Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht preview...

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 dec 2011 11:41

Re: Utrecht preview...

Die kleur....maak er dan mooi roodbruin van zoals de omlijsting.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 16 dec 2011 13:44

Re: Utrecht preview...

Wellicht nog een kleine aanvulling of tip.

Misschien is het ook mooi om de witte achtergrond niet spierwit te nemen maar met iets dat lijkt op een geschilderde ondergrond. Dan ziet het er niet zo erg clean uit maar wat natuurlijker. Ral 9001 is een hele mooie warme witte kleur.

Groet muzieknoot
Laatst bijgewerkt door muzieknoot op 16 dec 2011 13:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 16 dec 2011 13:45

Re: Utrecht preview...

Kees Hoekman schreef:
Roland schreef:
muzieknoot schreef:Nog even over de registers: Prachtig die zwarte knoppen. Als je ze uittrekt worden ze op het touchscreen groter maar ook bruin op mijn beeldscherm. Dat vind ik wel jammer.


Ja die kleur doet een beetje koffie-achtig aan, je zou bijna met suikerklontjes naar je computerscherm gaan gooien.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien, ik zou aan dat eerste ontwerp niets meer veranderen was juist mooi, went er vanzelf aan net als bij een echt orgel..


Ja ja, Roland, voor twee schermen is de eerste zeker prachtig, op het bruin worden van de registerknoppen na dan. Maar voor de mensen met "maar" één scherm is optie twee (en inderdaad met zwart i.p.v. worden van de knop) wel een heel goede. Budget zal bij velen ook meespelen en Jiri zal het vast ook willen verkopen. ;)


Ach ja, meeste stemmen gelden.
Maar als de koffie dan in ieder geval zonder melk zou kunnen lijkt me dat wel fijn.. :D
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 dec 2011 14:03

Re: Utrecht preview...

Iets wat ik me bij zulke discussies afvraag is het volgende: is het niet handiger, functioneler om de schermopbouw zo te maken dat het praktischer word, een gemiddele speeltafel kun je niet in 2 schermen van circa 30 bij 30 cm passend maken, laat staan 1 scherm. Het virtuele orgelspelen heeft toch al heel weinig gemeen met het spelen op het originele orgel?

Hoe je het went of keert het blijft je eigen speeltafel waarop je speelt, toch?

Hierbij wil ik dus een voorstel doen om met name een orgel zoals bij Utrecht - waar ik zeker interesse bij heb - om een praktische speeltafel te maken. Als ik de set (zo zou kopen, met realistische speeltafel) zou ik de registrers zowiezo met de registers op mijn speeltafel bedienen en het toughscreen uit houden. Dit is geen kritiek op Gerrit of Jiri maar o.a. de verhoudingen ben ik een beetje kwijt en omdat ik nogal visueel ben ingesteld zeg mij persoonlijk zo'n scherm niks. Misschien is het wel mogelijk om te kiezen om via welke lay-out je wilt spelen?

Groet Lubbert
Laatst bijgewerkt door Lubbert op 16 dec 2011 22:37, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 dec 2011 16:36

Re: Utrecht preview...

Lubbert schreef:Als ik de set zou kopen zou ik het registreren zowiezo met de registers op mijn speeltafel bedienen en het toughscreen uit houden.
Lubbert,
Ik snap je verhaal niet. Je wilt een functionele schermopbouw ipv een realistische speeltafel om vervolgens je scherm uit te laten :o :o :o
Vervolgens zeg je
... en omdat ik nogal visueel ben ingesteld zeg mij persoonlijk zo'n scherm niks. Misschien is het wel mogelijk om te kiezen om via welke lay-out je wilt spelen?
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 dec 2011 16:53

Re: Utrecht preview...

Evert-Jan,
ik heb de tekst enigzinds aangepast, zodat het jou ook duidelijk is, wat ik bedoel.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 16 dec 2011 22:23

Re: Utrecht preview...

Lubbert schreef:Evert-Jan,
ik heb de tekst enigzinds aangepast, zodat het jou ook duidelijk is, wat ik bedoel.


