Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht preview...

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 dec 2011 06:41

Re: Utrecht preview...

Nu heb je eigenlijk maar 4 rijen, dan 8. Nu liggen bijvoorbeeld de 4 afsluiters recht onder elkaar, zonder verspringing ben je dat verband kwijt. Nu zie je in één oogopslag welke knoppen bij welk klavier horen

Doordat je de twee halve balkjes dichterbij elkaar hebt geplaatst is het al duidelijk genoeg. Je ziet dan 4 'dikke' rijen, het lijkt mij dat dit veel rustiger is en toch duidelijk genoeg.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 15 dec 2011 12:57

Re: Utrecht preview...

Ik dacht: laten we dan maar even de proef op de som nemen. Dus hierbij een versie zonder verspringing. Persoonlijk vind ik het zeker geen verbetering, maar ieder verwerkt visuele informatie anders. Misschien zie ik gewoon sneller overzichtelijke patronen, waar de meesten van jullie eerder chaos ervaren. Dus ik ben benieuwd hoe jullie deze versie nu ervaren.

Afbeelding
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 dec 2011 13:03

Re: Utrecht preview...

Kijk Gerrit,

Zeker kan het aan de informatie verwerking liggen, maar de meeste mensen kijken en verwerken toch echt volgens brain-symetrie.
Dit ziet er wat mij betreft fantastisch uit.
De ander was ook goed, maar persoonlijk vind ik deze beter.
Mooi gedaan!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 15 dec 2011 13:31

Re: Utrecht preview...

Wat mij betreft heel graag versie 2. De versie met verspringing vind ik erg onrustig. En het verschil in ruimte tussen de balken is groot genoeg om direct duidelijk te maken welke bij elkaar horen.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 15 dec 2011 13:44

Re: Utrecht preview...

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 17:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 15 dec 2011 13:53

Re: Utrecht preview...

Beste Gerrit,

Dit is hem! Wat mij betreft weinig meer aan doen

Henri
Vr. groet,
Henri

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 dec 2011 13:59

Re: Utrecht preview...

Ik stem ook voor versie 2, veel rustiger en je kunt nog prima zien welke balkjes bij elkaar horen.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 15 dec 2011 14:06

Re: Utrecht preview...

Voor mij ook absoluut versie 2.
Wellicht kun je nog een subtiele scheiding realiseren, bv. zoals de houten plint uiterst links (en rechts). Als je die horizontaal positioneert tussen de werken is het helemaal duidelijk naar mijn mening.

Bas- en Diskant zou ik ook zeker op dezelfde rij zetten. Nummering is leuk op het orgel voor sommige registranten maar in de virtuele versie zie ik niet echt noodzaak hiervoor.

De leesbaarheid waar ik eerder mijn bezorgdheid over uitte, is denk ik nog net te doen hoewel ik net als Ron me wel afvraag hoe een register in 'aan stand' er hier uitziet. Ik zou ook zeggen dat het dan over de benaming heen gaat maar misschien kun je hier nog wat over zeggen?

Verder weer erg mooi hoor!

Gr. Christian

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 15 dec 2011 14:47

Re: Utrecht preview...

Voor mij ook absoluut versie 2.

Groeten,

Jacob
Groet,

Jacob
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 15 dec 2011 14:52

Re: Utrecht preview...

Zeker versie 2.
De scheiding tussen de werken is -door het verschil in afstand- nog steeds heel duidelijk.

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 15 dec 2011 15:03

Re: Utrecht preview...

Ik vind als 1 van de weinige versie 1 mooier en minder druk. Versie 2 vind ik veel drukker overkomen.

Pratisch gezien weet ik niet wat handiger want ik registeer niet via een touch screen.

Gr.
Jeroen

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 15 dec 2011 18:46

Re: Utrecht preview...

Versie 2, zonder twijfel.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2011 19:02

Re: Utrecht preview...

