Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 13 apr 2012 22:19

Re: Utrecht Domkerk

Geert schreef:Ik vind het jammer dat er geen DRY bijgeleverd wordt.....zou ook een stuk goedkoper zijn uitgevallen! Tis toch wat kommercieler geworden rond Jiri is mijn indruk.
Geert,

Even nieuwsgierig van mijn kant (heeft niets met Utrecht/Dom te maken): waarom DRY? Is het niet zo dat juist de charme van Hautpwerk is de akoestiek van de oorspronkelijke kerk? Je kan natuurlijk altijd nagalm zelf toevoegen, maar dat klinkt volgens mij nooit zo als in de kerk zelf.

Mvg,
Paul.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 13 apr 2012 22:22

Utrecht Domkerk

Over prijs valt niet te twisten, het is wat je er aan wilt uitgeven of voorover hebt.

Wat ik wel jammer vindt is dat Sonus paradisi de surround sample-sets niet meer als optie aanbied.
Niet iedereen maakt gebruik van de surround optie, maar je moet er wel voor betalen omdat het 1 pakket is.
Als deze optie apart wordt aangeboden zoals in het verleden komt de wet sample-set waarschijnlijk goedkoper uit, en dus veel interessanter voor een groter publiek.

Na het zorgvuldig beluisteren van de demo’s in WAV ben ik nog niet helemaal overtuigd van deze sample-set ik wacht het nog even af.

Willem

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 13 apr 2012 23:37

Re: Utrecht Domkerk

Geert schreef:Paul, als je idd zo authenthiek mogelijk geluid wilt, dan is de oorspr nagalm natuurlijk het best.
Overigens is van een aantal kerken waar ook samplesets van zijn, de akoestiek ook apart beschikbaar.

Enkele pro's met convolution:
1. Je hebt de mate van nagalm zelf in de hand.
2. Je hebt de mogelijkheid het orgel in een akoestisch betere omgeving te plaatsen ( al is dat dan niet meer authenthiek).
3. Je kunt de beleving van een orgel soms wat opkrikken.
4. Omdat de samples ingekort veel minder ruimte innemen. kan je bij een bepaald geheugengebruik een hogere kwaliteit samples inladen.

Nouja, verder is het natuurlijk ook weer erg persoonlijk allemaal. Als techneut sleutel ik graag aan parameters, dat heeft er wellicht ook mee te maken.

About Utrecht: ik krijg van diverse zijden de opmerkig, dat het de meest indirekte sampleset van Jiri is, en dat je eerst goed moet lusiteren of je dit wel wilt. Maar dat vind ik erg lastig: er is een groot psychologisch verschil tussen het belusiteren van voorbeelden, of het zelf spelen.
En ik krijg de indruk, dat een gratis demoversie er OOK al niet meer is.......


Ik hoor totnutoe weinig kritische geluiden omtrent alle veranderingen die bij Sonus Paradisi zijn doorgevoerd.

Ben ik echt de enige, die zich opwindt over die andere aanpak?? ( geen demo versie, geen aparte wet - Dry - Surround, het laten vallen van kortingen......ik geloof er zo langzamerhand steeds minder in, vooral als ik zie wat opkomende bedrijfjes ( Voxus) aan beloften inhouden.......

Hg

Geert


Die gratis demoversie kan nog komen....misschien nog even geduld? Ik ben vol verwachting tenminste....

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 apr 2012 00:03

Re: Utrecht Domkerk

Geert schreef:( geen demo versie, geen aparte wet - Dry - Surround, het laten vallen van kortingen......
Geert

1) Ervaring leert dat de demo versie altijd 2-3 weken na de release datum komt. Reden: de download van betalende klanten vereist vooral in de eerste 3 weken een hoge capaciteit van de webservers. Daarna komt de demo download in het vizier.
2) Op basis van verkoopcijfers, dat afgezet tegen de kostprijs van een betreffende sampleset, worden de diverse versies gemaakt. Voor dry en wet is vandaag de dag weinig vraag.
3) de korting is vervallen omdat Sonus Paradisi nu BTW moet betalen. Jiri kon dus 2 dingen doen: prijzen 19% omhoog of de korting laten vallen. Zie ook eerder topics op dit forum en ook op het HW forum.

