Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht; te veel galm?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 mei 2012 11:10

Re: Utrecht; te veel galm?

omdat ik nooit een zwemdiploma gehaald heb.

Uh....Roland....als IK al verplicht een badmuts moet dragen.....JIJ helemaal! ;)
Geen zwemdiploma?......angst voor een badmuts op je hauptwerk? :lol:
Of...knip je toch die "hauptwerkstaarten" af....op dit forum is alles mogelijk!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 mei 2012 11:43

Re: Utrecht; te veel galm?

Kaarsjes en water...gaat ook niet echt samen. Hoewel, bij Wim lukt het...Je hebt nu die drijvende badkaarsen, wellicht gebruikt hij die??

Nou, Utrecht heeft idd zo wel voldoende aandacht gekregen....volgens mij wordt er ( in elk geval bij mij) ook zoveel over geschreven als substituut voor de aanschaf.......... :oops:

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 mei 2012 11:46

Re: Utrecht; te veel galm?

:oops: ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 mei 2012 13:42

Re: Utrecht; te veel galm?

word een beetje galm-misch van deze discussie. :D

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 14:24

Re: Utrecht; te veel galm?

Pas maar op dat je geen galmgaten boort dan... :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 mei 2012 14:40

Re: Utrecht; te veel galm?

Echt galmenhumor Kees :lol:

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 15:46

Re: Utrecht; te veel galm?

hoe dan ook

deze discussie duurt in ieder geval langer dan de totale galm ...............van Utrecht

persoonlijk denk ik, zijn we niet een beetje verwend?? met hauptwerk

5 jaar geleden speelde ik nog op mijn Johannus, met de nagalm op 100%, en nu hebben we schitterende samplesets
waar de natuurlijke galm al in is opgenomen, en nu is de galm een beetje te veel????? :oops:
misschien moeten de samplesets nog groter worden? met op genomen tremulanten, Dry, wet, Moist.........

kan de eindgebruiker het instellen naar zijn goedkeuring, zonder te moeten knippen en plakken :)

trouwens Geert ik gebruik tegenwoordig inderdaad de drijvende kaarsjes :D

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 mei 2012 16:18

Re: Utrecht; te veel galm?

Jan Wim schreef:5 jaar geleden speelde ik nog op mijn Johannus, met de nagalm op 100%, en nu hebben we schitterende samplesets
waar de natuurlijke galm al in is opgenomen, en nu is de galm een beetje te veel?????


En daar kan Hauptwerk nog van leren. Want met mijn goold old Johannus kon ik met 100% galm nog steeds een trio sonate spelen. Op een Hauptwerk set, heb je altijd een goed studie sample set nodig om geen last te hebben van trage en wollige aanspraak pijpen die achter lopen. Ook met de redelijke directe set van Zwolle heb ik hier last van, om over Utrecht maar te zwijgen. Trap een lage c van het pedaal direct gevolgd door de d, en het duurt seconden wil je alleen de d horen. Dit is niet realistisch als je daadwerkelijk in Utrecht speelt.

Voor mij zou de beste sample set zijn, opgenomen bij de orgelbank. Ook die van Zwolle en Utrecht. Maar daar zal wel geen markt voor zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 17:04

Re: Utrecht; te veel galm?

gjschipper schreef:
Jan Wim schreef:5 jaar geleden speelde ik nog op mijn Johannus, met de nagalm op 100%, en nu hebben we schitterende samplesets
waar de natuurlijke galm al in is opgenomen, en nu is de galm een beetje te veel?????


En daar kan Hauptwerk nog van leren. Want met mijn goold old Johannus kon ik met 100% galm nog steeds een trio sonate spelen. Op een Hauptwerk set, heb je altijd een goed studie sample set nodig om geen last te hebben van trage en wollige aanspraak pijpen die achter lopen. Ook met de redelijke directe set van Zwolle heb ik hier last van, om over Utrecht maar te zwijgen. Trap een lage c van het pedaal direct gevolgd door de d, en het duurt seconden wil je alleen de d horen. Dit is niet realistisch als je daadwerkelijk in Utrecht speelt.

