Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 nov 2014 17:46

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Door deze diskussie, rond mogelijke probleempunten, idd, die nergens nog exact benoemd zijn, lijkt wel uitsluitend bedoeld om de interesse in deze set te verhevigen....! Bij mij werkt het wel zo, in ieder geval.

Je merkt tussen de regelsook wel, welke voorkeur mensen sowieso al hebben. Bij mij is dat ook OAM, maar toch speel ik graag op veel SP sets, behalve zoeiets vaags en onnodigs als Velesovo.

Nouja, net nog even de recensies zitten lezen van Gatti (Mahler met Concertgebouw) in zowel NRC als Volkskrant, en das ook heel verschillend.

In elk geval zijn zowel Jan-Wim als Gert behoorlijk enthousiast, dus echt slecht zal de set niet zijn.

Ik word nu toch ook net als Anton ( toevallig pas gisteravond je Zurek geinstalleerd.....) wel nieuwsgierig naar 1 of 2 exact benoemde foutjes....looping? ruis?, galmafhandeling? ik vind het goed, scherpe kritiek, maar dan WEL graag gedefinieerd....

Wordt het niet tijd dat je hier op het forum ook geluidsfragmenten kan bijsluiten?? Of is dit nu reeds mogelijk....

Hg

Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 29 nov 2014 18:17

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 18:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 nov 2014 18:20

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Bedankt voor je toelichting Peter, dit verheldert veel!

Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 nov 2014 18:37

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Reuze bedankt Peter, voor je snelle en adequate reaktie.

Blijf ik alleen zitten met een vreemd gevoel; enerzijds waarom , als je het om begrijpbare redenen taktisch beter vindt om die foutjes met de maker te bespreken, hetgeen ik volkomen onderschrijf, je het dan toxh moet melden op dit forum.

Dat schrikt, zeker als men in het duister wordt gelaten, mensen toch onnodig af??

En dan snap ik al helemaal niet, waarom je NU dan ineens WEL die info laat zien. Dat gaat ons dan toch eveneens nix aan, wat Jiri hiervan vindt??

Is absoluut niet negatief bedoeld hoor, Peter, maar gewoon dat ik het niet snap....

Laten we er nou maar een punt achter zetten; duidelijk is dat naar deze set professioneel kritisch is gekeken, dus voor mij in elk geval geen reden meer om hem niet aan te schaffen!

Hg

Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 29 nov 2014 20:02

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 18:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 29 nov 2014 20:30

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Steeds opnieuw ervaar ik dat een discussie afgekapt wordt.


Een pak van mijn hart dat je dit schrijft.
Dat is ook mijn ervaring. Reden waarom ik de laatste maanden minder ben gaan reageren op dit forum.
Een stevige en ter zake doende discussie wordt regelmatig gestopt onder het mom van opmerkingen "wat is het toch weer kwetsend" of "dat is een mening en die moet je niet zo stellig brengen" maar dit is een forum d.w.z. een discussieplein. Goed dat je doorzet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 nov 2014 22:49

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Ik vind deze demo set goed klinken maar dan alleen diffuus. Net als met Brasov vind ik dat het mengen van close met diffuse samples niet hetzelfde resultaat geeft als een opname tussen deze 2 posities in. Ook met deze sets bemerk ik met de tussen positie wat vermindering van detailering al is het wel minder als in Brasov. De directe samples zijn gewoon te dry opgenomen en deze sterven daardoor te snel uit en mixen niet goed met de diffuse tonen.
Als je een toon aanslaat met de positie in het midden pos64! Dan hoor je een vrij directe dry toon die gelijk wegvalt en daarna hoor je het in de verte nog wat diffuus nagalmen. Ik vind de galm daardoor niet goed aansluiten na het loslaten van de toon. Zet hem maar eens alleen op diffuus en luister dan nog maar eens naar het uitsterven van de galm! Veel beter in verhouding, veel mooier. Ik denk dat ik hem wel gaan aanschaffen omdat ik de diffuse stand wel erg geslaagd vind en gezien de grote van de kerk niet overmatig galmend.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 nov 2014 23:19

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Loosman schreef:Ik vind deze demo set goed klinken maar dan alleen diffuus. Net als met Brasov vind ik dat het mengen van close met diffuse samples niet hetzelfde resultaat geeft als een opname tussen deze 2 posities in. Ook met deze sets bemerk ik met de tussen positie wat vermindering van detailering al is het wel minder als in Brasov. De directe samples zijn gewoon te dry opgenomen en deze sterven daardoor te snel uit en mixen niet goed met de diffuse tonen.
Als je een toon aanslaat met de positie in het midden pos64! Dan hoor je een vrij directe dry toon die gelijk wegvalt en daarna hoor je het in de verte nog wat diffuus nagalmen. Ik vind de galm daardoor niet goed aansluiten na het loslaten van de toon. Zet hem maar eens alleen op diffuus en luister dan nog maar eens naar het uitsterven van de galm! Veel beter in verhouding, veel mooier. Ik denk dat ik hem wel gaan aanschaffen omdat ik de diffuse stand wel erg geslaagd vind en gezien de grote van de kerk niet overmatig galmend.

