien dan ook die van de actieve speakers?

Hgr
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 15:04

Re: Volumeregeling Rotterdam

Even los van wat Geert schrijft, maar als ik lees
Audio op hauptwerk loopt soms in het rood en speakers tikken.

en
3.Op Hauptwerk audio ( staat nu op -/- 13)

dan moet je het eerst in HW oplossen voor je verder gaat.

Hauptwerk audio mag nooit in het rood gaan. En als je in Hauptwerk het audio al op -13 hebt staan, dan hem je misschien de volumeregelaar, die daarboven staat niet op 100% staan maar hoger. Als dat zo is, dan deze weer terug naar 100% en dan opnieuw testen

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 15:17

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan schreef:Even los van wat Geert schrijft, maar als ik lees
Audio op hauptwerk loopt soms in het rood en speakers tikken.

en
3.Op Hauptwerk audio ( staat nu op -/- 13)

dan moet je het eerst in HW oplossen voor je verder gaat.

Hauptwerk audio mag nooit in het rood gaan. En als je in Hauptwerk het audio al op -13 hebt staan, dan hem je misschien de volumeregelaar, die daarboven staat niet op 100% staan maar hoger. Als dat zo is, dan deze weer terug naar 100% en dan opnieuw testen


Evert-Jan, die kan toch niet hoger dan 100?

hg

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 dec 2013 15:53

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan, ik krijg mijn volumeslider niet hoger dan 100%.

Naar mijn weten is de stand - 10 dB toch geadviseerd door de ontwerpers, en ik kan mij niet voorstellen, dat Jiri de amplitudes van de samples zo hoog heeft gemaakt dat bij tutti dit bij genoemde stand tot oversturing zou leiden.

Geeft de Audio indikatiestrip alleen het relatieve volume weer?

Tammo, je moet eens de navolgende pagina van de website van Jiri bestuderen:

http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/do- ... in-16-bit/

Erg interessante materie.
Daarin maakt hij duidelijk, dat 20 bits voldoende is.
Verder verwijs ik ook naar mijn recente post onder Audio.

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 16:11

Re: Volumeregeling Rotterdam

Geert schreef:Evert-Jan, ik krijg mijn volumeslider niet hoger dan 100%.

Naar mijn weten is de stand - 10 dB toch geadviseerd door de ontwerpers, en ik kan mij niet voorstellen, dat Jiri de amplitudes van de samples zo hoog heeft gemaakt dat bij tutti dit bij genoemde stand tot oversturing zou leiden.

Geeft de Audio indikatiestrip alleen het relatieve volume weer?

Tammo, je moet eens de navolgende pagina van de website van Jiri bestuderen:

http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/do- ... in-16-bit/

Erg interessante materie.
Daarin maakt hij duidelijk, dat 20 bits voldoende is.
Verder verwijs ik ook naar mijn recente post onder Audio.

HG

Geert


Tja, maar met 24 gb lukt me dat niet of ik moet overgaan naar dry plus reaper.
En als je dan het verhaal over Dudelange leest dan moet je eigenlijk een slof met geld hebben voor 64 gb.
Ergens is dit een groot deel van orgelliefhebbers buiten sluiten.

Ze lijken windows wel :shock:

HGR

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 17:15

Re: Volumeregeling Rotterdam

Tammo, Geert

Nu staat het audio op -13 (is dus al teruggezet van de default -10 naar -13)
En als HW dat toch in het rood komt qua audio, dan kan het niet anders dan dat de volume slider boven de 100% staat (het is Rotterdam mini en niet de volledige versie; in dat laatste geval kan ik mij voorstellen dat je met alles open over de rooie gaat).

Pas als in HW audio niet meer in het rood komt, kun je verder kijken (als het probleem er dan überhaupt nog is).

(de slider kan meer dan 100% aan)

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 04 dec 2013 17:23

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan schreef:(de slider kan meer dan 100% aan)

Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt, Evert-Jan. De volume-slider loopt toch gewoon van 0-100%?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 17:43

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan schreef:Tammo, Geert

Nu staat het audio op -13 (is dus al teruggezet van de default -10 naar -13)
En als HW dat toch in het rood komt qua audio, dan kan het niet anders dan dat de volume slider boven de 100% staat (het is Rotterdam mini en niet de volledige versie; in dat laatste geval kan ik mij voorstellen dat je met alles open over de rooie gaat).

Pas als in HW audio niet meer in het rood komt, kun je verder kijken (als het probleem er dan überhaupt nog is).

(de slider kan meer dan 100% aan)


Het is de volledige versie. En ik heb niet alles open. Hoeveel registers open voor vol werk is normaal?
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 18:56

Re: Volumeregeling Rotterdam

Gerrit schreef:
Evert-Jan schreef:(de slider kan meer dan 100% aan)

Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt, Evert-Jan. De volume-slider loopt toch gewoon van 0-100%?

