Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Haarlem surround

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 apr 2016 19:00

Re: Haarlem surround

Het is nog erger. Voxus heeft Haarlem van de markt gehaald. http://www.voxusorgans.com/nl/webshop

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 04 apr 2016 20:57

Re: Haarlem surround

Hoi Josq,

Misschien juist wel goed nieuws! Ze zijn bezig aan de website om de surround te plaatsen of zij willen niet dat er nu nog de 'oude' Bavo wordt verkocht omdat zeer binnenkort de nieuwe versie komt.

Ik weet het ook niet; maar vertrouwen in Voxus is ook laag.

Mvg,
Paul.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 apr 2016 21:43

Re: Haarlem surround

Hi Paul, dat denk ik ook, dat het alles te maken heeft met de komst van de surroundversie ;)

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 apr 2016 10:28

Re: Haarlem surround

josq schreef:Het is nog erger. Voxus heeft Haarlem van de markt gehaald. http://www.voxusorgans.com/nl/webshop


Nou, 1 april hebben we in ieder geval al gehad ;)

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 06 apr 2016 13:48

Re: Haarlem surround

Het bericht op Facebook waarin 'begin april' genoemd werd door Voxus is inmiddels verwijderd.
Op de website staat het nog wel: http://www.voxusorgans.com/nl/blog-voxus-organs.
Zelfs specifiek 'begin april 2016'. :o

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 apr 2016 15:43

Re: Haarlem surround

Volgens mij kun je nog tot 10 april van begin april spreken. 11-20 april is medio, 21-30 is eind april.
Wat mij betreft neemt de ongeloofwaardigheid van Voxus dus sterk toe als we voor komende dinsdag (ik geef ze wat marge) nog geen Haarlem Surround hebben. Mochten de mensen van Voxus dit lezen, hoop ik dat ze hun voordeel hiermee doen. Ik denk namelijk dat ik niet de enige ben met deze opvatting, dat blijkt wel uit het bovenstaande

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 apr 2016 16:03

Re: Haarlem surround

Leonard, mag ik voor een keer boos worden? Ik ben moe van dit soort gedram. Koop toch gauw wat andere sample sets en ga lekker spelen.

Had iemand ons 10 jaar geleden verteld dat we Haarlem vanaf verschillende luisterposities pijp voor pijp in de hoogste audiokwaliteit in onze huiskamer zouden kunnen bespelen, dan hadden we perplex gestaan. Nu het voor 99% zo ver is, is vrijwel het enige wat we op dit forum op kunnen brengen een heleboel chagrijn.

Ongeduld zou ik kunnen begrijpen, maar ontevredenheid niet.

Wat ik betreur is dat ik niet verwacht op korte termijn het geld te hebben. Maar wie weet, als Haarlem uit is ruil ik misschien wat sample sets in. En anders wacht ik nog wel een paar jaar.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 apr 2016 18:41

Re: Haarlem surround

Mopper mopper....
En intussen grijns ik maar wat: de surround versie is namelijk al te koop.
Staat op de website van... Voxus !
949 euro of 200 voor de upgrade.

Geniet er van!

PS.
Je moet alleen Frans of Duits kunnen lezen

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 apr 2016 18:46

Re: Haarlem surround

En inmiddels kunnen de Nederlandstaligen ook meedoen :-)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 apr 2016 18:54

Re: Haarlem surround

Geheugengebruik is opmerkelijk.
Waar Maier zijn orgels op 24bit uncompressed in 15 GB stopt is voor Haarlem meer dan 100 GB RAM nodig.
Daar sta ik dan met 32 GB.

Geen enkel probleem overigens. Ik ben nog steeds meer dan 100% tevreden met Trost en Arlesheim.

Binnenkort zijn aparte tabellen nodig voor de laadtijden :-((
Die gaan wel oplopen zo...
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 apr 2016 19:05

Re: Haarlem surround

Ik snap niet waar die grote geheugen vereisten voor nodig zijn. Er zijn wel grotere orgels met meer registers waarbij het front met variabel perspectief zijn opgenomen die minder geheugen nodig hebben. Ben benieuwd waar het verschil in zit?

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 06 apr 2016 19:17

Re: Haarlem surround

Loosman schreef:Ik snap niet waar die grote geheugen vereisten voor nodig zijn. Er zijn wel grotere orgels met meer registers waarbij het front met variabel perspectief zijn opgenomen die minder geheugen nodig hebben. Ben benieuwd waar het verschil in zit?