Kun je hem dan nog eens aanpassen? want nu snap ik er weer helemaal niks van.. :?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 dec 2011 16:48

Re: Utrecht preview...

Nou, ik heb het ontwerp ingeleverd. Versie 2 is het geworden. De volgorde van de registers is niet meer gewijzigd. Jiri vond dat niet nodig.

Ik heb de kleur van de knoppen in uitgetrokken stand nog een heel klein beetje aangepast, ietsje meer neigend naar rood, zodat het beter kleurt bij de rest van het hout.

Wat betreft de witte achtergrond: een aantal van jullie vonden die te wit. Ik vermoed dat dat vooral ligt aan jullie monitor-instellingen. Uit de reacties maak ik namelijk ook op dat anderen wel degelijk gemerkt hebben dat de achtergrond in gebroken wit is. Zelf heb ik de instellingen van mijn monitor zo goed mogelijk geoptimaliseerd, dus als jij het anders ziet dan ik, raadt ik je aan om even te spelen met de instellingen van je monitor, met name helderheid en contrast.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 dec 2011 16:59

Re: Utrecht preview...

t' Zal heel mooi worden, Gerrit, daar ben ik van overtuigd! 8-)
'k Ben blij, dat je naar me "geluisterd" heb! ;) :)
Geintje...maar ik vond het bespreekbaar maken van je ontwerp wel getuigen van openheid en durf!
Misschien ook een beetje reclame/verkooptaktiek, want ik heb nu toch al een beetje het gevoel "dat dit mijn orgel is (wordt)". ;)
Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 dec 2011 18:11

Re: Utrecht preview...

RonD schreef:maar ik vond het bespreekbaar maken van je ontwerp wel getuigen van openheid en durf!
Misschien ook een beetje reclame/verkooptaktiek, want ik heb nu toch al een beetje het gevoel "dat dit mijn orgel is (wordt)". ;)
Ron.


Naar mijn idee is dit zoals het hoort. Al dat geheimzinnige gedoe is interessant doen voor niets. Door de eindgebruiker bij de ontwikkeling te betrekken wordt het eindproduct beter. En dus beter te verkopen. Zo zou er ook een poll kunnen komen voor de keuze van een toekomstige sample set. Misschien dat het grote publiek wel een andere voorkeur heeft dan de sample set maker denkt. Marktonderzoek heet dat geloof ik.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 21 dec 2011 18:34

Re: Utrecht preview...

Ik zie nu dit onderwerp pas.
Discussie al beeindigd? Toch vind ik het jammer van de achtergrond.
De kleur van het pedaal, maar dan iets lichter, verbindt het geheel.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 dec 2011 18:49

Re: Utrecht preview...

mbouwheer schreef:
RonD schreef:maar ik vond het bespreekbaar maken van je ontwerp wel getuigen van openheid en durf!
Misschien ook een beetje reclame/verkooptaktiek, want ik heb nu toch al een beetje het gevoel "dat dit mijn orgel is (wordt)". ;)
Ron.


Naar mijn idee is dit zoals het hoort. Al dat geheimzinnige gedoe is interessant doen voor niets. Door de eindgebruiker bij de ontwikkeling te betrekken wordt het eindproduct beter. En dus beter te verkopen. Zo zou er ook een poll kunnen komen voor de keuze van een toekomstige sample set. Misschien dat het grote publiek wel een andere voorkeur heeft dan de sample set maker denkt. Marktonderzoek heet dat geloof ik.


Ja, wie gaat die poll openen...
Kijk, ik heb zo de idee, dat de meesten van ons zich met twee klavieren "moeten behelpen", t.g.v. het samplen van steeds grotere orgels.
Er staat nog zoveel goud her en der en dan vooral ook hier in NL.
Noordbroek 2kl, Zuidbroek 2kl, en zo kunnen we wel even doorgaan.
Het zijn werkelijk kwalitatief steeds betere sets, hulde daarvoor. Maar inderdaad zou een goede peiling wel eens wat anders kunnen uitwijzen, dan het zoveelste vierklaviersorgel. Ookal is er met de techniek een mogelijkheid tot snel switchen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 dec 2011 21:09

Re: Utrecht preview...

mbouwheer schreef:
RonD schreef:maar ik vond het bespreekbaar maken van je ontwerp wel getuigen van openheid en durf!
Misschien ook een beetje reclame/verkooptaktiek, want ik heb nu toch al een beetje het gevoel "dat dit mijn orgel is (wordt)". ;)
Ron.


