Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aanpassen sample sets / dry enz

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 apr 2012 23:25

Aanpassen sample sets / dry enz

Paul, als je idd zo authenthiek mogelijk geluid wilt, dan is de oorspr nagalm natuurlijk het best.
Overigens is van een aantal kerken waar ook samplesets van zijn, de akoestiek ook apart beschikbaar.

Enkele pro's met convolution:
1. Je hebt de mate van nagalm zelf in de hand.
2. Je hebt de mogelijkheid het orgel in een akoestisch betere omgeving te plaatsen ( al is dat dan niet meer authenthiek).
3. Je kunt de beleving van een orgel soms wat opkrikken.
4. Omdat de samples ingekort veel minder ruimte innemen. kan je bij een bepaald geheugengebruik een hogere kwaliteit samples inladen.

Nouja, verder is het natuurlijk ook weer erg persoonlijk allemaal. Als techneut sleutel ik graag aan parameters, dat heeft er wellicht ook mee te maken.

About Utrecht: ik krijg van diverse zijden de opmerkig, dat het de meest indirekte sampleset van Jiri is, en dat je eerst goed moet lusiteren of je dit wel wilt. Maar dat vind ik erg lastig: er is een groot psychologisch verschil tussen het belusiteren van voorbeelden, of het zelf spelen.
En ik krijg de indruk, dat een gratis demoversie er OOK al niet meer is.......


Ik hoor totnutoe weinig kritische geluiden omtrent alle veranderingen die bij Sonus Paradisi zijn doorgevoerd.

Ben ik echt de enige, die zich opwindt over die andere aanpak?? ( geen demo versie, geen aparte wet - Dry - Surround, het laten vallen van kortingen......ik geloof er zo langzamerhand steeds minder in, vooral als ik zie wat opkomende bedrijfjes ( Voxus) aan beloften inhouden.......

Hg

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 apr 2012 23:42

Re: Utrecht Domkerk

2. Je hebt de mogelijkheid het orgel in een akoestisch betere omgeving te plaatsen ( al is dat dan niet meer authenthiek).
3. Je kunt de beleving van een orgel soms wat opkrikken.

Het spijt me hoor....maar waarom "zijn we dan met Hauptwerk bezig"?
Betere ruimte....akoestiek naar eigen goedvinden........hier en daar wat opkrikken!
Een Scherp te scherp........afvlakken maar....
Een Rugwerk te dominerend.......aanpassen maar....
Een tongwerkje te zacht.....oppeppen maar....
Zo raken de orgels volgens mij "helemaal uit z'n verband".......en dan klagen over "iets te ver of te dichtbij opgenomen".

Koop dan een digitaal orgel.....kan je met een draaiknop de akoestiek helemaal beinvloeden naar believen.....de registers intoneren naar wens...geheel "je eigen orgel" creeren.....
Ik vraag me werkelijk wel eens af als ik lees wat sommigen aan hun set sleutelen waarom ze zo'n set kopen....

(Hetzelfde vind ik overigens ook van speakers....speakers "naar eigen smaak" aanschaffen....alsof de orgelklank van een bepaald set op tientallen mannieren weergegeven kan worden. Nee....het "moet eruit komen zoals het erin gaat".

En als dan een register....een tremulant.....de akoestiek je niet aanstaat...jammer dan.....dat is dus in het echie ook zo!

(Zo even de knuppel in het Hauptwerkhoenderhok" gegooid" :roll: )
Ron.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 apr 2012 08:52

Re: Utrecht Domkerk

RonD schreef:
2. Je hebt de mogelijkheid het orgel in een akoestisch betere omgeving te plaatsen ( al is dat dan niet meer authenthiek).
3. Je kunt de beleving van een orgel soms wat opkrikken.

Het spijt me hoor....maar waarom "zijn we dan met Hauptwerk bezig"?

Ik vraag me werkelijk wel eens af als ik lees wat sommigen aan hun set sleutelen waarom ze zo'n set kopen....

(Zo even de knuppel in het Hauptwerkhoenderhok" gegooid" :roll: )
Ron.
Hallo Geert/Ron,

@Geert: bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zelf knutsel ik bewust NIET aan de samplesets. Ik heb zo het idee dat dit dichtbij de werkelijke klank komt. Soms vind ik ook wel registers te hard/zacht/fel/dof... maar ik pas dit niet aan. Wel leuk dus dat iedereen op zijn eigen manier omgaat met Hauptwerk.

