Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

OAM orgel raden

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 nov 2013 12:13

OAM orgel raden

Prof. Maier van OAM heeft op contrebombarde een nieuw orgel om te raden: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11687 en http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11686

Ik vermoed dat het een neobarok orgel is.
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 21 nov 2013 12:46

Re: OAM orgel raden

Zou me niet verbazen als dit het steendam orgel uit Apeldoorn is. (1997)

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 nov 2013 12:55

Re: OAM orgel raden

Dat betwijfel ik een beetje. Ik heb het gevoel dat het orgel in een grotere ruimte staat. En volgens mij heeft dat Steendamorgel niet zo'n heldere Mixtuur. Het is ook niet het type orgel waarvan ik denk dat OAM het zal opnemen, OAM is veel meer geinteresseerd in orgels met een duidelijke historische betekenis of met een unieke waarde.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 21 nov 2013 13:48

Re: OAM orgel raden

Niet de Steendam. Kan bijna niet, de akoestiek is anders. Ook is de Mixtuur te boventoonrijk en de pedaaltrompet te 'dun'.

De mixtuur in het 'in dulci jubilo' klinkt inderdaad neobarok, maar ik krijg in het 'puer natus' de indruk dat er een zwelwerk opzit, met enkele overblazende en/of strijkende registers.
Dat zou kunnen wijzen op een drieklaviers 'modern' orgeltype zoals dat na ca. 1970 in Duitsland en Scandinavië is ontwikkeld.

Het zijn wel weer prachtige opnamen...

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 21 nov 2013 14:10

Re: OAM orgel raden

Kijk op: http://www.pcorgan.com/SampleSets.html#Upcoming

Ik heb niet geluisterd, maar er staat een neo-barok op planning bij OAM: 1967 Rudulf von Beckerath, Pauluskirche, Hamm
Zie ook: http://www.wa.de/lokales/hamm/stadt-ham ... 23128.html

en: http://s223644412.online.de/rudolf-von- ... irche-hamm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 nov 2013 15:56

Re: OAM orgel raden

Dat lijk je goed geraden te hebben Gert! Zie de reactie van prof Maier op Contrebombarde

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 nov 2013 20:20

Re: OAM orgel raden

Wat mij opvalt bij OAM is dat op dit moment geen enkel nieuw orgel afgemaakt wordt.

- Ladegast, Wernigerode (rear voices voor de surround versie), front is in mei 2013 al gereleased.

- Schwalbennestorgel in Bedheim (Thuringen) beta in sept. 2013
- Silbermannorgel in Reinhardtsgrimma (nieuwe versie met nieuwe opnames) beta in nov. 2013
- Beckerathorgel, Pauluskirche in Hamm beta in nov. 2013

Misschien komen de laatste 2 orgels ook nu in front en pas later in surround versie.

Wat zou de reden kunnen zijn?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 21 nov 2013 20:47

Re: OAM orgel raden

Wat zou de reden kunnen zijn?


- De overtuiging van Maier dat surround niet voor een authentieker geluidsweergave van het orgel zorgt? (misschien wel voor een betere beleving van het geluid, maar niet voor de originele ruimtelijkheid)
- Marketing? (nu mensen warm maken met een 'halve' set, en dan straks een tweede keer innen)
- ...
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 25 nov 2013 15:55

Re: OAM orgel raden

Interessant orgel,

Eigenlijk zit ik al lang te wachten op de Bavo in Haarlem, maar dat duurt ondertussen best lang en ook denk ik dat mijn PC met "maar" 16GB te klein is hiervoor.

Weet iemand/of heeft iemand een idee waarom er op het hoofdwerk gekozen is voor een Nasat en een fluit 2 i.p.v. een quint en een oktaaf 2?
(Samen met het rugwerk heb je wel een compleet plenum)


En de septime op het zwelwerk, is dat een plenum register of kan dat ook fungeren als uitkomende stem? (met zo'n type register heb ik geen ervaring).

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 25 nov 2013 16:39

Re: OAM orgel raden

Ik ben ook heel erg benieuwd wanneer de Bavo Haarlem uit gaat komen. Wordt wel een toppertje denk ik.

