Hallo orgelvriendinnen en orgelvrienden.
Ik ben 1 van de gelukkige bezitters van deze sampleset en ben daar erg blij mee.
Aan de demo's (
https://www.hauptwerk.nl/mp3schiedamstjannl.php ) die ingespeeld zijn, is te zien dat ik het orgel al iets langer in bezit heb. Maar nog steeds blijft het iedere dag weer lekker om te spelen met registraties.
De pedaal partij is goed bezet en met een fagot 32, 2x een 16 voet en een 12 voet in de pedaal zit er een hele diepe basis in dit orgel.
Ik heb ervoor gekozen om veel "kleinere" stukken in te spelen. Hiermee is het mogelijk om veel verschillende registraties te laten horen. En zo het orgel heel breed te laten klinken.
Verder heb ik een hoop stukken vaker opgenomen zodat je hetzelfde stuk in verschillende registraties kunt horen. Dat scheelde voor mij "keuzestress" en ik denk dat veel stukken in meerdere registraties uitstekend tot hun recht komen op dit orgel. Ook kun je hier als luisteraar denk ik goed door horen wat de mogelijkheden van het orgel zijn en een vergelijking tussen registraties is natuurlijk altijd leuk.
Het orgel is lekker robuust van klank. Het is zeker niet "perfect", en dat maakt dat het orgel veel karakter heeft. Ik hou daar wel van. Verder is het originele orgel een alleseter. In principe is het een barok orgel, maar net zoals veel goede orgels in Nederland, kun je er (geholpen door de goede akoestiek) veel meer kanten mee op.
Een improvisatie in oude stijl kan prima (lekker op de dulciaan van het rugwerk), maar ook Rococo (op de demo pagina van sygsoft de 1e kolom nr 16, 17 en 18) en romantisch (nr 11 en 15) komen op dit orgel zeer goed tot zijn recht.
Het orgel is 3 kanaals opgenomen. Ik houd er altijd wel van om redelijk direct contact te hebben met het orgel. Vandaar dat ik veel opnames heb waarbij de front op 43 staat. Veel mensen houden echter van iets meer akoestiek, dus er zijn ook stukken opgenomen die wat "natter" zijn opgenomen (nr 22 en vanaf nr. 28).
Er staan ook nog een paar eigen werken op. (voor de liefhebbers staat de partituur in de volgende link:
https://gofile.me/5g39w/gWoXkZFUl )
Mijn eigen stuk "Go down Moses" (1e kolom nr 19) had ik vrij droog ingeleverd bij sygsoft. Ik heb later hem iets "natter" op Contrebombarde gezet (
https://www.contrebombarde.com/concerthall/music/41317 ). Voor de liefhebber is het leuk om beide opnamen te vergelijken en het verschil in akoestiek te horen. Ook hoor je in dit stuk hoe het orgel van zacht naar hard opgebouwd kan worden. (Bij het plenum op het eind is alleen het "originele" orgel te horen, de uitkomende stem in het 1e gedeelte bestaat o.a. uit de clarinette van het 4e klavier)
Op contrebombarde is de front op 15, midden op 34 en rear op 100 gezet.(op de sygsoftwebsite is dit resp. 43, 100 en 100).
En dan het 4e klavier:
Hij zit er op het echte orgel niet op. Hij is er extra op gezet omdat het een wens is om (ooit) nog een romantisch 4e klavier toe te voegen op het "echte" orgel. Hiermee is alvast te horen hoe het orgel dan zou kunnen klinken. Zelf vind ik het heel goed gelukt.
In mijn eigen composities heb ik er gebruik van gemaakt, bij de barokstukken bijna niet, behalve bij nr 23 en 25.
Ik denk dat het heel persoonlijk is of je hier gebruik van wilt maken of niet.
Zonder 4e klavier is het orgel heel erg goed bruikbaar in zeer veel verschillende stijlen en ook al zeker de moeite waard. Het 4e klavier zie ik zelf als een bonus-klavier die voor nog meer extra mogelijkheden zorgt. Als het wat toevoegt (en voor mij doet dit klavier dat), voel ik mij vrij om het lekker ongegeneerd te gebruiken.
Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.