Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 16 dec 2023 17:28

Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Beste HW-ers,

Ik heb wat geld bij elkaar gespaard (had een jubileum als 40-jaar kerkorganist :D) en ben nu op zoek naar een nieuwe sampleset. Overigens ben ik dik tevreden met de Bavo in Haarlem (proff. versie). Door te versterker voor de surround stemmen harder te zetten kan ik net zoveel ruimtelijkheid realiseren als ik wil. Droog oefenen en ruimtelijk genieten, zeg maar.

Nu ben ik op zoek naar Frans romantisch orgel met de volgende wensen:
1. Geschikt voor Cesar Franck, Vierne maar ook evt. suites uit de Franse Barok (met vulstemmen als een terts dus).
2. Instelbaar in een min of meer direct geluid als ook in ruimtelijke ervaring. Bij veel geluidsvoorbeelden van Caen mis ik dat bijvoorbeeld (terwijl er volgens Sonus wel van alles in stelbaar lijkt). Maar misschien heb ik naar de verkeerde voorbeelden geluisterd.

Wie kan me wat tips geven?

met vriendelijke groet,
Peter de Jong

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 dec 2023 18:13

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Allereerst gefeliciteerd met je jubileum!!

Caen is toch wel een beetje de koploper als het gaat om de Frans-romantische stijl. De "front" samples zijn redelijk direct, wat fijn is om te oefenen maar wat inderdaad iets minder het gevoel geeft van ondergedompeld te zijn in de ruimte.

Voor Caen zijn gelukkig ook IR's beschikbaar, waarmee je in Hauptwerk naar eigen wens zoveel nagalm kunt toevoegen als je maar wilt, vanuit de ruimte waarin het echte orgel staat. Details over de IR's zijn te vinden in deze PDF: https://www.sonusparadisi.cz/en/downloa ... ple_id/59/. Bestellen kan via deze pagina: https://www.sonusparadisi.cz/en/irs/imp ... tions.html (je hebt de CN55 set nodig)

Heel interessant is dat je Caen kunt kopen in een bundel met een Frans-barok set, met korting.
Caen + Prytanee: https://www.sonusparadisi.cz/en/bundle- ... -sets.html
Caen + St Maximin: https://www.sonusparadisi.cz/en/bundle- ... round.html

Zelf ben ik erg te spreken over St Maximin, het heeft schitterende registers, ook de tertsregisters (waarvan 1 een lage) zijn heel aansprekend. Van St Maximin is ook een IR set beschikbaar (StMax57).

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 16 dec 2023 18:32

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Dag Peter,

Misschien een idee om eerst de probeer versie van Caen te downloaden en te installeren.
Naar mijn mening bevat de surround versie meer dan genoeg ruimtelijkheid en dat is niet goed vast te stellen in de stereo geluidsvoorbeelden.

Hgr, Wim

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 16 dec 2023 19:14

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Nog hartelijk gefeliciteerd met uw jubileum.

Je zou ook kunnen overwegen om de sample set van het hoofd orgel Rotterdam aan te schaven.
Is natuurlijk geen echt Frans symfonisch orgel maar wel een instrument waar je werkelijk alles op kunt spelen.
https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... organ.html

Is maar een gedachte mijner mijnerzijds.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 17 dec 2023 23:18

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Hoi Peter,

Ook namens mij gefeliciteerd met je jubileum....

Je zou ook nog naar het Hoofdorgen van Laurenties en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam kunnen kijken.
https://www.hauptwerk.nl/laurentiusnl.php

Ik vind het een zeer mooi orgel en erg goed opgenomen.
Voor geluidsvoorbeelden:
https://www.hauptwerk.nl/mp3laurentiusnl.php

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 18 dec 2023 08:39

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Beste Josq,

Dank voor je bericht!
Ik heb HW 4.2, en kan dan geen nagalm toevoegen neem ik aan. Richt me dan maar op de surround-versie. Misschien kan ik dan door de versterker voor de rear samples wat harder te zetten, meer ruimtelijkheid toevoegen?

met hartelijke groet, Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 18 dec 2023 08:43

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Beste Wim (zandhoop), dat lijkt me inderdaad verstandig. Daar ga ik in de kerstvakantie maar eens mee beginnen.

met hartelijke groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 18 dec 2023 20:06

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Hartelijke gefeliciteerd!

