Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2014 21:04

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Er staat toch duidelijk : this version does NOT use the samples of the WET variant ( het gaat hier over de surround versie).

Jiri suggereert toch, oa door zijn verhaal over microfoonopstellingen, dat de wet op een ander moment apart is opgenomen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 dec 2014 21:09

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Heb je trouwens al eens gezien, dat DRY met 20 bits slechts 3,7 Gig neemt, en surround dus 25 Gig.....!!

En het is gewoon hetzelfde mooie orgel.

Het is niet te hopen, dat er binnenkort op dezelfde wijze NOG meer akoestiek opgenomen gaat worden, want dan past zelfs een Gapinghe niet meer in de doorsnee PC...... :oops:

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 dec 2014 21:18

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Gerrit schreef:Volgens mij is 'wet' gelijk aan 'diffuse' in de surround-set. 'Dry' is NIET gelijk aan 'direct' in de surround-set.

Er zijn dus in totaal 4 posities:
1. dry (in de dry-set)
2. direct (in de surround-set)
3. diffuse (in de surround-set en in de wet-set)
4. rear (in de surround-set)

Het bijzondere van de wet-set is dus niet een andere positie, maar het feit dat daar de samples niet versleuteld zijn, waardoor het mogelijk is om deze samples ook in GO of HW-free te gebruiken.

Bovenstaande neem ik terug. Ik zat fout.

Evert-Jan schreef:En omdat op een van de foto's op de SP-site maar 3 microfoonstatieven staan (6 microfoons) heeft Jiri gemixed. Anders kan het niet. Ik kan me niet voorstellen dat hij 2 sessies gedaan heeft. En ook geen 10 microfoons (dan hadden er ook 5 statieven gestaan), als is dat laatste technische geen bezwaar.

Ik zie 4 statieven. Bovendien is het maar de vraag of je op die foto's alles ziet. Je ziet daar volgens mij geen 'opname-opstelling', maar een 'parkeer-opstelling'. Wie weet staat het rear-statief wel ergens anders, achter of naast de fotograaf.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 dec 2014 22:15

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Gerrit schreef:Ik zie 4 statieven.

Ik zie er nu ook 4. Even te snel geweest.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 11 dec 2014 22:58

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Eigenlijk wel een gemiste kans dat die wet-versie weer een aparte opnamepositie heeft en dat je die samples dan dus niet in een surroundopstelling kunt gebruiken. Tenzij je daar natuurlijk een losse ODF voor maakt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 12 dec 2014 00:53

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Voor surround is er toch de surround-set??

Die Wet is gewoon een tegemoetkoming aan de smallere beurs die dus ook op GO kunnen draaien. Tis alleen jammer dat er een tremulant is weggevallen. Das denk ik WEL expres zo gelaten, om toch verschil te maken.

Die Wet kan je overigens ook prima wat extra galm van genereren voor pseudo-surrund. Maar als je daarme aan de slag gaat, is de DRY gewoon het handigst, hoef je ook geen galmstaarten af te knippen, en omdat er van nog weer dichterbij is opgenomen, hoor je nu werkelijk het sap uit sommige pijpen druppelen.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 13 dec 2014 22:02

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Voor deze set heb ik een pagina gemaakt: http://pcorgan.com/SampleSets1959RotterdamTransept.html
Er staan al een paar opnames op in twee versies:
1. een mix van FrontDiffuse en Rear
2. Alleen FrontDiffuse.
Later hoop ik meer opnames te maken, eerst nog even oefenen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 dec 2014 22:16

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Gerrit schreef:
Evert-Jan schreef:En omdat op een van de foto's op de SP-site maar 3 microfoonstatieven staan (6 microfoons) heeft Jiri gemixed. Anders kan het niet. Ik kan me niet voorstellen dat hij 2 sessies gedaan heeft. En ook geen 10 microfoons (dan hadden er ook 5 statieven gestaan), als is dat laatste technische geen bezwaar.

Ik zie 4 statieven. Bovendien is het maar de vraag of je op die foto's alles ziet. Je ziet daar volgens mij geen 'opname-opstelling', maar een 'parkeer-opstelling'. Wie weet staat het rear-statief wel ergens anders, achter of naast de fotograaf.


Voor diegenen die engels verstaan, lees de bijdrage van Jiri op http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=17&t=13470
Deze link is elders op dit forum ook al eens geplaatst. Jiri mixt niet maar maakt(e) zeer vele opnames tegelijkertijd, hij spreekt over wel 18 of soms meer microphones.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 15 dec 2014 12:14

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Evert-Jan,
Volgens mij gaat die opmerking over het aantal van 18 microfoons of meer over Utrecht?

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 15 dec 2014 13:36

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ik heb deze set nu een paar dagen in mijn bezit , het is even wennen t.o.v. Utrecht of andere "meer galm "sets, maar ook wel lekker duidelijk om jezelf eens droog te horen spelen , heerlijk veel details .