Voor mij zou de beste sample set zijn, opgenomen bij de orgelbank. Ook die van Zwolle en Utrecht. Maar daar zal wel geen markt voor zijn.



ben ik toch bang dat we een verschillend sampleset hebben, of dat je speakers niet de hele frequentie kunnen weergeven?????

even zonder gekheid ik merk daar niets van?
en dat grote pijpen een wat tragere aanspraak hebben is toch logisch? eer dat een C Groot op volle sterkte is duurt dat nu eenmaal wat langer dan bij de hogere tonen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 08 mei 2012 17:21

Re: Utrecht; te veel galm?

Kees Hoekman schreef:Boek een week vakantie naar Domburg Roland, dagelijks zwemles in het parelbad ... ;)


"Dom"burg, ja die is wel echt heel goed! :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 17:23

Re: Utrecht; te veel galm?

Ha ha, ja zo kan het ook ;)
Wij hebben echter ook nog een echte Zeeuwsche Parel...!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 mei 2012 17:42

Re: Utrecht; te veel galm?

Kees Hoekman schreef:Ha ha, ja zo kan het ook ;)
Wij hebben echter ook nog een echte Zeeuwsche Parel...!



En als het orgel zo klinkt als de hele kerk er uit ziet wordt het mooi.
Vorige week er langs gereden. Op slot.
We hebben de koster opgezocht. Zijn vrouw was zo vriendelijk ons de kerk te laten zien.
Bij de speeltafel geweest, maar kreeg helaas niet het aanbod er even achter te kruipen.
Maar de hele kerk staat garant voor een mooie galm. (een lekenopmerking :) )
Dus misschien een tweede Utrecht met veel discussie?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 18:25

Re: Utrecht; te veel galm?

Was jij in Tholen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 mei 2012 18:36

Re: Utrecht; te veel galm?

Kees Hoekman schreef:Was jij in Tholen?



Inderdaad !

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 19:02

Re: Utrecht; te veel galm?

Ja, dat is een mooi orgel! Niet aangeboden om te spelen, gewoon vragen ;)
Was je vlak bij mij in de buurt!
Ben je nog in Middelburg geweest? Dé hoofdstad van Zeeland!
Oh, ik ga off topic... :oops:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 mei 2012 21:06

Re: Utrecht; te veel galm?

Jan Wim schreef:ben ik toch bang dat we een verschillend sampleset hebben, of dat je speakers niet de hele frequentie kunnen weergeven?????

even zonder gekheid ik merk daar niets van?
en dat grote pijpen een wat tragere aanspraak hebben is toch logisch? eer dat een C Groot op volle sterkte is duurt dat nu eenmaal wat langer dan bij de hogere tonen


Mijn speakers zijn het probleem niet. Je merkt het ook alleen bij een virtuoze pedaal-partij. Bijvoorbeeld trio-sonate VI het eerste gedeelte, of toccata in F van JSB. Als alles precies op z'n plek moet vallen. Gewoon huis tuin en keuken muziek heb ik ook geen last.

Ik denk dat de aanslaggevoeligheid ook een rol speelt. Een hele korte tik op de onderste tonen van bv de prestant 8 van het RW van Zwolle resulteert in een andere galmafhandeling dan de toets even vast houden. Als je onderin het klavier een paar snelle triolen speelt hoor je een brij aan klank. Als je in Zwolle zit of een dito ruimte en die prestant 8 van het rugwerk zit daadwerkelijk achter je hoor je echt geen brij aan klank. Maar hoor je gewoon die drie tonen afzonderlijk. In de ruimte beneden of verder weg is het meer een brij, zoiets studeert niet fijn.