Als je tevreden bent over Haarlem dan zou je voor de Franse romantiek kunnen kiezen voor Dudelange. Deze set is evenals Haarlem ook van Voxus. Is nu nog in stereo, maar die gaat ooit ook 4-kanaals uitkomen. Maar ook als stereo heeft deze al een zeer ruimtelijke klank, vele registratiemogelijkheden om de klank te kleuren en ook terts registers.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 dec 2023 22:12

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Het Cavaillé-Coll, Parr Hall, Warrington, UK uit 1870. Zie viewtopic.php?f=6&t=4726

Het orgel staat in een stadshal. Akoestiek is bijna 3 sec. Je hebt HW 4 waardoor je helaas geen akoestiek (IR) in HW zelf kan toevoegen voor het kathedraal effect. Wel met bijv. Reaper.
Met de mixerschuiven in de sample set kun je je luisterpostie bepalen.
Luister naar een video op YT met 1 uur Frans romantische kerstmuziek op deze sample set gespeeld: https://www.youtube.com/watch?v=g1a6HbF7AQY

Er is een gratis demo versie van 21 stemmen. Jiri adviseert vanwege de beschikbare demo registers het Positief en Récit op 1 manuaal te zetten en GO op het andere manuaal. Positief en Récit zitten beiden in een zwelkast en dat komt dan mooi uit. Het is dan een typisch 2 klaviers Cavaillé-Coll orgel.
Ik heb het simple scherm aangepast zodat je alleen de registers ziet die in de demo zitten. Zie viewtopic.php?p=50729#p50729

Deze demo versie is een prima oefenorgel. Voor veel akoestiek ben je aangewezen op andere sets of een IR i.c.m. Reaper.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 18 dec 2023 22:18

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Dit is ook een interessant orgel. Modern, maar volgens Cavaillé-Coll principes gebouwd:
http://www.pipeloops.com//product_info.php?cPath=23&products_id=62

Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 19 dec 2023 14:12

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Beste Jan,

Ja, Dudelange kan ook interessant zijn. Het kan mij liggen maar soms denk ik dat de Sonus sets (bijv. R'dam en Caen) net iets minder vol van toon zijn dan de Bavo van Voxus :?: . Probleem is dat ik dan HW5 nodig heb. Dat is ook nodig voor St. Omer, die mogelijk ook interessant is. Upgraden van 4.2 naar 5 kan misschien niet eens, je moet meteen naar versie 8. Dat is meteen een behoorlijke kostenpost. Dudelange gaat dan richting de 1000+ euro voor mij.

met hartelijke groet, Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 19 dec 2023 22:02

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

pdejong schreef:Beste Jan,

Ja, Dudelange kan ook interessant zijn. Het kan mij liggen maar soms denk ik dat de Sonus sets (bijv. R'dam en Caen) net iets minder vol van toon zijn dan de Bavo van Voxus :?: . Probleem is dat ik dan HW5 nodig heb. Dat is ook nodig voor St. Omer, die mogelijk ook interessant is. Upgraden van 4.2 naar 5 kan misschien niet eens, je moet meteen naar versie 8. Dat is meteen een behoorlijke kostenpost. Dudelange gaat dan richting de 1000+ euro voor mij.

met hartelijke groet, Peter


Beste Peter,

Ik begrijp wat je bedoeld met de vergelijking tussen de samplesets van Sonus en Voxus en herken dat ook wel. Al zal dat deels ook met de configuratie te maken hebben en kunnen anderen dat anders ervaren.

Ik heb ook goede ervaringen met de samplesets van Piotr Grabowski. Deze sets zijn van goede kwaliteit en mooie volle klank. Zij hebben een sampleset van een Cavaille-Coll orgel uit Nancy. Deze draait ook op HW 4.2. Mogelijk dat dit een mooie set voor je is voor de Frans romantische muziek? Ik ken deze set niet, maar ik heb wel Allesandria en Goch van Piotr Grabowski, waar ik graag op speel.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 22 dec 2023 16:47

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties. Dat heeft me geholpen om een keuze te maken.
Vandaag heb ik Caen geïnstalleerd, en er uiteraard op gespeeld. De front samples op de speakers "10 voor 2" en de rear samples op de speakers "kwart voor 3". In feite dezelfde configuratie als voor de Bavo. Heel handig is dat je de mix tussen rear en front kunt instellen en opslaan. Er zijn nog meer opties, maar die zeggen me niet zoveel nog (pipe coupling, pipe detuning, fine tuning mixtures). Als er daar nog info over is hou ik me aanbevolen.
Ik ben erg blij met de sampleset, inclusief de ruimtelijkheid ( :) ). Het is een feest om de muziek van Franck, Vierne etc. te spelen.

Peter

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 dec 2023 14:39

Re: Frans romantisch ruimtelijk, beste keus

Pipe coupling en pipe detuning zijn door Jiri Zurek beschreven in een blog: https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/pi ... henomenon/

Samengevat:
De Pipe coupling dient om de hoeveelheid "chorus effect" aan te passen. Een hogere stand van de slider geeft meer ontstemming van de orgelpijpen, hetgeen een rijkere orgelklank oplevert. De laagste stand van de schuif geeft het orgel juist een perfecte stemming.
Met Pipe detune stel je de algehele ontstemming van de pijpen in. In de minimum stand is het orgel precies in tune.
Bij Fine tuning mixtures zijn deze perfect in tune. Door dat uit te zetten wordt de klank natuurlijker, zoals opgenomen.

In het verleden werden sets optimaal getuned geleverd, ook de oude versie van Caen.
Nu kun je dat zelf instellen en de klank levendiger maken.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com