Bij kleine opkomende bedrijfjes (zoals jij die noemt) krijg je ook geen korting (ik heb dat nooit gezien/gekregen) en een heel enkele (zijn op 1 hand te tellen) levert een demo versie.

Evert-Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 apr 2012 11:23

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Heren,
Ik verwacht wel dat Jiri met een Dry versie komt. Er is zo wie zo behoefte aan, maar meestal komen deze later.
Jiri brengt meestal eerst de wet en surround uit omdat daar meer vraag naar is.

Wat nagalm betreft zijn daar hele goede oplossingen voor om deze later toe te voegen, zowel Hardware als software matig.

Als ik eerlijk ben viel mij de sampleset qua prijs mee. Ik had hem duurder verwacht. De kwaliteit weet ik nog niet, ik moet hem nog installeren.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 apr 2012 11:56

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

De kwaliteit weet ik nog niet, ik moet hem nog installeren.

Ik heb veelvuldig de demo's zitten beluisteren.....en krijg (zoals sommigen al opgemerkt hebben) toch het idee, dat dit net zoals Kampen (ook al is het natuurlijk een heel ander orgel met een schitterende klank) een meer ruimtelijke weergave is.
Ik ga eerst maar een de ervaringen afwachten van hen, die de set reeds aangeschaft hebben....
en dan de set goed vergelijken met Tholen (en wellicht Haarlem). 'k Zit naast Kampen nu toch op een wat direkter set van een drieklaviers Nederlands orgel te wachten.
En dan eerst nog eens proefspelen bij de dealer......ik vind het zonde om 500 euries neer te tellen, terwijl het later niet aan m'n verwachtingen voldoet.

Dus Jan Wim.....die lentekriebels kan ik nog even weerstaan ;)
Ron

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 14 apr 2012 12:15

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Lia schreef:
Evert-Jan schreef:De maker van de opname van Haarlem is ook ontmaskerd: Sonus Paradisi
Foto 17 van zijn site [ img ] is de foto van de Bavo ipv de Dom

De Dom zier er toch echt anders uit.

Ha, dat was me ook opgevallen - ik had Jiri al gemaild als hij dat geheim wilde houden, hij die foto maar beter snel kon weghalen. Too late ;)

Toch niet, Evert-Jan. Jiri is wel bij de Bavo geweest, maar kreeg te horen dat iemand anders het orgel al opgenomen had!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 apr 2012 12:41

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

RonD schreef:
De kwaliteit weet ik nog niet, ik moet hem nog installeren.

Ik heb veelvuldig de demo's zitten beluisteren.....en krijg (zoals sommigen al opgemerkt hebben) toch het idee, dat dit net zoals Kampen (ook al is het natuurlijk een heel ander orgel met een schitterende klank) een meer ruimtelijke weergave is.
Ik ga eerst maar een de ervaringen afwachten van hen, die de set reeds aangeschaft hebben....
en dan de set goed vergelijken met Tholen (en wellicht Haarlem). 'k Zit naast Kampen nu toch op een wat direkter set van een drieklaviers Nederlands orgel te wachten.
En dan eerst nog eens proefspelen bij de dealer......ik vind het zonde om 500 euries neer te tellen, terwijl het later niet aan m'n verwachtingen voldoet.

Dus Jan Wim.....die lentekriebels kan ik nog even weerstaan ;)
Ron


Nu mijn lentekriebels zijn er nog, ik heb mijn order deze keer geplaatst bij Johan, en die komt hem zelfs vanmiddag persoonlijkbrengen, en wel op dvd kant en klaar.