Is het uberhaupt wel 100% zeker dat dit orgel opgenomen is? Mbouwheer bericht op Pcorgel hier inderdaad over maar dat is inmiddels al 2.5 jaar geleden.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 nov 2013 17:12

Re: OAM orgel raden

En als Haarlem opgenomen is, is het dan voor Hauptwerk of voor een bedrijf als Johannes?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 nov 2013 17:12

Re: OAM orgel raden

Ben ook benieuwd waar dit Bavo bericht vandaan komt?


ondanks mijn romantische inborst ;) heeft de Bavo(barok) toch altijd een aantrekkingskracht op me gehad

maar hoop dan wel dat de als de professor hem sampeld, dat het met surround is, want zijn visie snap ik nog steeds niet helemaal.

waarom surround niet het meest bij het origineel zou komen, surround word toch in de zelfde ruimte opgenomen :roll:

in wezen heeft Helmut gelijk, Stereo is de basis en de bron van de exacte geluids weergave, incl plaatsing van het geluid, maar zie surround dan als 2x stereo, en de basis blijft toch overeind??

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 25 nov 2013 18:34

Re: OAM orgel raden

Karel van Ingen schreef:Weet iemand/of heeft iemand een idee waarom er op het hoofdwerk gekozen is voor een Nasat en een fluit 2 i.p.v. een quint en een oktaaf 2?

En de septime op het zwelwerk, is dat een plenum register of kan dat ook fungeren als uitkomende stem? (met zo'n type register heb ik geen ervaring).


Die hoofdwerkdispositie zie je wel vaker bij neobarokorgels (omdat kleinere Schnitgerorgels dat ook hebben). Vaak heeft die Fluit 2' wel een wijdere mensuur, zodat 'ie beter mengt met de prestanten, en vermoedelijk zit het 2'-koor in de Mixtuur.

Een Septime is een prachtig register om mee te kleuren. Als je dit register bij de cornet décomposé trekt krijg je het timbre van een zacht tongwerk. Op de sampleset van Bureå zit zo'n Septime, mocht je effect eens willen horen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 25 nov 2013 19:25

Re: OAM orgel raden

Dank je wel Peter.

Ik had dat orgel nog nooit gezien... (er zijn er ook zoveel)
Is het ook een plenum register of juist niet?

Weet je ook voor welk orgelgenre dit orgel is? Ik denk zelf dat je hier uitstekend Bach mee kunt spelen, maar welke componisten (van latere tijd) nog meer?
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 25 nov 2013 20:20

Re: OAM orgel raden

josq schreef:En als Haarlem opgenomen is, is het dan voor Hauptwerk of voor een bedrijf als Johannes?

Hoi,

Ik heb van Jos van der Kooij (oud leraar van me) en van Anton Pauw ooit wel de bevestiging ontvangen dat het Bavo orgel is opgenomen. In mijn vraag heb ik wel hauptwerk genoemd, dus ik denk toch echt dat deze opnames niet voor Johannes zijn.
Alleen waren die mailtjes uit 2011 en we zijn nu toch al een groot eind verder. Ik weet ook niet meer.

Mvg,
Paul.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 30 dec 2013 21:18

Re: OAM orgel raden

pahasoft schreef:
josq schreef:En als Haarlem opgenomen is, is het dan voor Hauptwerk of voor een bedrijf als Johannes?

Hoi,

Ik heb van Jos van der Kooij (oud leraar van me) en van Anton Pauw ooit wel de bevestiging ontvangen dat het Bavo orgel is opgenomen. In mijn vraag heb ik wel hauptwerk genoemd, dus ik denk toch echt dat deze opnames niet voor Johannes zijn.
Alleen waren die mailtjes uit 2011 en we zijn nu toch al een groot eind verder. Ik weet ook niet meer.

Mvg,
Paul.



Het is wellicht mogelijk dat de opnames voor documentatie waren en niet per se voor een commercieel doeleind als sample set.

Dit is blijkbaar al het geval met andere orgels. Prof. Mayer heeft bv. blijkbaar ook al meer orgels opgenomen dan die het commerciele daglicht zullen gaan zien, hetgeen niet wil zeggen dat hij Haarlem heeft opgenomen.

Wie het was, is dus de mysterie.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 dec 2013 21:53

Re: OAM orgel raden

adri schreef:Wie het was, is dus de mysterie.

WOB (wet openbaarheid bestuur)
Wie schrijft de brief naar de gemeente Haarlem?

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com