Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2013 20:21

Knap gedaan Josq.
Inderdaad.

Maar wie is de doelgroep?
Vier manualen en surround geheugengebruik (waardes nu van R'dam gekopieerd maar wordt meer door de samengestelde mixturen):

16-bit: meer dan ca. 28 GB
20-bit: meer dan ca. 45 GB
24-bit: meer dan ca. 60 GB

Heeft m.i. bij veel mensen toch wel beperkingen .........

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 dec 2013 20:35

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

MYCO kan 90 registers aan dus josq kan aan het werk :D

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 dec 2013 21:02

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Hi Evert-Jan,
Goed punt! Ik denk dat je schatting redelijk gaat kloppen. Dan moet je 16GB RAM hebben (wat naar mijn idee inmiddels wel gangbaar is in Hauptwerkland) wil je de front samples in 16-bit resolutie kunnen laden. Mensen met een surroundopstelling zullen inmiddels wel 32GB-computers hebben, en ook zij kunnen zich hiermee redden.

Een puntje dat blijft is dat ik toch ook heel graag een doelgroep van dienst zou willen zijn die het wat bescheidener aan doet. Misschien ziet Anton het zitten om voor hen een "dry" versie in elkaar te zetten, dat zou wel in 8GB moeten passen.

Tenslotte wil ik ook nog wel een plan maken voor een 2-klaviers orgel met ongeveer 40 registers, dat halveert de geheugeneisen ook.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2013 21:50

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Jos

Dry lost een deel op maar betekent wel ALLE Wav files bewerken of afknijpen bij laden van de sampleset!!

Naast RAM gebruik is het probleem bij dit grote orgel de 4 benodigde manualen. De meeste HW-orgels hebben 2 en veel hebben ook al 3 manualen, maar 4 is al veel minder.
Twee manualen samenvoegen bij geeft al bijna 40 registers voor dat gecombineerde manuaal.

Hoe groot is jouw orgel? ;)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 dec 2013 23:31

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Ik heb sinds kort 4 manualen en 32 GB Ram, dus ik kan aardig wat aan ;)

Ter overweging als je drie manualen hebt: ik denk dat het met mijn voorstel goed mogelijk is om ofwel het "borstwerk" ofwel het "positief" weg te laten, dat laat een volledig functioneel orgel over. Nadeel is dat je dan minder flexibiliteit hebt bij met name barokke registraties.

Ook de vele vulstemmen op het hoofdwerk zijn nogal optioneel, ik heb ze erbij gezet omdat ik denk dat het heel interessant is om er mee te kleuren.

Misschien kun je het ontwerp daarom ook zien als een soort stemmenbank: naarmate je krapper zit in je RAM-geheugen moet je gaan kiezen uit een grote diversiteit aan beschikbare stemmen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2013 12:35

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Ik heb hier totaal GEEN verstand van beste orgelvrienden....echt niet....
Maar mn muzikale gevoel zegt...dit wordt "orgelklanktechnisch niks" als het om combinaties/samenhang van registers gaat!

Ik hoop natuurlijk van wel anders is het zeer vele werk voor niets geweest.
Gr. Ron

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 dec 2013 12:38

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Hi Ron, waar denk je dan concreet aan? Wat voor registers zou jij samen willen gebruiken, en op welke manier denk je dat het dan mis gaat?

Ik ben ook geen deskundige, al heb ik me wel veel ingelezen in dit onderwerp. Maar 't kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie!
Avatar gebruiker

Berichten: 51

Geregistreerd: 27 nov 2012 13:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 31 dec 2013 13:11

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Beste HW-liefhebbers,

Ik volg dit onderwerp al een poosje.

Op zich best interessant en ook wel aantrekkelijk.

Toch heb ik er een beetje dubbel gevoel bij:
We gaan samples uit diverse orgels trekken. We voegen deze samen in 1 grote sample-bank.. halen vervolgens (gedeeltelijk) de galm eraf en slijpen er nog wat aan zodat de stemmen redelijk overeen gaan stemmen.
Vervolgens voegen we kunstmatig weer wat galm toe..

Nu ben ik echt een 'leek' op dit gebied, maar volgens mij is dit precies de manier waarop de bekende orgelfabrikanten al een aantal jaren 'digitaal gesampelde' orgels maken.

Nu zal ik wel te sentimenteel zijn, maar wat blijft er over van het ultieme gevoel dat je je echt in een bepaalde kerk waant, inclusief alle bijbehorende tractuurgeluiden, soms enigszins valse stemmen, en niet te vergeten de console. Natuurlijk komt het geluid op de eerste plaats, maar zelf was ik destijds diep onder de indruk toen iemand me de console van een groot orgel demonstreerde met de bijbehorende tractuurgeluiden.......

Ik hoop dan ook dat wanneer een dergelijk samengesteld orgel (gratis) ter beschikking komt, dat dit niet ten koste gaat van de aankoop van normale samplesets. Als deze immers niet (zoveel) meer worden verkocht, dan zullen er op een gegeven moment weinig of geen nieuwe sets meer uitkomen.

We wachten het af!