Dit noem ik toch wel service :D

Ook al is het zoals sommige hier op dit forum beweren, een set met veel/ te veel galm ik vind het mooi, en zeker om er cd van te maken, want dan heb je toch meer de luister positie nodig dan de speel positie.

En je weet het Ron, mijn aangetrouwde zwager Jan van de Heuvel, zegt altijd een orgel zonder akoestiek / galm is niet af

Elk orgel moet gemaakt worden naar de ruimte waarin het komt te staan.

Maar hoe dan ook Tholen mag er bij mij ook op, misschien niet dit jaar maar dan zeker volgend jaar

Ik snap wel wat Anton bedoeld met geen kontakt meer te hebben met het orgel, je moet er zeker niet mee willen studeren, het is meer luisteraar en organist met de speeltafel beneden in de kerk.

maar goed misschien gaat mijn lenteliefde wel over als ik hem in huis heb.

Bv Menesterol vind ik ook mooi om erop te oefenen, maar ik verlang na zo'n oefensessie toch altijd naar een orgel om even mee weg te dromen :oops:

Denk dat ik te veel romantisch en te snel verliefd ben/ word :oops: :oops:

Hoe dan ook ik zal volgende week eens iets proberen te posten, het zelfde stuk zowel op kampen als op Utrecht gespeeld
Dan kan er misschien een oordeel aan gehangen worden

Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 apr 2012 12:52

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Jan Wim schreef:
Denk dat ik te veel romantisch en te snel verliefd ben/ word :oops: :oops:

Groeten

Jan Wim


Nou JW, zolang het op je eigen vrouw en orgels is... :P
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 apr 2012 13:13

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Kees Hoekman schreef:
Jan Wim schreef:
Denk dat ik te veel romantisch en te snel verliefd ben/ word :oops: :oops:

Groeten

Jan Wim


Nou JW, zolang het op je eigen vrouw en orgels is... :P



maak je maar geen zorgen Kees m.b.t tot mijn vrouw komt dat wel goed :roll: , en orgels...... persoonlijk vind ik, zijn er zoveel mooie orgels in Nederland.

Net zoals in het echte leven je moet nu eenmaal keuze's maken, en achteraf zal het blijken of dit de juiste is geweest.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 apr 2012 20:14

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

RonD schreef:Ik heb veelvuldig de demo's zitten beluisteren.....en krijg (zoals sommigen al opgemerkt hebben) toch het idee, dat dit net zoals Kampen (ook al is het natuurlijk een heel ander orgel met een schitterende klank) een meer ruimtelijke weergave is.
Ik ga eerst maar een de ervaringen afwachten van hen, die de set reeds aangeschaft hebben....

Ik bespeel Utrecht nu ongeveer een week en ik ben er érg blij mee. Inderdaad is het een erg ruimtelijke opname, meer dan we van Jiri gewend zijn, maar ik heb niet het gevoel dat ik geen contact heb met het orgel. Inderdaad is het lastiger spelen dan in een droge kerk, maar ik neem aan dat dat op het echte orgel net zo is.

Met de set van Kampen heb ik heel weinig ervaring (ik heb hem zelf niet), maar ik heb hem wel eens mogen proberen en ik vind Utrecht qua galm een veel realistischer speelervaring geven. Kampen is inderdaad té. Bij Utrecht blijft bijvoorbeeld het rugwerk vrij direct, terwijl het bovenwerk juist vrij ver weg klinkt. Precies zoals je dat vanaf de speeltafel ook zou verwachten, maar dan een stuk minder storend.

Trouwens, ik vind Utrecht ook een realistischer speelervaring geven dan bv. Zwolle, maar juist om de omgekeerde reden. Zwolle is naar mijn idee iets te droog opgenomen. Weliswaar maakt dat de set gemakkelijker bespeelbaar, maar in Zwolle heb je bij het spelen in het echt volgens bij meer last van de galm dan bij de sampleset. En spelen met veel galm is een kunst op zich. Die ervaring wil ik in Hauptwerk dus niet missen.