Heb er zelfs in een dolle bui Jingle Bells weten uit te halen :lol: :D ( Borstwerk 8 + cimbel 2" met Tremulant - echte arresleeklokjes ;) )

kortom een waardevolle aanvulling
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 14:15

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

WIE heeft aanslaggevoelige klavieren???

Die moet Laurens Transept eens bespelen!! Met name de 8 en 4 voets stops op het Borstwerk, reageren heel sterk op je aanslag. Als je voorzichtig ene toets indrukt, hoor je ontzettend goed dat de toon "op hoogte" komt, ik weeet niet hoe je dat moet zeggen, en als je dus snel isnrukt, staat de toon ook meteen.

Dus de installatie van aanslaggevoelige Midi encoders loont!! Jan- Wim geloof ik, die heeft ze ook, toch??

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 dec 2014 14:28

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Geert schreef:WIE heeft aanslaggevoelige klavieren???

Die moet Laurens Transept eens bespelen!! Met name de 8 en 4 voets stops op het Borstwerk, reageren heel sterk op je aanslag. Als je voorzichtig ene toets indrukt, hoor je ontzettend goed dat de toon "op hoogte" komt, ik weeet niet hoe je dat moet zeggen, en als je dus snel isnrukt, staat de toon ook meteen.

Dus de installatie van aanslaggevoelige Midi encoders loont!! Jan- Wim geloof ik, die heeft ze ook, toch??



inderdaad Geert,

heb aanslag gevoelig, het was me totaal nog niet opgevallen, zal het eens uit proberen


bedankt
]
gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 15 dec 2014 17:22

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Geert schreef:WIE heeft aanslaggevoelige klavieren???

Die moet Laurens Transept eens bespelen!! Met name de 8 en 4 voets stops op het Borstwerk, reageren heel sterk op je aanslag. Als je voorzichtig ene toets indrukt, hoor je ontzettend goed dat de toon "op hoogte" komt, ik weeet niet hoe je dat moet zeggen, en als je dus snel isnrukt, staat de toon ook meteen.

Dus de installatie van aanslaggevoelige Midi encoders loont!! Jan- Wim geloof ik, die heeft ze ook, toch??



aaaargh waarom zeg je dit nou ?! Dit wil ik ook maar moet nu echt eens gaan beginnen te sparen voor de studie van mn kinderen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2014 18:53

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Henri schreef:Evert-Jan,
Volgens mij gaat die opmerking over het aantal van 18 microfoons of meer over Utrecht?

Groet,
Henri

Dit is denk ik een vraag aan Fokko, die dit zo neer schreef
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 19:50

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Fokko, die printjes zojn van Midiboutique, en kosten E 65,- per klavier.

Maar je moet natuurlijk wel dubbele kontakten hebben. De Fatar TP 6 is de meest betaalbare, want die is geheel van kunststof. Maar hij speelt prima, en je hebt dan van die mooie afgeschuinde toetsvoorkanten zoals op de CC consoles.

Misschien heeft Andre een leuke aanbieding.

Of kun je wellicht die rubbercontactprinten van CMO onder je bestaande klavieren doen? Ik weet niet meer wat jij ook alwwer hebt nu.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 15 dec 2014 20:00

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ha Geert,

Dat klinkt goed, maar ik zelf ben niet zo handig wat electronica betreft, of misschien is het gebrek aan durf en wil ik de boel niet verprutsen.
Ik speel op een Cantor , 3 manualen.

even opgezocht: een quint 437. Ik heb er een mooie pdf van maar verder geen technische info over de materialen die er in zitten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 21:31

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ok, Fokko. Ik zal het even noteren. Wie weet, wat je er nog aan kan ( laten) verbeteren...)

Dan hier even een voorbeeld wave file uitgerekt om het begin te laten zien. De eerste is langzaam ingedrukte toets, en de tweede dus snel.

Bij snel gaatde toon meteen naar zn eindsituatie, en bij langzaam zit er dus een sorot beginknik in, dat is die frekwentie-overgang.

Ik ga het nog verder analyseren, maar kwou het vat even laten zien. Moet toch ens zien, of je niet een geluidsfragment hier kan uploaden???

Resize of Clip_2.jpg


Resize of Clip_3.jpg


Resize of Clip_4.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 23:32

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ok, ik heb intussen even die twee golfvormpjes uitgemeten. en ik kwam op ruim een halve toonhoogte lager uit in het beginstukje van de langzaam ingedrukte toets t.o.v de staande toon. Dat geeft dus een prachtig "kwakend"effekt om het eens oneerbiedig te zeggen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 dec 2014 23:41

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Mooi console, Fokko! Heb de folder even bekeken.

