Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Toon actieve onderwerpen


lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 16:11

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Bedankt Jan Wim voor die link met klank demo's van het echte orgel, stel je eens voor als we dat thuis ook zo goed konden laten klinken , want je hoort echt een aardig verschil (zucht)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2019 16:27

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Het is net of elk kanaal (front/diffus/rear later begint met de attack en release sample.
Dit is normaal en in elke surround sample set aanwezig. Dat komt omdat de rear microfoons verder van het orgel afstaan dan de front (dirrect en diffuse) microfoons. Het verschil is ca. 15 msec. Hier kun je niets aan doen (of je moet alleen maar met het direct of het diffuse of het rear kanaal gaan luisteren).
Dit effect wordt nog versterkt als je rear speakers in jouw HW setup niet op tijd staan. En dat kan wel gecorrigeerd worden.

Een ander punt wat je eerder noemde: een enkele sample afspelen in een mediaplayer klinkt totaal anders dan dat sample via HW. In dat laatste geval is de ODF bepalend. En de sample set maker heeft het register "afgeregeld" n.a.v. zijn referentie-opname en dit vastgelegd in de ODF.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 16:43

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Evert-Jan schreef:
lub schreef:Het is net of elk kanaal (front/diffus/rear later begint met de attack en release sample.
Dit is normaal en in elke surround sample set aanwezig. Dat komt omdat de rear microfoons verder van het orgel afstaan dan de front (dirrect en diffuse) microfoons. Het verschil is ca. 15 msec. Hier kun je niets aan doen (of je moet alleen maar met het direct of het diffuse of het rear kanaal gaan luisteren).
Dit effect wordt nog versterkt als je rear speakers in jouw HW setup niet op tijd staan. En dat kan wel gecorrigeerd worden.

Bedankt voor je antwoord Evert Jan, dat weet ik en is ook natuurlijk maar in dit set is het onnatuurlijk en enorm overdreven aanwezig.
Want ik ben allerlei testen aan het doen zoals front/diffus/rear in 1 kanaal geladen dus alleen op m'n front speakers , om uit te sluiten dat het niet in mijn audio confergratie zit , ik gebruik ook Reaper en heb m'n speakers op tijd staan .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 16:48

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:
Evert-Jan schreef:
lub schreef:Het is net of elk kanaal (front/diffus/rear later begint met de attack en release sample.
Dit is normaal en in elke surround sample set aanwezig. Dat komt omdat de rear microfoons verder van het orgel afstaan dan de front (dirrect en diffuse) microfoons. Het verschil is ca. 15 msec. Hier kun je niets aan doen (of je moet alleen maar met het direct of het diffuse of het rear kanaal gaan luisteren).
Dit effect wordt nog versterkt als je rear speakers in jouw HW setup niet op tijd staan. En dat kan wel gecorrigeerd worden.

Bedankt voor je antwoord Evert Jan, dat weet ik en is ook natuurlijk maar in dit set is het onnatuurlijk en enorm overdreven aanwezig.
Want ik ben allerlei testen aan het doen zoals front/diffus/rear in 1 kanaal geladen dus alleen op m'n front speakers , om uit te sluiten dat het niet in mijn audio confergratie zit , ik gebruik ook Reaper en heb m'n speakers op tijd staan .



Lub, als je speakers thuis op tijd staan front/rear dan betekent dit zeg maar dat alles op dezelfde tijd aankomt bij je oren.
nog steeds blijft dan het verschil tussen front/difuus/rear zoals dit in de set vast ligt bestaan.

dus wil je zoals Evert-jan schreef die 15msec ook willen omzeilen dan moet je 3 strips in reaper maken waarbij je waarbij je ieder track evenredig veel vertraging extra geeft zodat alle samples tegelijk klinken.
als test moet je dan eigenlijk alleen over de front speakers luisteren met daarin front/difuus/rear
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 16:58

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Dat schreef ik zojuist toch?, ook al laad je alle opname posities in je front kanaal het tijdsverschil blijft uiteraard , en inderdaad als je in Reaper drie verschillende tracks maakt kun je dus vertragen (alleen front en diffus)

"
Want ik ben allerlei testen aan het doen zoals front/diffus/rear in 1 kanaal geladen dus alleen op m'n front speakers , om uit te sluiten dat het niet in mijn audio confergratie zit , ik gebruik ook Reaper en heb m'n speakers op tijd staan .[/quote] "

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 17:14

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Dat schreef ik zojuist toch?, ook al laad je alle opname posities in je front kanaal het tijdsverschil blijft uiteraard


nee, je kan ieder kanaal exact op tijd zetten zonder tijds verschil, je moet in een auditor kijken hoeveel msec er onderling is, en dat voer je contra in

dus als je de prestant neemt
dan zorg je dat van alle 3 de kanalen de start exact gelijk loopt middels timedelay
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 17:44

