Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 13 jan 2015 22:42

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Wanneer ik de BWV 659 thuis speel met dezelfde registratie dan klinkt deze minder droog dan de opname op CB. Zowel A als A+B stereo!) Hieruit blijkt dat de luidsprekers en de versterker het verschil maken.
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 14 jan 2015 14:30

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Hoi Jan Wim,

Ik speel CB (nog) af via de geluidskaart van mijn pc met bijbehorende pc luidsprekers.
Dat is dus ik wilde aangeven, de versterker, luidsprekers en de ruimte bepalen de akoestische beleving.
Ditzelfde geldt voor de beleving in de kerk, ga je dicht voor het orgel zitten, in het midden of achter in de kerk?
Ook dit is een persoonlijke voorkeur, je ziet het bij concerten dat niet iedereen op dezelfde plek gaat zitten.
Groet,

Jan van den Brand

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 jan 2015 15:17

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

JanvdB schreef:je ziet het bij concerten dat niet iedereen op dezelfde plek gaat zitten.

Nee, stel je voor! :o
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 14 jan 2015 18:17

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Als ik de reacties zo lees vinden veel mensen de bavoset te veel van dichtbij. Dit o.a. van mensen die de bavo een keer echt bespeeld hebben.
Neem nu ineens een andere set, bijv. Caen of Zwolle. Sets die ook lekker van dichtbij opgenomen zijn. Over deze sets heb ik zover ik weet nog weinig van dit soort feedback gelezen.
Je idee over een orgel wordt gevormd door het live bespelen en door de cd's die je van een orgel hoort. Daarbij heeft de gemiddelde nederlander meer cd's van Haarlem in de kast dan van Caen of Zwolle. Vergis ik me, of komt een stukje van de kritiek ook voort uit het "verpest" zijn door de èchte ervaring? Een beetje te vergelijken met mensen die het heerlijk vinden om op hun Eminent of Johannus elektronicum te spelen tot ze ineens in aanraking komen met hW?

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 jan 2015 19:59

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Hoi,

Ik heb op Zwolle zowel in het echt als via sampleset gespeeld. Het echte is vele malen mooier dan de sampleset. Komt ook misschien door de inspiratie tijdens de opendagen van Toon Hagen.
Ook in de Bavo het ik zowel echt als laatst bij Mixtuur virtueel gespeeld. Dit komt volgens mij dichter bij elkaar. Ik wil nog wel een keer goed kennis maken met de Bavo, maar voor mij staat deze inmiddels wel op de verlanglijst.

Blijkt dus maar weer dat een beleving van een sampleset zeer persoonlijk is!

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 14 jan 2015 20:44

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Hallo Jan Wim,

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik speel CB af op een ander "audio keten", nl. mijn huis - pc met een een on-board geluidskaart en een 2.1 boxen setje.
Voor HW gebruik ik dus een andere versterker waarvan de kwaliteit vele malen beter is. In deze betere kwaliteit kan ik een beter klankdetail onderscheiden, maar de combinatie van versterker en luidsprekers geeft, zeker in het geval van orgelmuziek, ook een ruimtelijk effect. Zeker de Engelse versterkers als Cambridge en Arcam geven veel meer "ruimte om de muziek".

De mannen van Voxus hebben, evenals bij Tholen voor een directe opstelling van de microfoons, dit is hoorbaar en in mijn beleving en thuissituatie plezierig.
Tholen was wel uitgerust met een slider, maar toch koos ik meestal voor een vrijwel directe weergave. Duidelijk een persoonlijke voorkeur.

Het verschil tussen de 2 fragmenten die jij poste: De CB opname is dus vrij direct opgenomen, de opname van J. van Oortmessen is duidelijk verderop in de kerk opgenomen, een keus van de opnametechnicus. Een andere technicus zou de microfoons misschien wat directer opstellen. Ook deze CB opname ervaar ik droger dan wanneer ik het stuk zelf speel....
De opname van Oortmessen is bedoelt om zo nu en dan eens te luisteren. Ik gebruik de set om te studeren, ik wil dus goed horen wat ik speel en ik wil niet moe worden als ik vele malen moet herhalen.

Het is en blijft allemaal een kwestie van persoonlijke smaak!
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 14 jan 2015 22:04

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Nou, ik lees het al... 't is voor de producenten gewoon niet te doen om de 'perfecte' set te maken... :shock:
Een Slider of niet, direct of niet, surround of niet: ze doen het als producent niet gauw goed genoeg...

