Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 06 feb 2015 13:49

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Mij spreekt de klank ook erg aan. Ik vind het orgel ook tot leven komen!! Dat mis ik vaak nog wel in de huidige sets. Die hebben de klankkleur wel van het echte orgel maar niet het leven ervan.

Die 146 is inderdaad wel to much, maar dat geeft Cribo zelf ook aan in de reacties eronder. Er staan nu ook twee nieuwe stukjes op waar het wat aangepast is. Het is nu ietsje meer in balans hoewel het volle werk nog niet is wat het moet zijn mijn inziens...

Nog ff sleutelen en dan wordt het wel wat.
Laatst bijgewerkt door Joostdekeijzer op 06 feb 2015 20:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 feb 2015 14:11

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

adri schreef:of de "windvoorziening" (windmodel)? Het is inderdaad een beetje overdreven.... Iets wat gemakkelijk kan worden verholpen...


Juist, die bedoelde ik. Zelf zou ik terughoudend zijn in het plaatsen van cb-opnames waarbij het wel vrij duidelijk is dat de windvoorziening nog wat tweaks nodig heeft.
Ik heb ook de andere opnames inmiddels beluisterd, maar nog steeds niet echt een klik met het geluid. Lijkt wel alsof er een stereo expander overheen zit.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 07 feb 2015 22:34

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Vanmiddag eens tijd genomen om op CB naar Heusden te luisteren.
Vooral het stukje:
“Wer nur den lieben Gott lasst walten” van 5 febr., meerdere keren opnieuw gedaan! Heel mooi, graag meer. (echt wél een klik mee!!!)
Ik hoop dat er spoedig op de site een vakje komt om de bestelling aan te kruisen!
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 06 mei 2015 19:56

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Zag vandaag op CB twee nieuwe uploads van het mooie Lohmanorgel.

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/16659

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/16657

Ik word hier wel vrolijk van!! Snel uitbrengen deze set!

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 mei 2015 11:09

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Inmiddels is de website ge-updated en je kan hem bestellen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 mei 2015 11:10

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Joostdekeijzer schreef:Ik word hier wel vrolijk van!! Snel uitbrengen deze set!


Je wordt op je wenken bediend! Zie het hauptwerk forum voor de aankondiging.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 mei 2015 16:36

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

registreren via de ipad

voor de geïnteresseerden heb ik van het Lohman orgel een ipad lay-out gemaakt
Lohman Heusden.jpg


bij interesse graag een mailtje dan stuur ik de bestandjes


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 mei 2015 21:24

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Wat is het hier toch stil, zit iedereen nog centjes te tellen?

Een korte impressie na enkele dagen spelen op het sampleset van Lohman Heusden.
Dit is nu echt een prachtig stoer en oer-Hollands orgel. Naar mijn smaak een ruwe bolster, veelkleurig, uitdagend en bepaald niet te gepolijste perfectie. Pure klanken en vol detail. Soms klinkt een pijp nu eenmaal niet perfect of is deze wat ontstemd of klinkt deze gewoon lomp. Levensecht. Dit is niet zo'n zoet gevooisde sampleset opgenomen in een eindeloze akoustische ruimte waar alles wel okay klinkt. Nee, spelen op dit orgel heeft eerder iets van werken. Kerkorganisten zullen dat herkennen. Organisten die het altijd met iets electronisch hebben moeten doen zullen Heusden ervaren als een nieuwe belevenis - want dit is een kerkorgel - b e l e v e n i s.
De ruimte klinkt goed, de akoestiek is dan wel redelijk beperkt maar voldoende om het gewenste mengen van klanken te bewerkstelligen. Over de monitoren komt de rear heel goed - iets vertraagd - terug naar de speel/luisterpositie. Voor front ben ik nog een beetje aan het aftasten welke samples ik hier graag hoor: de direct frontsamples of toch de wat mildere middensamples. Bij gebruik van hoofdtelefoon zal ik toch snel de middensamples gebruiken.
Het orgel is niet al te groot van omvang maar met een zelfstandig pedaal, een zonder meer volwaardig Rugwerk en zeer compleet Hoofdwerk zijn alle registerfamilies goed voorzien en kan je hier heel veel muziek mee maken. Een sampleset dat gezien de prijs en de benodigde pc requirements bereikbaar is voor een heel grote doelgroep.

