Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 15 sep 2016 02:53

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

Fijn dat het je bevalt Jaco.

Wij hebben ons destijds voorgenomen om ons in principe te richten tot de markt van mensen die Hauptwerk (nog) gebruiken op een 2 klaviers (bestaand) orgel. We hoorden regelmatig dat een groot deel van de gebruikers eigenlijk niet zo'n behoefte heeft aan van die grote 3 of 4 klaviers samplesets met 50 stemmen of meer. De 'eenvoudige' organist kan dan vaak helemaal niet lekker uit de (handen en) voeten met al die mogelijkheden en koppels.
Daarom zijn onze laatste orgels inderdaad rond de 25 stemmen en 'maar' 2 klaviers.
De Lohman en de Bätz vind ik toch wel verschillend hoor en het grootste verschil zit 'm in de tremulant. Die van Zeist is veel lyrischer en het geheel is wat mij betreft echt een klein broertje van Utrecht maar ik snap als mensen denken dat het Bolsward of Hasselt zou kunnen zijn. De '843' klank vind ik zelf ook wel wat weg hebben van Kampen en deze klank vind ik niet terug in Apeldoorn en Heusden.

jaco schreef:Maar zou een volgende set niet een wat afwijkende keuze moeten inhouden?
Bijvoorbeeld een mooie Maarschalkerweerd (bjv. Dordrecht of nog beter: Delft) of Adema (Groenlo of Raalte?)

:D je neemt me de woorden uit de mond want dat is idd wel de logische vervolgstap. Een symfonisch orgel staat zeker op onze wensenlijst. Punt is alleen vaak om de opname geregeld te krijgen. Bij onze laatste 3 orgels hadden we telkens de enthousiaste medewerking van de lokale organisten en dat waren mensen die trots waren dat 'hun' orgel beschikbaar kwam voor Hauptwerk. Helaas werkt dat niet overal zo en zijn er nog steeds organisten en kerkvoogdijen die het maar niks vinden als de klank van hun orgel voor iedereen beschikbaar komt maar mocht je connecties hebben bij genoemde orgels, dan houden we ons aanbevolen.

Groeten Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 15 sep 2016 03:04

Re: Sampleset Hauptwerk.nl

[quote
Worden er ook weer extra stemmen aan toegevoegd Christiaan?
Groeten, Jan[/quote]

We hebben besloten om de standaard layout helemaal origineel te houden t.b.v. de mensen die een smapleset graag zo origineel mogelijk willen houden. (we twijfelen nog aan de bovenwerk/pedaal koppel want die zit er ook niet op in het echt.)
Daarnaast willen we een lay out maken met enkele toevoegingen. Op het zwelwerk staat een Céleste gepland (heeft er begin 1900 ook op gezeten) alsmede een Quintfluit 1 3/5 zodat je een Sexquialter kunt maken.
Op het hoofdwerk komt zo mogelijk een Fagot 16 zoals we met Heusden ook gedaan hebben.
Verder komt de Prestant 16 als transmissie bij het Pedaal en misschien nog een Trombone 8 want die zat er oorspronkelijk ook op. Alles is alleen nog in de ontwerpfase en ik geef geen garantie dat het ook allemaal gerealiseerd wordt. Als we niet tevreden zijn met het resultaat bestaat de kans dat er geen extenties komen.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 15 sep 2016 08:11

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

jaco schreef:Bijvoorbeeld een mooie Maarschalkerweerd (bjv. Dordrecht of nog beter: Delft) of Adema (Groenlo of Raalte?)

Het probleem is dat orgelbouwer Adema geen toestemming geeft om 'hun' orgels te digitaliseren. Indien bij een kerkbestuur een vraag wordt neergelegd om het orgel op te mogen nemen voor Hauptwerk, gaat men al snel te rade bij Adema zelf. En die geven geen toestemming om orgels met hun naam te vermarkten.
Dus alle Adema-orgels in NL zijn bij voorbaat uitgesloten (dit is mij bijv. in Groenlo overkomen).
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 15 sep 2016 08:30

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

Het probleem is dat orgelbouwer Adema geen toestemming geeft om 'hun' orgels te digitaliseren.