Voor de goede orde: surround van Zwolle en Utrecht passen niet in mijn computer (8 Gb), dus ik moet het met alleen stereo doen. Ik heb Utrecht geladen in 14 bit en single loops en dan past hij er net helemaal in (mét tremulanten).
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 14 apr 2012 22:31

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Beetje off topic, maar Zwolle stereo is een enorm verschil met Zwolle surround. Zwolle in stereo vindt ik ook te direct, beetje gechargeerd maar pas bij het loslaten van de toets hoor je dat je in een grote kerk speelt. Laadt je Zwolle in surround dan krijg je een compleet andere beleving.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 apr 2012 16:38

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Hoi Maarten

Ik vind ook bij surround de front kanalen van Zwolle te direct. Skrezsow en Caen klinken wat dat betreft veel overtuigender in surround.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 apr 2012 00:40

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Nadat ik de dvd's (6 in totaal) van johan had ontvangen, ben ik gaan installeren.

totaal komt deze set op 33,5 gb uit full 24 bit, dit past niet in mijn geheugen :?

omdat er veel galm in zit heb ik besloten om alle front en tremulant registers te laden in 24 bit, voorlopig nog geen rear geladen.

en spelen maar

wat zijn de eerste indrukken, ik denk dat voor de mensen die Kampen niks vinden Utrecht zeker niks is.

er is van een grotere afstand opgenomen, waardoor detail verloren gaat, dus als studie orgel is deze set totaal ongeschikt.
er is wel meer feeling met het orgel dan bv Kampen, waarom weet ik niet, want de galm is nagenoeg gelijk.

Maar waar deze sampleset zich uitstekend voor leent is het opnemen van je eigen cd's
waar de andere orgels te direct of te droog, of een verminkte tremulant hebben, daar gaat juist dit orgel in uitblinken

de vraag is wil ik dit? 538,- euro uitgeven voor het maken van je eigen cd???

natuurlijk is dit een beetje dik aangezet, het orgel klinkt in zijn geheel echt, zoals je in de domkerk als luisteraar plaatsneemt.

een cd met hollandse koraal bewerkingen is echt reel te verwezenlijken op dit set, zonder dat iemand kan horen dat het hauptwerk is, zowel de klank als de nagalm zijn goed geslaagd(hier valt Kampen door de mand)

Nu is het wel zo dat ik zelf van dit genre muziek hou, dus objectief is mijn verhaal dan ook niet.

kortom als luisteraar een geweldig sampleset.
maar om de beleving van achter de speeltafel te krijgen/hebben is de set totaal ongeschikt

hier nog een voorbeeldje van psalm 84 Jan Zwart
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/7004

heb er een mp3 van moeten maken :? (dacht dat je ook een wave bestand kon uploaden?)

ik zelf vind de set een welkomen aanvulling in het gat wat nog bestond in hauptwerkland
maar ik denk dat het komende orgel van Marien(tholen) op zowel de organist als de luisterpositie beter gaat scoren
omdat deze wat directer is opgenomen..

hoe dan ook ik zal regelmatig op het orgel in de Dom spelen :lol:

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 apr 2012 08:06

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Mooi gespeeld, Jan Wim......en lekker doorgaan op Contrebombarde zo!
Je merkt, dat er met de komst van Utrecht en Tholen direkt meer "andersoortige muziek" op die site komt,
als dat "we gewend zijn". Ook al is het niet altijd "m'n stijl", toch wel mooi dat deze site zo'n geweldig brede "orgelmuziek-bibliotheek" wordt! 8-)

Tja, en wat de set betreft....ik wacht toch nog maar even op Tholen (en Haarlem).
Als ik je Mp3 beluister (en dat ligt niet aan jou)....bekruipen mij toch ook steeds meer de gevoelens, die PETER hiervoor onder woorden bracht.......nl. een "elektronische weergave".
Of dat nu komt (ook in andere uploads/demo's) door het veelvuldige tremulantgebruik....ik weet het (nog) niet.
Ik zou dit virtuele orgel wel eens in al z'n glorie willen horen zonder tremulanten....