Mijn voorkeur is nr 2. Zo zou een (pijp)orgelbouwer het ook gedaan hebben.
Ook de werkindeling is in de registertrekkers duidelijk te zien.
Verder de bas/diskant registers op één lijn. De nummers kloppen dan niet , maar neem dat dan maar op de kop toe. De nummers zijn wel authentiek Domorgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 dec 2011 19:03

Re: Utrecht preview...

Ook voor mij is de laatste versie degene die ik het mooist vindt.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 dec 2011 19:16

Re: Utrecht preview...

Houwe zo, Gerrit! veel rustiger/overzichtiger die versie 2.
Ziet er mooi uit!
Ron

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 dec 2011 19:18

Re: Utrecht preview...

Verder de bas/diskant registers op één lijn. De nummers kloppen dan niet
Ben ik het niet mee eens. Er is op dit orgel volgens mij maar 1 bas/diskant. Moet je daarvoor de rest 'onlogisch' maken? De meeste mensen lezen van links naar rechts en van boven naar beneden.
Ik vind het heel mooi zo.

Ja....., je krijgt er zo inderdaad zin in om het orgel te bespelen.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 dec 2011 20:56

Re: Utrecht preview...

Hallo Gerrit,

Deze laatste is ook mijn favoriet.
Ik heb twee verzoeken:
1) kun dit om die 'klepel' onderin niet een houten lijstje zetten of zo? Dit staat zo ielig...
2)Op de plek waar je de knip hebt gezet vervaagd het plaatje en op de rij er onder begin het dan opnieuw met zo'n vervaging. Ik vind dat eigenlijk onrustig, in dit ontwerp onnodig en lelijk...
Door die vervagingen is ook de symmetrie eruit en dat is jammer.

Proficiat met dit mooie ontwerp!

HG,
Anton

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2011 21:51

Re: Utrecht preview...

Gert schreef:Er is op dit orgel volgens mij maar 1 bas/diskant.
Er zijn er 3, nl.:
HW: Mixtuur IV-VIII sterk
BW: Vox Humana 8'
RW: Touzijn 8'
dus op elk werk één. Behalve de Mixtuur zijn de B/D registers symmetrisch vanuit het midden opgesteld.
Hier de complete dispositie van het Bätzorgel incl. jaartallen van de verschillende registers: http://home.hccnet.nl/e.ley/domorgel.html

Gert schreef:De meeste mensen lezen van links naar rechts en van boven naar beneden.
Een boek of krant lees je zo maar als je registreert, heb je aan een paar letters/cijfers (of 1 blik op de knoppen) genoeg en op den duur doe je het blindelings. Als registers dan ook nog op een logische volgorde en/of plaats zitten, vergemakkelijkt dit de zaak.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 dec 2011 22:42

Re: Utrecht preview...

Dat was dan een beetje dom van Gert, sorry.
Anderen kunnen er anders over denken, maar wat mij betreft laat Gerrit het bij versie 2 zoals hij nu is.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 15 dec 2011 23:22

Re: Utrecht preview...

Anton Heger schreef:Op de plek waar je de knip hebt gezet vervaagd het plaatje en op de rij er onder begin het dan opnieuw met zo'n vervaging. Ik vind dat eigenlijk onrustig, in dit ontwerp onnodig en lelijk...
Door die vervagingen is ook de symmetrie eruit en dat is jammer.


Hier sluit ik me bij aan. Evenals bij het voorstel van Evert Jan m.b.t. het onderste klavier en pedaal.
Het kan mij niet rustig genoeg zijn en daarom in het algemeen: geen foto's op registerlayouts, geen harde schaduwen of lelijk flitslicht en beperkte schitteringen door lichtval op de registerknoppen.

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 16 dec 2011 00:10

Re: Utrecht preview...