Groet Jan

Tja, wat kan het zijn? Eerst maar eens een vergelijkbaar orgel qua grootte: Zwolle. in 20 bit is die 22.7 GB. Haarlem is voor dezelfde grootte en met dezelfde laadinstellingen 55 GB. 2x zo groot dus.
Zwolle heeft geen opgenomen tremulanten, Haarlem wel. Dat verklaart al een heel groot deel van het verschil. Misschien zit de rest van het verschil hem in een langere galm?

Het grootste orgel van OAM is Trost, met 47 stemmen (en enkele transmissies). Die past in 20 bits in ongeveer 5 GB, slechts 10% van Haarlem. Maar: Trost heeft een zeer korte galm, dat scheelt al een factor 3 schat ik. Trost is enkel stereo, scheelt een factor 2. Haarlem is ongeveer 1.4x groter. Haarlem heeft meer opgenomen tremulanten, laten we zeggen dat dat een factor 1.5 scheelt. Bij elkaar verklaart dat ruimschoots die factor 10.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 apr 2016 20:01

Re: Haarlem surround

Voxus: van harte gefeliciteerd met de release!

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 06 apr 2016 20:07

Re: Haarlem surround

Voxus van harte gefeliciteerd!

Hg Frans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 apr 2016 20:29

Re: Haarlem surround

Loosman schreef:Ik snap niet waar die grote geheugen vereisten voor nodig zijn. Er zijn wel grotere orgels met meer registers waarbij het front met variabel perspectief zijn opgenomen die minder geheugen nodig hebben. Ben benieuwd waar het verschil in zit?

Groet Jan

Het heeft te maken met de lengte van de samples

@Jos: een betere vergelijk is Gorlitz: moderne set incl gesamplede tremulanten en goede, vergelijkbare akoestiek
Gorlitz volledige versie (6 kanaals) is 77 Gb (20-bit, compressed)
Per kanaal is dat 25,6 Gb voor 87 registers, waarvan ca 35 met tremulant. Dus effectief 122 registers

Haarlem is 55 Gb (20bit multi loops compressed, 4 kanaals)
Per kanaal 27,5 Gb voor 62 registers waarvan ca 29 met tremulant. Dus effectief 91 registers
Dus minder registers en toch meer geheugenverbruik.

Het is trouwens wel minder dan de Haarlem - wet set bij 20bit multi loops compressed: 30.0 Gb ; nu 27,5 Gb.
Samples zijn dus korter geworden.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 apr 2016 21:20

Re: Haarlem surround

Evert-Jan schreef:
Loosman schreef:Ik snap niet waar die grote geheugen vereisten voor nodig zijn. Er zijn wel grotere orgels met meer registers waarbij het front met variabel perspectief zijn opgenomen die minder geheugen nodig hebben. Ben benieuwd waar het verschil in zit?

Groet Jan

Het heeft te maken met de lengte van de samples

@Jos: een betere vergelijk is Gorlitz: moderne set incl gesamplede tremulanten en goede, vergelijkbare akoestiek
Gorlitz volledige versie (6 kanaals) is 77 Gb (20-bit, compressed)
Per kanaal is dat 25,6 Gb voor 87 registers, waarvan ca 35 met tremulant. Dus effectief 122 registers

Haarlem is 55 Gb (20bit multi loops compressed, 4 kanaals)
Per kanaal 27,5 Gb voor 62 registers waarvan ca 29 met tremulant. Dus effectief 91 registers
Dus minder registers en toch meer geheugenverbruik.

Het is trouwens wel minder dan de Haarlem - wet set bij 20bit multi loops compressed: 30.0 Gb ; nu 27,5 Gb.
Samples zijn dus korter geworden.


Evert Jan,
De RAM consumptie per kanaal is niet een kwestie van slechts delen door het aantal kanalen, bij Goerlitz dus 3, maar ligt wat genuanceerder, met name in verband met de duur van de releases.

En met enige verbazing lees ik deze berichten. Wat maakt dat geheugengebruik nou toch uit?! Ik wil weten hoe het klinkt. Jullie niet? Ik wil weten hoe de wet versie klinkt, en de surround, en een mix. Liefst, allerliefst zou ik een beperkte demo van een paar registers willen proeven thuis….

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 apr 2016 21:28

Re: Haarlem surround

Een paar opmerkingen en vragen aam Voxus:
- de naamgeving: de surround versie noemt Voxus extended. Dat is wat verwarrend in het hauptwerk wereldje omdat de aanduiding extended al sinds jaar en dag in gebruik is voor virtuele toevoeging in Hauptwerk aan een bestaand instrument
- een van de toevoeging die ik lees op site zijn een tweetal koppels Rugwerk + Hoofdwerk en Rugwerk + Bovenwerk. Ik vraag me dan af, waarom dit toevoegen in een sampleset terwijl deze functie voor de liefhebber die dit zou willen al standaard beschikbaar is.
- wat is de benodigde polyphony?
- maakt de sampleset gebruik van het/een windmodel?