In elk geval.. vanuit Sliedrecht een fijne jaarwisseling en het beste voor 2014 toegewenst!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2013 13:15

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Lastig...ik denk dat hier veel te veel technisch gedacht wordt.
Echte compromisorgels boeten vaak al in kwa homogeniteit...optimale en inspirerende samenklanken....terwijl er dan nog wel sprake is van 1 in z'n geheel ontworpen instrument.

Hier wil je nu registers van totaal verschillende orgels...totaal verschillende mensuren...intonaties...galmen...ruimtes...gaan samenvoegen?

Levert volgens mij voor de muzikaal-kritische luisteraar een teleurstelling op.

Een plenum op het Rugwerk bijvoorbeeld:
Prestant 8 van Zwolle
Holpijp 8 van Utrecht
Octaaf 4 van Smecno
Nasard 3 St Maximin
Octaaf 2 van Freiberg
Scherp van Rotterdam
Trompet 8 van St Maximin

Zeg het maar...ik kan me niet voorstellen dat dit optimaal in samenhang gaat klinken en dan zit er hier gelukkig nog geen register van Caen of een ander romantisch orgel tussen.Dit zou met echte orgels nooit lukken.....en Hauptwerk is toch bijna echt!?

Ben het helemaal met Arie eens...
Ron

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 dec 2013 13:29

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Hi Ron, terechte kritiek.

Heb je gezien dat ik een paar posts hierboven een nieuw voorstel heb gedaan? Hiermee heb ik geprobeerd te bereiken dat er per werk veel meer een eenheid is. Op het hoofdwerk had ik overigens misschien de prestanten van R'dam moeten voorstellen.

Ik ben er van overtuigd dat het resultaat inderdaad een compromisorgel zal zijn. Ik heb er geen twijfel over dat prachtige samenklanken mogelijk zijn, maar helemaal een eenheid zal het niet worden. Dat geeft niet, doel is om het maximale te halen uit het combineren van beschikbare gratis samples. Wie vervolgens écht een Batz, een Marcussen, een Cavaille-Coll etc wil, die mag zijn centen naar Tsjechie sturen. Op die manier maken we dus slechts reclame voor Jiri.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2013 13:39

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Haha...ja ZO had ik het nog niet bekeken...smile!

En ik had inderdaad de wat meer op elkaar afgestemde combinaties in registergroepen gezien.
Des te minder orgels hierbij gebruikt worden des te "homogener" het kan klinken maar..

Ik durf de stelling aan:
Des te "muzikaal- en orgelklankkritischer" men is...des te minder zal men bevrediging vinden in een dergelijk universeel orgelset"!

Ron

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 dec 2013 13:44

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Helemaal mee eens! Ik verwacht dat dat het effect zal zijn van zo'n samengesteld sampleset: ben je nieuw in Hauptwerk, dan gaat dat echt een wow-gevoel geven. Maar naarmate je er vertrouwd mee raakt ga je verlangen naar het échte werk, dan wil je bijvoorbeeld die bloedmooie Utrechtse Vox Humana niet alleen in de discant maar ook in de bas etcetera.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2013 14:08

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Overigens alle respect hoor voor de wijze...vooral technisch...hoe dit in elkaar "geflanst" (positief hoor!) gaat worden....ik snap er op zn hollands gezegd werkelijk geen REED van! (Geen plat woord hoor..is engelse woord voor tongwerk).
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 dec 2013 18:56

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Zelf speel ik erg graag op Forcalquier. Als je dan bekijkt, waar het pijpwerk allemaal vandaan komt......

En er zijn ook in NL heel wat orgels met divers pijpwerk bekend en geliefd. Ron heeft wel een punt vind ik, maar dat het nou helemaal onmogelijk of on-muzikaal wordt hoeft toch niet nmm.

En nog een puntje over die galm: Het is ook bekend dat diverse orgels na verhuizing in een andere ruimte toch ook goed tot klinken kwamen. En vaak is er op de akoestiek in een kerk best nog wat aan te merken. Dan hoeft het helemaal niet verkeerd te zijn, als je een andere akoestiek gebruikt.

In opnamestudio,s wordt er ook nog best vaak achteraf met akoestiek gestoeid.

En, tot slot: ook in bv Ebersmunster met zijn origineel opgenomen akoestiek, hoor ik bij sommige tonen, ergens bij 1200Hz dacht ik, een wel ERG penetrant doorklinkende galm.......herr professor!
Je kan ook moeilijk van tevoren die kerkruimte eventjes akoestisch optimaliseren......

Pas het resultaat zal een inhoudelijke vergelijking mogelijk gaan maken.

Maar dit soort ontwikkelingen geeft wel aan, dat er veel mensen zijn, die graag weer een nieuwe sampleset willen hebben!! Verslaving noemde Jan L. dit laatst.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 jan 2014 19:53

Re: Uitdaging: gratis "universeel orgel"

Natuurlijk zijn er orgels waarin oud en ander pijpwerk verwerkt is en wordt....maar dan zal
zo'n orgel toch een algehele herintoneerbeurt krijgen. En wellicht toch ook rekening gehouden worden
met de mensuren etc van dat samen te stellen pijpwerk.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com