Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2015 23:13

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

IK MOET gewoon onder het spelen even mijn enthousiasme over deze set nog een keertje kwijt; nu ik namelijk mijn koptelefoonweergave sterk heb verbeterd mbv een binauraliser plug-in, zie de thread daarover, HOOR ik gewoon nog meer bijzonderheden. Waarsch komt dit, omdat mijn oren nu minder bezig zijn met het "herstellen"van een realistisch geluidsbeeld dan voorheen.

EN ik wil vragen, of er nu mensen zijn, die OOK aanslaggevoelige klavieren hebben en ervaren dat de toon-aanspraak aanslaggevoelig is. Want ik wil natuurlijk uitsluiten, dat het hier een fout in mijn instellingen of installatie betreft....

Echt het enige wat nu nog ontbreekt, is, dat je de pijpjes van het borstwerk in je gezicht voelt blazen. Maar dat moet toch wel uit te vinden zijn..... :roll: :roll:
Leuk dat SP het grote orgel in de Laurens heeft opgenomen natuurlijk, maar voor mij persoonlijk springt dit er mijlen ver bovenuit.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jan 2015 00:01

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

ha Geert,


bekomen van alle oliebollen??

ik zal morgen als ik tijd heb een kritisch luisteren naar aanslag gevoelig
zijn er nog bepaalde tonen die eruit springen??

als jij je klavieren toewijst doe je dan ook een toets langzaam en snel indrukken bij auto detect??
aanslag gevoelig.jpg



gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jan 2015 01:44

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Vooral 1 en 2 gestreepte oktaven. Ik begin steeds meer te denken, dat er iets met mn windvoorziening is.
Als ik het windmodel uitschakel, gebeurt het niet.......

Zal morgen eens wat geluidsvoorbeelden naar je toe zenden.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 03 jan 2015 10:25

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 18:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jan 2015 14:30

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hoi Peter

Met 2 oren ben je in staat om 3dimensioneel te horen. Dit heeft te maken met vertragingen. In het ene oor komt het geluid iets later aan dan in het andere en in je hersenen wordt alles zo gedecodeerd als het ware dat je weet waar het geluid vandaan komt.
Zo'n vst plugin veranderd het stereo signaal dusdanig met vertagingen/fase veranderingen, o,i,d, dat het daardoor net lijkt alsof het geluid aan de voorkant van je staat.
Er bestaan ook muziek opnames met kunsthoofden waarbij de microfoon gemonteerd is op de plek van de trommelvliezen.
Als je deze opnames terug beluisterd via een koptelefoon dan hoor je ook daadwerkelijk het geluid zoals je het zelf zou ervaren in de concertzaal, inclusief galm achter je en boven je.

Groet Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 03 jan 2015 14:48

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 18:25, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jan 2015 15:25

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hoi Peter

In het topic over de Binauralizer VST heb ik een link geplaatst naar voorbeelden. Als je deze met je koptelefoon beluisterd dan hoor je wat er mogelijk is met dit soort technieken.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jan 2015 15:35

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

ik speel zelf nooit met een hoofdtelefoon

maar waag me wel een aan experimenten, bij aanvang klinkt een Binauralizer VST aardig

maar uit eindelijk treed er bij mij altijd een luistermoeheid op, een soort onverklaarbare "druk" in mijn hoofd.

dit heeft puur met het verschuiven van fase te maken. wat een binauralizer doet

of mijn hersens zijn moeilijk te beïnvloeden
dan ben ik meer gebaat bij brainwashen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jan 2015 17:10

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Idd, Peter, dit is het effect van een crossfeed waar we het hier over hebben. Dat wordt ook door een aantal professionele geluidsgoeroe,s onderschreven.
Zij moeten soms op koptel werken, om zeg maar "in te zoomen"op een audiogedeelte voor het optimaliseren of verwijderen van ongerechtigheden. Dat is op de lsp veel moeilijker.

Je gaat ontzettend snel wennen aan het geluidsbeeld dat je al een tijdje hebt. maar dat neemt niet weg, dat de hersenen die onnatuurlijke kanaalscheiding naar je L en R oor toe, konstant moeten verwerken.
Terwijl je hersenen er juist op zijn ingesteld, om de richting en afstand van een geluid te bepalen door het intensitets- en looptijdverschil tussen de aankomst van dat geluid op beide oren, te verwerken.

