Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Toon actieve onderwerpen


Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 23 dec 2018 19:06

Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

De laatste jaren zijn er veel nieuwe releases geweest, maar ik heb het niet zo goed bijgehouden allemaal.
Daarom vraag ik jullie advies.
Ik ben op zoek naar een nieuwe sampleset, ter aanvulling van Caen (cavaille-coll), St. Eucaire (Mutin) en Arlesheim (Silbermann). Ik zoek een sampleset waar ik ook nog Bach op kan spelen, maar ook meer 19-e eeuwse literatuur. En ik heb geen budget (over) voor Haarlem of Dudelange…
Nu zijn er veel sets uitgekomen die wisselend worden ontvangen, vandaar mijn vraag hier. Wat is een mooie gebalanceerde set. Ik heb een drieklaviers orgel tot mijn beschikking.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 dec 2018 22:16

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Bas,

Hier staat een overzicht van uitgekomen sample sets: http://www.pcorgan.com/SampleSets.html

Berichten: 7

Geregistreerd: 28 jun 2018 22:47

Bericht 24 dec 2018 00:32

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Tholen zou daarin kunnen voorzien. Op Contrabombarde staan voorbeelden van Bach en 19de eeuws.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 24 dec 2018 00:52

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Bas schreef:De laatste jaren zijn er veel nieuwe releases geweest, maar ik heb het niet zo goed bijgehouden allemaal.
Daarom vraag ik jullie advies.
Ik ben op zoek naar een nieuwe sampleset, ter aanvulling van Caen (cavaille-coll), St. Eucaire (Mutin) en Arlesheim (Silbermann). Ik zoek een sampleset waar ik ook nog Bach op kan spelen, maar ook meer 19-e eeuwse literatuur. En ik heb geen budget (over) voor Haarlem of Dudelange…
Nu zijn er veel sets uitgekomen die wisselend worden ontvangen, vandaar mijn vraag hier. Wat is een mooie gebalanceerde set. Ik heb een drieklaviers orgel tot mijn beschikking.



19e eeuws: Duits? Frans? Engels? Amerikaans? Nederlands?
En wat is je budget?

Tholen kan ik niet aanbevelen, vanwege de toch onvolledige en dus beperkende dispositie, lage 16' mixtuur, e.d.

Kijk in elk geval naar de gratis sets van Piotr Grabowski:

http://www.piotrgrabowski.pl/instruments.html

Na je antwoorden kan ik beter advies geven.

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 24 dec 2018 11:21

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Evert-Jan schreef:Bas,

Hier staat een overzicht van uitgekomen sample sets: http://www.pcorgan.com/SampleSets.html


Dat weet ik Evert-Jan, ik zou graag wat advies willen van forumgenoten.

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 24 dec 2018 11:24

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

adri schreef:
Bas schreef:De laatste jaren zijn er veel nieuwe releases geweest, maar ik heb het niet zo goed bijgehouden allemaal.
Daarom vraag ik jullie advies.
Ik ben op zoek naar een nieuwe sampleset, ter aanvulling van Caen (cavaille-coll), St. Eucaire (Mutin) en Arlesheim (Silbermann). Ik zoek een sampleset waar ik ook nog Bach op kan spelen, maar ook meer 19-e eeuwse literatuur. En ik heb geen budget (over) voor Haarlem of Dudelange…
Nu zijn er veel sets uitgekomen die wisselend worden ontvangen, vandaar mijn vraag hier. Wat is een mooie gebalanceerde set. Ik heb een drieklaviers orgel tot mijn beschikking.



19e eeuws: Duits? Frans? Engels? Amerikaans? Nederlands?
En wat is je budget?

Tholen kan ik niet aanbevelen, vanwege de toch onvolledige en dus beperkende dispositie, lage 16' mixtuur, e.d.

Kijk in elk geval naar de gratis sets van Piotr Grabowski:

http://www.piotrgrabowski.pl/instruments.html

Na je antwoorden kan ik beter advies geven.



