Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Silbermann

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 dec 2013 16:19

Silbermann

Goeidag Allemaal
Heeft iemand een idee welk Silbermann orgel die tot nu toe voor Hauptwerk is gesampled het meeste lijkt op de Silbermann-Freiberg? Ik vindt dit nog steeds een van de mooiste gesamplde orgels,en ik zou wel eens willen weten of dat er nog een Silbermann is die zo lekker speelt.
Pete

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 06 dec 2013 18:11

Silbermann

Ben zelf niet in het bezit van de sample-set Freiberg maar heb wel Arlesheim van Organ Art Media en ben daar zeer tevreden over.
Het is eigenlijk, samen met Zwolle de sample-sets die ik het meeste gebruik.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 dec 2013 20:37

Re: Silbermann

Helemaal mee eens, Willem! Hoewel ik zelf Ebersmunster heb gekozen vanwege mijn behoefte aan een wat warmere klank.

Het is natuurlijk wel zaak, om eerst je eens te verdiepen in het wel en wee van de familie Silbermann, zodat je erachter komt wat een verschillende stromingen er zijn in hun orgels.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 07 dec 2013 19:10

Re: Silbermann

Dank je voor je opmerkingen.
Ik wil nog een sampleset kopen voor het eind van het jaar .Ik vindt het vervelend dat OAM geen surround in zijn samplesets heeft.Zeker als je systeem is opgezet voor samples met surround.Dan moet je de volume enz.weer veranderen van de kanaalen die je anders voor surround gebruikt. :(
En dan moet je altijd nog een week wachten totdat je de cds over de post krijgt omdat je de files niet kunt downloaden.
De groeten
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 dec 2013 21:06

Re: Silbermann

Ja, kwaliteit komt voor een prijs, nietwaar?

Heb mij persoonlijk in het verleden laten leiden door een kennis van mij die violist is, en ook een orgelstudie heeft gedaan, die altijd de sets van OAM prees.
Maar zelf vind ik die sets ook altijd weer kippevel geven.

Wat vooral opvalt, is het zeer bijzondere stereobeeld dat deze sets hebben. Aangezien ik voorL op koptel speel, komt dat voor mij persoonlijk goed uit.

Wellicht is dat ook de reden, waarom OAM nog steeds geen surround biedt; het klinkt in stereo al zeer ruimtelijk.

Als je standaard gebruik maakt van Reaper, kun je voor elk orgel en elke gewenste luidsprekrconfiguratie gewoon een projektfile maken, waarin alles precies staat afgesteld, en klinkt dus elk orgel met hetzelfde volume en gewenste andere afstraal-eigenschappen.

Succes met je keuze!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2013 23:06

Re: Silbermann

Geert schreef:
Wellicht is dat ook de reden, waarom OAM nog steeds geen surround biedt; het klinkt in stereo al zeer ruimtelijk.


ben ik met je eens Geert, OAM heeft een perfect stereobeeld met een goed spreiding ervan, ik denk dat als OAM hier een surround varriant van zou maken, dat het gevaar is dat de surround, de front stereo uitdooft, en dat de plaatsing van de pijpen onduidelijker word.

maar de samplesets die een iets engere stereo spreiding hebben, die knappen wel op met surround.

zo zie je maar weer dat opnemen 1 is , maar dat de plaatsing van de microfoons nog veel moeilijker is.


gr

JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 07 dec 2013 23:07, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 07 dec 2013 23:07

Re: Silbermann

Wat vooral opvalt, is het zeer bijzondere stereobeeld dat deze sets (van OAM) hebben. Aangezien ik voorL op koptel speel, komt dat voor mij persoonlijk goed uit.
Dat is het precies. Ik weet het niet zeker, maar heb een sterk vermoeden dat OAM opneemt via de 'kunsthoofdtechnologie', ik vind de sets van OAM ook erg mooi, mits ik hoofdtelefoon gebruik. De galm is ook mooi opgenomen het klinkt allemaal erg realistisch. Maar voor speakergebruik heb ik toch een sterke voorkeur voor Surround-sets (Sonus Paradisi sets en Tholen).

