Pagina 7 van 7

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012 13:26
door Gert
Vanmorgen stond in het Reformatorisch Dagblad een recensie over de sampleset van Utrecht (puntkomma pagina 5), geschreven door Wim Eradus.
Ik heb het met toestemming ingescand: http://www.pcorgan.com/images/RDdomkerk ... Eradus.jpg

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 23:20
door WiBo
..... moeite om mijn linkerhand bij een fors stuk transparant te houden.... /
... elk instrument is in het echt iets levendiger en een beetje sprankelender,of hoe je het noemen wilt, maar dit komt denk ik omdat de sampels ontdaan worden van ruis en rommel, zodat dit een beetje inboet...


Op den duur mis in deze sampleset toch wel wat aan direkt geluid. De kracht van veel samplesets denk ik. Er is niet voor niets ook een topic over " Utrecht teveel galm ? en is ook de uitdrukking " zwemmen" gebruikt". Het viel me zojuist weer op door Zwolle maar ook Caen te bespelen. Op contrebombarde had ik een opname staan met een mix van Rear en Front geluid, daar kwam een reactie op of er een " gordijn voor het orgel hing" . Ook het beluisteren van een CD (wav) en een MP3 van pcorgel.nl deed mij concluderen dat de sampleset wat " hoog" mist, al realiseer ik me dat dit ook door de MP3 compressie kan komen.

Ik heb nu van alle registers (x4 ...!) in Pipe and rank voicing (dus niet Tone in het tabblad Voicing) de Overall Brightness op + 2 gezet.
Het kan suggestie zijn, maar meer " hoog" simuleert meteen ander microfoonplaatsing, nl. iets dichterbij.

Het bevalt me prima !

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012 20:46
door GerrGouw
WiBo schreef:
Ook het beluisteren van een CD (wav) en een MP3 van pcorgel.nl deed mij concluderen dat de sampleset wat " hoog" mist, al realiseer ik me dat dit ook door de MP3 compressie kan komen.


Ik vraag me af, of dat hoog missen in de set zelf zit, of in onze audioketen of heeft 16, 20 of 24 bits toch ongemerkt dat (kleine) beetje invloed ?
Bij het beluisteren van nr. 8 Ps 115 op CD deel 2 van Frans van Tilburg & Bert Kruis, (STH 1400132), versus Ps 115 demo van Christian, komt die demo zeker zo helder naar m’n oren als op de cd, met de Sennheiser HD595.
De eerste keer dat ik de bekende serie stukjes op PCorgan hoorde, kreeg ik wél de indruk dat het hoog wat minder was.

Groet, Gerrit uit Gouda

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012 22:12
door Jan Wim
alles in 24 bit laden geeft zeker een nuance verschil in het hoog.
eenvoudig omdat er nu eenmaal meer informatie opgeloten ligt in 24 bit, zou dit niet zo zijn dan bestond het al niet meer en zeker niet in de hauptwerk wereld.

omdat het ook meer geheugen kost de stap van 20- naar 24 bit is wel kleiner dan van 16 naar 20 bit, maar er gaat ook bij 20 bit informatie verloren, dus de sample rate de kwaliteit van 20 is niet direct minder, maar de informatie is minder.

en wat kan je speaker aan?? een tweeter die heel hoog kan, is per definitie niet altijd in staat om de informatie te vertalen.

ik ben het met Gerrit eens als je het vergelijkt met de opgenomen cd, hoor ik met de sampleset thuis geen verschil( wel een verschil dat mijn spel minder is) :lol: :lol:

ik ben eerlijk gezegd bang Wim dat je het eerder in de weergave kant moet gaan zoeken, welke speaker/tweeter zit er nu in je speaker? actief of passief?
als je het orgel volume op neutraal zet 0 dus (zacht volume) en je gebruikt de Flageolet 1 hoor je dan zonder de brightness verhoging de hoogste toon??
als je deze niet hoort zonder je volume te verhogen, dan is je tweeter minder geschikt voor detail in het hoog.

maar ik weet niet in welke bits je Utrecht geladen hebt?

gr

Jan wim

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 21 mei 2012 23:01
door WiBo
Het gaat inderdaad om de stukjes op PCorgan, bijvoorbeeld Heilig, heilig, heilg van Bert Kruis.

Ik heb Utrecht Surround in 20 bits geladen, voor en achter, en gezien die visie hierop, ook van Jiri, verwacht ik niet dat dit het is.De speakers zijn het ook niet,. ik werk met 2 Magnat zuilluidsprekers voor het Front gebeuren, 17-30.000 herz.. ook is de 1-voet is duidelijk hoorbaar.

Het bijzondere is dat juist Zwolle en ook zelfs Caen zoveel hoog geven dat je de wind door de pijpen, bv de frontprestanten hoort blazen. Bij Freiberg helemaal !

Dit mis ik bij Utrecht :(

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 06:57
door Jan Wim
Klopt Wim,

maar Utrecht is ook van een veel grotere afstand opgenomen dan de door jouw genoemde orgels, maar ondanks dat moet er tussen de genoemde cd en de sampleset geen verschil in het hoog te horen zijn, wel door mp3 compressie.

maar bespeel Utrecht eens met als uitganspunt dat je de luisteraar bent, het is niet mogelijk om Utrecht zo dichtbij als bv Freiberg op te nemen met gesampelde tremulanten, dit heeft afstand nodig voor de versmelting( dit gaat uiteraard ten kosten van detail).

ik persoonlijk vind Utrecht heerlijk voor het geven van een huis concert, en wil je de organsit zijn dan met de daar bij behorende grip op het orgel dan ben ik het met je eens , kan je beter een ander sampleset nemen.