Net even uitgetest en inderdaad, hij gaat tot 100%.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 18:59

Re: Volumeregeling Rotterdam

Tammoschut schreef:Het is de volledige versie. En ik heb niet alles open. Hoeveel registers open voor vol werk is normaal?
Tammo

Ik dacht aan de mini omdat je 27 registers noemde (bijna het volle werk van de mini). Als bij 27 registers het hauptwerk audio al in het rood komt, moet je die -13 verder terugschroeven totdat dat niet meer gebeurt.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 19:06

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan schreef:
Tammoschut schreef:Het is de volledige versie. En ik heb niet alles open. Hoeveel registers open voor vol werk is normaal?
Tammo

Ik dacht aan de mini omdat je 27 registers noemde (bijna het volle werk van de mini). Als bij 27 registers het hauptwerk audio al in het rood komt, moet je die -13 verder terugschroeven totdat dat niet meer gebeurt.


Ja, dat begrijp ik, maar dan heb je "zacht vol werk" en dat zou toch niet mogen.
Een slotakkoord of koraal moet er toch zeer stevig uit kunnen komen? FF moet niet F of nog minder zijn.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 19:47

Re: Volumeregeling Rotterdam

Audio in het rood wil zeggen dat het overstuurd wordt en dus vervormd. Door het in HW harder te zetten, stuur je dus vervormd signaal weg naar je geluidskaart en versterker.

Je moet dus het hele audio traject in goede balans brengen. Eerst zorgen dat HW niet het audio overstuurt wegzend naar je geluidskaart (HW mag dus niet in het rood komen bij vol werk).
In de geluidskaart kun je het volume harder zetten totdat je maximale uitsturing hebt (niet in het rood dus bij vol werk) en vervolgens in je versterker op juiste niveau regelen.

Is het dan nog te zacht, dan heb je te weinig stuursignaal en is het audioapparatuur niet optimaal op elkaar afgestemd.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 dec 2013 20:02

Re: Volumeregeling Rotterdam

Een andere manier is meer speakers en versterkers.
Dan kun je je nodige volume bereiken met lage volume instellingen,maar de totale volume is dan goed met de meerdere versterkers.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 dec 2013 20:13

Re: Volumeregeling Rotterdam

Dat is maar HEEL relatief, Pedro, dat je met meer speakers dus meer volume krijgt. Het dubbele vermogen scheelt nog maar 3 dB in volume, en bovendien staan al die afgestraalde frekwenties absoluut niet in fase met elkaar.

het toepassen van meerdere speakers is m.i. vooral een voordeel doordat je nu registergroepen gescheiden kunt afstralen, waardoor ze mengen in het akoestische domein, zoals in het echt.

De door Tammo toegepaste speakers stralen sowieso ruim vodoende vermogen af.

Bovendien hebben we het hier over HEEL IETS ANDERS: nl, dat de afgegeven SPANNING te laag wordt om de bestaande systemen voldoende uit te sturen.

Bij Tammo heb ik Hereford horen bespelen en dat vulde de kleine ruimte ruim voldoende.

Ik snap nog niet, dat bij - 13 de boel in rood gaat. Zal het straks eens testen hier. Maar helaas nu even wat PC problemen....

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 20:32

Re: Volumeregeling Rotterdam

Ik heb volume via geluidskaart en audio wat bijgesteld en krijg nu wel voldoende volume zonder in het rood, maar CPU gaat wel in het rood met gevolg getik in speakers.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 20:38

Re: Volumeregeling Rotterdam

Tammo

dat tikken wat je nu hebt, heeft te maken met de polyfonie instelling.
Deze zal lager moeten (CPU en polyfonie lampjes moeten gelijk oplopen bij een goede instelling; nu staat de CPU in het rood en polyfonie in groen).
Bij je huidige polyfonie instellingen heeft HW de kans niet gehad heeft onopvallend in te grijpen in de galmstaarten; waardoor je tikken in het audio krijgt.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 20:47

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan schreef:Tammo

dat tikken wat je nu hebt, heeft te maken met de polyfonie instelling.
Deze zal lager moeten (CPU en polyfonie lampjes moeten gelijk oplopen bij een goede instelling; nu staat de CPU in het rood en polyfonie in groen).
Bij je huidige polyfonie instellingen heeft HW de kans niet gehad heeft onopvallend in te grijpen in de galmstaarten; waardoor je tikken in het audio krijgt.


Ik heb de lampjes nu gelijk oplopen en net niet in het rood. Maar de polyfonie staat nu beneden de 2000.
En ik meen dat Jiri het over 6000 had.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 dec 2013 21:02

Re: Volumeregeling Rotterdam

Tammo,

Die "beneden 2000" is dan de juiste instelling

Het getal wat Jiri noemt is de eis voor Rotterdam Surround (minimaal 7000 lees ik op zijn site). Voor wet dus 3500.

Jouw PC is niet krachtig genoeg voor deze instelling; de CPU gaat dan in het rood.

Met je nieuwe instelling grijpt Hauptwerk waar nodig dus onopvallend in bij de galmstaarten (deze worden eerder afgeknepen) waardoor je geen tikken meer in het audio krijgt.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 dec 2013 21:07

Re: Volumeregeling Rotterdam

Evert-Jan schreef:Tammo,

Die "beneden 2000" is dan de juiste instelling

Het getal wat Jiri noemt is de eis voor Rotterdam Surround (minimaal 7000 lees ik op zijn site). Voor wet dus 3500.

