Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk Basic vs Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 16 maart 2012 14:21

Hauptwerk Basic vs Utrecht

Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de basic versie van Hauptwerk. Dit is tot nu toe voor mij voldoende en ik was dus niet van plan om op korte termijn de advanced versie aan te schaffen. Wel zie ik reikhalzend uit naar het nieuwe sampleset van de domkerk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen of ik Utrecht kan gebruiken met Hauptwerk basic, of is dit te gelimiteerd?

Groeten,

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 maart 2012 15:20

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Hoi Gertjan,

Gezien het aantal benodigde gigabites van Utrecht zal je dan echt aan de Advanced Version moeten hoor.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2012 17:01

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Gertjan

als aanvulling op Kees zijn antwoord:
De HW basic versie kan max 3 Gb aan sampleset laden.
De Dom heeft 50 stemmen, wat bij alleen wet in 16 bits format laden 6 GB vereist (vergelijkbaar met de 50 stemmen van het Poolse orgel http://www.sonusparadisi.cz/organs/krzeszow/screenshots.0.asp). Nu zijn bij de Dom diverse stemmen incl. tremulant opgenomen, dus zal het benodigd aantal GB toenemen.
Verder heeft HW Basic een Polyphony limit van 1024. Ook dat zal een beperking zijn voor de de sampleset van het Domorgel

Je zou natuurlijk wel "delen" van het orgel kunnen laden/gebruiken in de basic versie. Eind van het jaar heeft HW wel weer een kerstaanbieding :lol: .

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 maart 2012 17:27

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Evert-Jan schreef:De Dom heeft 50 stemmen, wat bij alleen wet in 16 bits format laden 6 GB vereist (vergelijkbaar met de 50 stemmen van het Poolse orgel

En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over surround...
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 16 maart 2012 19:27

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Gertjan schreef:Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de basic versie van Hauptwerk. Dit is tot nu toe voor mij voldoende en ik was dus niet van plan om op korte termijn de advanced versie aan te schaffen. Wel zie ik reikhalzend uit naar het nieuwe sampleset van de domkerk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen of ik Utrecht kan gebruiken met Hauptwerk basic, of is dit te gelimiteerd?

Groeten,

Gertjan

Hauptwerk is net als een auto,een melkkoe,alleen kun je je bij Hauptwerk tevreden zijn met het gene wat je hebt,benzineprijzen moeten we gewoon betalen anders kom je niet ver.Dit is mijn laatste bericht hier over,mensen met een krappe knip,en de free of basic versie komen er beroerd van af.Maar dat zij zo,ik heb me er bij neer gelegd en ben zeer tevreden met het geen ik heb.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2012 20:12

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Gerrit schreef:En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over surround...
Surround kan zowiezo niet in HW basic omdat deze maar 2 kanalen (stereo) ondersteund.
Janv schreef:alleen kun je je bij Hauptwerk tevreden zijn met het gene wat je hebt
Mee eens. Daarom gaf ik ook aan dat de sampleset als een deel te laden is en je wacht tot de kerstaanbieding van HW om dan Advanced te kopen (als de portemonnee dat toelaat). Kun je intussen toch genieten
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 16 maart 2012 20:14

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Janv schreef:
Gertjan schreef:Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de basic versie van Hauptwerk. Dit is tot nu toe voor mij voldoende en ik was dus niet van plan om op korte termijn de advanced versie aan te schaffen. Wel zie ik reikhalzend uit naar het nieuwe sampleset van de domkerk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen of ik Utrecht kan gebruiken met Hauptwerk basic, of is dit te gelimiteerd?

Groeten,

Gertjan

Hauptwerk is net als een auto,een melkkoe,alleen kun je je bij Hauptwerk tevreden zijn met het gene wat je hebt,benzineprijzen moeten we gewoon betalen anders kom je niet ver.Dit is mijn laatste bericht hier over,mensen met een krappe knip,en de free of basic versie komen er beroerd van af.Maar dat zij zo,ik heb me er bij neer gelegd en ben zeer tevreden met het geen ik heb.

