Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset - Pay per Use Licentie?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 12 jan 2015 14:29

Sampleset - Pay per Use Licentie?

Hoi,

iets wat ik "in de groep" wilde werpen:

- Wat zou het mooi zijn als de samplesets ook in een lease/huur constructie beschikbaar zouden zijn.
- Het licentiemodel zou dan m.i. ook meer van deze tijd zijn: Pay per use.

Natuurlijk kan de prijzing zo gedaan worden dat aanschaf nog steeds interessanter is vanaf een bepaalde gebruiksduur.
Ik kan me voorstellen dat dit technisch niet snel realiseerbaar is, omdat ook Milan met Hauptwerk mee moet in deze ontwikkelingen.

Onder aan de streep denk ik wel dat door deze constructie er meer inkomsten zijn voor sample-set leveranciers. Ik vraag me echt af wat de aantallen van verkoop zijn en of de kosten/baten niet beter kunnen.

Een eerste stap zou een "time-limited" licentie model kunnen zijn, waarbij je bijvoorbeeld voor 2 maanden de Bavo kunt kopen o.i.d.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 jan 2015 15:35

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Dit onderwerp is in het verleden al een aantal keer aan de orde geweest. Zelf denk ik dat het op termijn wel die kant op gaat, omdat er - zeker in Europa - een tendens is om de consument te beschermen tegen beperkende maatregelen van producenten. Concreet betekent dat dat kopieerbeveiliging mogelijk verboden wordt bij gekochte producten. Dongle-beveiliging mag dan alleen nog bij gehuurde samplesets, zodat samplesetmakers gedwongen worden over te stappen op een verhuurmodel in plaats van een verkoopmodel.

Interessant is dat HW 4.1 al de mogelijkheid had van tijdelijke licenties. HW Free had immers zo'n licentie en technisch was het dan dus mogelijk dat er ook betaalde samplesets verhuurd zouden worden. Maar vanwege technische problemen is deze mogelijkheid in HW 4.1.1 al weer verdwenen. Maar het laat wel zien dat ze er bij MDA mee bezig zijn!
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 12 jan 2015 16:43

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Hoi Gerrit,

inderdaad, was ik alweer vergeten dat de Hauptwerk-free een tijdelijke licentie had..
Door vrij recent aangenomen Wetgeving binnen de EU ontstaat hier een markt.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2015 16:57

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

in de hele lease/huur wereld is het zo dat leasen/huren duurder is op termijn, dan kopen.

dus moet je voor jezelf al een juiste overweging maken, van wat huur ik, hoe lang huur ik
en wat ben ik dan totaal al kwijt,

ook zal dan alles dongle beveiligd worden, met de daarbij behorende transactie kosten.



het idee op zich spreekt aan, maar of het ook levens vatbaar is?



gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 13 jan 2015 19:54

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Voor de -ik wil alle samples hebben- hauptwerkers is het een groot voordeel. Ze spelen op een groot deel van hun samples te hooi en te gras en besparen dus hoge aanschafkosten.
Voor degene die een kleine collectie orgels intensief bespelen zal het duurder worden.

Een ander nadeel, mijn hauptwerk pc is een andere als het beestje waar ik nu op zit te typen. Deze schijnt aan het internet te hangen, de hauptwerker niet. Dus mijn hauptwerk pc is ongevoelig voor virussen waarvan Windows de ergste is. Alle updates gaan mijn hauptwerkdeur voorbij. Geen slowdown door stapeling van updates. Bij pay-per-sound zal de kompjoetert aan het internet moeten en daar gaat ik dan niet blij van worden.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jan 2015 20:02

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

en ik denk dat als eerder genoemde lease of huur tot stand komt

je nog niet alle mensen in staat stelt om juist even "die" sampleset voor een korte periode te huren, omdat bv de sampleset te groot is voor hun pc .

dus heb je een beest van een pc, een zogenoemde alles eter, dan kan genoemde lease wel een optie zijn.
maar anders zullen mensen toch eerder iets aanschaffen / kopen, wat bij hun pc past
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 13 jan 2015 21:12

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Ja, ik zie het helemaal voor me; een soort Pay-TV, maar dan voor orgels!

Heerlijk allerlei orgels bespelen afhankelijk van je eigen stemming, gelegenheid en zin.
En dan aan het eind van de maand de rekening krijgen. Die dan altijd weer even tegenvalt..

Moet ik me bij mijn vrouw verantwoorden: "Heb je weer 6 uur in de Bavo gezeten!?", en "wat deed jij vorige week in Parijs?" Dat soort situaties...

Of dat je vrouw opmerkt dat je zo weinig speelt, en vraagt: "heb je geen inspiratie?" en het antwoord moet zijn: "ja wel, maar de vorige maand is nog niet betaald.."

Is dat wat..? Laat maar gebeuren!
;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 jan 2015 23:19

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Je kan ook een soort huur/koop constructie bedenken. Als je een samples set bijv. 24 maanden hebt gehuurd en dan ongeveer net zoveel betaald hebt als dat je de set in een keer hebt aangeschaft, dat je aan het eind van die lease periode automatisch eigenaar wordt. Dit zou bijv. voor de Bavo set neerkomen op een lease prijs van 31,20 per maand en na 24 maanden stoppen de betalingen en ben je daadwerkelijk eigenaar.

Groet Jan

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 13 jan 2015 23:58

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Loosman schreef:Je kan ook een soort huur/koop constructie bedenken. Als je een samples set bijv. 24 maanden hebt gehuurd en dan ongeveer net zoveel betaald hebt als dat je de set in een keer hebt aangeschaft, dat je aan het eind van die lease periode automatisch eigenaar wordt. Dit zou bijv. voor de Bavo set neerkomen op een lease prijs van 31,20 per maand en na 24 maanden stoppen de betalingen en ben je daadwerkelijk eigenaar.