De Prestant 8 van het rugwerk komt wat week over naast de stevige Holpijp 8.
Opvallend dat er geen geluiden van de tremulant beschikbaar zijn.
Het waarom van de slider voor het volume van het rugwerk is mij nog een raadsel.
Dat geldt ook voor de sliders bij de afzonderlijke balgen in de tab Wind: hoe functioneert dit en hoe verhoudt zich dit tot de windsupply setting van Hauptwerk zelf.
Het effect van de windsupply heb ik iets teruggezet naar waarde 90 zodat het orgel net wat strakker klinkt. Mijn persoonlijke smaak.
De download en installatie verliep probleemloos. Service van Sygsoft is top !

Met andere woorden: complimenten voor het team van Sygsoft, zeer de moeite waard dit nieuwe sampleset!

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 20 mei 2015 22:02

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Goedenavond,

Ik kan me geheel vinden in wat Fokko hierboven heeft geschreven.
Bestellen,dowloaden, installeren, dongle update en levering cd verloopt alles volgens boekje.
Belangrijkste is echter het fantastische (soms wat minder gepolijst) geluid. Super (voor mijn oren althans).

Groeten en veel speelplezier.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 mei 2015 15:59

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Fokko schreef: Wat is het hier toch stil, ............... ............


wellicht omdat deze set een sterke indruk achter laat, dat woorden even tekort schieten?

ik had al wel diversen demo's beluisterd, die geven wel een indicatie af van de set, maar geven niet de beleving mee die je krijgt als je zelf op deze set speelt.

nu moet ik misschien oppassen met mijn reactie op deze set, omdat mijn hart sneller klopt bij een wat romantisch getint instrument, maar ik zal proberen een nuchter en eerlijk commentaar te geven.




aller eerst is de service , en bestel procedure dik in orde.(heb de set opgehaald bij Fred (sygsoft) onder het genot van 2 bakjes koffie , is leuker dan alleen downloaden ;) moet je wel in de buurt wonen......)

de sampleset dvd(usb) box is verzorgd, en keurig voorzien van extra foto's ,(in-exterieur van de kerk, en orgel) en wat install info.

installatie verloopt goed als 1 bestand is aangeklikt word de rest vanzelf automatisch geïnstalleerd.

de samples zelf zijn goed bewerkt, en er is voldoende detail over gebleven, zelfs de midden samples zijn nog detailrijk genoeg.

de Multi -releases zijn kloppend, en de akoestiek(rear) gedraagt zich keurig t.o.v. de front/midden samples.

een "levend" windmodel.

de prijs is gezien de dispositie grote van het orgel, alsmede de tijd en energie in het windmodel, en het maken van de set zelf volkomen schappelijk geprijsd.
zeker als er per verkochte set nog eens 30 euro naar het orgel donatie fonds gaat.

tot zover de technische kant


persoonlijk heb ik het echte orgel nooit live gehoord, dus een oordeel over het realisme m.b.t het origineel kan ik niet meenemen.

de set is voldoende voorzien van diversen voetmaten, zodat op alle werken wel iets voorhanden is.
het geluid van dit orgel spreekt me erg aan, zoals een pijp orgel moet klinken, bij veel sets is er teveel gefilterd, en houd je en wat steriele
starre klank over.
bij deze set is dat niet het geval, ofschoon de bijgeluiden(motor geluid ect.) er keurig uit gefilterd zijn,
blijft het geluid me boeien op de een of andere manier.