Kom op Jan, Gertjan stelt gewoon een volstrekt legitime vraag... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 16 maart 2012 20:15

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Hallo allemaal,

inderdaad net een auto, je kunt het zo " duur" maken als je wilt !

Maar er valt met gratis downloads ook heel veel te genieten, mede door SP's overdadige demo-setjes, soms zelfs surround ! Het is in mijn beleving net als met postzegels verzamelen...... af en toe komt er een boek bij :oops:

Met het voordeel dat ik nooit meer voor een nieuw orgel op stap moet ;)

Wibo

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2012 20:15

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Janv schreef:
Gertjan schreef:Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de basic versie van Hauptwerk. Dit is tot nu toe voor mij voldoende en ik was dus niet van plan om op korte termijn de advanced versie aan te schaffen. Wel zie ik reikhalzend uit naar het nieuwe sampleset van de domkerk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen of ik Utrecht kan gebruiken met Hauptwerk basic, of is dit te gelimiteerd?

Groeten,

Gertjan

Hauptwerk is net als een auto,een melkkoe,alleen kun je je bij Hauptwerk tevreden zijn met het gene wat je hebt,benzineprijzen moeten we gewoon betalen anders kom je niet ver.Dit is mijn laatste bericht hier over,mensen met een krappe knip,en de free of basic versie komen er beroerd van af.Maar dat zij zo,ik heb me er bij neer gelegd en ben zeer tevreden met het geen ik heb.



Beste Jan,

ik vindt hauptwerk toch wel state of art in mijn beleving, en kwaliteit kost nu eenmaal geld, dat is niet anders.

en natuurljik niet iedereen heeft evenveel te besteden, maar daar komt hauptwerk toch in te gemoed?
Basic versie, en er zijn goed kope samplesets genoeg lijkt me.

echter als je wat minder te besteden hebt, dan moet je ook niet de nieuwste samplesets willen hebben, en laatst genoemde word toch wel goedkoper.

als voorbeeld voor 19 euro een sample set bij Voxus organ ( dit moet toch voor elke knip te behappen zijn???

en als er een sample set 365 euro kost, dan leg je elke dag 1 euro op zij en aan het einde van het jaar kan je weer gaan shoppen.

of je spaart 2 jaar wahtever.......

in mijn beleving kunnen de samplesets beter op de gebruiker liggen te wachten, dan dat de gebruiker op de samplesets moet wachten :lol: :lol:

Ik begrijp je wel Gedeeltelijk Jan,
maar het hele leven is het de tering naar de nering zetten....

en is er geen geld..... geen schande....... maar om dan zomaar te stellen dat hauptwerk te kort schiet????
het (gevaar) met hauptwerk is dat je kan blijven uitbreiden.

ik persoonlijk vindt dat nu juist het mooie aan hauptwerk voor elk wat wils...


met vriendelijke groet


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 maart 2012 20:36

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Evert-Jan schreef:
Gerrit schreef:En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over surround...
Surround kan zowiezo niet in HW basic omdat deze maar 2 kanalen (stereo) ondersteund.

Dat bedoelde ik ook: surround is een extra reden om voor Advanded te gaan.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 16 maart 2012 20:45

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Jan Wim schreef:
Janv schreef:
Gertjan schreef:Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de basic versie van Hauptwerk. Dit is tot nu toe voor mij voldoende en ik was dus niet van plan om op korte termijn de advanced versie aan te schaffen. Wel zie ik reikhalzend uit naar het nieuwe sampleset van de domkerk in Utrecht. Kan iemand mij vertellen of ik Utrecht kan gebruiken met Hauptwerk basic, of is dit te gelimiteerd?

Groeten,

Gertjan

Hauptwerk is net als een auto,een melkkoe,alleen kun je je bij Hauptwerk tevreden zijn met het gene wat je hebt,benzineprijzen moeten we gewoon betalen anders kom je niet ver.Dit is mijn laatste bericht hier over,mensen met een krappe knip,en de free of basic versie komen er beroerd van af.Maar dat zij zo,ik heb me er bij neer gelegd en ben zeer tevreden met het geen ik heb.



