Pagina 1 van 2

Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 12:57
door Karel van Ingen
Ik hoop dat hij nu snel komt...

Ik ben erg benieuwd hoe deze klinkt. Ik verwacht er veel van.

http://organartmedia.com/arp-schnitger.

Mooi om de verkorte manualen op de foto te zien, de pedaalregisters vind ik er zelf wat "bijgepropt" op het plaatje.

Groetjes,
Karel

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 18:04
door Fokko
Interessant vind ik ook dat er voor het borstwerk aparte samples zijn met gesloten kast. Dat is voor de hand liggend maar tot nog toe is dit niet eerder aangeboden in een sampleset, voor zover ik weet.
Ik ben des te meer benieuwd hoe de klank zich ontwikkelt bij het openen en sluiten van de zwelkast. Zal er dan sprake zijn van een mix van de verschillende samples? Dat is ook niet natuurlijk. Iemand een idee?

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 18:36
door Boudewijn
Als techneut zou ik het simpel houden denk ik.

Zwelkast dicht = 100% dicht / 0% open
Zwelkast open = 0% dicht / 100% open.
Hiermee vang je zowel het volumeverschil als de klankverkeuring. Het volume van de samples moet dan wel kloppen met de werkelijkheid. Maar dat geldt net zo goed tussen de Principal en de Quintadena.
De weg van dicht naar open lijkt mij niet lineair. De curve daartussen is met een serie metingen prima in kaart te brengen. Dus feitelijk resulteerd het in de inmiddels bekende slider tussen front en rear te bedienen met een zwel.

Wordt wel een lekker uitgebreide set dan.
4 kanaals + gesampelde tremulant + gesampelde zwelkast
Dus samples hauptwerk = 2 x opgenomen 4-kanaals
en samples brustwerk = 4 x opgenomen 4-kanaals

Dan valt het geheugengebruik zelfs mee zeg maar.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 19:47
door Leonard
Boudewijn schreef:Als techneut zou ik het simpel houden denk ik.

Zwelkast dicht = 100% dicht / 0% open
Zwelkast open = 0% dicht / 100% open.
Hiermee vang je zowel het volumeverschil als de klankverkeuring. Het volume van de samples moet dan wel kloppen met de werkelijkheid. Maar dat geldt net zo goed tussen de Principal en de Quintadena.


Volgens mij is de gesimuleerde zwelkast al aardig realistisch toch? Zou dit echt heel veel toevoegen?

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 19:57
door Gerrit
Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 20:15
door Karel van Ingen
Is het open/dicht maken van het zwelwerk ook makkelijk met een toets te maken op mijn klavier?
(op mijn zwelpedaal zit geen midi en de hoogste c en b gebruik ik toch niet)

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 20:33
door Leonard
Gerrit schreef:Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.


Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Je moet bij zwelkast open en dicht de samples voor zowel open en dicht laden. Dan is het niet zoveel extra werk om een systeem te gebruiken zoals Boudewijn dat noemde.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 21:37
door Fokko
Leonard schreef:
Gerrit schreef:Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.


Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Je moet bij zwelkast open en dicht de samples voor zowel open en dicht laden. Dan is het niet zoveel extra werk om een systeem te gebruiken zoals Boudewijn dat noemde.


Het " systeem " bestaat al, SonusPararisi en Voxus en MDA passen het mixen van diverse kanalen al toe voor met name de frontsampels. In het geval van de zwelkast gaat er natuurlijk om hoe de geleidelijke verandering van klankkleur en volume tot stand komt. Met mixen ben je er dan niet, denk ik. Simpelweg schakelen tussen open en dicht doet grotendeels af aan de authentieke functionaliteit van het z w e l werk.
Maar goed, nog even geduld dan maar.

Leonard schreef:Volgens mij is de gesimuleerde zwelkast al aardig realistisch toch? Zou dit echt heel veel toevoegen?


Mee eens! Maar een gesampelde zwelkast kan natuurlijk een nog authentieker geluidsbeeld opleveren - als het goed gedaan is. Niet dat ik dat perse nodig heb.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 21:47
door Leonard
Fokko schreef:een gesampelde zwelkast kan natuurlijk een nog authentieker geluidsbeeld opleveren - als het goed gedaan is.


je blijft met zwelkast open en dicht opnames toch werken met twee uitersten, zwelkast half open komt dan tot stand door een mix van open en dicht, en ik vraag me serieus af of dat ook daadwerkelijk een half open zwelkast benadert. We wachten inderdaad af waar OAM voor kiest.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 23:33
door Karel van Ingen
Gewoon even een vraagje....