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 08:01
door Jan Wim
de 17-30.000HZ zijn de vermelde max. waarde's die je speaker(kortstondig) kan verdagen voordat hij in rook op gaat
effectief zal de Magnat zich in het 35-60.000 Hz zich gedragen

en probeer eens je orgel in 24 bit te laden uncompressed, en de surround laad je dan niet om het geheugen te sparen


gr

Jan Wim

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 09:21
door Kees Hoekman
Jan Wim schreef:de 17-30.000HZ zijn de vermelde max. waarde's die je speaker(kortstondig) kan verdagen voordat hij in rook op gaat
effectief zal de Magnat zich in het 35-60.000 Hz zich gedragen

en probeer eens je orgel in 24 bit te laden uncompressed, en de surround laad je dan niet om het geheugen te sparen


gr

Jan Wim

Is dat geen slip off de fingers...?
Het lijkt me dat een max. van 60.khz nooit haalbaar is bij deze boxen, de piekbelasting is n.l. 30.khz... :roll:

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 11:52
door WiBo
Ik houd het op de grotere opnameafstand, waardoor hoge tonen verloren gaan. Op zicht niet erg, en zoals Jan Wim schrijft, en inderdaad ideaal voor huisconcerten, of muzikale achtergrond op zondagmiddag.

Op PCorgel vindt je onder samplesets dan ook wat Gert eerder schreef:

In het algemeen (!!!) gesproken:
•Milan Digital Audio heeft zijn orgels opgenomen op enige afstand (ik schat meer dan 6 meter vanaf orgel).
•De orgels van Sonus Paradisi en OrganArtMedia zijn wat meer van dichtbij (direct) opgenomen (ik schat minder dan 6 meter vanaf orgel).


Wat mijn luidsprekers betreft raken we een beetje off-topic...
Foto's zijn even geleend van MP. Bij het aanbieden van een signaal met frequenties boven het menselijk gehoor of het bereik van de speaker zal deze niet defect raken. Hij kan het eenvoudig weg niet weergeven. Bij laag is dit wat anders, een te heftige aansturing van het membraam zal deze ongecontroleerd gaan bewegen en defect raken. Rook heb ik bij ons nog niet gezien, wel boven het hoofd van de buurman... :lol:

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 12:09
door Jan Wim
Wim,

dat zijn mooie speakers 4-weg, met 2 woofers die elk een ander bereik bestrijken, en de tweeter gedeeld met een Mid in 1 kamer gescheiden door zogenaamd Briggs filter .

maar de vermelde 17Hz kan deze speaker onmogelijk weergeven, en ik denk ook niet dat dit wenselijk zou zijn in een huiskamer :lol:

en tja de buurman zal wel weer afkoelen toch :lol: ;)

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 12:11
door Jan Wim
Kees Hoekman schreef:
Jan Wim schreef:de 17-30.000HZ zijn de vermelde max. waarde's die je speaker(kortstondig) kan verdagen voordat hij in rook op gaat
effectief zal de Magnat zich in het 35-60.000 Hz zich gedragen

en probeer eens je orgel in 24 bit te laden uncompressed, en de surround laad je dan niet om het geheugen te sparen


gr

Jan Wim

Is dat geen slip off de fingers...?
Het lijkt me dat een max. van 60.khz nooit haalbaar is bij deze boxen, de piekbelasting is n.l. 30.khz... :roll:


inderdaad Kees,

als je probeert in mijn geval te snel te typen dan wil er wel eens iets tussen door slippen :lol: :lol: :lol:

zal de toets nr. 6 een andere plaats toewijzen op mijn toetsenbord

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 12:33
door Loosman
Hoi Jan Wim

Hoor jij bij die hoge resoluties ook verschil tussen compressed of oncompressed.
Ben benieuwd.

Groet Jan

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 12:44
door Gerrit
Ik neem aan dat je de compressie in HW bedoelt, en geen mp3-compressie?

Deze compressie is 'lossless', dwz dat er geen informatie verloren gaat en deze compressie dus ook niet te horen is. Het enige voordeel van uncompressed tov compressed is dat uncompressed tijdens het spelen minder van de processor vraagt, zodat de processor meer polyfonie aankan. Uncompressed kost echter wel veel meer geheugen, zodat het vrijwel altijd beter is om te kiezen voor compressed. Pas wanneer je alles in 24 bit kunt laden en je zelfs dan nog geheugen over hebt, zou je uncompressed kunnen overwegen. Maar dat komt waarschijnlijk alleen voor bij kleinere orgels, waarbij je al meer dan genoeg aan polyfonie hebt. Dus zelfs dan heeft uncompressed eigenlijk geen zin.

Kortom: orgels altijd laden met de optie 'lossless compressed'.

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 12:47
door Loosman
Hoi Gerrit

Ik bedoelde inderdaad lossless compressie.
Bedankt voor je antwoord.

Groeten Jan

Re: 1831 Batz/Witte, Domkerk, Utrecht (50/3+P)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2012 13:35
door Anton Heger
't Wordt tijd dat de moderator gaat knippen en plakken...
En dat we op het forum soms gewoon een nieuwe topic beginnen; dat is helemaal niet eng en het houdt het allemaal een beetje overzichtelijk.

Mijn mening...