Al met al, een sample set opgenomen in de ruimte is mooi om te horen maar niet fijn om te spelen bij vooral virtuoos pedaal. En hoe verder in de ruimte opgenomen (Utrecht en Kampen) hoe beroerder het wordt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 21:17

Re: Utrecht; te veel galm?

gjschipper schreef:
Jan Wim schreef:ben ik toch bang dat we een verschillend sampleset hebben, of dat je speakers niet de hele frequentie kunnen weergeven?????

even zonder gekheid ik merk daar niets van?
en dat grote pijpen een wat tragere aanspraak hebben is toch logisch? eer dat een C Groot op volle sterkte is duurt dat nu eenmaal wat langer dan bij de hogere tonen


Mijn speakers zijn het probleem niet. Je merkt het ook alleen bij een virtuoze pedaal-partij. Bijvoorbeeld trio-sonate VI het eerste gedeelte, of toccata in F van JSB. Als alles precies op z'n plek moet vallen. Gewoon huis tuin en keuken muziek heb ik ook geen last.

Ik denk dat de aanslaggevoeligheid ook een rol speelt. Een hele korte tik op de onderste tonen van bv de prestant 8 van het RW van Zwolle resulteert in een andere galmafhandeling dan de toets even vast houden. Als je onderin het klavier een paar snelle triolen speelt hoor je een brij aan klank. Als je in Zwolle zit of een dito ruimte en die prestant 8 van het rugwerk zit daadwerkelijk achter je hoor je echt geen brij aan klank. Maar hoor je gewoon die drie tonen afzonderlijk. In de ruimte beneden of verder weg is het meer een brij, zoiets studeert niet fijn.

Al met al, een sample set opgenomen in de ruimte is mooi om te horen maar niet fijn om te spelen bij vooral virtuoos pedaal. En hoe verder in de ruimte opgenomen (Utrecht en Kampen) hoe beroerder het wordt.



Je merkt het ook alleen bij een virtuoze pedaal-partij

mmmm dat niveau om een virtuoze pedaal partij te spelen ga ik never nooit halen, dus het zal best dat dan de galm tegen werkt.

maar Utrecht ondersteunt geen aanslag gevoelig toch??

kan je beter deze functie uitzetten in hauptwerk

mischien dat het pedaal dan wat directer reageerd?

succses

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 mei 2012 21:26

Re: Utrecht; te veel galm?

Dit is de discussie die al eerder gevoerd is: is de sampleset met het idee van de organist, die op de orgelbank zit met alle rammelende mechanieken of is deze als de toehoorder in de kerk gemaakt?

En volgens mij zijn alle sampelsets van SP aanslaggevoelig
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 08 mei 2012 21:32

Re: Utrecht; te veel galm?

Toch ben ik weer blij met de grote galm. Juist vanwege de pedaalsolos en snellere linkerhand passages.
Het valt mij ook op dat als je zelf op een "groot" orgel in het echt speelt, je heel veel direct en duidelijk hoort. Zit je echter in de kerk, wordt hetzelfde looptje heel snel een brij.
Voor mij is het daarom de uitdaging om zo te articuleren en registreren dat het toch in de kerk doorzichtig blijft. Utrecht geeft mij de mogelijkheid om hiermee te studeren.

Verder merk ik ook dat registreren anders werkt. Ik gebruik met Utrecht veel vaker, zeker met fuga's, een 4 voet in het pedaal (ook voor de helderheid/duidelijkheid). In kerken/sets met minder echo gebruik ik dat minder.
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 08 mei 2012 21:59

Re: Utrecht; te veel galm?

RonD schreef:
omdat ik nooit een zwemdiploma gehaald heb.

Uh....Roland....als IK al verplicht een badmuts moet dragen.....JIJ helemaal! ;)
Geen zwemdiploma?......angst voor een badmuts op je hauptwerk? :lol:
Of...knip je toch die "hauptwerkstaarten" af....op dit forum is alles mogelijk!