Maar deze discussies zijn (meestal) wel erg leuk om te lezen!
(Al besef ik ook voor mezelf dat ik nog wel een en ander zal moeten investeren om een echt goede weergave thuis te krijgen. Maar ja, je moet wat te wensen overhouden he ;-)).

Voor mij blijft in ieder geval staan dat Hauptwerk het mooiste alternatief is náást een echt orgel. Maar ja... Een echte past niet in de huiskamer tenzij je Sietze de Vries heet ofzo :D

Wat is de echte reden trouwens dat de Müller geen demo krijgt, weet iemand dat?

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 14 jan 2015 22:45

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Hallo,

Ik weet de exacte reden niet, ook OAM heeft geen demo-sets. Men heeft wel een heel redelijk (slim) alternatief: zie http://www.voxusorgans.com/webshop/haarlem:

"Is de sampleset niet wat u er van had verwacht? U kunt binnen 14 dagen uw aankoop annuleren, de kosten daarvan zijn 15 euro. (dongle-update en administratiekosten)"

Zo heb ik Tholen ook "geprobeerd" ...en, nooit aan annuleren meer gedacht :lol: :lol: :lol: ...

WiBo

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 15 jan 2015 00:42

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Want als nu ongeveer 70% van de luisteraars op cb de set als vrij direct ervaart, dus lees een kleine teleurstelling.
Dan moet je daar als producent op inspelen lijkt me.


Geduld....Misschien een andere benadering, maar het lijkt wel het kopen van een nieuwe auto..

Het basismodel, of de standaarduitvoering komt vaak eerst, de GTI uitvoering een half jaartje later.
Sommige hebben net geld genoeg voor het instap model, het brengt hun van A naar B. Niks mis mee. Het voldoet.
Anderen willen net effe wat meer, betere look of meer power, betere sound misschien..

De laatste groep heeft wat bijzonders, betaald meer, en moet soms wat langer wachten.
En alle klanten kunnen tevreden zijn ;) :oops: ;)

Of heb ik het mis ??

WiBo

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 15 jan 2015 03:14

1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Ik wacht het ook nog even af, tot nu toe kan ben ik nog niet helemaal overtuigd van deze sample-set, al stond deze set wel hoog op het verlanglijstje.
De prijs vind ik persoonlijk ook aan de hoge kant, zeker als je nog eens bij moet betalen voor de surround set.

Maar zoals gezegd we wachten af.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 15 jan 2015 10:36

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

WiBo schreef:
Want als nu ongeveer 70% van de luisteraars op cb de set als vrij direct ervaart, dus lees een kleine teleurstelling.
Dan moet je daar als producent op inspelen lijkt me.


Geduld....Misschien een andere benadering, maar het lijkt wel het kopen van een nieuwe auto..

Het basismodel, of de standaarduitvoering komt vaak eerst, de GTI uitvoering een half jaartje later.
Sommige hebben net geld genoeg voor het instap model, het brengt hun van A naar B. Niks mis mee. Het voldoet.
Anderen willen net effe wat meer, betere look of meer power, betere sound misschien..

De laatste groep heeft wat bijzonders, betaald meer, en moet soms wat langer wachten.
En alle klanten kunnen tevreden zijn ;) :oops: ;)

Of heb ik het mis ??

WiBo


Als je hier toch een vergelijking maakt met het kopen van een auto, dan moest ik denken aan een in de wereld van auto-marketeers bekend verschijnsel: Cognitieve Dissonantie. Het verschijnsel dat de verwachting van een product waar op gewacht wordt ongemerkt oploopt. Dan kan het alleen maar weer tegenvallen. Met het risico dat 'het bezit van de zaak, het einde van het vermaak' wordt.(daarom gaat een autoverkoper jou een week na de aflevering nooit bellen met de vraag of je tevreden bent. Want dan zit je net in de diepste dip van je 'dissonantie') Maar het mooie is dat na poosje alles weer in balans komt en je enorm kan genieten van je autootje...

Door de top-presentatie op 6/12, en het laten wachten op de uiteindelijke (surround)set werkt de aanbieder maximaal mee aan dit proces: de verwachtingen zijn (te?) hoog! En het wachten duurt lang....

Maar ik denk dat het uiteindelijk met het Bavo Sample-set net zo zal gaan als met die nieuwe auto: hoge verwachtingen, kleine teleurstelling, maar daarna jaren speelplezier!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 15 jan 2015 17:25

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

David Peekstok schreef:Als je hier toch een vergelijking maakt met het kopen van een auto, dan moest ik denken aan een in de wereld van auto-marketeers bekend verschijnsel: Cognitieve Dissonantie. Het verschijnsel dat de verwachting van een product waar op gewacht wordt ongemerkt oploopt.