dit orgel nodigt uit tot spelen, wel moet je als organist aan de "bak'"

de akoestiek is dusdanig, dat je als organist scherp moet blijven.
het orgel kan je spel afstraffen, maar meestal laat het orgel zich van zijn vriendelijke kant horen.

en dan nu het windmodel,

ik zelf hoop al jaren dat het windmodel uit zijn kinderschoenen treed.
waar veel sample set producers ongetwijfeld hun best doen om nieuwe sets op de markt te brengen, blijft bij iedereen het windmodel
het kind van de rekening.

bij Sygsoft hebben ze nu naast de aandacht voor de sound ook veel(met name Cribo) aandacht besteed aan het windmodel.
aanvankelijk vond ik de beluisterde demo's(Beta) teveel van het goede, en ging het orgel soms aan de haal.

nu heb ik zelf het windmodel iets(85%) terug gezet, maar er blijft nog steeds voldoende "leven" over
ik vind het echt een enorme prestatie, als je weet hoeveel gepriegel het achter de komma is om elke pijp het juiste aantal ml/ltr te geven
zodat het orgel zich gaat gedragen zoals een echt orgel het ook doet.

en vaak is het dan in het laag wel aardig , maar gaat het midden en hoog volledig mis.

Sygsoft is erin geslaagd om een veel beter werkend windmodel te bouwen.
het is nu zelfs zo dat als je bv een plenum akkoord speelt, en je het abrupt afbreekt met uitzondering van de hoogste toon/ toets van dat akkoord, dat dan die over gebleven toets wat gaat over blazen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

realisme ten top.

natuurlijk kan er nog iets gesleuteld worden aan het windmodel.

maar Sygsoft heeft wel de juiste richting, methode gevonden om het windmodel tot leven te brengen.


juist het leven van het windmodel, geeft een extra uitdaging/ ervaring om te blijven spelen.

in ieder geval ik wil Fred en Rietje, Johan, Christian hartelijk feliciteren en bedanken voor deze mooie set

als je deze ingeslagen weg kan volhouden, dan zie ik graag nieuwe Sygsoft sets tot leven komen.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 22 mei 2015 12:48

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Bedankt voor je review Jan Wim, fijn dat de 'Lohman' je kan bekoren. We hebben er erg ons best voor gedaan en dan is het uiteraard leuk om onderstaande te lezen. Geldt uiteraard ook voor de posts van Fokko en Arend.

Vanavond en morgen kan de set bespeeld worden bij orgelshow van Kees Noorlander.
Fred, Rietje en ik hopen vanavond ook van de partij te zijn dus wellicht dat we daar wat forumleden treffen.

Groeten Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 25 mei 2015 21:23

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Is in het echt een heel mooi orgel met een - vind ik - mooie akoestiek. Niet dat je er in verdrinkt zeg maar. De voorbeelden van Cribo klinken heel mooi, zowel voor de Hollandse koraalmuziek als ook voor barok muziek.

Deze set staat op m'n verlanglijstje en helaas heb ik nu Tiel ervan afgeschrapt. Tiel duurt veel te lang en deze set is een beter alternatief.

Heusden is goed te behappen qua registratie en twee klavieren vind ik ook wel prettig, zeker omdat ik zelf twee klavieren heb.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 30 mei 2015 11:34

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Deze week heb ik een pagina gemaakt voor deze sampleset: http://pcorgan.com/SampleSets1824Heusden.html

Deze sampleset was een mooie gelegenheid om opnames te maken uit het boek Dick Sanderman / Psalmen 10 (http://dicksanderman.nl/nieuws/51-psalmen-10-is-gereed )
Nu ik dit stukje schrijf, zocht ik een link naar het boek. Het eerste zoekresultaat zijn opnames van Dick zelf ( https://soundcloud.com/dick-sanderman/s ... -willemsen ), die het uiteraard veel beter (met meer gevoel en 'frisser') speelt. Gelukkig dat ik zijn opnames niet eerder had gehoord, anders had ik de motivatie gemist om mijn opnames te maken. Maar nu heb ik er geen spijt van: het was goed om deze stukjes te leren, bovendien geven ze een goed beeld van de mogelijkheden van het orgel van Heusden.

