Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht; te veel galm?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 25 apr 2012 22:17

Re: Utrecht; te veel galm?

maar overeind blijft het tast wel het karakter aan van een instrument, laten we eerlijk zijn het Domorgel met zijn daarbij behorende mensuren, is toch niet berekend voor een ruimte met 3,5 sec nagalm??

of ben ik nu te puriteins?

Jan Wim,
Je maakt een belangrijke denkfout: de galm is véél langer dan 3,5 sec., maar die komt uiteindelijk niet uit de front- maar uit de rearspeakers. En zo is het ook in het echt; de laatste galm komt van achteren.
Ik heb het nadrukkelijk dus alleen over een surround opstelling.
Je hóórt niet dat er aan de galm geknipt is; je hebt alleen de beleving dat je dichter op het orgel zit.


PS. Upgraden naar 32 GB geheugen kost me 275 euro, en dan natuurlijk nog een SSD erbij om de laadtijd te beperken
Dat zal nog wel even duren...

Anton, wat heb je allemaal moeten vernieuwen? ik heb ook 16gb ( 4x4 ddr 2) En wil uitbreiden.
Maar mijn moederbord gaat niet verder.

Tammo

Bij alternate: 32GB = 200 euro en moederbord = 75 euro. SSD = 1 euro per GB.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 apr 2012 22:22

Re: Utrecht; te veel galm?

Anton Heger schreef:
maar overeind blijft het tast wel het karakter aan van een instrument, laten we eerlijk zijn het Domorgel met zijn daarbij behorende mensuren, is toch niet berekend voor een ruimte met 3,5 sec nagalm??

of ben ik nu te puriteins?

Jan Wim,
Je maakt een belangrijke denkfout: de galm is véél langer dan 3,5 sec., maar die komt uiteindelijk niet uit de front- maar uit de rearspeakers. En zo is het ook in het echt; de laatste galm komt van achteren.
Je hóórt niet dat er aan de galm geknipt is; je hebt alleen de beleving dat je dichter op het orgel zit.

PS. Upgraden naar 32 GB geheugen kost me 275 euro, en dan natuurlijk nog een SSD erbij om de laadtijd te beperken
Dat zal nog wel even duren...

Anton, wat heb je allemaal moeten vernieuwen? ik heb ook 16gb ( 4x4 ddr 2) En wil uitbreiden.
Maar mijn moederbord gaat niet verder.

Tammo

Bij alternate: 32GB = 200 euro en moederbord = 75 euro. SSD = 1 euro per GB.


Hoi Anton,

misschien kan je me overtuigen als ik het hoor
het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar dan creer je mijn inziens toch meer een speeltafel positie dan de luisteraars positie??

hoe dan ook, menesterol vindt ik de door jouw aangepaste versie wel een verbetering, dus ik twijfel totaal niet aan je kwaliteiten.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 apr 2012 07:21

Re: Utrecht; te veel galm?

Anton Heger schreef:Bij alternate: 32GB = 200 euro en moederbord = 75 euro. SSD = 1 euro per GB.


In veel gevallen zul je ook een nieuwe processor nodig hebben, en dan loopt de prijs aardig op.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 apr 2012 17:03

Re: Utrecht; te veel galm?

hans schreef:
Anton Heger schreef:Bij alternate: 32GB = 200 euro en moederbord = 75 euro. SSD = 1 euro per GB.


In veel gevallen zul je ook een nieuwe processor nodig hebben, en dan loopt de prijs aardig op.


En wellicht een nieuwe Windows versie, Home premium gaat volgens mij tot 16 Gb.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 20:25

Re: Utrecht; te veel galm?

nu ik hauptwerk enz. opnieuw geinstalleerd heb op de nieuwe pc,
heb ik gebruik gemaakt van config1 om eens een andere configuratie uit te proberen.

ik heb zoals Anton beschrijft de front stemmen 3,5sec galm gegeven, en rear -3db

zoals ik al eerder schreef, had ik hier zelfs sterk mijn bedenkingen en twijfels over.

maar eerlijk is eerlijk................

Anton je had en hebt volkomen gelijk gehad en gekregen, het orgel met deze instelling speelt wat dichter bij je om het zo maar te zeggen, terwijl er aan galm op de rear en karakter van het instrument niks word te niet gedaan..

Anton mijn excusses dat ik bij aanvang er zo sceptisch tegen aan keek :oops:

dus op config 1 staat nu Utrecht met Anton zijn instellingen
en op hauptwerk normaal zeg maar staat Utrecht zoals hij aangeleverd is..

maar dan word het weer moeilijk ook hiervan vind ik ze beide erg mooi :oops:


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 apr 2012 21:20

Re: Utrecht; te veel galm?

Misschien een domme vraag.....
maar werkt die aanpassing ook door in opnames....
of alleen bij direkte weergave?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 21:34

Re: Utrecht; te veel galm?

ik denk dat het ook via de opname hoorbaar moet zijn, alleen rear is -3db, dus in de ruimte is dit hoorbaar
in hoeverre dit terug te luisteren is op een "wreed mp3" dat weet ik niet
zou ik uit moeten proberen Ron
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 28 apr 2012 22:49

Re: Utrecht; te veel galm?

@Jan Wim,

Het is mooi dat je het orgel nu (misschien wel) nóg mooier vindt ;)

Ik heb ook beide varianten geinstalleerd:
Afgeknipt en origineel (in 16GB: 2+p; HW/RW/ped. in 20bit front & 16 bit rear).