Eigenlijk ben ik er wel een beetje trots op dat ik het ben die het voor elkaar gekregen heeft dat Jiri deze opnamen mocht maken.
In eerste instantie stond men heel afwijzend tegen een dergelijke opname, maar omdat ik Jan Jansen (toen nog organist van de Dom) goed kende kreeg ik toestemming.
Ook mocht ik helpen met de tongwerken stemmen en ben nog een halve nacht bij de opname geweest.
Dit moet echt een geweldige sample worden.

Nog even over de registers: Prachtig die zwarte knoppen. Als je ze uittrekt worden ze op het touchscreen groter maar ook bruin op mijn beeldscherm. Dat vind ik wel jammer.
Volgens mij kan dat gewoon zwart blijven. Als het puntje dan verlicht is zie je toch ook dat het register ingeschakeld staat.
Al met al wordt het een mooie layout.

Succes Gerrit!

Groet Muzieknoot

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 16 dec 2011 03:10

Re: Utrecht preview...

muzieknoot schreef:Nog even over de registers: Prachtig die zwarte knoppen. Als je ze uittrekt worden ze op het touchscreen groter maar ook bruin op mijn beeldscherm. Dat vind ik wel jammer.


Ja die kleur doet een beetje koffie-achtig aan, je zou bijna met suikerklontjes naar je computerscherm gaan gooien.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien, ik zou aan dat eerste ontwerp niets meer veranderen was juist mooi, went er vanzelf aan net als bij een echt orgel..
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 dec 2011 09:13

Re: Utrecht preview...

Roland schreef:
muzieknoot schreef:Nog even over de registers: Prachtig die zwarte knoppen. Als je ze uittrekt worden ze op het touchscreen groter maar ook bruin op mijn beeldscherm. Dat vind ik wel jammer.


Ja die kleur doet een beetje koffie-achtig aan, je zou bijna met suikerklontjes naar je computerscherm gaan gooien.
Voor de rest vind ik het er goed uitzien, ik zou aan dat eerste ontwerp niets meer veranderen was juist mooi, went er vanzelf aan net als bij een echt orgel..


Ja ja, Roland, voor twee schermen is de eerste zeker prachtig, op het bruin worden van de registerknoppen na dan. Maar voor de mensen met "maar" één scherm is optie twee (en inderdaad met zwart i.p.v. worden van de knop) wel een heel goede. Budget zal bij velen ook meespelen en Jiri zal het vast ook willen verkopen. ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 dec 2011 11:08

Re: Utrecht preview...

Maak de uitgetrokken registerknoppen Jack Danielsbruin....dan weet ik zeker dat ik net als Feike Asma met een sigaar op ga zitten spelen! 8-)

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 dec 2011 11:37

Re: Utrecht preview...

Oké, de boodschap is luid en duidelijk overgekomen. Ik zal Jiri voorstellen om voor versie 2 te gaan. (Al ben ik wel blij dat ik uiteindelijk niet de enige was die liever versie 1 had, maar ja, je moet de gebruikers voorop stellen en de meerderheid is op dit punt overweldigend.)

Wat betreft de nummering versus de bas-/discant-deling: hier is de meerderheid minder duidelijk, maar ik zal Jiri het probleem voorleggen.

Wat betreft de bruine kleur van de knoppen: gewoon zwart vind ik persoonlijk ook mooier, maar voor de functionaliteit is contrast hier nu eenmaal essentieel. En de bruine kleur zit al in het ontwerp. Dus beter die kleur hergebruiken dan een andere kleur introduceren, lijkt me. Trouwens, de knoppen zijn helemaal niet zwart, maar donker bruin. Om de 'koffiekleur' te krijgen hoefde ik alleen maar de verzadiging op te voeren.

Wat betreft alle overige punten: ik zal kijken wat ik nog zal aanpassen. Er lijken verder echter geen duidelijke meerderheden te zijn, soms zelfs tegenstrijdige wensen, dus mijn eigen visie/smaak zal toch wel de doorslag gaan geven.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com