@Ron: sluit me geheel bij jouw post aan. Zo voel ik het ook.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 apr 2012 11:17

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Ron, Paul,

Nou, een dermate uitdagende reaktie daar moet ik natuurlijk wel even op reageren........

Het is handig, als je daarbij probeert, subjektieve beleving te scheiden van objektief vast te stellen kriteria.

Er heerst een mening; nl dat HW een soort reproduktie van de werkelijkheid is, die ZO authenthiek is, dat elke aanpassing daarvan btje 'taboe' wordt gevonden. Zo goed weergegeven??

Alsof je - ter illustratie - een foto hebt genomen van een schilderij van Monet opgesteld in zijn atelier in Giverny.....
Vervolgens ga je die dan bewerken, want ja, er zit wat ruis op, en je kiest ook uit diverse opnames, de 1 van dichtbij, de ander wat verder weg, ook heb je nog te maken met de licht-inval.....
Vervolgens probeer je die foto bij je thuis op je zolderkamertje zodanig te projekteren, dat daarmee precies hetzelfde effect wordt bereikt. Onmogelijk.

OVerigens ben ik het WEL geheel eens met Ron, dat je in de huiskamer-weergaveketen wel zo objektief mogelijke weergevers dient te gebruiken. Maar NIET, om zoveel mogelijk die zgn authenthieke opnames ( en keuzes van de samplesetproducers....!!!) thuis af te spelen, maar simpelweg omdat dit eene wetmatigheid is die voor alle elektro-akoestische systemen geldt waarvan wij graagwillen, dat die geen onkontroleerbare zaken toevoegen of weglaten.....

Ook ben ik het volledig ermee eens, dat bv het afzwakken van scherpe mixturen etc zodanig dat je het karakter van het instrument geweld aandoet, nou niet echt toe te juichen is. Dan kan je beter een anders ge-intoneerd instrument kiezen!!
Maar je kunt best wel hier en daar wat al te grote verschillen in amplitude iets korrigeren; tenslotte worden de echte isntrumenten toch ook ge-intoneerd . Wie weet, klonk een orgel op een ander tijdstip wel anders dan tijdens de sampling....

Waar ik zelf ook ERG tegen ben, dat is, om eens lekker in de ODF te gaan spitten, en allerlei zaken te gaan wijzigen, en er zijn er zelfs, die gewoon wat pijpwerk van een andere set gebruiken.......
Ja, dat doen de echte bouwers natuurlijk ook volop, maar je hebt toch gekozen voor deze toestand van een specifiek instrument zou ik zo zeggen......
Ik vind het bv erg fraai, dat je dus tussen Anloo en Menesterol zulke verschillen waarneemt, terwijl ze kwa dispositie ook best wel enigszins vergelijkbaar zijn; dat wil je niet wegpoetsen.
Maar ik ben van mening, dat ik door het ietwat aanpassen van de akoestiek deze instrumenten juist heel goed kan vergelijken....maar natuurlijk NIET hun dramatisch verschillende akoestische omgeving ter plekke!!

Nou, als ik het zo eens overzie, ben ik het toch best wel aardig eens met een aantal door jullie opgeworpen zaken. maar ik heb het - hoop ik - iets verder uit de zwart-wit tegenstelling getrokken....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 apr 2012 12:07

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Ik had het ook "lekker scherp' aangezet, Geert ;)
Alleen ben ik van mening dat, wanneer je wat dan ook voor wijzigingen/toevoegingen gaat aanbrengen, je dit over het algemeen niet doet vanuit "objectiviteit" (die kennis en vaardigheid is aan weinigen gegeven), maar dat je er dan altijd je eigen "subjectiviteit" in gaat leggen. Lijkt me onoverkomelijk.....
En dan geldt volgens mij....des te meer "subjectieve wijzigingen" des te "verder van het origineel".
En daar wil ik me niet aan "bezondigen". ;)
Maar goed...anderen zullen aan "het behoud van het origineel' minder aarde hechten.
Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 apr 2012 12:22

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Op de klok hier thuis staat: nu elck syn sin... :P
En dat dankzij Hauptwerk 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 14 apr 2012 16:07

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Ron en Geert,

Heerlijk zo,n knuppel in het HW hok.Ben het er dan ook helenmaal mee eens.
Geloof ook dat Jiri ergens vermeld in zijn

"missie" dat HW bedoeld was als een geluidsbank was om de diverse instrumenten te documenteren naast andere documenten.
Helaas kunnen handige ict,ers er mee stoeien,maar dat heeft niets met het oorsprongelijke orgel te maken.
grt
cees
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 apr 2012 10:10

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Inderdaad Cees....dokumentatie van al die mooie (vooral oude) instrumenten.....
En ik als leek geloof dat dat heel nauwkeurig gedaan wordt...ook al is het nooit precies, zoals je het in het echt hoort.