Het verbaast mij enigszins dat er een zwelwerk op dit orgel zit (en ook op het transeptorgel van de Laurenskerk).
In hoeverre gebruik je dit en bij welke (oude) muziek?
Die van het transeptorgel gebruik ik eigenlijk nooit.

Of is het de bedoeling dat je voordat je een stuk begint het luik op een bepaalde stand zet, zodat je niet "zwelt" tijdens het stuk?

Groetjes,
Karel

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015 23:58
door Leonard
Karel van Ingen schreef:Gewoon even een vraagje....

Het verbaast mij enigszins dat er een zwelwerk op dit orgel zit (en ook op het transeptorgel van de Laurenskerk).
In hoeverre gebruik je dit en bij welke (oude) muziek?
Die van het transeptorgel gebruik ik eigenlijk nooit.

Of is het de bedoeling dat je voordat je een stuk begint het luik op een bepaalde stand zet, zodat je niet "zwelt" tijdens het stuk?

Groetjes,
Karel


Er zijn wel meer neobarokke orgels met een zwelwerk, dat het transeptorgel er één heeft is dus neit zo vreemd. Volgens mij is het zelfs één van de verschillen tussen barok en neobarok, corrigeer me ajb als ik het fout heb. Ik vermoed dan ook dat dit zwelwerk in Steinkirchen later is toegevoegd. Helaas ontbreekt de history nog op de website van OAM.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 06 feb 2015 00:07
door Karel van Ingen
Ok,

maar gebruik je hem ook om te zwellen tijdens een stuk? en zo ja, bij welke stukken/componisten. Zijn hier voorbeelden van op Youtube?

Ik ken ze namelijk (nog) niet en leer graag wat bij. ;)

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 06 feb 2015 00:12
door Evert-Jan
Steinkirchen heeft geen zwelwerk. Uit de geschiedenis blijkt dat het orgel redelijk origineel is en later helemaal in originele staat is teruggebracht:

Arp Schnitger bouwde in 1687 een orgel voor de Sint Martinskerk in Steinkirchen. Het is vrijwel integraal bewaard gebleven. Wilhelmy repareerde en stemde het orgel in 1775, maar wijzigde verder niets. Ook Philipp Furtwängler liet het in 1843 ongewijzigd. In de jaren 1862-1919 werd het orgel onderhouden door Johann Hinrich Röver, en later door Heinrich Röver. In deze periode zijn enkele registers vervangen. Heinrich Röver verving in 1893 de zes spaanbalgen van Schnitger door een nieuwe magazijnbalg. Het instrument is in 1948 en 1987 door Von Beckeradt gerestaureerd. In 2011 is het orgel gerestaureerd door Rowan West.

Dispositie
Hauptwerk: Quintade 16', Principal 8', Rohrflöth 8', Octav 4', Nasat 3', Octav 2', Gemshorn 2', Sesquialtera 2 fach, Mixtura 4, 5, 6 fach, Cimbel 3 fach - 1948, Trompete 8'.
Brustwerk: Gedackt 8' - 1687/1948, Rohrflöth 4', Quinte 3', Octave 2', Spitzflöth 2', Tertzian 2 fach, Scharf 3, 4, 5 fach, Krumphorn 8'.
Pedal: Principalbaß 16', Octav 8', Octav 4', Nachthorn 2' - 1948, Rauschpfeife 2 fach - 1948, Mixtura 4-5 fach - 1948, Posaune 16', Trompete 8', Cornett 2' - 1948.
Koppelingen: Manualkoppel (schuifkoppel).
Speelhulpen: Tremulant, Zimbelstern, 3 Sperrventils.