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 07 dec 2013 23:53

Re: Silbermann

Dat is het precies. Ik weet het niet zeker, maar heb een sterk vermoeden dat OAM opneemt via de 'kunsthoofdtechnologie'

Dat doet hij inderdaad. Hij heeft dat een aantal jaar geleden op het Engelse forum expliciet aangegeven.
Dat was toen iemand dat YouTube filmpje van die kapper op het forum zette:

http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Beluisteren met koptelefoon!
Het is een fantastische ervaring die zo duidelijk laat horen dat opnemen een vak apart is.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 dec 2013 14:06

Re: Silbermann

Het is wat off-topic geworden, maar idd dat moet het wel zijn.
ik herinner mij met name in de Duitse vakliteratuur van plm 20 jr geleden al zeer uitgebreide aandacht voor en besprekingen van het fenomeen kunsthoofdstereo.

Mooi dat je die barbershops nog weer eens onder de aandacht brengt; fenomenaal wat onze hersens met die signalen kunnen doen......

HG

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 09 dec 2013 16:45

Re: Silbermann

Hello,Allemaal
Ik bedoel eigelijk dat als je altijd surround sets gebruikt en je hebt bevoorbeeld 3x2 speakers naast je voor de gewone samples en 2x3 speakers achter je voor surround,dan moet je als je geen surround sets gebruikt alle stemmen verdeelen over al je speakers.Dus dan komt een gedeelte van het orgel naast je vandaan en een gedeelte achter je.Of je moet dan je surround speakers helemaal niet gebruiken,maar dat is ook weer zonde vindt ik. :?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2013 18:03

Re: Silbermann

Als je geen surround set gebruikt, kun je dus UITSTEKEND een "artificial surround"maken, door al je frontkanalen naar een convolution programma te sturen, daar vervolgens de DRY component volledig uit te schakelen, en de resterende WET component naar je achterspeakers te dirigeren.

Zeker, als de frontsamples dan niet al reeds zeer ruimtelijk zijn, werkt dit uitstekend.

iets meer werk: ( bij veel galm op de frontsamples), de galmstaarten afkorten op bv 150 millisec en daar dan ook via convolution enige galm aan toevoegen.

HG

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 09 dec 2013 22:29

Re: Silbermann

Dank je,Geert
Maar dat moet dan allemaal door Reaper heen gebeuren zeker?
Blijft de kwaliteit van je geluid hetzelfde of je nou Reaper wel of niet gebruikt?
Ik weet wel zeker dat het bij mij niet hetzelfde meer was toen ik het een keer met Reaper probeerde. :(
Hetzelfde trouwens met dat Lexicon apperaat.
Pete

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 11 dec 2013 16:26

Re: Silbermann

Hallo,

Ik heb onlangs de cd box "J.S.Bach complete organ works played on Silbermann organs" gekocht.
8 cd's zijn opgenomen door wijlen Ewald Kooiman, de overige 11 door 3 oud leerlingen van hem.
Na het beluisteren van deze cd's is mijn enthousiasme voor dit type orgels toch wel toegenomen. Goeie aankoop!

Voor zover ik weet, zijn er 3 samplesets van orgels die op deze cd's te horen zijn; Arlesheim, Ebersmunster en Wasselonne.
Ik zou graag één van deze sets aanschaffen. Ik ben maar een amateur, dus echt de grote werken van Bach lukt mij niet, maar de wat eenvoudiger werken gaat, na veel studeren, wel redelijk en daar beleef ik ook veel plezier aan.
Ook heb ik inmiddels wat muziek van Clerambault en Dandrieu liggen.

Ik heb ook al veel hier op het forum gelezen over Arlesheim en Ebersmunster en toch twijfel ik nog sterk tussen
deze sets. Is er iemand die hier nog wat meer over kan vertellen en dan met name van welk orgel de Fluiten en Prestanten en Tongwerken het mooist zijn in combinatie met tremulant ? Is bijv de tremulant van Ebersmunster mooier dan de 2 van Arlesheim?