Groet Jan

]

Hoi Jan,

is het geen optie om bij 6 kanaals opname de rear uit fase te laten weergeven, of wellicht heb je dit al geprobeerd?
bij een 4 kanaals de rear uit fase zetten geeft niet overal een kloppend beeld.

maar misschien bij 6 kanaals is het een optie?


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 nov 2014 14:30

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hoi, Jan, dat efffekt wat je beschrijft, komt dat niet gewoon, omdat de amplitude van het direkt signaal hoger is afgesteld dan het diffuus??

Ik heb dit effekt ook weleens ervaren, als ik dus een dry sample en de daarvan afgeleide convolution galm op aparte kanalen afstraal, en de amplitude van het convolution kanaal staat te laag.

Het afstellen van galm is natuurlijk zowel een kwestie van de juiste galmlengte, als wel van de juiste, bijpassende, galm-amplitude.

Het loslaten van een toets mag best wel gehoord worden....!! Dat dan dus de pijp zelf stil valt. Ik persoonlijk vind juist een goede mix tussen een vrij direkt pijpgeluid, waarbij je alle eigenaardigheden van die specifieke pijpaanspraak goed blijft horen, en de "ruimteklank" van essentieel belang.

Met vooral diffuus gaat toch een boel verloren. Nouja, is mijn mening maar hoor....en ik heb geen oren natuurlijk!

De SP Forcalquier set bv, das een van mijn all-time favorieten, waar je allerlei gekreun en gesteun hoort......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 nov 2014 16:48

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hoi Geert

Het is inderdaad de amplitude van de opnames die niet goed aansluiten denk ik maar dat is ook verklaarbaar omdat je dat verandert met de sliders. Het fenomeen dat ik beschrijf is op de middenstand.
Kortom ik loop nog steeds niet warm voor het mixen van diffuus met direct, ik denk erover om Jiri daar eens over te mailen eens kijken wat hij daarover zegt. Uit commercieel standpunt is zo'n slider natuurlijk reuze interessant maar ik vind het gehoormatig niet echt een verbetering. Al moet ik wel zeggen dat ik het resultaat met deze set beter vind dan met Brasov.

Groet Jan

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 01 dec 2014 12:14

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Het complete Transept orgel 1 dag bespeeld en voor mij is het 1 van de mooiste orgels van Sonus Paradisie.
Wat vind ik er mooi aan :
1) De stemmen blijven helder en transparant met kleine zowel als grote registraties
2) Mooi tremulanten de gesamplede van het rugwerk maar ook de gemaakte tremulanten van het borstwerk
3) Omdat het niet zo'n erg groot orgel is ,vind ik het makkelijk registreren, alle combinaties zijn mooi
4) Zowel barok is prachtig maar ook koraal muziek komt er heel mooi op uit,voor al door de mooie solo stemmen,
tremulanten en vooral de mooie acoustiek.
5) Erg heldere mixtuur en cymbel. de cymbel lijkt wel zilver

Ik zet hierbij een snelkoppeling naar een video van Geert Bierling op het transcept orgel en het
mooie is dat je deze klanken er prima uit de sampleset krijgt.

snelkoppeling : http://youtu.be/r5Mcg74DuMs

Pleun Doolaard
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 dec 2014 15:07

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

En wat zijn er al stuk voor stuk juweeltjes ingespeeld op Contrebombarde! Woukff kwijt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 dec 2014 19:28

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

het is en blijft een mooi orgel.

ik ben echt geen Feike Asma met grote handen, maar bij een stevige registratie, en wat grotere akkoorden
gaat ook de windvoorziening van dit orgel plat :x

als de balgen verkeerd uitkomen word het orgel geheel geluidloos net zoals bij Freiberg, terwijl dit orgel maar liefst 11 balgen heeft.

de windvoorziening staat op 100%

met een tutti , minus sifflet, en beide cimbels

dus is de wind voorziening van dit orgel wel korrekt? en doe ik iets verkeerd?
of kunnen niet alle klavieren gekoppeld worden? wat me on waarschijnlijk lijkt.

heeft iemand anders hier ook al last van gehad??

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 01 dec 2014 21:15

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Beste Jan, ik ben benieuwd wat het antwoord van Jiri zal zijn op je mail.
Ikzelf kan ook nog geen mooie balans vinden bij de set Brasov .