Heb je ook midi uit je setzer knoppen, en zijn de zwellen ook gemidificeerd??

Je zou eigenlijk nog wat meer registerknoppen willen bijbouwen.
En die dan kwa verlichting laten aansturen door HW. Maar ja, met een touchscreen gaat het ook natuurlijk.

Daar in Veenendaal was kennelijk in de hoogtijdagen iedereen met orgelbouw bezig ??


HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 dec 2014 00:01

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ha, jij snuffelt internet ook non-stop af :)

Nee, geen setzer op de midi en vreemd genoeg ook niet op de 6 koppelspeelhulpen. Dat maakt het aantal registerknoppen nog al beperkt. Met een beetje creativiteit kom je er ook wel: de laatste toetsen vanaf gis wijs ik toe aan de speelhulpen. Zo is de bes altijd de pedaalkoppel en c manuaalkoppel.
Twee van de drie zwellen zijn midi en voor hauptwerk functioneel . De derde (crescendo) is ook gemidificeerd echter genereert andere midi signalen dan de registers: als ik deze gebruik loopt mijn hele registratie in de soep.
Ik heb wel eens pogingen ondernomen om iemand er naar te laten kijken, maar kennelijk schrikt het merk cantor af. (als er iemand meeleest die wel handig is en tegen vergoeding, nou ja… ik verneem het wel)

Voor mij geen touchscreen. Sorry, ik vind dat niet mooi en het orgel is al zo'n enorm ding in de woonkamer.

Ik ben Cantor/Veenendaal wel eens geweest toen alles nog productief was. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik ben zelf altijd fan van eminent geweest, en met de dcs370 ook gestart met hauptwerk. Deze Cantor heb ik puur en alleen voor hauptwerk gekocht voor een leuk prijsje, natuurlijk voor de 3 manualen + 2 midi zwellen met een meubel van beperkte omvang.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 00:45

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Je kan dus op eenvoudige wijze gewoon een extra |Midi encodertje inbouwen, dat dan mbv Mid MERGE integreert met de ingebouwde Midi encoder.
Dan heb je sowie so al, afhankelijk van het type, 64 switches extra. Ook is dat 3e zwelpedaal natuurlijk gemakkelijk om te bouwen zodat er van alles aan toe te wijzen wordt.

Het meeste werk is, als je ook je verlichte schakelaars gelijk wilt laten lopen met je presets.
Dan heb je dus een retourleiding nodig vanaf de PC naar je console ( Midi dus), alwaar je dan mbv een Midi DEcoder dit weer kunt omzetten in bv 64 of meer lampaansturingen.
Allemaal vrij eenvoudig kwa techniek, alleen wel wat soldeer- en bekabelingswerk.

Een belangrijke complexiteit wordt in het laatste geval veroorzaakt, als je ook nog je bestaande orgel kwa lampaansturing intact wilt laten.
Het IS mogelijk, maar daar zou ik geen puf voor hebben. Die twee lampaansturingen conflicteren met elkaar.

Ja, ik deel die afkeer van touchscreens. Vandaar mijn Launchpads.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 16 dec 2014 14:24

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Sorry voor mijn veelschrijverigheid. Maar ik zat net even te luisteren naar de Transept opnames van Gert, en vond de aldaar gepresenteerde registraties en algehele opnamekwaliteit erg goed. Wat een mooi fris helder en transparant orgel is dat toch.

Nog weinig reakties gekregen over de aanslaggevoeligheid. Waarschijnlijk op dit forum weinig mensen die dat hebben? ( op Jan-Wim na dan).

Mooi, Gert, dat mag toch ook weleens gezegd worden.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 dec 2014 18:07

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Geert schreef:Sorry voor mijn veelschrijverigheid. Maar ik zat net even te luisteren naar de Transept opnames van Gert, en vond de aldaar gepresenteerde registraties en algehele opnamekwaliteit erg goed. Wat een mooi fris helder en transparant orgel is dat toch.

Nog weinig reakties gekregen over de aanslaggevoeligheid. Waarschijnlijk op dit forum weinig mensen die dat hebben? ( op Jan-Wim na dan).

Mooi, Gert, dat mag toch ook weleens gezegd worden.



Hoi Geert,

Ik heb ook aanslaggevoelige klavieren, maar heb het nog niet bewust uitgeprobeerd met het transept orgel.
De rubber contactprinten die ik lever hebben ook de mogelijkheid voor aanslaggevoelige midi.

mvg

André

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 18 dec 2014 16:28

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 12718#site

In dit artikel wordt genoemd dat het transeptorgel eruit gaat voor onderhoud. Als deze sampleset al zo mooi is, hoe moet het orgel daarna wel niet zijn? En zou Jiri het dan nog eens opnemen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 dec 2014 17:18

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

voor de Wet en Surround versie is er een update beschikbaar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com