Jouw PC is niet krachtig genoeg voor deze instelling; de CPU gaat dan in het rood.

Met je nieuwe instelling grijpt Hauptwerk waar nodig dus onopvallend in bij de galmstaarten (deze worden eerder afgeknepen) waardoor je geen tikken meer in het audio krijgt.


Bedankt voor jouw en Geerts tips. Ik moet er nu even tussen uit, maar wil er graag nog even op terug komen.

Hgr

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 dec 2013 08:56

Re: Volumeregeling Rotterdam

Ik dacht dat ik een redelijk snelle pc had, maar voor Rotterdam dan eigenlijk niet geschikt?
Zijn er meer forumleden die tegen deze beperking aan lopen?
Want ik neem aan dat zo'n lage polyfonie tot duidelijke vermindering van kwaliteit leidt.
Dan zou ik de oorspronkelijke galm moeten loslaten en moeten overgaan naar dry plus reaper.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 dec 2013 11:23

Re: Volumeregeling Rotterdam

Tammo

Hauptwerk grijpt waar nodig onopvallend in bij de galmstaarten.
Je kunt de proef op de som nemen: ga eens spelen met een polyfonie instelling van 1000 en met je huidige instelling (neem beiden eventueel op) en beluister de verschillen. Doe dat bijv. door een eerst midi op te nemen en deze dan met beide instellingen af te spelen (je weet dan zeker dat je precies hetzelfde speelt en met dezelfde registraties en je kunt je volledig concentreren op luisteren).

Voor het vervolg zijn er zijn 2 mogelijkheden:
- huidige situatie met polyfonie instelling 2000
- dry laden en dan met Reaper galm toevoegen (zie ook Geert zijn topic over audio kwaliteit)

In het laatste geval ben je dus kunstmatig bezig omdat je niet meer de originele galm van de Laurenskerk hebt (er is geen IR file van de Laurenskerk gemaakt/te koop)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 dec 2013 12:46

Re: Volumeregeling Rotterdam

Helemaal met Evert-Jan eens,

maar ik heb toch wel van diverse organisten heel positieve ervaringen mogen optekenen met een goede kwaliteit convolution galm; het is toch niet voor niets dat zowel Jiri als de HW-handleiding daar uitgebreid aandacht aan hebben besteed.
De convolution files die Jiri enige tijd geleden in een speciaal aan I(mpulse) R(esponses) gewijde website ter download beschikbaar had gesteld, met uitgebreide beschrijving in welk type kerken en op welke microfoonafstanden die waren opgenomen, geven een zeer realistisch beeld.

Voor degenen, die alles zuiver authentiek willen hebben, is het kennelijk nog steeds onbespreekbaar, en zij dienen onverwijld de zwaarst mogelijke pc aan te schaffen, want we krijgen Dudelange nog...... :oops: maar ik zou nog willen toevoegen, dat je thuis in je huiskamer of omgebouwde garage toch ook niet in de Laurenskerk zit, en door het kiezen en regelen van een convolution, daar vaak een geloofwaardiger resultaat kunt bereiken.

En, Tammo, uit een goede afgesteld iets kleiner orgel, kan een vaak veel bevredigender en in elk geval detailrijkere klank komen, waarbij je de aanspraak etc van de pijpen veel beter kunt waarnemen; das ook heel bevredigend spelen.... :roll: het spelen van contemplatieve zachte muziek kan ook veel voldoening schenken!

HG

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 dec 2013 14:39

Re: Volumeregeling Rotterdam

Geert schreef:Helemaal met Evert-Jan eens,

maar ik heb toch wel van diverse organisten heel positieve ervaringen mogen optekenen met een goede kwaliteit convolution galm; het is toch niet voor niets dat zowel Jiri als de HW-handleiding daar uitgebreid aandacht aan hebben besteed.
De convolution files die Jiri enige tijd geleden in een speciaal aan I(mpulse) R(esponses) gewijde website ter download beschikbaar had gesteld, met uitgebreide beschrijving in welk type kerken en op welke microfoonafstanden die waren opgenomen, geven een zeer realistisch beeld.

Voor degenen, die alles zuiver authentiek willen hebben, is het kennelijk nog steeds onbespreekbaar, en zij dienen onverwijld de zwaarst mogelijke pc aan te schaffen, want we krijgen Dudelange nog...... :oops: maar ik zou nog willen toevoegen, dat je thuis in je huiskamer of omgebouwde garage toch ook niet in de Laurenskerk zit, en door het kiezen en regelen van een convolution, daar vaak een geloofwaardiger resultaat kunt bereiken.

En, Tammo, uit een goede afgesteld iets kleiner orgel, kan een vaak veel bevredigender en in elk geval detailrijkere klank komen, waarbij je de aanspraak etc van de pijpen veel beter kunt waarnemen; das ook heel bevredigend spelen.... :roll: het spelen van contemplatieve zachte muziek kan ook veel voldoening schenken!

HG


Geert, waar kan ik die convolution files van Jiri vinden?

Hgr
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com