En als ik dan jou Kampen-opnames op Contrebombarde beluister.....klinkt dat toch niet slecht moet ik zeggen....maar dat zal liggen aan het feit dat "mijn oren toch meer barok/klassiek-gevoelig zijn". Ik voel daar toch niet zo "die elektronische weergave".
Ik heb vorige jaar veelvuldig op de mooie Johannus Symphonica gespeeld.....daar moest ik aan denken bij het beluisteren van de opname......zomaar een gevoel dat bij me opkwam....zonder hier een conclusie aan te verbinden.

Het beste voor mij is, om als de andere sets uit zijn ze allen eens te gaan bespelen en te vergelijken.....ook met Kampen.
Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd van Utrecht. Maar....dit nog maar aan de hand van de enkele opnames die ik tot nu toe gehoord heb.

En...veel plezier "in de Dom", Jan Wim......zo te horen ben jij daar in je element! Ik "hou me nog even van den domme".;)
Ron
En misschien kom ik wel eens bij je langs in de Dom! ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 apr 2012 08:32

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

die elektronische weergave".


Hoi Ron,
ik snap wat je bedoelt, het neigt met tremulant ook wel een beetje naar zoiets, maar ik denk dat, dat zelfs niet haalbaar is voor Johannus ;)

en gebruik van de tremulanten geeft toch wel een andere sound van een orgel
http://www.youtube.com/watch?v=l9L3a721hW0
http://www.youtube.com/watch?v=_m5Q25-Z ... ure=relmfu
moet wel eerlijk zeggen op de opname's (Dom) word dat meer versterkt dan dat je het "live" speelt
zonder tremulanten is het een totaal ander orgel, zal proberen hier ook iets van te plaatsen
maar over het algemeen is het Dom orgel qua mixturen ook wel milder in het echt dan Kampen, kampen sprankelt wat meer in het volle werk.

groeten

Jan Wim
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 16 apr 2012 09:14, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 apr 2012 09:14

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Grappig Jan Wim, dat jij toch tot een andere conclusie lijkt te komen dan ik. Maar aan de andere kant, als ik onderstaand citaat lees, valt het misschien nog wel mee.

Jan Wim schreef:er is van een grotere afstand opgenomen, waardoor detail verloren gaat, dus als studie orgel is deze set totaal ongeschikt.
er is wel meer feeling met het orgel dan bv Kampen, waarom weet ik niet, want de galm is nagenoeg gelijk.


Het lijkt er een beetje op dat je jezelf hier tegenspreekt. Ik denk dat de oorzaak dit is: de hoeveelheid galm is voor Kampen en Utrecht weliswaar ongeveer gelijk, maar toch is Utrecht directer opgenomen dan Kampen. Daardoor is er toch meer detail, ondanks de galm.

Natuurlijk, er is veel galm en dat maakt de set ongeschikt om een stuk goed in te studeren. Maar ik geloof niet dat de speelbeleving zo anders is dan in het echt. Hoofdwerk en Bovenwerk zitten immers zo hoog dat het geluid ver over je heen gaat. Dus misschien heb je dan nog wel minder contact met het orgel. Het is nu eenmaal zo dat de speelbeleving in een kerk als Utrecht heel anders is dan in een kleine dorpskerk. Dus het lijkt me niet eerlijk om de set van Tholen realistischer te noemen dan die Utrecht, alleen omdat in Tholen de opname directer is, met minder galm.

Wat betreft de elektronische klank: ik heb sterk de indruk dat dit voor een groot deel het gevolg is van de mp3-compressie in combinatie met 'overmatig' tremulantgebruik. Die twee lijken elkaar niet zo goed te verdragen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 apr 2012 09:20

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Gerrit schreef:Grappig Jan Wim, dat jij toch tot een andere conclusie lijkt te komen dan ik. Maar aan de andere kant, als ik onderstaand citaat lees, valt het misschien nog wel mee.