Bron: http://www.orgbase.nl

Een borstwerk, waarvan de deurtjes open kunnen, is geen zwelwerk. Dan zou het Schnitgerorgel in Zwolle dus ook een zwelwerk hebben. :o :o
Bij een echt zwelwerk is en er veel groter volume verschil tussen open en dicht. In Steinkirchen zitten wel gaten in de deutjes: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl/orgbase/dl/s/Steinkirchen%20-%20Nicolai%20und%20Martinikirche%206.jpg

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 06 feb 2015 10:06
door Leonard
Kijk EJ, dat maakt het helemaal duidelijk.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 06 feb 2015 12:11
door Gerrit
Leonard schreef:
Gerrit schreef:Op de site van OAM lees ik over 2 situaties, open en dicht dus. Dus ik denk niet dat hier een zwelkwast-effect gesimuleerd gaat worden, zoals bij het Rotterdamse Transeptorgel. Ik vermoed dat je alleen kunt schakelen tussen open en dicht.


Lijkt me toch onwaarschijnlijk. Je moet bij zwelkast open en dicht de samples voor zowel open en dicht laden. Dan is het niet zoveel extra werk om een systeem te gebruiken zoals Boudewijn dat noemde.

De filosofie van OAM is toch dat het originele orgel zo natuurgetrouw mogelijk weergegeven wordt, zonder extra toevoegingen, uitgezonderd uitbreidingen van de klavieromvang. Daarom kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat prof. Maier ervoor zou kiezen om het Borstwerk om te bouwen tot Zwelwerk.

Bij de schermvoorbeelden zie ik ook geen slider oid voor het borstwerk, alleen twee versies met deurtjes open en deurtjes dicht. Ik vermoed dat die gewoon te bedienen zijn door er op te klikken.

Maar we zullen zien. Het is inderdaad goed mogelijk om het zo te maken dat de deurtjes te bedienen zijn met een zwelpedaal. Bij de sampleset van Riddagshausen (Pipeloops) is het ook al toegepast.

Evert-Jan schreef:Dan zou het Schnitgerorgel in Zwolle dus ook een zwelwerk hebben.

Ik heb in Zwolle wel eens een concert meegemaakt waarbij de registranten de deurtjes langzaam open en dicht deden. Maar zo is het oorspronkelijk natuurlijk niet bedoeld.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 07 feb 2015 20:08
door Evert-Jan
Er staat nu een demo op CC met zowel de borstwerkdeurtjes open en dicht.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/15638

Oordeel zelf.

Re: Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015 13:55
door Karel van Ingen
Ik zie nu een hoop mooie demo's die gespeeld zijn op dit orgel.

Nu heb ik nog 1 vraag. Is dit orgel ook geschikt voor de grotere preludiums en fugas van Bach?

Daar zie ik (nog) geen voorbeelden van.

Groetjes,
Karel

Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 05 maart 2015 14:05
door Chiel Jan
Op het forum zag ik dat er mensen benieuwd waren naar de klank van deze set. Voor Helmut Maier heb ik een opname gemaakt (een partita over psalm 140) zie: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/15935
Veel luisterplezier!

H gr

Chiel Jan

Re: Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015 12:29
door Karel van Ingen
Prachtige improvisaties, en ook een mooi heel mooi beeld van de mogelijkheden van het orgel.

Mooi stuk vakmanschap Chiel Jan. Bedankt.

Re: Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015 20:35
door Edwin
Erg mooi, zowel het (gesampelde) instrument als de gemaakte muziek!!!

Re: Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 10 maart 2015 15:01
door Chiel Jan
Hoi Karel, Edwin,

Bedankt voor jullie waardering!

H gr

Chiel Jan

Re: Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 12 maart 2015 20:17
door Edwin
Zou mooi zijn als je deze muziek op schrift zet en laat uitgeven.
Zit die kans er in?

Steinkirchen kan nu worden voorbesteld

BerichtGeplaatst: 20 maart 2015 16:40
door adri
http://organartmedia.com/arp-schnitger

Introduktieprijs verlaagd tot 12 April met 50 Euros .

Introductory price until April, 12, 2015:
395.- Euro, (outside EU: 331,93 Euro) , 445.- Euro afterwards

MAAR OP DE WEBSITE KAN MEN NOG NIET BESTELLEN.

Re: Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015 17:28
door Chiel Jan
Hoi Edwin

Leuk voorstel! Alleen, dat is echt een heleboel werk. Maar wie weet, ik heb wel meer dingen gecomponeerd nav improvisaties.

grtz

Chiel Jan

Re: Opname Steinkirchen

BerichtGeplaatst: 25 maart 2015 23:08
door _Pieter_
Bijzonder fraai! Sluit me graag bij Edwin aan m.b.t. het uitgeven op papier. Zeer bruikbare variaties voor de zondagse dienst!