Beste Jan,

ik vindt hauptwerk toch wel state of art in mijn beleving, en kwaliteit kost nu eenmaal geld, dat is niet anders.

en natuurljik niet iedereen heeft evenveel te besteden, maar daar komt hauptwerk toch in te gemoed?
Basic versie, en er zijn goed kope samplesets genoeg lijkt me.

echter als je wat minder te besteden hebt, dan moet je ook niet de nieuwste samplesets willen hebben, en laatst genoemde word toch wel goedkoper.

als voorbeeld voor 19 euro een sample set bij Voxus organ ( dit moet toch voor elke knip te behappen zijn???

en als er een sample set 365 euro kost, dan leg je elke dag 1 euro op zij en aan het einde van het jaar kan je weer gaan shoppen.

of je spaart 2 jaar wahtever.......

in mijn beleving kunnen de samplesets beter op de gebruiker liggen te wachten, dan dat de gebruiker op de samplesets moet wachten :lol: :lol:

Ik begrijp je wel Gedeeltelijk Jan,
maar het hele leven is het de tering naar de nering zetten....

en is er geen geld..... geen schande....... maar om dan zomaar te stellen dat hauptwerk te kort schiet????
het (gevaar) met hauptwerk is dat je kan blijven uitbreiden.

ik persoonlijk vindt dat nu juist het mooie aan hauptwerk voor elk wat wils...


met vriendelijke groet


Jan Wim


Ik vind het gat tussen Free en Basic erg groot,voor 1,5 GB meer in de Basic versie moet je dik geld neerleggen,dat gat had wel wat kleiner gekund neem ik aan,iets van 6 GB in de Basic versie ofzo.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 16 maart 2012 21:21

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Beste Jan,

Wees blij dat er een gratis versie is, er had ook alleen een betaalde versie kunnen zijn. Daarnaast voor de klavieren, luidsprekers, audio-kaart, PC, monitor e.d. betaal je ook geld. Hauptwerk als product in de markt zetten, support bieden e.d. kost simpelweg tijd en geld. Daarnaast een orgel van Johannus, Domus, Eminent is ook niet gratis. Ik denk dat het meer een kwestie is dat men wel voor iets fysiek (hardware) wil betalen en niet voor iets dat abstract is (software). Ik vind zelf de prijzen van Hauptwerk redelijk laag voor wat je krijgt. De prijzen van sommige samplesets zijn daarentegen wel erg aan de hoge kant, deze zouden best wat lager mogen.

Groet,
Gerald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 maart 2012 22:53

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Gerrit schreef:
Evert-Jan schreef:
Gerrit schreef:En dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over surround...
Surround kan zowiezo niet in HW basic omdat deze maar 2 kanalen (stereo) ondersteund.

Dat bedoelde ik ook: surround is een extra reden om voor Advanded te gaan.
Gezien de vraag van Gertjan
Gertjan schreef:Dit is tot nu toe voor mij voldoende en ik was dus niet van plan om op korte termijn de advanced versie aan te schaffen.
heb ik surround niet eens genoemd omdat dan naast een Advanced HW ook minimaal 2 extra speakers aangeschaft moeten worden en je geluidskaart moet het ook aankunnen (4 kanalen) minimaal
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 maart 2012 00:00

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Ik heb mij met de trial versie van HW en de gratis demo samples ruim een jaar vermaakt. Ik kon mij daar prima mee redden. Een demo van Zwolle bijvoorbeeld is echt goed te gebruiken om allerlei muziek te spelen. Ik was juist blij met deze mogelijkheid van vrijblijvend en kosteloos (op een midi kaart van 50 euro na) HW uit te proberen.
Ik was meer tevreden met deze configuratie dan met mijn vlak daarvoor, nieuw aangeschafte domus orgel.