Jan Wim schreef:er is van een grotere afstand opgenomen, waardoor detail verloren gaat, dus als studie orgel is deze set totaal ongeschikt.
er is wel meer feeling met het orgel dan bv Kampen, waarom weet ik niet, want de galm is nagenoeg gelijk.


Het lijkt er een beetje op dat je jezelf hier tegenspreekt. Ik denk dat de oorzaak dit is: de hoeveelheid galm is voor Kampen en Utrecht weliswaar ongeveer gelijk, maar toch is Utrecht directer opgenomen dan Kampen. Daardoor is er toch meer detail, ondanks de galm.

Natuurlijk, er is veel galm en dat maakt de set ongeschikt om een stuk goed in te studeren. Maar ik geloof niet dat de speelbeleving zo anders is dan in het echt. Hoofdwerk en Bovenwerk zitten immers zo hoog dat het geluid ver over je heen gaat. Dus misschien heb je dan nog wel minder contact met het orgel. Het is nu eenmaal zo dat de speelbeleving in een kerk als Utrecht heel anders is dan in een kleine dorpskerk. Dus het lijkt me niet eerlijk om de set van Tholen realistischer te noemen dan die Utrecht, alleen omdat in Tholen de opname directer is, met minder galm.

Wat betreft de elektronische klank: ik heb sterk de indruk dat dit voor een groot deel het gevolg is van de mp3-compressie in combinatie met 'overmatig' tremulantgebruik. Die twee lijken elkaar niet zo goed te verdragen.


Hoi Gerrit,

natuurlijk is er qua techniek veel verbeterd met de opname's Utrecht heeft wel iets meer detail dan Kampen, maar als je de surround er ook nog bij mixt dan is er veel galm, in mijn opname heb ik alleen de front kanalen, en dan zit er toch al behoorlijk wat galm in, en mijn inziens krijg je dat alleen als je op een grotere afstand van de bron opneemt?

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 apr 2012 09:30

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Ben ik toch wel even benieuwd hoe het klinkt als
je alleen de "rear" afdeling opneemt?
Kan dat en wat hoor je dan? Een grote brij?
Gert heeft bijv. van Caen wel eens alleen de rear samples opgenomen

Groetjes Jochum

(die nu de nieuwe versie van "Komt als kinderen" van Asma opnieuw moet leren) ;) :oops:
Hoe zou dat klinken? (hint) ;)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 16 apr 2012 09:56

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

De vergelijking Utrecht - Tholen is onmogelijk. Twee totaal verschillende orgels, blijkbaar bij sommige mensen alleen bekend vanwege een of meerdere tremulanten. Vergelijken heeft geen zin.

Tholen is beslist geen dorpskerk, maar het orgel hangt er heel laag waardoor je als luisteraar in de kerk ook veel details waarneemt. Hier wat foto's van de kerk: http://www.hgtholen.nl/index.php/kerk-en-gemeentegebouwen/fotos-kerkgebouw. Dat in tegenstelling tot Utrecht, waar je als luisteraar in de kerk alleen het rugwerk als redelijk direct ervaart. Het hoofdwerk en bovenwerk verdwijnt in de ruimte, ook bij het volle werk. Ook bij de speeltafel klinkt dit indirect. Wat dat betreft doet het sampleset recht aan de realiteit. De vraag is alleen of dit als Hauptwerksampleset ideaal is. Ik ken cd-opnames waar men heeft geprobeerd om het hoofdwerk en bovenwerk directer op te nemen. Luister eens naar deze opname, hier klinkt het zelfs directer als het sampleset: http://www.youtube.com/watch?v=yhEOuXHMjMY&list=UUJNmUKyNRTFvOYnQAmbTyBQ&index=18&feature=plcp. De echo's worden gespeeld op het hoofdwerk. Voor wie deze cd heeft (Martin Mans Domkerk Utrecht) zou eens moeten luisteren met de passages op het bovenwerk met tremulant....