En zo wil ik "die oude orgels" ook bespelen.......
Het is toch heerlijk als je "spelend op Kampen" die Vox Humana "in de f'' zo heerlijk hoort protesteren alsof hij in z'n eentje tegen het hele orgel protesteert... 8-)

Ik geloof dat samplesetmakers wel eens hun voorhoofd fronsen als ze lezen en horen wat er met hun werk gedaan wordt....
Nogmaals...koop dan een "digitaaltje" .........
En daar fronsen ze weer hun voorhoofd als ze zien dat er een hauptwerkje aangehangen of ingebouwd wordt... :roll: ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 apr 2012 11:38

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Cees,

Ik herinner mij nog goed, dat er een fraai stuk in een landelijk dagblad stond in de tijd dat Zwolle gesampled werd. Daarin werd nergens gesproken over zoiets aards als verkopen van geluiden. Het was een en al jubel over het feit, dat wij zo gelukkig mochten zijn dat er iemand speciaal van de universiteit van Praag helemaal hiernaartoe was gekomen om de toestand van dat moment van Zwolle voor het nageslacht veilig te stellen. Verder werd uitvoerig ingegaan op de moielijkheden van nachtelijke geluiden etc etc......

Van dat stempel moeten we toch wel af, vind ik. Zo is het gewoon niet.
Ik moet ook vaak denken aan de restauratie maar eigenlijk grotendeels nieuwbouw van Anloo door Henk van Eeken. Ik hoor hem nergens over elektro-akoestische opnamen van het oorspr isntrument, maar WEl uitgebreid over zijn zoektocht naar oude fabrikagemethoden van pijpen.

Dan heb ik zomaar ergens een stukje van Christiaan opgeduikeld hier op het forum:

Begin december, koren Vox Jubilans uit Waddinxveen (mooiste koor van Nl. wat mij betreft) en mannenkoor Ichthus uit Sliedrecht. Dit alles in de Grote kerk van Gorinchem met organisten Harm Hoeve en Marco den Toom.
Prachtige avond.
Ik was er niet meer geweest sinds het overlijden van Jan Bonefaas maar dit orgel is flink aangepakt!
Niet slechter op geworden volgens mij. Het hele orgel staat nu op een lagere winddruk dus het 'krijsende' Rugwerk is nu veel beter te gebruiken en ik hoorde ineens windziekte :shock: Dit was nooit zo (weet ik van toen ik er zelf op heb gespeeld). Ik vind het wel jammer dat ze de Sesquialters er afgehaald hebben, je kon vroeger zo mooi Cornet en Sesq. koppelen en dan het hele bovenwerk vol. Je had dan een super CF voor een volle kerk, maar ja, het was niet origineel. Dat Zwelwerk (wat ook niet origineel is) werkt uitstekend, ik heb nog niet veel orgels gehoord waar het dynamiekverschil zo groot is op het Zwelwerk. Zeker een verbetering. Al met al een mooi instrument gebleven onder de handen van Pels & Van Leeuwen.

Gr. Christian


Als ik dat dan zo lees, zouden wij dan echt TOTAAL NIETS mogen bijschaven?? Nogmaals, ik heb het nier iet over artistiek onaanvaardbare zaken, maar alleen kleinere aanpassingen welke vooral te maken hebben met het afstemmen op de weergave-omstandigheden en misschien ook wel ons - idd - subjektieve gehoor.......

Het zijn vaak bekende organisten, die hier ook voor pleiten.
Iets anders is, en dat kan ik ergens ook begrijpen, dat er mensen zijn, die nu eenmaal aan dit produkt van fysiek instrument plus menselijk vernuft en keuzes een zekere "authenticiteit" willen toekennen en vanuit die gedachte nergens aan komen. Zij zullen waarsch in hun pas gekochte auto ook geen extra matjes op de vloer leggen of zo,n oerlelijke externe nagivatie-eenheid ergens in de cockpit plakken.......