Ik ben benieuwd.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 apr 2016 21:41

Re: Haarlem surround

Fokko schreef:De RAM consumptie per kanaal is niet een kwestie van slechts delen door het aantal kanalen, bij Goerlitz dus 3, maar ligt wat genuanceerder, met name in verband met de duur van de releases.

Fokko

Bij de samples van Sonus Paradisi kan dat wel. Alle releases zijn even lang en onafhankelijk van het soort opname: dichtbij of veraf.
Als ik de Grossoctaaf 8 neem in onderstaand plaatje achtereenvolgend de attack en de staccato, portato en lange toon releases. De eerste 4 zijn van direct, daaronder 4 diffuse en daaronder 4 rear opnames

Van Haarlem weet ik dat niet omdat alles encrypt is. Maar als de release opnames van front korter zijn afgeknipt, dan zijn de samples nog iets langer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 06 apr 2016 22:09

Re: Haarlem surround

Het mag ook gezegd worden: deze keer komt Voxus hun toezegging na, voor mij is het nog begin april.
Inmiddels de update besteld en de download loopt, tot zover gaat het allemaal vlot. Hopelijk geldt dat ook voor de dongle-update.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 apr 2016 23:40

Re: Haarlem surround

Evert-Jan schreef:
Fokko schreef:De RAM consumptie per kanaal is niet een kwestie van slechts delen door het aantal kanalen, bij Goerlitz dus 3, maar ligt wat genuanceerder, met name in verband met de duur van de releases.

Fokko

Bij de samples van Sonus Paradisi kan dat wel. Alle releases zijn even lang en onafhankelijk van het soort opname: dichtbij of veraf.


Evert Jan,
Inderdaad, wat wonderlijk. De kanalen van Goerlitz apart cachen (24 bit compressed) levert cachefiles op van 26,26 GB (direct) 23,85 (diffuse) en 24,05 (rear). Dit had ik echt niet verwacht. Maar goed, vergeef me dit uitstapje, weer terug naar Haarlem! Ik ben benieuwd naar demo's.

Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 apr 2016 23:53

Re: Haarlem surround

Fokko

Uit de verschillende cachefile groottes lijkt er wel een verschil in lengte van WAV files. Maar direct is het grootst, terwijl de akoestiek het minst is. Waarschijnlijk zitten bij sommige registers in geval van direct meerdere attack samples voor de details.

Ik ben ook benieuwd naar de demo's.

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 07 apr 2016 00:08

Re: Haarlem surround

Haarlem Surround sinds vanavond beschikbaar. Wat een fantastische set, prachtig geluid in een prachtige akoustiek!

http://www.voxusorgans.com/nl/product/haarlem
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 07 apr 2016 07:36

Re: Haarlem surround

Ha eindelijk! Dit is de sampleset waarop ik mijn Hauptwerksysteem wil gaan baseren. Wordt sowieso een nieuwe computer ;)

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 apr 2016 09:06

Re: Haarlem surround

Hihi, ooit... Als er geld is... En mijn huidige pc crasht...
Dan zal dit mogelijk de basis worden voor een nieuwe configuratie. Want dit orgel spreekt natuurlijk wel onwijs tot de verbeelding...

Voxus: de aanhouder heeft gewonnen. Proficiat.

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 07 apr 2016 10:34

Re: Haarlem surround

Voor de liefhebbers: bij mij past hij in 64 Gb met Front + Rear op 24bit en de tremolo samples plus geluiden op 20 bit. Hexacore processor is een aanrader voor de polyfonie, maar geen must. Als ik Roland goed begrepen heb, past ie op plain 16 bit ook in 32Gb. Laadtijd na installatie is acceptabel (met SSD): ongeveer 3,5 minuut.

Ook al leidt deze set bij sommigen misschien tot uitgaven voor een nieuwe PC (en natuurlijk de licentie), maar het is het zo waard! Naar mijn bescheiden en subjectieve mening zet de BAVO Surround de nieuwe standaard voor wat betreft kwaliteit en beleving. Ik ken de kerk en het echte orgel goed (krijg er al bijna 25 jaar regelmatig les op) en deze sample komt qua rijkheid en diepte wel heel dicht bij het origineel.

Tip: zet de slider op 75% kerk, dan is de muziek nog transparant en heb je ook een goede beleving van de akoestiek. Ik schat dat 75% ongeveer neerkomt een positie bij de preekstoel of net daarachter in de echte omgeving.

Mannen van Voxus: goed gedaan en mijn complimenten!

Voor meer vragen van nieuwsgierigen: voel je vrij mij een PB te sturen
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com