Hé, dat vind ik een interessante opmerking! Ik denk dat je gelijk hebt en dat een belangrijk argument is voor samplesetproducenten om sets niet vooraf aan te kondigen. Als ik zo het rijtje sets van de laatste jaren in gedachten eens langsloop valt het me inderdaad op: de verrassingen werden vaak jubelend ontvangen. Bij verwachte sets was er vaak veel meer kritiek.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 15 jan 2015 19:55

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Gerrit schreef:
David Peekstok schreef:Als je hier toch een vergelijking maakt met het kopen van een auto, dan moest ik denken aan een in de wereld van auto-marketeers bekend verschijnsel: Cognitieve Dissonantie. Het verschijnsel dat de verwachting van een product waar op gewacht wordt ongemerkt oploopt.

Hé, dat vind ik een interessante opmerking! Ik denk dat je gelijk hebt en dat een belangrijk argument is voor samplesetproducenten om sets niet vooraf aan te kondigen. Als ik zo het rijtje sets van de laatste jaren in gedachten eens langsloop valt het me inderdaad op: de verrassingen werden vaak jubelend ontvangen. Bij verwachte sets was er vaak veel meer kritiek.


Niet mee eens. Er zijn al genoeg verrasssingen geweest die heel snel en soms al onmiddelijk teleurstelden.

Maar het een en ander hangt wel af van de volwassenheid en tevens ook van de nuchterheid (en dus objectiiviteit) van de koper.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 15 jan 2015 20:22

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Jan Wim schreef:
Nu ontstaat wellicht het beeld dat ik de bavoset niet kan waarderen, dat is absoluut niet het geval
En ik ben ook overtuigd van de kwaliteit van voxus,


JW, ik ben niet bang dat jij de set niet kan waarderen hoor, 't was meer bedoeld dat ieder zijn/haar mening over een set geeft en dat een producer niet ieders verwachtingen altijd maar 'even' waar kan maken (en dan nog voor een fatsoenlijke prijs). Dus er blijft altijd wat te discussiëren. Dat houd het ook weer leuk en uitdagend. Volmaakte sets bestaan nu eenmaal niet, al kun je wel streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit.
Maar ja, dat staat of valt natuurlijk ook weer met de afspeelapparatuur die men heeft... Dus ja... Ik vrees dat, zolang Hauptwerk bestaat, dit forum lekker actief zal blijven :lol:

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 15 jan 2015 20:48

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Aan alle hauptwerkers.

Een andere vraag die mij bezig houd is hoeveel sample-sets heeft iemand nodig om te kunnen studeren als ook genieten van de brede orgelliteratuur?, buiten waarschijnlijk enkele sample-set fetisjisten gerekend die gewoon alles willen hebben/ verzamelen(onder het mom: we kunnen er niets mee doen als we het maar hebben) LOL.

Persoonlijk denk ik: Noord Duits, Zuid Duits, Italiaans, Frans barok, Frans symfonisch, Engels, Spaans, dan denk ik toch dat je de ganse orgelliteratuur kunt studeren.

Toen ik zelf nog studeerde aan het conservatorium en daarna het Lemmens instituut beschikken we over een paar orgels in de omgeving waarop we mochten studeerden, thuis had je niets.

Ook weet ik dat het nu een andere tijd is en gelukkig maar voor het nieuw aanstormend talent, dat zij niet verplicht moeten studeren in een koude kerk maar gewoon thuis met een midi orgel en diverse sample-set naar keuze om naar hartenlust hun ding kunnen doen.

Persoonlijk wacht ik een hele tijd met de aanschaf van een nieuwe sample-set tot dat ik volledig op de hoogte ben van de werkelijke (huidige/historische) klank situatie als ook die van de sample-set.
Mijn keuze is altijd zeer goed overwogen, na aankoop ben ik dan ook nooit ontgoocheld.
Geld uitgeven is gemakkelijk, maar als het blijk dat je achteraf een miskoop heb gedaan of dat de sample-set niet voldoet aan de verwachting is de zonde van het geld.
De set verkopen is een mogelijkheid maar voor minder dan je zelf heb betaald, en ook niet echt gemakkelijk.

Daar ik de klank van de Bavo zeer goed ken door ondervinding is mijn conclusie over deze sample-set afwachten tot de surround beschikbaar is en dan nog eens oordelen.