Nou, ik ben er bereblij mee, en zelfs mijn pianosoftware ( Pianteq) heb ik nu ook aangepast voor spelen via de genoemde tool.
Bij piano, kun je dus, als je een huiskamer-piano-opstelling wilt simuleren, ook de room-designer gebruiken, iets wat je met een KERKorgelsimulatie nu juist NIET moet doen.
Das wel duidelijk, lijkt mij.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 jan 2015 23:18

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Om maar weer eens op het onderwerp terug te komen (Rotterdam - Transeptorgel) :) het is een fantastische set. Luister maar mee: http://youtu.be/TAdbN-kzFrk

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 jan 2015 12:59

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

gjschipper schreef:Om maar weer eens op het onderwerp terug te komen (Rotterdam - Transeptorgel) :) het is een fantastische set. Luister maar mee: http://youtu.be/TAdbN-kzFrk


Krijgt gelijk weer een hele andere uitstraling in die andere stemming, mooi is dat. :)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jan 2015 13:52

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

http://www.contrebombarde.com/concertha ... usic/15307

Maar deze van Karel is ook erg gaaf; en met de registraties erbij. Topsetje, OOK voor de minder begaafde spelers zoals ondergetekende... :oops:

Wel zou je er dan wat meer aliquoten bij willen hebben, maar ja, daar heb je weer andere hele mooie orgels voor.

Ook zoek ik zelf nog steeds naar toepassingen voor dat 16 voets chamadewerk. Het voegt wel wat knorgeluiden toe. vooral in het laag..... :roll:

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 06 jan 2015 14:34

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hallo,

Weet iemand nog wat de introductieprijs was van deze sampleset en dan met name van de wet variant. Ik vraag dit voor een kennis van me.

Alvast bedankt!

Mvg,
Paul.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 06 jan 2015 16:44

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Geert schreef:Het advies van Jan-Wim is uiteraard ok.

Zelf heb ik voor de losse DRY gekozen. En daar geen spijt van. Maar het is natuurlijk erg luxe, om die surroundset te kopen, want dan heb je zonder veel moeite alle gewenste akoestieken bij de hand.
En je hoeft dan ook niet aan de gang met convolution......


Dag Geert,

Ik kreeg vandaag een mailtje van John Boersma waarin hij o.a. Het volgende schreef:

Mijn nieuwe visie op Hauptwerk is een scheiding tussen de gedetailleerde klank van de pijpen met al hun eigenschappen en een optimaal weergeven van de nagalm van de kerk. Met de dry samples van het Transeptorgel in de Laurenskerk en galm uit de geheugenbank van de Lexicon kan ik overtuigend duidelijk laten horen, dat hiermee het ultieme gevoel van thuis op een orgel spelen plus een compromisloze klank-galm verhouding wordt bereikt.

Dit is ook uitgebreid op zijn website te lezen.

Ik vond het interessant Geert dat hij hierover ook zo enthousiast doet.

Groet,
Pleun Doolaard
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 06 jan 2015 17:03

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ha, grappig! Ik ben het niet altijd met deze meneer eens, vooral als hij wat dieper in technische achtergronden duikt.
Maar zijn geluidsbeleving zal ongetwijfeld goed zijn.

De Lexicon heb ik hier ook op de plank staan. Maar de flexibiliteit van convolution vind ik toch een pluspunt voor de laatste.
Dat je bv zo gemakkelijk de diverse werken van verschillende plaatsing in de akoestische ruimte kunt voorzien, met name.
Wel is de Lexicon wellicht nog interessant voor digibeten, die liever een kastje hebben staan dan afhankelijk te zijn van software-instellingen.