Groet Jan


Dat is ook een erg interessante zeg. Alleen levert voor dit de producent alleen maar nadelen op, die kan namelijk pas binnen 24 maanden over de volledige mep aan geld beschikken en verdient niet extra aan de constructie.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jan 2015 00:13

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Leonard schreef:
Dat is ook een erg interessante zeg. Alleen levert voor dit de producent alleen maar nadelen op, die kan namelijk pas binnen 24 maanden over de volledige mep aan geld beschikken en verdient niet extra aan de constructie.


Misschien ook niet, omdat nu waarschijnlijk meer mensen aan een sample set durven te beginnen omdat de financiele risicos lager zijn en per saldo is het dan niet ondenkbaar dat de producers daardoor meer sets gaan verkopen.
Daarentegen zullen de wat mindere sets na een maand lease misschien weer teruggegeven worden.
Op deze manier worden de sample set producers wel geprikkeld om perfecte sets in de markt te zetten.

Groet Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 jan 2015 13:13

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Boudewijn schreef:Voor de -ik wil alle samples hebben- hauptwerkers is het een groot voordeel. Ze spelen op een groot deel van hun samples te hooi en te gras en besparen dus hoge aanschafkosten.
Voor degene die een kleine collectie orgels intensief bespelen zal het duurder worden.

Inderdaad, dat denk ik ook.

David Peekstok schreef:Ja, ik zie het helemaal voor me; een soort Pay-TV, maar dan voor orgels!

Boudewijn schreef:Bij pay-per-sound zal de kompjoetert aan het internet moeten en daar gaat ik dan niet blij van worden.

Ik denk niet dat het zo zal werken. Als er een huurmodel komt, zal het toch zijn via een tijdelijke donglelicentie die vanzelf afloopt, waarbij je dus vooraf betaalt voor een vooraf vastgestelde periode. Wil je de huur verlengen, dan moet je dus een licentie-update uitvoeren.

Daarvoor is het dus wel nodig dat de mogelijkheid van een tijdelijke licentie terugkeert in HW, maar ik denk wel dat dat gaat gebeuren, als de problemen die er in HW 4.1 waren verholpen zijn.

Loosman schreef:Je kan ook een soort huur/koop constructie bedenken.

Ik denk niet dat dat gebeurt. Want ik verwacht het huurmodel pas als het koopmodel onmogelijk wordt gemaakt door wetgeving die donglebeveiliging verbiedt bij koop. Want een huurmodel betekent extra administratieve rompslomp (verwerken van verlengingen) plus financiële onzekerheid voor de producent (hoelang blijft een set geld opleveren?).
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 jan 2015 13:35

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Zijn we hier aan het brainstormen voor Bret, zijn hier ingewijden die meer weten, of verdoen we onze tijd?

Mvg,
Paul.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 jan 2015 15:15

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Waarschijnlijk het laatste Paul! ;)
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 14 jan 2015 16:58

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

pahasoft schreef:Zijn we hier aan het brainstormen voor Bret, zijn hier ingewijden die meer weten, of verdoen we onze tijd?
:D :x
Mvg,
Paul.

Ergens een grapje over maken is nooit het verdoen van je tijd! :D

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 jan 2015 19:56

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

:D :D

Dan kan ik tenminste dit draadje verder negeren :mrgreen:

Mvg,
Paul.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 17 jan 2015 21:13

Sampleset - Pay per Use Licentie?

Een lease of huur contract heeft ik mijn ogen geen enkele zin.
En wel hier om: Bij de meeste sample-set uitgever heb je recht om na veertien dagen de aangekochte sample-set te retourneren met als kost prijs 15 Euro.
Deze 15 Euro kan je zien als huurprijs, plus daarbij heb je de mogelijkheid de volledige sample-set uit te proberen (in plaats van alleen maar een demo versie met enkele stemmen van het desbetreffende instrument).

Als u in mogelijkheid bent om een sample-set financieel aan te schaffen lijkt dit mij op de lange duur voordeliger te zijn dan een Lease of huur contract aan te gaan.
Mocht u na verloop van jaren toch niet content zijn van de in den tijd aangekochte sample-set staat het u vrij om de desbetreffende sample-set aan derde te verkopen.

Sample-sets op basis van een Lease of huur contract zijn waarschijnlijk ook niet aftrekken voor de belastingdienst.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 18 jan 2015 11:45

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Willen Orlando schreef:
Sample-sets op basis van een Lease of huur contract zijn waarschijnlijk ook niet aftrekken voor de belastingdienst.


Willem, kun jij me uitleggen hoe ik mijn samplesets aftrek van de belasting. Lijkt me de meest ideale constructie, ik wist nog niet dat dat kon.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 18 jan 2015 15:30

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

Boudewijn.

Als deze worden gebruikt voor professionele doeleinde lijkt mij dat dit beroeps onkosten zijn, en dus aftrekbaar.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 18 jan 2015 20:20

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

datzelfde geld(t) natuurlijk voor huurovereenkomsten...
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 22 jan 2015 20:35

Re: Sampleset - Pay per Use Licentie?

bedankt allemaal voor jullie reacties, vooral het "afbetaalconcept" lijkt mij ook een mooie optie.

Of dit een nuttig topic was, sja, de resellers lezen ook mee natuurlijk en zij weten het beste of "de sampleset" markt een florerende markt is.

Hartelijke groet,

Jan Barend
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com