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim schreef:
Dat schreef ik zojuist toch?, ook al laad je alle opname posities in je front kanaal het tijdsverschil blijft uiteraard
,

Er staat nog wat achter de komma!
"En inderdaad als je in Reaper drie verschillende tracks maakt enz....

nee, je kan ieder kanaal exact op tijd zetten zonder tijds verschil, je moet in een auditor kijken hoeveel msec er onderling is, en dat voer je contra in

dus als je de prestant neemt
dan zorg je dat van alle 3 de kanalen de start exact gelijk loopt middels timedelay

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 17:51

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

ik kan je antwoord zonder quote niet zo snel terug vinden Lub :oops: , maar anyway voor de test is alles op tijd te zetten in reaper.

maar wat ik nog iets vreemder vind is waarom loopt linker en rechter kanaal gewoon keihard uitfase?
ik weet niet of dit bij elke toets zo is
maar is dat bewust gedaan om zo een soort natuurlijke demping van het andere kanaal te krijgen? dit heeft invloed op het muziekbeeld

tegenfase.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 17:58

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Probeer eens een sample van z'n eerdere sets bijvoorbeeld Zwolle(oude versie) in te zien om te kijken of de werkwijze anders is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 18:20

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Zwolle heb ik niet, maar heb een andere 4 kanaals set gepakt Doesburg
dezelfde toets ingedrukt (59)

en daar loopt links en rechts keurig gelijk qua fase

tegenfase 1.jpg




edit
dit is geen wet van meden en perzen, want pak ik een toets verder in het octaaf dan, zit er weer wat fase ongelijkheid in, wel nog steeds minder dan bij Midwolda
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 18:27

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Tja, zou dat toevallig zijn ??
Waarom zou dat nou zijn vraag ik me af, als wij nou horen dat er iets niet klopt in dit set , dan horen zij dat toch ook, waarom zouden ze dan bewust een andere werkwijze toepassen ? , zou het te maken met de 6 kanaals invoering?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2019 18:46

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim

Ik heb een paar WAV files van Zutphen demo bekeken en ook daar heb je het.

Die fase-ongelijkheid heb je bij elke stereo opname. Microfoons staan AB (dus iets naar buiten gericht) of ORTF of parallel aan elkaar maar dan ook op afstand van elkaar. Geluid komt uit het orgel en via allerlei reflecties in de kerk bereikt deze uiteindelijk de beide microfoons. De weg naar de microfoons is dus verschillend en dat zie je in de audio-editor van die WAV file opname.
Dat heb je ook bij CD opnames van orgels.

Wil je geen fase-ongelijkheid hebben, dan moet je mono opnemen of een stereo opname in een hele grote hal (minder reflecties).
De kerk is Doesburg is veel groter dan die in Midwolda, dus bij de laatste meer reflecties.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 18:50

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Tja, zou dat toevallig zijn ??
Waarom zou dat nou zijn vraag ik me af, als wij nou horen dat er iets niet klopt in dit set , dan horen zij dat toch ook, waarom zouden ze dan bewust een andere werkwijze toepassen ? , zou het te maken met de 6 kanaals invoering?


dat zeker hoe meer kanalen hoe meer fase vervorming dat is onvermijdelijk, maar Lub 80% van de gebruikers hoort dit niet, dus Jiri ziet geen noodzaak zijn werkwijze te veranderen.

ikzelf speel 6 kanaals vaak met de Direct front gewoon keihard naar het dominante kanaal, en vul het andere kanaal contra op met 1 Difuus kanaal, dit is de paard achter de wagen spannen, maar je hoort in iedergeval geen fase vervuiling
dus je krijgt afwisselend links Direct rechts Difuus, en omgekeerd, als je dan ook nog tunning tussen de beide kanalen doet krijg je het redelijk goed.
maar het is jammer dat er niet wat meer aandacht aan de sets wordt besteed, het is veel automatisch plakken en knippen, dan krijg je al snel zulke misstanden.
maar goed ik heb Jiri er al eens over aangesproken, maar nogmaals die zegt de massa vind het goed zo.


doordat er te weinig feedback vanuit de gebruikers zijde komt , of mensen horen wel iets maar hebben watervrees om het te melden.
zal deze ingeslagen weg niet snel omgebogen worden.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 18:55

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Ik heb een paar WAV files van Zutphen demo bekeken en ook daar heb je het.

Die fase-ongelijkheid heb je bij elke stereo opname. Microfoons staan AB (dus iets naar buiten gericht) of ORTF. Geluid komt uit het orgel en via allerlei reflecties in de kerk bereikt deze uiteindelijk de beide microfoons. De weg naar de microfoons is dus verschillend en dat zie je in de audio-editor van die WAV file opname.
Dat heb je ook bij CD opnames van orgels.