Naar mijn idee is dit zoals het hoort. Al dat geheimzinnige gedoe is interessant doen voor niets. Door de eindgebruiker bij de ontwikkeling te betrekken wordt het eindproduct beter. En dus beter te verkopen. Zo zou er ook een poll kunnen komen voor de keuze van een toekomstige sample set. Misschien dat het grote publiek wel een andere voorkeur heeft dan de sample set maker denkt. Marktonderzoek heet dat geloof ik.

Voor een keer was dit inderdaad een heel interessante en leerzame methode. En dat het eindproduct er beter door wordt, ben ik met je eens. Maar dat 'al dat geheimzinnige gedoe interessant doen voor niets' is, ben ik niet met je eens. Het voorkomt bijvoorbeeld dat Jiri voortdurend lastig gevallen wordt met de vraag: 'Wanneer is set X eindelijk klaar?' Dat soort vragen stellen Jiri voor de keuze: antwoorden en veel tijd kwijt zijn of niet antwoorden en daarmee veel irritatie opwekken. Dus ik vind het van Jiri heel verstandig om nieuwe sets zo lang mogelijk geheim te houden.

Dat dit nu kon, was te danken aan het feit dat Utrecht al was uitgelekt. Het wordt zeker geen standaard aanpak. Jiri gaat nog steeds voor 'geheimzinnig gedoe', zoals je ook hier kunt lezen (punt 8): http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=9629

Wat betreft een poll voor toekomstige samplesets: ik denk niet dat dat veel zin heeft. Het aanbod van nieuwe sets wordt nu eenmaal niet bepaald door de vraag, maar door het aanbod van orgels die gesampled kunnen en/of mogen worden. Zoals hierboven te lezen valt, is de set van Utrecht te danken aan intensief lobbywerk van iemand die Jan Jansen persoonlijk kent. Een oproep aan ieder die persoonlijk een organist kent die iets te zeggen heeft over een interessant orgel om met die organist over Hauptwerk te gaan praten, heeft dus veel meer zin, lijkt me. Er zijn, zeker in Nederland, namelijk nog heel wat vooroordelen te overwinnen. Een tijd geleden heb ik eens een in een impuls een mailtje gestuurd naar een orgelcommissie van een net gerestaureerd beroemd orgel om ze te attenderen op Hauptwerk als middel om een deel van het resterende geld voor de restauratie binnen te halen. Ik kreeg een heel onheus mailtje terug van de organist van dat orgel. Iemand die heel bekend is, maar ik zal zijn naam hier maar niet noemen. Ik zal niet snel meer naar een concert van deze beste man gaan, in elk geval niet zonder vervelende bijgedachten... :( Sindsdien is me wel duidelijk: zonder tussenpersonen die al een vertrouwensband met iemand hebben, kom je als sampleset-producer niet zomaar ergens binnen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 21 dec 2011 21:30

Re: Utrecht preview...

Het is een beetje off- topic maar ja. Ik snap niet goed wat de rol van een organist hierin is. Die is toch gewoon werknemer in loondienst van de kerkelijke of plaatselijke gemeente? Hij is toch niet de eigenaar van het orgel? Zijn werkgever is eind verantwoordelijke. En heeft het uiteindelijk voor het zeggen.

Of is dit het verschil tussen een organist en een terrorist?

(met een terrorist kun je nog onderhandelen) :D



Verder moet een sampleset maker zelf weten hoe hij met informatieverstrekking vooraf omgaat. Maar een vorm van koopwens onderzoek vooraf zoals in dit topic is gebeurt heeft mijns inziens meer voor dan nadelen.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 dec 2011 21:30

Re: Utrecht preview...

