Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2019 11:01

1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Sonus Paradisi heeft een nieuwe sample set uitgebracht, dit keer van een Frans barokorgel uit de 18e eeuw. Het orgel is gebouwd door vader en zoon Jean-Baptiste Micot.
Zie ook http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/f ... micot.html

Meer info over het orgel is te lezen op de website van het orgel: http://www.orgue-saint-pons.org/


Omdat het pedaal op 8 voets basis is, is de 16' van het Grand Orgue als transmissie op het pedaal aangebracht.

Afbeelding

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 feb 2019 13:24

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Zomaar even een interessant feitje...

Waarvoor is het pedaal bedoeld? Voor het spelen van een baspartij toch? 16'+8', zoals je vaak in registratievoorschriften ziet staan.

Maar op dit orgel zit helemaal geen 16' pedaalstem... Hoe zit dat? (in het sampleset is er wel een toegevoegd)

Van oorsprong was het pedaal lang niet altijd bedoeld voor de baspartij! Het had een andere functie: het was bedoelt om de langzame noten van een melodie te spelen. De snelle begeleidende noten (inclusief de basnoten) speelde je dan op de klavieren. In koraalbewerkingen van Bach en van andere barokke componisten kom je dat nog veel tegen.

Kijk maar eens naar de foto van het pedaal op de website van Sonus Paradisi. Ik vermoed dat je niet heel virtuoos spelen kunt op zo'n pedaal...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 feb 2019 15:16

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Voor hen die de demo set en ook de volledige versie downloaden en installeren:

1. de demo set bestaat uit 3 bestanden en zijn een multi-part RAR file. Dat betekent dat alleen St.Pons_OrgueMicot_Surround_Pack2275.CompPkg.Hauptwerk.rar gekozen moet worden bij installeren; de beide anderen volgen automatisch. Het betekent dat alle 3 de bestanden in 1 directory OP de disk in de PC moeten staan, voordat met de installatie kan worden begonnen.
Vanwege een bug in HW gaat het niet goed als ze in 1 directory op een USB disk/stick staan. Dan wordt alleen de eerste genomen en volgt er een foutmelding.

2. de RAR en R00 bestanden zijn 4,588 GB groot. Dat betekent dat ze alleen van de ene PC, die aan internet zit, naar de HW PC getransporteerd kunnen worden als de USB stick exFAT of NTFS geformatteerd is. Standaard is een USB stick, als je die koopt, altijd FAT32 geformatteerd en dan is het sample set bestand te groot voor die stick.

MD5 checksums:
St.Pons_OrgueMicot_Surround_Pack2275.CompPkg.Hauptwerk.rar - 1157fbe86dcc03bd5fdb05de5a0d983e
St.Pons_OrgueMicot_Surround_Pack2275.CompPkg.Hauptwerk.r00 - 23f9fc42e32f8e7e40d23ac837773301
St.Pons_OrgueMicot_Surround_Pack2275.CompPkg.Hauptwerk.r01 - c50214be7f2aea30d815711c9a1ea033

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 22 feb 2019 15:33

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

josq schreef:Van oorsprong was het pedaal lang niet altijd bedoeld voor de baspartij! Het had een andere functie: het was bedoelt om de langzame noten van een melodie te spelen. De snelle begeleidende noten (inclusief de basnoten) speelde je dan op de klavieren. In koraalbewerkingen van Bach en van andere barokke componisten kom je dat nog veel tegen.

Kijk maar eens naar de foto van het pedaal op de website van Sonus Paradisi. Ik vermoed dat je niet heel virtuoos spelen kunt op zo'n pedaal...

Ik ben het helemaal met je eens. (Vrijwel?) alle Frans Barokke orgels hadden zo'n kistpedaal. In Nederland staan ook een paar orgels met kistpedaal. Lang geleden heb ik tijdens een excursie geprobeerd er een tenormelodie uit te krijgen, maar dat viel nog vies tegen.
Eigenlijk is het (m.i.) wat strijdig met de Hauptwerk-gedachte, om dan toch zo'n 16' op het pedaal te plaatsen.

Het is wel weer mooi dat er opnieuw een Frans Barokorgel beschikbaar komt, als je deze vergelijkt met bv St Michel en Thiérache hoor je toch net weer andere accenten in de orgelklank.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 22 feb 2019 22:23

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

orgelitis schreef:
josq schreef:Van oorsprong was het pedaal lang niet altijd bedoeld voor de baspartij! Het had een andere functie: het was bedoelt om de langzame noten van een melodie te spelen. De snelle begeleidende noten (inclusief de basnoten) speelde je dan op de klavieren. In koraalbewerkingen van Bach en van andere barokke componisten kom je dat nog veel tegen.

Kijk maar eens naar de foto van het pedaal op de website van Sonus Paradisi. Ik vermoed dat je niet heel virtuoos spelen kunt op zo'n pedaal...

Ik ben het helemaal met je eens. (Vrijwel?) alle Frans Barokke orgels hadden zo'n kistpedaal. In Nederland staan ook een paar orgels met kistpedaal. Lang geleden heb ik tijdens een excursie geprobeerd er een tenormelodie uit te krijgen, maar dat viel nog vies tegen.
Eigenlijk is het (m.i.) wat strijdig met de Hauptwerk-gedachte, om dan toch zo'n 16' op het pedaal te plaatsen.

Het is wel weer mooi dat er opnieuw een Frans Barokorgel beschikbaar komt, als je deze vergelijkt met bv St Michel en Thiérache hoor je toch net weer andere accenten in de orgelklank.


Mee eens, het blijft toch wel eigenaardig dat men het huidige eisenpakket en voorkeuren steevast wil opleggen aan ieder instrument in plaats van een instrument uit een andere tijd en cultuur zich zelf te laten tonen in alle klankrijkdom. De toegevoegde pedaalstem is overigens alleen benaderbaar via de Simple Screens, de overige layout is dus wel origineel.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 08 maart 2019 17:54

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

De demoset klinkt erg mooi! Weer een voor op de verlanglijst
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 maart 2019 16:08

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Ik wordt er niet warm of koud van.... 8-)
De orgelkas vind ik dan wel weer prachtig.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 maart 2019 16:24

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Jaap380 schreef:Ik wordt er niet warm of koud van.... 8-)
De orgelkas vind ik dan wel weer prachtig.



dus we mogen lauw noteren voor de orgelkas Jaap? ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 maart 2019 17:47

Re: 1771 Micot organ, St. Pons-de-Thomières (Fr.) (30/III+P)

Lauwwarm... ;)
Misschien ligt het ook aan de muziek die ze er doorgaans op spelen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com