Het is wel gevaarlijk om bij iemand te gaan spelen die wel veel geld uitgeeft aan HW. Dat maakt je wel hebberig (niet op een verkeerde manier) om dat ook in huis te halen.

Ik vindt het contact via dit forum met gelijkgestemden erg leuk en of iemand een hele dure configuratie heeft staan of een basis versie maakt mij niets uit. Het gaat om de lol die je er mee hebt.
Laatst bijgewerkt door mbouwheer op 17 maart 2012 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 maart 2012 11:33

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Helemaal met Bouwheer eens,

Je kan heel goedkoop beginnen als je al een digitaal orgel hebt en het net zo duur maken als je wilt, maar niets hoeft er en je hebt al gelijk een leuke kwaliteit. (Er is wel het risico van verslaving)
Kan je bij de digitale orgels niet zeggen, moet je gelijk een sloot geld meebrengen.
Het mooie van dit forum, dat er mensen zijn die met erg creatieve oplossingen komen en er iets leuks van maken.
En ook mooi om te zien hoe mensen elkaar helpen.

Wat ik ook zie het enorme verschil van achtergrond en hoe mensen die niks met orgel hebben toch opeens heel enthousiast worden. Dit zie je ook vaak bij leveranciers van apparatuur en je voelt gewoon echt belangstelling en niet alleen om het geldelijk gewin.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 17 maart 2012 13:13

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Janv schreef:Ik vind het gat tussen Free en Basic erg groot,voor 1,5 GB meer in de Basic versie moet je dik geld neerleggen,dat gat had wel wat kleiner gekund neem ik aan,iets van 6 GB in de Basic versie ofzo.

Jan, je kunt wel van alles aannemen, maar reken maar dat er door Brett en Martin goed over de grenzen tussen Free, Basic en Advanced is nagedacht. Dit is op het officiële forum ook meerdere keren uitgelegd. 3 Gb betekent dat je met de Basic versie nog net het maximale uit een PC met 4 Gb (en 32 bits Windows) kunt halen. 1,5 Gb is voldoende voor een PC met 2 Gb en je kunt er aardig wat samplesets van een redelijke omvang (2 klavieren + pedaal) net in kwijt. Het idee is, dat wie geld over heeft voor een bepaalde computer, meestal ook wel geld over heeft voor de bijbehorende HW-versie.

Maar het zou best eens kunnen dat de grenzen in de toekomst verschoven worden. De prijzen van computers en geheugen dalen steeds verder en de gemiddelde omvang van samplesets blijft toenemen, bv door het opnemen van stemmen met tremulant. Dus de match qua geheugen en prijs tussen pc en HW-versie zal steeds minder logisch worden als er niets verandert.

@Evert-Jan: Je hebt gelijk dat mijn opmerking over surround hier misschien niet zo ter zake was.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 maart 2012 16:30

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Mag ik ook nog even toevoegen, dat je, als je de release-tails afkapt en er zelf convolution ofzo aan toevoegt, de sampleset een stuk kleiner wordt; dat doe ik altijd met de laptop.

Alleen is het mij onbekend of die funktie in de free version niet is geblokkeerd ??

HG

Geert

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 17 maart 2012 16:58

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Voor zo'n geweldig programma als Hauptwerk wil je toch graag voor betalen? En voor een mooi sampleset heb je toch ook graag wat over? Als je beseft hoeveel uren men in de ontwikkeling van Hauptwerk en het maken van samplesets stopt, dan worden er nu heel fatsoenlijke prijzen gerekend. En het is geen schande om ergens voor te sparen. Zelf heb ik ook maar sinds een maand of 3 Hauptwerk Advanced. Heb me ook 2 jaar vermaakt met de Basic versie.