Gerrit, dat was dan een erg vervelende ervaring, maar ik zou me nooit hierdoor uit het veld laten slaan.
Temeer, daar de kerkrentmeesters nog altijd de baas zijn, niet de organist, tenzij anders is vastgelegd.
Verder, wij hebben op het forum nog wel mensen met contacten.
Dick Sanderman is loeidruk, maar kent wel ontzettend veel mensen binnen o.a. de orgelwereld.
Anton Doornheim ook.
Deze mensen genieten óók het respect voor hun muzikaliteit wat ze verdienen.
Wellicht dat b.v. een van hen hierin een rol zou kunnen en willen spelen.
Het begint met ze eerst maar eens bij je thuis uit te nodigen. Geloof me, dat kan ontzettend goed werken.
Ik weet van een bekende van me, die dit deed en een respectabel organist met goede naam heeft weten te overtuigen.
Helaas hebben veel kerken gebrek aan geld. Wel, waarom dat niet in een voordeel omgebogen, op dergelijke wijze, dat het mes van twee kanten snijdt??

Kortom, niet door dergelijke ervaringen je uit het veld laten slaan, ik zou me er juist nog veel meer in vastbijten... ;) Maar dat verschilt per persoon uiteraard.
Evengoed kan ik je scrupules richting die organist begrijpen. Echter onheuse mensen zijn er nu eenmaal ook en ja, ik ben dat ook wel eens hoor... :oops:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 dec 2011 21:44

Re: Utrecht preview...

Gerrit schreef:Ik kreeg een heel onheus mailtje terug van de organist van dat orgel. Iemand die heel bekend is, maar ik zal zijn naam hier maar niet noemen.
Ik heb een vermoeden. Bij deze organist mag je ook niet een keer spelen (je wordt dan "afgepoeierd") :x . Hij bewaakt zijn 2 heiligdommetjes zeer streng. Behalve als het gerestaureerd moet worden, want dan ben ik als belastingbetaler wel goed genoeg, maar mag het openingconcert na de restauratie niet bijwonen, want dat is alleen voor genodigden (o.a. zijn vriendjes).
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 dec 2011 21:48

Re: Utrecht preview...

Gewoon niet meer over speculeren, dat is overbodig m.b.t. dit topic.
Laatst bijgewerkt door Kees Hoekman op 21 dec 2011 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 21 dec 2011 21:59

Re: Utrecht preview...

Heren heren! Deze woorden werken al helemaal niet mee om dit in de toekomst wel opnames te maken op die locatie.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 dec 2011 12:09

Re: Utrecht preview...

mbouwheer schreef:Het is een beetje off- topic maar ja. Ik snap niet goed wat de rol van een organist hierin is. Die is toch gewoon werknemer in loondienst van de kerkelijke of plaatselijke gemeente? Hij is toch niet de eigenaar van het orgel? Zijn werkgever is eind verantwoordelijke. En heeft het uiteindelijk voor het zeggen.

Natuurlijk neemt de organist niet de uiteindelijke beslissing. Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat hij wel een zwaarwegende stem heeft en dat zo'n commissie in de meeste gevallen doet wat hij voorstelt. Hij is toch degene met de meeste deskundigheid op orgelgebied die men in huis heeft. Je moet er toch niet aan denken dat een organist géén stem in dit soort beslissingen zou hebben. Alleen al omdat het me als organist geen werkbare situatie zou lijken als je zo ondergewaardeerd en genegeerd wordt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 22 dec 2011 19:00

Re: Utrecht preview...

Daar heb je zeker een punt. Maar het wordt nooit het orgel van de betreffende organist. En helaas gedragen veel organisten zich wel zo. Even zo goed helaas dat er binnen veel kerkenraden maar wat aangerommeld wordt in het orgel beleid. En dan is het maar goed dat er een organist is die weet wat goed is voor het orgel.
Jammer genoeg worden veel orgels hermetisch afgesloten voor het geïnteresseerde publiek. Als daar meer openheid in zou komen zou het instrument meer waardering krijgen bij bijvoorbeeld jongeren. En dat heeft uiteindelijk te maken met de toekomst van het orgel zelf in de kerk. Maar nu dwaal ik af.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com