Het mooie van deze serie bladmuziek vind ik, dat het een ideale combinatie is van 'hoog niveau' en 'lage moeilijkheidsgraad': Aanbevolen!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 17 jun 2015 21:02

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Hallo,

Leuk, Heusden krijgt een klein vervolg, goede actie :P
http://hauptwerk.nl/pelsenvanleeuwennl.php

WiBo

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 18 jun 2015 16:50

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

WiBo schreef:Hallo,

Leuk, Heusden krijgt een klein vervolg, goede actie :P
http://hauptwerk.nl/pelsenvanleeuwennl.php

WiBo


Ik kan maar niet wennen aan de transmissie/toevoegingenfilosofie van Sygsoft, maar ziet er wel uit als een mooi orgeltje. Ben benieuwd wat het gaat kosten.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 24 jun 2015 20:03

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Onder het kopje 'News' lezen we een paar meningen - van Gert en een link naar de mening van John Boersma - over de sampleset van Heusden. Naar mijn idee is Heusden kwalitatief één van de betere samplesets. Heb ik het verkeerd of worden juist de betere samplesets heel kritisch beoordeeld?

Niet dat daar iets mis mee is hoor, maar het valt mij zomaar op. Ik heb het idee dat zodra een sampleset de klank van het echte orgel bijna 'vlekkeloos' weergeeft, dat we (ik dus ook) dan veel meer geneigd zijn om kritisch te gaan luisteren.

Eerlijk is eerlijk, SP maakt mooie samplesets, maar de geluidsweergave en mogelijkheden die Voxus en Sygsoft ons momenteel biedt is naar mijn mening toch echt een behoorlijke stap verder in de goede richting en biedt juist de mogelijkheid om het orgel ook als organist te ervaren en niet alleen als luisteraar. Voor mij een positieve meerwaarde.

Ik ben erg benieuwd hoe andere 'gebruikers' hier tegenaan kijken. Ja ik gebruik het woord 'gebruikers' ook maar, want ik ervaar Hauptwerk inmiddels ook als een 'verslaving'.

H.gr., Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 jun 2015 19:22

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Jan Leendert schreef:
Eerlijk is eerlijk, SP maakt mooie samplesets, maar de geluidsweergave en mogelijkheden die Voxus en Sygsoft ons momenteel biedt is naar mijn mening toch echt een behoorlijke stap verder in de goede richting en biedt juist de mogelijkheid om het orgel ook als organist te ervaren en niet alleen als luisteraar. Voor mij een positieve meerwaarde.



Je bedoelt de slider met de luisterpositie? Die past SP sinds kort ook toe: update Freiberg, Brasov, Rotterdam Transept. Geen kwaad woord over de sets van SP! En hun productiviteit is indrukwekkend.

OAM mag ook genoemd: zij passen het "Variable Audio Perspective" toe in Wernigerode en Steinkirchen.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 01 jul 2015 21:49

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Sinds twee dagen ben ik in het bezit van sampleset Heusden. Ook opgehaald bij Fred de Jong.

Wat ben ik blij met deze set. Ik vind het een prachtig stoer Hollands orgel. Elke stem die je erbij trekt hoor je zo duidelijk erbij komen. ( in vergelijk met mijn Utrecht set ) Er zitten prachtige stemmen op. O.a mooie dulciaan als uitkomende stem. Erg mooie mixtuur die het volle werk een mooie helderheid geeft en leven brengt.

Ook het levendige wind model is erg geslaagd. In het najaar komt er wel een update aan voor het windmodel hoorde ik. Om het nog beter te maken. Ik heb het zelf terug geschroefd naar 75 %.