Prijzen van samplesets van echte kwaliteit en optimale orgelbeleving zullen nooit echt heel veel in prijs kunnen zakken. Tegenwoordig wil men een sampleset dat surround is opgenomen en met gesamplede tremulanten. Surround is al dubbel zo veel werk en de gesamplede tremulanten zorgen ook weer voor bijna een verdubbeling van het aantal samples. Ik vind dat wel een goede ontwikkeling: het is een enorme verbetering in kwaliteit. Maar dat kan niet voor 19 euro...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2012 19:49

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Marien schreef:Voor zo'n geweldig programma als Hauptwerk wil je toch graag voor betalen? En voor een mooi sampleset heb je toch ook graag wat over? Als je beseft hoeveel uren men in de ontwikkeling van Hauptwerk en het maken van samplesets stopt, dan worden er nu heel fatsoenlijke prijzen gerekend. En het is geen schande om ergens voor te sparen. Zelf heb ik ook maar sinds een maand of 3 Hauptwerk Advanced. Heb me ook 2 jaar vermaakt met de Basic versie.

Prijzen van samplesets van echte kwaliteit en optimale orgelbeleving zullen nooit echt heel veel in prijs kunnen zakken. Tegenwoordig wil men een sampleset dat surround is opgenomen en met gesamplede tremulanten. Surround is al dubbel zo veel werk en de gesamplede tremulanten zorgen ook weer voor bijna een verdubbeling van het aantal samples. Ik vind dat wel een goede ontwikkeling: het is een enorme verbetering in kwaliteit. Maar dat kan niet voor 19 euro...



Helemaal mee eens Marien,

kwaliteit kost nu eenmaal geld.
en dat mag best geld kosten, ik persoonlijk vind dat de kwaliteit niet hoog genoeg kan zijn
en kan iemand dat niet behappen totaal geen schande, dan geef je gewoon minder uit, en je hebt toch ook speel plezier.

ik denk dat zelfs (kwalitatief) het minste sampleset, nog steeds meer plezier geeft, dan een gemiddeld "alternatief elektrisch orgel"

groeten

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 maart 2012 00:10

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vraag kwam voort uit onwetendheid, maar het is duidelijk dat ik eerst beter Hauptwerk advanced aan kan schaffen. Het was een een bewuste keuze om basic aan te schaffen omdat ik dacht een hoop functies van advanced toch nog niet te gebruiken. Maar ja alles op zijn tijd........

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 maart 2012 08:14

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Surround is al dubbel zo veel werk en de gesamplede tremulanten zorgen ook weer voor bijna een verdubbeling van het aantal samples. Ik vind dat wel een goede ontwikkeling: het is een enorme verbetering in kwaliteit.
zeker.
Maar dat kan niet voor 19 euro...
misschien nu nog niet, maar wel als er 10000 van verkocht kunnen worden...

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 maart 2012 08:18

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Eerst beter Hauptwerk advanced aan kan schaffen
Dat hangt er maar vanaf. Hauptwerk Advanced zonder goede sampleset heb je weinig aan. Met HW basic kun je altijd een deel van het orgel laden.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 maart 2012 09:00

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Dat hangt er maar vanaf. Hauptwerk Advanced zonder goede sampleset heb je weinig aan. Met HW basic kun je altijd een deel van het orgel laden.

Dit klopt niet.
Advanced klinkt ook beter (door hogere polyfonie en windmodel) en de voicing-mogelijkheden zijn bijzonder waardevol.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 maart 2012 10:24

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Mijn ervaring is dat mensen al gauw vast lopen met Basic. Als ze eenmaal beginnen willen ze al gauw meer vooral grotere samplesets.
Maar dat is het mooie van Hauptwerk. het hoeft niet allemaal gelijk aangeschaft het kan allemaal in stapjes.
Elke keer een wat betere beleving van Hauptwerk.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 19 maart 2012 11:01

Re: Hauptwerk Basic vs Utrecht

Andre schreef:Elke keer een wat betere beleving van Hauptwerk.

Precies! Uiteindelijk geniet je er dan zelfs meer van, omdat je steeds opnieuw dat ultieme 'wow'-gevoel ervaart. Als je in een keer voor het maximale gaat, heb je dat gevoel maar één keer en daarna treedt er toch een zekere gewenning in.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 139 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com