In eerste instantie zat ik aan Arlesheim te denken (voordeel oa fluit 4, 2 tremulanten, volledig 3e klavier) maar in voorbeelden die Dick op deze site laat horen vind ik Ebersmunster toch ook heel mooi. En iets eerder in dit draadje schrijft Geert dat Ebersmunster een warmere klank heeft.
Verder lees ik dat Arlesheim breder inzetbaar is, maar hoe moet ik dat zien, gaat het dan vooral om bijv de grote werken van Bach, en andere Franse en Duitse componisten of kun je op Arlesheim bijv beter Hollandse koraalmuziek spelen dan op Ebersmunster ?

Graag advies !

Groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2013 20:49

Re: Silbermann

Albert, hoewel ik zelf heb gekozen voor Ebersmunster, ben ik de laatste dagen toch weer aan het nadenken om Arlesheim er nog bij te nemen. Maar ik ga dat toch eerst ook eens met de professor bespreken, gezien de sets die ik al heb.

Dus aan mij heb je niets voor een gebruikersoordel van beide sets. Wel heb je natuurlijk Sanderman gelezen; daar heb ik ook veel aan gehad toen ik de keuze moest maken.

De manuaalomvang, en omvang 3e klavier, is ruimer op A, zodat je daar ook wat meer repertoire op kunt spelen.
Verder heb ik inmiddels toch ook in A. veel warme klank kunnen horen; deze orgels zijn toch beiden natuurlijk veel warmer dan de NoordDuitse school.

Dus ik denk dat je wellicht voor een ruimere bespeelbaarheid gerust A. kunt nemen.....

Succes met je keuze!
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 11 dec 2013 22:57

Re: Silbermann

Ik heb zelf alleen Ebersmunster,
Maar ik denk dat je überhaupt geen foute keuze kunt maken als je kiest tussen deze 2.

Dat mijn keuze voor Ebersmunster viel komt omdat deze een clairon heeft en Arlesheim niet,
Ebersmunster heeft zowel een doublette (octaaf 2) als een quarte de Nasard (fluit 2), De laatste heeft Arlesheim niet, en ik ben erg verlieft op deze quarte de nasard.
Ebersmunster heeft geen fluit 4, maar als je een fluit 8 + 4 wilt maken, kan dat ook met de bourdon 16 en bourdon8, 1 octaaf hoger. Natuurlijk zou een fluit 4 het makkelijk maken, maar echt missen doe ik hem niet, ook omdat de montre en prestant zo mooi zijn.
Het register wat ik wel graag bij Ebersmunster erbij zou willen hebben is de larigot, gewoon om extra te kleuren.
(maar ook dit laatste kun je weer oplossen door te spelen met de bourdon 16, bourdon8 en de nasard, 1 oktaaf hoger)

Sinds ik Ebermunster heb, speel ik eigenlijk niet meer op de andere sets. (Ik heb alleen een hoofdtelefoon en geen (surround) speakers)

Groetjes,
karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 dec 2013 15:25

Re: Silbermann

Geert en Karel,

Bedankt voor de reacties !
Ik ga het zeker meenemen in mijn beslissing.

En Karel, als je bijna alleen op Ebersmunster speelt, kun je misschien nog wel eens een paar mooie stukjes op CB zetten ? ;)
Ik vind jou muziek altijd zeer het beluisteren waard !

Groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 12 dec 2013 22:44

Re: Silbermann

Goed dan:

Speciaal voor jou ;)

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11919

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 12 dec 2013 23:28

Re: Silbermann

Hoi Karel,

Weer fantastisch gespeeld, bedankt !

Groet,
Albert

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 13 dec 2013 21:11

Re: Silbermann

Karel dank voor je goede onderbouwing / motivatie waarom Ebersmunster of Arlesheim.
Ik denk dat vele hier wat aan zullen hebben om een juiste keuze te kunnen maken.

Zelf ben ik ook een zeer tevreden Ebersmunster gebruiker !

Nogmaals bedankt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 dec 2013 22:32

Re: Silbermann

Kannie achterblijven..zeer interessant gedaan, Karel! En opnieuw dus het pedaal erbij getrokken, wat dan wel weer wat kommentaar geeft.