De sliders in het tab wind moeten wel op 100% gezet worden. Dit wordt ook als advies gegeven door Sygsoft. Anders zakt het orgel wat snel weg.

Het is voor mij wel wennen aan de kortere akoestiek. Ik ben Utrecht gewend.
Maar moet zeggen dat dit ook wel een verademing is.

Al met al een zeer geslaagde set. Hoorde dat er nog veel leuks aankomt. Goed bezig dat Sygsoft.

Gr,

Joost

Berichten: 7

Geregistreerd: 02 jul 2015 11:01

Bericht 12 aug 2015 00:15

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Hallo Joost . Ook ik een zeer tevreden klant van fred de jong en ook ik geniet van heusden.
wij begrijpen elkaar,
Heb denk ik er wel 10 keer gespeeld in heusden en werkelijk na wat aanpassingen is het geweldige om op te spelen .
heb er drie psalmzangavonden gespeeld en er een laten opnemen door pieter de ruiter
en ik woon er 8 km vandaan en kan het nu lekker thuis doen.
De makers van deze sampleset, hartelijk dank voor jullie prachtig resultaat en het enorme werk wat je heb gedaan.
en jullie gastvrijheid en vriendelijkheid is oprecht.
HGR Dick Boogaard.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 12 sep 2015 14:51

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Beste Lezer,

Ik heb de mogelijkheid om dagelijks op Heusden te spelen, ondanks dat ik het sample zelf niet heb.
Zelf heb ik alleen Tholen, ook een mooi sample.

Als je graag koraalmuziek of andere muziek speel kan ik je Heusden echt aanbevelen. Mooie solostemmen, fluiten, en een 8/4/3 combinatie op het rugwerk mogelijk. Ook het volle werk is prachtig, elke register die je erbij zet doet iets.
De toevoegingen die Sygsoft erbij heeft gemaakt zijn echt waardevol. Het Lohman-geluid blijft, ondanks de extra stemmen.
Ook de mogelijkheid om het totale volume van het rugwerk harder of zachter te zetten biedt mogelijkheden.

Ik ga deze set beslist zelf aanschaffen.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 16 nov 2015 21:33

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Beste mensen,

Zaterdag zelf het sample Heusden gekocht.
Zeer goede service / afhandeling. Je licentie update wordt ook netjes geregeld.

Ik heb er een aantal weken op gespeeld, dongles uitgewisseld met een "hauptwerk-kennis".
( dit is echt aan te bevelen, kan je het sample op je eigen orgel uit proberen )
Het is een echte aanrader.

Groet Hans

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 16 nov 2015 23:01

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Hans schreef:
Ik heb er een aantal weken op gespeeld, dongles uitgewisseld met een "hauptwerk-kennis".


:) Nu kan ik er zelf weer volop mee bezig én er is duidelijk welke set voor mij niet geschikt is.

Wel jammer,dat bij mij de Lohman pas écht mooi wordt met de HD595 hoofdtelefoon.
Laatst bijgewerkt door GerrGouw op 29 sep 2016 15:52, in totaal 1 keer bewerkt.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5

Geregistreerd: 26 mei 2012 19:19

Woonplaats: Zoetermeer

Bericht 03 nov 2019 16:32

Re: 1824/1828 Lohman 29/2+P - St. Catharinakerk Heusden

Ook als je geen groot intern geheugen hebt ( zoals ik 8gb vrij 5,6gb) dan is heusden goed te spelen met de middle sample enkel. Zelf heb ik enkel bij het rugwerk ook nog de rear geladen . Dit om het te directe rugwerk te compenseren .
En het past net in mijn geheugen.

Ik ga hier veel plezier aan beleven denk ik .

En ja uiteindelijk moet er een grotere computer komen om alles te laden .

Maar ik ben hier al heel blij mee

Marco van der Kruk
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com