Willem.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 15 jan 2015 21:27

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

zolang de techniek en kwaliteit blijft stijgen, zal er niet snel een verzadiging komen denk ik


Betekend dat dan dat alle bestaande sample-sets om de 5 a 10 jaar opnieuw moeten worden opgenomen om een dusdanige technische verbetering te bekomen van het huidige resultaat?

Willem.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 jan 2015 21:56

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Is dit nu een gesampelde of een kunstmatige tremulant? Doet een beetje elektronisch aan...

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 15 jan 2015 23:51

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Hallo,

De Haarlem-opnames op Contrebombarde zijn nu goed geïndexeerd.

Je kunt nu met "Advanced Search" bijvoorbeeld zoeken naar alle opnames op deze sampleset en bijv. een playlist aanmaken.

Met vr. grt,
WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 16 jan 2015 12:45

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Jan Wim schreef:
Leonard schreef:Is dit nu een gesampelde of een kunstmatige tremulant? Doet een beetje elektronisch aan...

Wat is er aan de hand met de nagalm aan het eind van het stuk ? Die zakt wel erg gelijkmatig af, met een echte opname van de akoestiek krijg je dit effect niet. Dit doet denken aan een zeer directe opname welke nadien is nabewerkt met IR.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 16 jan 2015 17:34

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Misschien gewoon even Fazioli vragen op CB...
groeten, Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 17 jan 2015 08:53

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Lijkt wel een voorstelling van Libelle=lezeressen......
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 feb 2015 00:44

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Vraag aan Marien:

Heb je overwogen om van Haarlem een kleiner Muller-orgel-set te maken met ongeveer 30 stemmen?
Ik heb verschillende grote orgels, maar merk dat ik aan 25-30 stemmen meer dan genoeg heb.
Die passen dan ook in mijn 32 GB (in surround) en met 20-24 bit.
Dan hoef ik ook geen concessies te doen aan de geluidskwaliteit.
Ik zou een klant zijn van zo'n set.

HG,
Anton

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 18 feb 2015 16:20

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Anton Heger schreef:Vraag aan Marien:

Heb je overwogen om van Haarlem een kleiner Muller-orgel-set te maken met ongeveer 30 stemmen?
Ik heb verschillende grote orgels, maar merk dat ik aan 25-30 stemmen meer dan genoeg heb.
Die passen dan ook in mijn 32 GB (in surround) en met 20-24 bit.
Dan hoef ik ook geen concessies te doen aan de geluidskwaliteit.
Ik zou een klant zijn van zo'n set.

HG,
Anton


Of opties naar het voorbeeld van Kampen, volume 1, 2 n 3 die samen optellen tot het volledige orgel. Dat zou mij ook wel aanspreken, maar heeft voor de verkoper natuurlijk het nadeel dat mensen liever kiezen voor een stapje lager en dan niet voor de volledige set gaan.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 18 feb 2015 16:47

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Anton Heger schreef:Vraag aan Marien:

Heb je overwogen om van Haarlem een kleiner Muller-orgel-set te maken met ongeveer 30 stemmen?
Ik heb verschillende grote orgels, maar merk dat ik aan 25-30 stemmen meer dan genoeg heb.
Die passen dan ook in mijn 32 GB (in surround) en met 20-24 bit.
Dan hoef ik ook geen concessies te doen aan de geluidskwaliteit.
Ik zou een klant zijn van zo'n set.

HG,
Anton


Dag Anton,

Dit is zeker overwogen, een halve Bavo of zoals Kampen in drieën. We richten ons nu op de release van de complete Müller in surround. Later kunnen we altijd nog beslissen of het de moeite waard is om de sampleset te splitsen.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 feb 2015 11:17

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

... de moeite waard is ...


Marien,

Dank voor je reactie.

Een halve Haarlem in stereo uitbrengen is nu nog nauwelijks extra werk. Je moet alleen de ODF een beetje aanpassen en de installatiebestanden gereed maken. Dat is niets vergeleken bij alle uren die er al in geïnvesteerd zijn.
Elke set van het halve orgel die dan extra verkoopt is winst, voor weinig moeite...
Dat lijkt mij toch wel de moeite waard.

Je hebt het overwogen en aangezien er nu alleen een versie is met het complete orgel in stereo, is het kennelijk afgewezen. Daarbij komt nog: als je het echt gewild zou hebben zou je in dezelfde tijd een halve Haarlem in surround hebben kunnen uitbrengen; dat is immers evenveel werk als een hele Haarlem in stereo.

Ik reken er dus maar niet op dat er iets dergelijks gaat komen, zeker niet op korte termijn.

HG,
Anton
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com