Dat is vreemd, de firma Adema is toch geen eigenaar van die orgels?
Ik begrijp ergens wel dat je de 'kunstenaar toestemming vraagt om een kopie te maken', maar of je echt een poot hebt om op te staan.
Jammer in elk geval van Groenlo... Wat een machtig mooi orgel is dat ;)

Wij hebben ons destijds voorgenomen om ons in principe te richten tot de markt van mensen die Hauptwerk (nog) gebruiken op een 2 klaviers (bestaand) orgel.

Zo'n gebruiker ben ik zelf ook Christiaan. Dat is ook een budgetkwestie. Wat dat betreft: ga zo door ;)
Jammer dat er nog geen zicht is op een passend symfonisch orgel. Al is er natuurlijk ook al een instrumentje op de markt (St. Eucaire) in dat segment. Maar ja, daar mist dan weer akoestiek.
Connecties, nee die heb ik niet meteen. Helaas. Wat dat betreft waren mijn opmerkingen meer 'wishful thinking'...
In elk geval voor nu: succes met Zeist!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 sep 2016 08:52

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

jaco schreef:
Het probleem is dat orgelbouwer Adema geen toestemming geeft om 'hun' orgels te digitaliseren.

Dat is vreemd, de firma Adema is toch geen eigenaar van die orgels?

De kerkenraad/kerkvoogdij zal de eigenaar zijn. En die zullen met alle belanghebbenden een goede verstandhouding willen. Vandaar dat het zegje van een organist of orgelbouwer veel invloed kan hebben ook al zijn ze geen eigenaar.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 sep 2016 09:12

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

De demo klinkt erg mooi. De tremulant heeft wel wat weg van een theaterorgel...
Ook ben ik wel benieuwd hoe een Fortissimo-registratie klinkt. Misschien kan er nog een audiodemo beschikbaar gesteld worden?
Wellicht heb ik dan een nieuw spaardoel :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 15 sep 2016 15:20

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

Als er voldoende interesse is voor het MeereOrgel in Epe, mogen jullie dat kenbaar maken aan mij.


Gr.

Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 15 sep 2016 18:13

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

Hallo, Christiaan, en Johan ook:

wat een leuke ontwikkelingen weer.....ik vind het sowieso erg interessant dat jullie met je opgedane kennis en ervaringen zo goed bezig zijn, om betaalbare en heel speelbare en interessante instrumenten virtueel beschikbaar te stellen, zodat je niet uitsluitend vastzit aan de meer internationaal bekende samplesetmakers.

Proficiat, en benieuwd naar de release....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 sep 2016 17:16

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

jaco schreef:Maar zou een volgende set niet een wat afwijkende keuze moeten inhouden?
Bijvoorbeeld een mooie Maarschalkerweerd (bjv. Dordrecht of nog beter: Delft) of Adema (Groenlo of Raalte?)


Zou met Maarschalkerweerd Dordrecht wachten tot deze gerestaureerd is. Gaat als het goed 2017 gebeuren.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 17 sep 2016 10:35

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

huib schreef:Als er voldoende interesse is voor het MeereOrgel in Epe, mogen jullie dat kenbaar maken aan mij.


Gr.

Huib


Dat lijkt me een orgel wat echt nog wel wat kan toevoegen.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 17 sep 2016 11:36

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

huib schreef:Als er voldoende interesse is voor het MeereOrgel in Epe, mogen jullie dat kenbaar maken aan mij.


Gr.

Huib


Lijkt me een heel goed plan !

WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 17 sep 2016 15:14

Re: Sampleset Hauptwerk.nl: Zeist Batz

huib schreef:Als er voldoende interesse is voor het MeereOrgel in Epe, mogen jullie dat kenbaar maken aan mij.


Gr.