HG Frans

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 01 dec 2014 21:31

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Jan Wim schreef:het is en blijft een mooi orgel.

ik ben echt geen Feike Asma met grote handen, maar bij een stevige registratie, en wat grotere akkoorden
gaat ook de windvoorziening van dit orgel plat :x

als de balgen verkeerd uitkomen word het orgel geheel geluidloos net zoals bij Freiberg, terwijl dit orgel maar liefst 11 balgen heeft.

de windvoorziening staat op 100%

met een tutti , minus sifflet, en beide cimbels

dus is de wind voorziening van dit orgel wel korrekt? en doe ik iets verkeerd?
of kunnen niet alle klavieren gekoppeld worden? wat me on waarschijnlijk lijkt.

heeft iemand anders hier ook al last van gehad??

gr
JW


Dag Jan Wim,

Met de windvoorziening ,dat klopt
Ik speelde met alle registers aan en met alle koppels, en bij een vol en lang aangehouden
slot akkoord ging hij inderdaad plat.
Windziekte op zich vind ik persoonlijk mooi, maar de zaak moet wel blijven spelen.
Maar dat doet niet af van dat ik het een schitterend orgel vind.

Pleun

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 01 dec 2014 23:00

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Net als bij tholen en freiberg het windmodel uitzetten of lager percentage invoeren.
Dat is al vaker besproken.
Evenals wat Jan Wim elders post dat het windmodel verder ontwikkeld mag worden zodat het door samplesetmakers (nog) beter per instrument ingeregeld kan worden. Hier is het wachten op MDA.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 01 dec 2014 23:39

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Jan Wim schreef:het is en blijft een mooi orgel.

dus is de wind voorziening van dit orgel wel korrekt? en doe ik iets verkeerd?
of kunnen niet alle klavieren gekoppeld worden? wat me on waarschijnlijk lijkt.

heeft iemand anders hier ook al last van gehad??

gr
JW


Dag Jan Wim,

Ik heb het aangekaart bij Jiri en kreeg het volgende antwoord :

Ik maakte een sterker wind model om levendiger geluid te creëren. Natuurlijk, als u teveel wind (te zwaar registratie en zwaar akkoorden), je gebruikt te veel lucht en de balg niet zozeer luchtverbruik kan voeden. Dit gedrag wordt verwacht. Als u het orgel op deze manier gebruiken wilt, stel a.u.b. de Wind modelniveau op een lage waarde, bijvoorbeeld aan 20 procent of zelfs minder. Dan, moet het effect veel minder prominent zijn.

Tot zover zijn antwoord.
Ik vind dit wel acceptabel, want er werd om een levendiger orgel gevraagd en dat is dit wel.

H.g,
Pleun Doolaard

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 dec 2014 17:38

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

elec schreef:
Jan Wim schreef:het is en blijft een mooi orgel.

dus is de wind voorziening van dit orgel wel korrekt? en doe ik iets verkeerd?
of kunnen niet alle klavieren gekoppeld worden? wat me on waarschijnlijk lijkt.

heeft iemand anders hier ook al last van gehad??

gr
JW


Dag Jan Wim,

Ik heb het aangekaart bij Jiri en kreeg het volgende antwoord :

Ik maakte een sterker wind model om levendiger geluid te creëren. Natuurlijk, als u teveel wind (te zwaar registratie en zwaar akkoorden), je gebruikt te veel lucht en de balg niet zozeer luchtverbruik kan voeden. Dit gedrag wordt verwacht. Als u het orgel op deze manier gebruiken wilt, stel a.u.b. de Wind modelniveau op een lage waarde, bijvoorbeeld aan 20 procent of zelfs minder. Dan, moet het effect veel minder prominent zijn.

Tot zover zijn antwoord.
Ik vind dit wel acceptabel, want er werd om een levendiger orgel gevraagd en dat is dit wel.

H.g,
Pleun Doolaard



Hoi Pleun,

zeker de kleinere registraties met het windmodel op 100% klinkt "levens gevaarlijk" echt, zoals een pijporgel zich ook kan gedragen.

wat dat betreft heeft Jiri wel zijn best gedaan, blijft wel jammer dat het tutti om een andere windstand vraagt.

als hij het volle werk nou ook nog eens onder controle kan krijgen dan heeft hij als eerste een bijna perfect windmodel
op de markt gezet

in ieder geval speel ik er met veel plezier op.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 02 dec 2014 22:15

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Dus als ik het goed begrijp, moet er een soort afzwakkende c.q. versterkende functie in het windmodel komen, afhankelijk van de belasting?
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 dec 2014 22:23

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

GerrGouw schreef:Dus als ik het goed begrijp, moet er een soort afzwakkende c.q. versterkende functie in het windmodel komen, afhankelijk van de belasting?