Wil je geen fase-ongelijkheid hebben, dan moet je mono opnemen of een stereo opname in een hele grote hal (minder reflecties).
De kerk is Doesburg is veel groter dan die in Midwolda, dus bij de laatste meer reflecties.



ja dat klopt Evert-Jan , bij bv een cd opname is dat ook niet storend, omdat je in 1x de hele mik opneemt, dus heb je 2 registers aanstaan met 10 toetsen ingedrukt zal bij een normale (cd)opname met ORTF opstelling, maar 1x deze afwijking worden geregistreerd.
maar nu bij HW heb je het bij iedere toets, x aantal kanalen van de set.
dus fase fouten ga je nu eigenlijk stapelen net zoals de windmotor en tractuur geluiden eruit gehaald moeten worden om dat dit bij stapeling niet plezierig klinkt, zo moet ook per toets opname eigenlijk fase correctie plaats vinden.

Jiri neemt de Direct met AB . en de Difuus met ORTF
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 07 jan 2019 18:58, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 18:58

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Als ik de demo's beluister van Gert op sampleset Midwolda dan hoort iedereen toch dat het niet klopt , met name de galm afhandeling die begint als het ware drie keer overnieuw...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 19:00

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Als ik de demo's beluister van Gert op sampleset Midwolda dan hoort iedereen toch dat het niet klopt , met name de galm afhandeling die begint als het ware drie keer overnieuw...


ja...……. maar dat roep ik al lang, je maakt als het ware 3x een foto (geluid) van een afbeelding (orgel) en die moet je naderhand over elkaar scherp zien te krijgen, plus blijf je met perspectief verschil zitten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 19:07

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Dus dan blijft er voor mij maar één optie over en dat is om de diffus sample alleen te gebruiken in combinatie met Altiverb.
Maar dan nog blijf ik zitten met de (te) trage aanspraak van de samples die echt niet correct is .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 19:27

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Dus dan blijft er voor mij maar één optie over en dat is om de diffus sample alleen te gebruiken in combinatie met Altiverb.
Maar dan nog blijf ik zitten met de (te) trage aanspraak van de samples die echt niet correct is .



dan heb je in de Difuus ook nog steeds fase ongelijkheid, en dat x zoveel toetsen en registers :x
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 19:32

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Grrrr ik ga wel een pijporgel bouwen .....haha

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 19:33

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Grrrr ik ga wel een pijporgel bouwen .....haha

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 21:16

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim help .....de prestant 8 voet past niet in m'n kast.....zucht.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 21:21

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Jan Wim help .....de prestant 8 voet past niet in m'n kast.....zucht.

heb je geen buigijzer Lub :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 07 jan 2019 21:33

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Toch maar weer terug naar een content, johannes of i.d.?
Dan heb je al deze problemen niet. :D :D
Of wil je toch niet terug en blijf je expirimenteren?
Schrikt allemaal wel een beetje af dat Hauptwerk of is dat toch niet nodig?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 21:38

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

HJK schreef:Toch maar weer terug naar een content, johannes of i.d.?
Dan heb je al deze problemen niet. :D :D
Of wil je toch niet terug en blijf je expirimenteren?
Schrikt allemaal wel een beetje af dat Hauptwerk of is dat toch niet nodig?



nee hoor Henk niet schrikken, gewoon op HW blijven spelen ;)

het is meer dat er op zeurpiet niveau gekeken wordt of er nog wat te verbeteren valt, want ja stilstand is achteruit gang
jaren terug ben ik al aan het zeuren geweest om tremulanten op te nemen, dat was niet mogelijk was het antwoord……………., en zie nu het resultaat er zijn nog maar weinig sets die geen gesampelde tremulanten hebben

dus zie het niet als eindeloos gezeur (kan me wel voorstellen dat het zo overkomt) ;) ;)

het is allemaal bedoelt om HW te blijven polijsten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 21:44

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

HJK schreef:Toch maar weer terug naar een content, johannes of i.d.?
Dan heb je al deze problemen niet. :D :D
Of wil je toch niet terug en blijf je expirimenteren?
Schrikt allemaal wel een beetje af dat Hauptwerk of is dat toch niet nodig?


Nee hoor juist niet , dat komt omdat hauptwerk er zo dicht bij komt dat je de laatste kleine technische onvolkomenheden nog wilt oplossen , ook vind ik het persoonlijk geweldig interessant om te experimenteren met klank en wat er bij komt.
Sinds ik hauptwerk gebruik is de behoefte om op een echt pijporgel te spelen een stuk minder.
Ik heb de beschikking over 2 echte pijporgels waar ik dagelijks op kan spelen maar zit liever thuis achter m'n bijna pijporgel.
Voorheen nam ik het geluid van Johannus of eminent ed voor lief omdat het niet anders was en ging ik vaak naar een kerk met een pijporgel om weer bij te tanken zeg maar.

Het onderwerp Midwolda vind ik juist super interessant vanwege dit prachtige juweeltje waar ik lang op gewacht heb, alleen nu proberen om die kleine technische onvolkomenheden nog op te lossen .
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com