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 apr 2012 10:57

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Jan Wim schreef:mijn inziens krijg je dat alleen als je op een grotere afstand van de bron opneemt?

Dat hoeft niet perse denk ik. De galm vult de hele ruimte van de kerk, dus waar je staat maakt voor de hoeveelheid galm niet zoveel uit, tenzij je de microfoons dichtbij het orgel zet én afschermt voor geluid dat vanuit de kerk komt (van achteren dus). Ik denk dat dit bij Utrecht anders werkt, aangezien het orgel in het trancept hangt. Je krijgt dus meteen galm van meerdere kanten (links, rechts en achter) zelfs als je dicht bij het orgel blijft, of misschien zelfs wel juist als je dichtbij het orgel blijft.

De positie maakt natuurlijk wel uit voor het aandeel direct geluid en omdat deze set toch best direct klinkt, neem ik aan dat hij van vrij dichtbij is opgenomen.

Neem bijvoorbeeld Kampen: als je bij de preekstoel gaat zitten of bij het koorhek - de hoeveelheid galm zal ongeveer hetzelfde zijn. Maar bij de preekstoel is het aandeel direct geluid in wat je hoort veel groter dan bij het koorhek. Tijdens concerten zie je trouwens vaak dat de liefhebbers van romantische muziek in het vak bij het koorhek gaan zitten, terwijl barokliefhebbers juist rond de preekstoel een plek zoeken. Zelf zit ik meestal tegenover de preekstoel, net voor de pilaren. Anekdote: ooit hoorde ik vlak voor een concert pal achter mij iemand zeggen: 'O, daar zit al iemand.' Toen ik opkeek, zag Jan Quintus Zwart staan. Dus blijkbaar zat ik geluidstechnisch op de goeie plek. :D
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 apr 2012 12:19

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Op http://www.domkerk.nl/bezoek/index.html staat een plattegrond van de Domkerk. Nummer 8 is het orgel. De front microfoons stonden tussen de eerste 2 pilaren tegenover het orgel.
Zoals Gerrit als schreef, komt de galm bij de frontmicrofoons in de Domkerk ook al van de zijkant. Vandaar de extra galm t.o.v. andere surround samplesets van Jiri. Je zou dan nog iets dichter bij het orgel moeten staan en dan meerdere richtmicrofoons moeten gebruiken i.p.v. 2 microfoons voor stereo
In andere kerken wordt het orgelgeluid naar "voren gestuwd" omdat het orgel in het schip kerk hangt; in de Domkerk waaiert het geluid dus ook uit naar de zijkanten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 apr 2012 13:48

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Jochum schreef:Ben ik toch wel even benieuwd hoe het klinkt als
je alleen de "rear" afdeling opneemt?
Kan dat en wat hoor je dan? Een grote brij?
Gert heeft bijv. van Caen wel eens alleen de rear samples opgenomen

Groetjes Jochum

(die nu de nieuwe versie van "Komt als kinderen" van Asma opnieuw moet leren) ;) :oops:
Hoe zou dat klinken? (hint) ;)


die nu de nieuwe versie van "Komt als kinderen" van Asma opnieuw moet leren)
Hoe zou dat klinken? (hint)



.
met of zonder tremulanten??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 apr 2012 14:02

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

mag wel met, hoor! :lol: :lol: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 apr 2012 14:41

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

Er is ook "een gulden middenweg" hoor.....niet 3 bibbers, maar 1! :roll: ;)
Als je gekoppeld speelt op het hoofdwerk heb je eigenlijk 5 bibbers! :roll:

Kampen ging beter......daar heb ik "hem" op Youtube met 1,5 tremulant gespeeld!
http://www.youtube.com/watch?v=qBi5-nTGtO4&feature=plcp&context=C46d3d21VDvjVQa1PpcFPHsnn8MOZzV7hRC9jOmHLkM3K524kgai0%3D
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com