Mooie website trouwens, Pleun, btje concurrent van pcorgan?? Toevallig kwam ik erop, omdat iemand jouw naam noemde.
Ik vind jouw opstelling van die 6 Genelecs ook fraai. Conventioneel ingedeeld mag ik aannemen?? Nu moet ik oppassen, want zomaar weer een ander onderwrp..zoukniemeerdoen. Maar dit is meer een chat.....
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 06 jan 2015 23:42

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Geert schreef:http://www.contrebombarde.com/concertha ... usic/15307

Maar deze van Karel is ook erg gaaf; en met de registraties erbij. Topsetje,


Dank je wel Geert.
Het is inderdaad een topset. Ik bespeel hem helemaal anders dan dat jij doet ;)
Omdat ik 16 GB ram geheugen heb, heb ik het meest directe signaal juist niet geladen.
Ik gebruik de middelste en de rear en in dit stuk heb ik de verhouding 63:98 gebruikt (ja, ik hou van akoestiek :lol: )

Ik kan echt ontzettend genieten van al die fluiten en zingende prestanten die erop zitten.
Ook die quintadeen 4' die op het borstwerk zit geeft een heerlijke "snuif". In het "contrebombarde stuk" gebruik ik dit register als 8 voet (samen met de fluit 4 en de blokfluit 2 een oktaaf lager).
Omdat oudere muziek vaak een minder groot bereik heeft, kun je op deze manier heel vaak creatief omgaan met registreren.
De prestant 4'van het rugwerk is echt schitterend om een octaaf lager te spelen als 8'

Ook een 4' met de quint van het rugwerk is geoctaveerd erg mooi (evt aangevuld met een 2' en voor de liefhebbers de tremulant ;) .)

Geert schreef:Ook zoek ik zelf nog steeds naar toepassingen voor dat 16 voets chamadewerk. Het voegt wel wat knorgeluiden toe. vooral in het laag.....


De Regaal 16 gebruik ik zelf wat meer als rustig solo register (+Gedekt8 of + fluit 4). Zelf vink ik het bv heel mooi om de trio van het "Freu dich sehr" van Bohm met dit register te spelen. Geeft een hele rustige sonore stem. Is weer eens wat anders dan hoe anderen hem spelen. In het plenum zal ik hem niet snel gebruiken.
Muziek maak je met je oren.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 jan 2015 21:16

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Deze week heb ik mijn ervaringen met de sampleset van het Transept orgel van Laurenskerk beschreven:
Een neo-barok orgel met karakter. Voor sommigen is dat een paradox, maar ik ben toch geneigd om dit orgel deze kwalificatie te geven. Qua dispositie is het een echte barok, het orgel bevat geen enkel romantisch register.
...

Lees verder op: http://www.pcorgan.com/SampleSets1959Ro ... nsept.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 28 feb 2015 11:26

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Deze keer heeft Leo Terlouw opnames gemaakt op 1959 Marcussen, transept orgel, Laurenskerk.

Het aardige is dat hij daar vroeger in zijn conservatorium tijd les heeft gehad, hij kent het originele orgel dus goed.
Leo geeft een uitstekende demonstratie van de mogelijkheden die deze sample set bied voor dergelijke muziek.
Vrijwel alle registers komen langs, zelfs de Regaal 16 komt aan bod, ook wordt de tremulant niet geschuwd.

Lees de toelichting en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 maart 2015 10:34

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Het is natuurlijk niets voor puristen, maar is er iemand die dit al eens heeft geprobeerd?
Extra solo trompet op Hw en RW en Fagot 8' op het pedaal.

http://home.comcast.net/~morse/content_hacking.html
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 25

Geregistreerd: 14 nov 2014 11:07

Bericht 01 apr 2015 14:14

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Na dit allemaal gelezen te hebben ben ik er nog steeds niet uit...

Ik heb een gewoon stereo Haupwerk orgel staan. Geen surround, geen Lexicons etc.
Wat is nu voor mij gewoon de meest handige versie om te gebruiken in mijn huiskamer.
Dry of wet....

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 apr 2015 14:20

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Geen dry in jouw geval.

Wet is de goedkoopste optie. Surround kun je ook overwegen, zelfs al heb je geen surround installatie. De surround versie biedt namelijk de mogelijkheid om de directheid van de klank in te stellen: zit je vlak voor de pijpen of verder weg in de kerk? Probeer maar uit met de gratis te downloaden demo.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com