Ha Gerrit,


ja zo'n soort constructie moet er misschien uit gebroed worden,
dus dat de kleinere registraties de volledige wind behouden, met een hoorbare fluctuatie zoals het transept orgel
maar dat naarmate het tutti nadert het windmodel wat afneemt, zonder dat het uiteraard dan weer te steriel word.


nu reageert het windmodel in principe ook al afhankelijk van de belasting, maar dit is bij de meeste sets veel te krampachtig, geen vorm van realisme.
ik besef me goed dat net als HW het windmodel nooit het echte kan vervangen, maar het moet toch nog veel realistischer kunnen.

uitdaging voor de programmeurs?

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 03 dec 2014 12:36

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Jan Wim schreef:
GerrGouw schreef:ja zo'n soort constructie moet er misschien uit gebroed worden,
dus dat de kleinere registraties de volledige wind behouden, met een hoorbare fluctuatie zoals het transept orgel
maar dat naarmate het tutti nadert het windmodel wat afneemt, zonder dat het uiteraard dan weer te steriel word.


Als de wind het niet aan kan moet je, net als op een echt orgel, minder registers open trekken. Het transeptorgel is ook niet gebouwd om met alle registers volgrepig te spelen. Alle registers samen klinkt trouwens ook helemaal niet mooi.

Voor een krachtig en doorzichtig tutti kun je dit eens proberen:
HW: P8, R8, O4, (Spfl 4), O2, Mixt, T8, HW+RW
RW: Hp8, P4, Sch, Sexq, Dulc8
Ped: 16, 8, 8, 4, Mix, F16, Sch4, P+HW

Dus geen Borstwerk (en geen Cimbel). Ik denk dat de wind nu ook geen probleem meer is.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 03 dec 2014 13:02

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Hoi,

Even een vraag over het registreren.
Ik heb het orgel niet en weet ook nog niet of ik hem ga kopen.

Die regaal 16. Is dat typisch een solo register? of kun je hem ook in het plenum als 16' register gebruiken?

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 03 dec 2014 13:31

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

Karel van Ingen schreef:Die regaal 16. Is dat typisch een solo register? of kun je hem ook in het plenum als 16' register gebruiken?l


Ik vind het meer een solo- dan een plenumregister. Hij is 'en chamade' en knort lekker, maar mengt daardoor niet heel goed met het plenum. De Regaal is zeer boventoonrijk en voegt ook weinig 'grond' toe aan het plenum. In een Grand Jeu-registratie werkt het beter. Maar, met mate, kan het wel dienst doen in het plenum.

Luister hier maar eens: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/14863. Vanaf 5:50 komt de Regaal erbij.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 03 dec 2014 18:08

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

petervdzwaag schreef:
Jan Wim schreef:
GerrGouw schreef:ja zo'n soort constructie moet er misschien uit gebroed worden,
dus dat de kleinere registraties de volledige wind behouden, met een hoorbare fluctuatie zoals het transept orgel
maar dat naarmate het tutti nadert het windmodel wat afneemt, zonder dat het uiteraard dan weer te steriel word.


Als de wind het niet aan kan moet je, net als op een echt orgel, minder registers open trekken. Het transeptorgel is ook niet gebouwd om met alle registers volgrepig te spelen. Alle registers samen klinkt trouwens ook helemaal niet mooi.

Voor een krachtig en doorzichtig tutti kun je dit eens proberen:
HW: P8, R8, O4, (Spfl 4), O2, Mixt, T8, HW+RW
RW: Hp8, P4, Sch, Sexq, Dulc8
Ped: 16, 8, 8, 4, Mix, F16, Sch4, P+HW

Dus geen Borstwerk (en geen Cimbel). Ik denk dat de wind nu ook geen probleem meer is.


Dag Peter,

Bedankt voor je registratie voorbeeld.
Het klinkt inderdaad mooi vol, de klank blijft levendig en geen enkel probleem met de wind.

Je schrijft erbij : geen Cimbel, mijn vraag is
in welke registraties gebruikt je zo'n Cimbel wel ?
Ik vind ze namelijk heel zilverachtig klinken.

Hgr,
Pleun
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 04 dec 2014 00:10

Re: 1959 - Marcussen - Rotterdam - Transeptorgel (31/3+P)

elec schreef:Je schrijft erbij : geen Cimbel, mijn vraag is
in welke registraties gebruikt je zo'n Cimbel wel ?
Ik vind ze namelijk heel zilverachtig klinken.


Je kunt de HW Cimbel prima in het plenum trekken hoor, maar ik zelf vind de klank dan wat in onbalans (topzwaar en beetje schreeuwerig). In mijn Buxtehude op CB trek ik hem pas in de slotmaten erbij, voor een stralende klankkroon. Een heel preludium lang, vind ik persoonlijk wat vermoeiend.
Ik zou de Cimbel meer gebruiken om te 'colorieren'. Dus voor een rijkelijk versierde koraalmelodie met veel 16den, met een begeleiding op RW of BrW.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com