Verplicht een badmuts dragen? dat wist ik niet. De laatste keer dat ik naar het zwembad ging was was dat nog niet hoor. Overigens ben ik vorig jaar nog naar de kapper geweest.
Maar eigenlijk is het letterlijk zo als ik zei "nooit gehaald". Ik heb wel af gezwommen, reddingzwemmen in winterkleren en dergelijke meer, maar die dingetjes die je op je zwembroek kan naaien waren op, ik zou de volgende dag terug mogen komen om ze alsnog op te halen en dat heb ik nooit gedaan.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 mei 2012 23:00

Re: Utrecht; te veel galm?

Kees Hoekman schreef:Ja, dat is een mooi orgel! Niet aangeboden om te spelen, gewoon vragen ;)
Was je vlak bij mij in de buurt!
Ben je nog in Middelburg geweest? Dé hoofdstad van Zeeland!
Oh, ik ga off topic... :oops:



Kees, maar even off topic.
idd. een paar dagen in Valkhotel in Middelburg gelogeerd(aangeboden door kinderen).
Had ik dat geweten, dan had ik even contact met je opgenomen.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 mei 2012 10:18

Re: Utrecht; te veel galm?

Jan Wim schreef:maar Utrecht ondersteunt geen aanslag gevoelig toch??

Jawel, al Jiri's sets ondersteunen aanslaggevoeligheid. Alleen, dat heeft hier niets mee te maken. De galm wordt bepaald door de releases en die worden bepaald door hoe lang je een toets ingedrukt houdt. De aanslaggevoeligheid heeft alleen invloed op de aanspraak en is afhankelijk van hoe snel je een toets indrukt.

Technisch is het ook mogelijk om de release (mee) te laten bepalen door hoe snel je een toets weer omhoog laat komen, maar er is op dit moment nog geen enkele sampleset op de markt die dat ondersteunt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 09 mei 2012 12:49

Re: Utrecht; te veel galm?

Gerrit schreef:Jawel, al Jiri's sets ondersteunen aanslaggevoeligheid.


?? Weet je dat zeker want dit wordt niet opgenomen dus eigenlijk kan het niet. Misschien wordt het geprogrammeerd maar dan is het nooit zo realistisch dan wanneer je echt heel voorzichtig een toets indrukt en heel snel maar dan gaat het sample wel heel erg veel tijd in beslag nemen. Misschien wel leuk voor een klein instrument maar voor grote sets is het geen doen denk ik.

Gr. Christian

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 mei 2012 14:41

Re: Utrecht; te veel galm?

Zie http://www.sonusparadisi.cz/en/features.html

Ik kan er bij de beschrijving van Utrecht inderdaad niets over terug vinden, maar ik meen me te herinneren dat toen ik Utrecht voor de eerste keer laadde, ik bij verschillende registers kon kiezen tussen multi en single attack. Maar ik kan me vergissen. Bij bv St Michel zie ik inderdaad dit in de beschrijving staan (http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/m ... rache.html onder 'screenshots':
occasional multiple attack samples are used
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 10 mei 2012 02:09

Re: Utrecht; te veel galm?

Cribo schreef:
Gerrit schreef:Jawel, al Jiri's sets ondersteunen aanslaggevoeligheid.


?? Weet je dat zeker want dit wordt niet opgenomen dus eigenlijk kan het niet. Misschien wordt het geprogrammeerd maar dan is het nooit zo realistisch dan wanneer je echt heel voorzichtig een toets indrukt en heel snel maar dan gaat het sample wel heel erg veel tijd in beslag nemen. Misschien wel leuk voor een klein instrument maar voor grote sets is het geen doen denk ik.

Gr. Christian



Dat wordt gemodelleerd en heeft verder niets met de samples te maken. Hij raad ook aan als je geen aanslag-gevoelige klavieren hebt, deze functie niet aan te vinken in Hauptwerk omdat dat nadelige gevolgen kan hebben voor de klank. Afhankelijk van de standaard velocity waarde van de aangesloten klavieren kunnen sommige registers in dat geval namelijk harmonium-achtig overkomen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com