Huib


Super mooi orgel.
Heel goed plan!!
Gr

Jos
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 20 dec 2016 02:27

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Graag willen wij (Sygsoft Holland) hierbij laten weten dat onze nieuwste samplesetcreatie van het Bätz orgel in de Oude kerk van Zeist, vanaf vandaag te bespelen is bij orgelmakerij Noorlander http://www.noorlanderorgels.com.
Ga dus gerust langs voor een nadere kennismaking met dit typisch Hollandse orgel met zijn kenmerkende tremulant en robuuste klank.
Ook in deze set hebben we weer een nauwkeurig windmodel weten te realiseren wat het realisme voor m.n. de Asma/Zwart liefhebbers verder vergroot. Uiteraard is er ook prima muziek van- en in de stijl van Bach en tijdgenoten op te spelen, getuige de diverse demo’s die ingespeeld zijn door Gerard de Wit en Chiel Jan van Hofwegen. Beluister ze zelf op http://www.hauptwerk.nl/mp3batzzeistnl.php of op Contrebombarde (zoek op Zeist).
Naast de originele layout hebben we voor Hauptwerk enige registers bijgemaakt die ofwel historisch te herleiden dan wel zeer praktisch toepasbaar zijn zoals o.a. een Vox Célèste, Tertsfluit 1 3/5 en Fagot 16.
Net als onze sets van Apeldoorn en Heusden is Zeist opgenomen in 6 kanaalstechniek en kan de gebruiker trappeloos de luisterpositie t.o.v. het orgel instellen.

Er wordt nog de laatste hand gelegd aan de 'puntjes op de i' maar we verwachten de definitieve set zeer binnenkort te kunnen uitleveren.
Zie Sygsoft Holland http://www.hauptwerk.nl/batzzeistnl.php voor meer informatie.

De set is verkrijgbaar vanaf € 331,-

Met vriendelijke groet,

Team Sygsoft Holland

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 dec 2016 19:04

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Christiaan en andere teamleden,

Gefeliciteerd met alweer zo'n juweeltje van Hollandse bodem. Ik zou graag willen weten welk perspectief/kanaal ik beluister in de diverse opnames/demos op contrebombarde. Kan je dat er bij (gaan) vermelden?
Zou je bij gelegenheid ook enkele demo's kunnen oploaden zonder gebruik van tremulant?

Hartelijke groet en succes bij de afronding.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 20 dec 2016 22:44

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Als hoofdorganist van de Oude Kerk Zeist kan ik deze sampleset van harte aanbevelen.
Het is een schitterend orgel en aan de opname is heel veel zorg besteed.
Elke zondag geniet ik van het bespelen van deze Bätz uit 1843.
Alle stemmen smelten prachtig samen. Ook de tremulant geeft een hele speciaal effect.
De prachtige akoustiek maakt dat elke stem geweldig door de ruimte klinkt.
Volgend jaar gaat het orgel in restauratie waarbij een aantal verbeteringen zullen worden doorgevoerd.
Al met al van harte aanbevolen deze sampleset.

Martin den Boer
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 22 dec 2016 12:41

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Hoi Martin,

Zojuist even wat demo's beluisterd: Klinkt hartstikke goed! Zo ken ik 't orgel van toen ik er les op had :-). Alleen die tremulant is een beetje té naar mijn smaak.
Zeer interessante set en komt zeker op mijn wish-list!

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 5

Geregistreerd: 13 mei 2015 11:07

Woonplaats: Zwolle

Bericht 23 dec 2016 13:09

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Als er interesse is in Raalte, graag even een PB, dan leg ik de juiste verbindingen.

V.w.b. kleinere, maar interessante orgels in die regio die makkelijk toegankelijk zijn: Olst (Van Oeckelen orgel, zo 'rond' romantisch dat je vergeefs zoekt naar de zweltrede :P) en Wijhe (Quelhorst/Naber, met zwelwerk). Voor zover ik weet is Wijhe het enige instrument van deze omvang dat ik ken met zwelwerk, wat niet wil zeggen dat er geen andere zijn :-)

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 24 dec 2016 00:16

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Als het over mooie tweeklaviersorgels gaat waar ik een sample van zou willen hebben: het Ypma-orgel in de Sint Nicolaaskerk in Sint Nicolaasga. Prachtig!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 24 dec 2016 21:17

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Ben ik het mee eens ave, ik mag regelmatig op dit orgel spelen met les. Vooral na de restauratie klinkt het schitterend. Ik heb ook een paar keer in Zeist mogen spelen onder andere bij de trouwdienst van mijn broertje. Schitterend orgel met zeer warme klank!