Ik hoorde ook al iemand over een paar kleine aanpassingen van Gapinge praten hier op het forum. Maar daar viel toen niemand overheen.......soms voel ik mij de gebeten hond...... :mrgreen:
Wat een mooi dingetje trouwens! Zeeland heeft nog heel wat voor ons in petto!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 apr 2012 12:41

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Als ik dat dan zo lees, zouden wij dan echt TOTAAL NIETS mogen bijschaven??

Nee...ik vind van niet....je hebt in veel gevallen wel over "eeuwenoude kunstwerken"...tenminste, zo zie ik het!
In de loop van deze eeuwen ontstane onvolkomenheden "bijschaven" vind ik wat anders....
Maar een "windziek" orgel?.........wellicht was dit bij de bouw geen "onvolkomenheid" maar heeft dat gewoon te maken met de speelpraktijk eeuwen geleden.....en dan aanpassen aan onze huidige "Hollandse-school-volgrepige-gekoppelde-vollewerk-praktijk"? :roll: Ik vind van niet!

En je hebt zelf "het schilderij" hierboven genoemd.....een oude meester wordt ook minutieus gerestaureerd (zelfs met rontgenfoto's) om zo dich mogelijk bij het origineel te komen.

Enne mijn auto....laten we het daar niet over hebben....lijkt wel een "draaiorgel" ipv een "ambachtelijk kerkorgel". ;)
(Trouwens...oldtimers worden ook gerestaureerd zonder matjes, tom-toms etc)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 15 apr 2012 14:08

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

JA...ja...... dit is natuurlijk een onderwerp waar we nooit uit zullen komen.En wellicht ook maar goed ook.Houd ons scherp.!
Ik vindt.......jij vindt .......etc.
We zijn blij dat we nu nog weten hoe die nu beroemde orgels in noord Groningen klonken, en klinken.
Het geld van de graanboeren was op en men kon zelfs the sound niet aanpassen aan de heersende mode.
We kennen allemaal de discussies omtrent restauratie hoe... etc.De rechter moet er soms aan te pas komen om een salomons oordeel te vellen.( zie van AA kerk Groningen).En het zijn allemaal orgel liefhebbers neem ik aan.

Zo veel mensen, zoveel wensen geldt zeker in deze kringen, en geeft in ieder geval de persoonlijke betrokkenheid aan

Het mooie van HW is dat je een instrument aangereikt krijgt dat vaak niet zonder betekenis is,dat je dat weet dat te waarderen ondanks persoonlijke ideeen hoe het wellicht ook zou kunnen
en nu zomaar toegang tot hebt,wow...!
Een orgelbouwer zal het nooit goed doen voor iedereen maar het wel een schepping van zijn hand achterlaten waar de tijd uiteindelijk het oordeel over velt, betekenis vol of totaal niet en dus niet mooi of niet ..want daar staan er heel wat van in ook ons land.

De techniek maakt nu heel wat mogelijk, maar hoedt je voor de zo populaire T.V."Stylistes"die even hun dingetje doen (verbeteringen?)in de waan en smaak van de dag,volgend seizoen weer iets anders.
grt. cees
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 apr 2012 14:12

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Zo ist maar net, Cees!
maar waarom schrijf je nou niks over m'n auto? :roll: :( ;)

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 15 apr 2012 16:10

Re: Aanpassen sample sets / dry enz

Ik ken het origineel niet,maar het pimpen is goed gelukt.

Bij classiccers speelt ook min of meer de zelfde discussie.Matching numbers...org. kleur etc
Accessoires ,ook al waren in de productie tijd voorradig via speciale bedrijven die vonden dat het nog beter of in ieder geval anders kon, ter persoonnificatie van de eigenaar worden later als curieus beschouwd en niet als origineel maar bij sommige merken zoals citroen Ds zijn aanpassingen door Chapron( carroserie bouwer) nu zeer geliefd maar de zgn.stropdas op de moterklep daarentegen als een aantasting van de bijzondere vormgeving van de De- ese en kunnen eigenlijk nog steeds niet.En ik moet toegeven er zit wel wat in.
Maar dan het rijden....heel bijzonder en zeer vooruitstrevend voor die tijd en nog steeds een onnavolgbare vering maar een techniek van 50 jaar oud! Maar wel om te behouden !!!

grt.cees

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com