In ieder geval geen engels of amerikaans. Ik heb al twee franse sets, dus denk meer aan nederlands of duits. Tja budget... 300-400 ongeveer.
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 24 dec 2018 14:59

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Dag Bas,

Ik heb heel fijne ervaring met het orgel uit Midwolda (1772 Hinsz, Midwolda). kwaliteit is erg goed. Prachtige details. Kan er heel veel op kwijt.
Kom gerust een keer spelen. Heb ook nog diverse andere orgels. Maar luister zelf want onze best-bedoelde adviezen zijn zeer betrekkelijk.

Hans.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 dec 2018 15:03

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Ik heb hem zelf niet, maar veel mensen zijn positief over Heusden. Ik denk dat je daar wel redelijk veel op kwijt kunt van Bach tot 19e eeuw.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 24 dec 2018 18:14

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Bas schreef:En ik heb geen budget (over) voor Haarlem of Dudelange…
Ik heb sinds kort Dudelange en ben daar bijzonder over te spreken. Vind het echt een prachtige sampleset. Misschien toch in overweging nemen? Je mag altijd een keer komen spelen (afstand is niet zo heel ver (zie mijn profiel)).

Mvg,
Paul.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 24 dec 2018 18:24

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Hallo Bas,

Heusden is zeker aan te raden! Een heerlijk stoer orgel. Je kunt er prima 19e eeuwse muziek op kwijt. Het heeft 2 klavieren, maar heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. Cornet, Sesquialter, Dulciaan, Vox Humana, Viola di Gamba enz.
Bijv. Mendelssohn klinkt er erg goed op, maar Bach kun je er ook op kwijt.

Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van Zutphen. Wellicht niet het meest voor de hand liggende orgel voor 19e eeuwse muziek. Maar door het 3e klavier uit 1814 kun je er toch heel veel muziek op kwijt. Het vraagt doordachte registraties, maar daar word je dan ook voor beloond. Ik speel er zelfs Reger op (niet de grote werken, die zijn voor mij te moeilijk).
Zutphen is een zangrijk orgel, met prachtige stemmen.

Het vraagt veel luisteren Contrebombarde en uitproberen bij anderen. Welkom!

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 24 dec 2018 18:53

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Beste Bas,

Voor een laag budget heb je aan de sets van Piotr Grabowski geheel gratis prachtige samplesets.
Maar Zutphen kan ik zeker ook aanbevelen hoor. Is een prachtige sampleset. Zeker voor Bach en tijdgenoten, maar ook moderne muziek klinkt er goed op. En niet te vergeten… Zwolle. Ook een pracht orgel!

Maar je moet het eigenlijk wel eerst horen in je eigen configuratie. Het is echt niet zo dat elke set op elke configuratie mooi klinkt. Tholen (Voxus Virtual Organs) klinkt bij mij mooi, maar ik heb deze elders gehoord met rondstralers en daar klonk het niet mooi. Daar om mijn advies: download eerst de demo. Dit gaat helaas niet bij Voxus Virtual Organs, maar bij Sonus Paradisi wel. Dus Zupthen of Zwolle kun je vanavond nog horen als je wil.

Succes met je zoektocht!

Groeten,
Jan

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 26 dec 2018 11:25

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Dag Bas,

Ik geniet al jaren van Zwolle dat verveelt nooit. Je kunt er alles op kwijt. Ik zie op Mp de set te koop voor de helft van de prijs.

Groet Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 26 dec 2018 15:22

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Alho schreef:Dag Bas,

Ik geniet al jaren van Zwolle dat verveelt nooit. Je kunt er alles op kwijt. Ik zie op Mp de set te koop voor de helft van de prijs.

Groet Albert


Hi Albert,

dank voor de tip, maar wat is mp?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 dec 2018 15:31

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

MP= marktplaats

wel opletten de nieuwe Zwolle is versie 2,5 en dongle beveiligd
op MP zwerft vaak de illegale kopie van de oudere versie rond
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 26 dec 2018 15:39

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

er komen van allerlei nieuwe sample sets uit in vroeg 2019...dus wellicht nog eventjes wachten???

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 26 dec 2018 17:08

Re: Advies gevraagd voor nieuwe sampleset

Met vriendelijke groet,
Albert

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com