Groeten,

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 14 jan 2017 20:48

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Beste orgelliefhebbers,

na de laatste puntjes op de i te hebben gezet, zijn wij verheugd te kunnen melden dat het sampleset van het Bätz orgel in de Oude kerk van Zeist vanaf heden leverbaar is.

De webpagina's worden momenteel geupdate maar de bestelpagina's zijn al beschikbaar: http://www.hauptwerk.nl/bestellennl.php en scrol naar beneden voor de set van Zeist.
Let op: item 32 voor inwoners van de EU

De karakteristieken heb ik hiervoor al besproken maar we denken met dit sampleset een orgel ter beschikking te stellen wat uitermate geschikt is voor de liefhebbers van Hollandse koraalmuziek vanwege de prachtige warme tremulant en het realistische windmodel. Het lijkt hiermee bijzonder veel op Hasselt en Bolsward en voor de liefhebbers hebben we de stemmen van het Zwelwerk ook nog als transmissie beschikbaar gemaakt zodat de schitterende tremulant tevens op het Hoofdwerk bespeeld kan worden.
Uiteraard is het orgel ook geschikt voor andere stijlen getuige de demo's op http://www.hauptwerk.nl/mp3batzzeistnl.php

Van elk verkochte set gaat € 30,- naar het orgelfonds voor de instandhouding van dit prachtige instrument.

Rest ons u veel plezier te wensen met deze nieuwste sampleset van Sygsoft Holland/Hauptwerk.nl

Christian Boogaard
namens team Sygsoft Holland
Laatst bijgewerkt door Cribo op 15 jan 2017 01:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2017 21:57

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

tja Christian dit kan ik niet weerstaan
heb de set besteld via de site, ben benieuwd
moet nog wachten op de downloadlink


gefeliciteerd met het mooie product

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 15 jan 2017 19:24

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Dit zal ook mijn volgende aankoop worden.

Als ik de demo's beluister heb ik wel het idee dat het windmodel wat te veel invloed heeft op de aanslag.
Bij psalm 42 van Asma is de cornet bij de aanslag iets luider, en direct (halve seconde)na de aanslag wordt dit iets zachter.
Is vast in te stellen, maar wie hoort dit ook ?

Het is natuurlijk mp3, dus dat zal ook vast meespelen.
Tijd om hem eens live te horen denk ik.

Gefeliciteerd met deze top set.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 15 jan 2017 21:26

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Ik heb de demo's op Contrabombarde maar beluisterd. Mijn virusscanner op de laptop blokkeert de site van Hauptwerk.nl. Ik heb ook een andere browser geprobeerd, maar dat helpt niet.

Ben wel nieuwsgierig gemaakt nu.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 jan 2017 19:57

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Jan schreef:Ik heb de demo's op Contrabombarde maar beluisterd. Mijn virusscanner op de laptop blokkeert de site van Hauptwerk.nl. Ik heb ook een andere browser geprobeerd, maar dat helpt niet.

Ben wel nieuwsgierig gemaakt nu.


Werkt weer, lag blijkbaar aan mijn virusscanner en niet aan de site.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 20 jan 2017 21:27

Re: 1843 Bätz orgel Oude kerk, Zeist (23/II+P)

Vandaag heb ik heel kort kennis gemaakt met deze nieuwe set. Ik moet zeggen dat hij fantastisch klinkt!

Prachtige tremulanten, mooie warme stemmen en een zeer realistisch windmodel.
Ik ga dit orgel zeker kopen.

Gefeliciteerd met wederom een zeer geslaagd project.

Gr, Joost
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com