Dit soort interpretaties zijn nou juist de krenten in de pap! En wat toont Ebersmunster zich hier weer fraai! Ik ga die stemming ook eens proberen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 14 dec 2013 13:29

Re: Silbermann

dank jullie wel. :P
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 15 jan 2014 18:00

Re: Silbermann

Hallo,

Iets meer dan een maand geleden heb ik in dit draadje wat vragen gesteld over de keuze tussen Ebersmunster of Arlesheim. Ik heb daarna Arlesheim even bij Peter Murre kunnen bespelen en Ebersmunster bij Pleun Doolaard.
Daarna heb ik voor Ebersmunster gekozen en deze set bij Peter besteld.
Ik speel er inmiddels alweer een aantal weken met veel plezier op!

Ik vind met name de tremulant en cornet van Ebersmunster mooier.
Het grootste nadeel vind ik eigenlijk het "halve" 3e klavier. Dit wordt (nog) weinig gebruikt.

Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die aanpassingen aan deze set gedaan hebben. Ik speel nu met alles origineel.

Groet,

Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 15 jan 2014 19:29

Re: Silbermann

Hallo Albert,

Gefeliciteerd met je mooie aankoop.
Hier zul je geen spijt van krijgen.

Zelf heb ik de bourdon van het rugwerk ongeveer 1 a 2 dB harder gezet. Die vond ik net iets te zacht. Nu vind ik hem beter in balans om als begeleiding te dienen en het rugwerk heeft net iets meer basis.
Ook het hele echo klavier heb ik 1 dB harder gezet.

Het echo klavier gebruik ik ook niet veel (Zelf heb ik een 2 klaviers orgel en op dit moment speel ik weinig literatuur waar een echo klavier gewenst is)

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 jan 2014 00:05

Re: Silbermann

Helemaal mee eens, Karel! Idd de bourdon een btje bijgetrokken. Maar wat mij eigenlijk verbaast in je antwoord, dat is, dat jij zo,n magistrale vertolking van Clerambault hebt neergezet, en dat je dit kennelijk met slechts 2 klavieren doet??

Ik heb nl een heel specifieke ervaring met Ebersmunster, en dat is, dat ik juist door dat halve klaviertje ben gaan zoeken naar wat daar nou weer de bedoeling van was, en zo kwam ik als vanzelf op die prachtige suites van Clerambault, die ik vroeger links had laten liggen, en waarin dus precies staat aangegeven wat je moet doen in die stukken.

Ik pak er zo maar 1ntje uit: uit de 1e suite: nr 7 Dialogue sur les Grands Jeux. Die Cornet Separee die is gerwoon bedoeld voor de Cornet op dat 3e klaviertje. Etc etc.

En sinds ik dus de koppeling van deze muziek met Ebersmunster heb ontdekt, is die set NOG waardevoller voor mij geworden. Ik snap best wel, dat de prof organisten die dit lezen dan denken: gutgut, dat wisten wij allemaal al....maar kwou het hier toch even kwijt, vooral, omdat die sonore GrandJeux die daarbij hoort, ik nergens nog zo mooi heb ervaren.

Goedendag. Ik ga snel er nog een paar spelen......
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 16 jan 2014 00:46

Re: Silbermann

Hoi Geert,

De echo Cornet speel ik op het Hoofdwerk (heerlijk die voorgeprogrammeerde registraties) en dan heb ik de bourdon, prestant, nazard en tierce uitgetrokken (Niet de quarte du nazard, maar die had er ook prima bijgekund). Ik vond de echo cornet voor dit stuk iets te zacht en op het hoofdwerk klinkt hij ook wat feller, wat ik mooier vond. De linkerhand is de bourdon en de cromhorne.

En in dat rustige stuk daarvoor met die fluiten gebruik ik al de echo cornet van het 3e klavier (ik gebruik hem niet zo vaan, maar soms wel hoor :D). En ik ga natuurlijk niet 2x dezelfde cornet gebruiken in 2 stukken die direct achter elkaar zitten ;)

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com