Ze zijn inderdaad beide mooi, hoewel op een verschillende manier.

Geniet er van!
Dan sus, dan so... ;)

HG,
Anton

@Ron

Misschien een domme vraag.....
maar werkt die aanpassing ook door in opnames....
of alleen bij direkte weergave?

Ja, als de opname alleen de frontgeluiden bevat hóór je dat.
Dat je het in de surround weergave via je vier speakers niet hoort, komt omdat de rears doorgaan waar de fronts al stoppen. Maar in een stereo opname heb je dus alleen maar de fronts.
Of kun je front en rear mengen tijdens opname? Ik doe het nooit dus dat weet ik niet :(

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 30 apr 2012 10:55

Re: Utrecht; te veel galm?

Bedankt Anton,
Ik ben ook 'om'.

Voor de speakers gebruik ik de surround versie, bij de front-registers stel ik in dat de galm 'afgeknipt' (Hauptwerk doet dit geleidelijk) wordt op 3 seconden.
Hierdoor klinken de front-speakers helderder en komt de galm voornamelijk uit rear-speakers. Bijkomend voordeel: Ik kan dan in 16 GB RAM alles laden in 16-bit.

Vanwege de grote nagam vind ik de set het mooiste klinken met Wet versie in combinatie met hoofdtelefoon. Wet: Rear samples niet geladen, Pedaal 16-bit, de rest: 20-bit, alle loops.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 mei 2012 20:31

Re: Utrecht; te veel galm?

Ook als je één kanaal hebt, klinkt de combinatie van front en rear anders...en soms ook mooier.

Als je meerdere audiogroepen hebt, dan kun je het geluidsnivo per groep regelen. Ik las hier ook dat het mooier is om het nivo van de rear stemmen te veranderen.
Hoe gaat dat het makkelijkst als je één audiogroep hebt?
Het kan vast wel via pipe and rank voicing, maar dat lijkt me een omslachtige route..
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 mei 2012 15:59

Re: Utrecht; te veel galm?

Heb de laatste tijd alleen op Utrecht gespeeld en af en toe heb ik het gevoel dat ik een beetje galm moe word, ook al is de galm teruggebracht naar 3,5 sec.
Heb nu Krzeszow weer eens geladen en ik vind het heerlijk! Weer die directe sound van de orgelpijpen, bijna tastbaar voor je en de akoestiek mooi ruimtelijk, maar niet overdreven. Utrecht is fijn om erbij te hebben en heerlijk om te bespelen maar als ik zou moeten kiezen dan Krzeszow ( heerlijke set!!!!) of Caen !

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 06 mei 2012 00:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 mei 2012 17:19

Re: Utrecht; te veel galm?

Loosman schreef: Utrecht is fijn om erbij te hebben en heerlijk om te bespelen maar als ik zou moeten kiezen dan Krzeszow ( heerlijke set!!!!) of Caen !


Soms heb ik zin in HARD, soms in zacht, soms in langzaam, soms in snel spelen.
Zo is het ook met orgels: soms veel galm, soms weinig galm.

Ik vind het daarom ook heerlijk om tussen de orgels te switchen.
Je zal maar hoofdorganist zijn in een echte grote kerk en bijna nooit op een ander orgel spelen.... best saai ;)
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 mei 2012 17:21

Re: Utrecht; te veel galm?

precies

verandering van orgels doet spelen, toch?????
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 mei 2012 20:49

Re: Utrecht; te veel galm?

mensen ( mezelf erbij gerekend als dat mag) zijn vreemde wezens.

hebben ze een droog orgel, dan moet er met reaper galm bij, of een andere vorm van akoestiek

is er een mooi orgel en zelfs met origineele galm, dan moet de galm er weer af :lol:

:arrow:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 05 mei 2012 23:25

Re: Utrecht; te veel galm?

Wat zou een "echte" organist doen als de galm niet bevalt?
Stukje kerk erbij/eraf laten halen? :?

Zelf gebruik ik altijd de gesampelde galm (wat natuurlijk afhankelijk is van de opname positie). Ik vind het leuk/uitdagend dit als vaststaand gegeven te zien en daar dan de articulatie op aan te passen.
Een 2e oorzaak is ook dat ik het niet zo zie zitten om veel tijd te steken in het aanpassen van de echo waarna het meestal toch niet lukt... :oops:
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 mei 2012 00:27

Re: Utrecht; te veel galm?

Ik heb meer wet sets o.a. Caen Velesovo Skzeszow en bij deze heb ik nooit het gevoel gehad dat ik aan de akoestiek moet sleutelen want ze bevallen me zoals ze zijn. Helaas heb ik dat wel bij Utrecht gehad. Ik denk toch een stukje persoonlijke smaak. Ik blijf het een pracht set vinden maar wel een waar je duidelijk voor in the mood moet zijn om hem te bespelen, en een set die me met ingekorte galm toch beter bevalt ,ook al ben ik van nature puristisch ingesteld.

Groet uit Den Haag
Jan

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 07 mei 2012 21:36

Re: Utrecht; te veel galm?

Anton Heger schreef:- Optie 2 is om van de front-samples de galm af te knippen op 3,5 sec. Dan heb ik alles in 16 bit en alleen de pedaalregisters op 'single loop' in 16GB geladen.

HG,
Anton


Ik heb nu de demo set geïnstalleerd, en ben nu op zoek waar ik de galmlengte in kan stellen.
Moet dat voordat je het orgel laadt, of is het een instelling die later wordt gewijzigd?

Groeten,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 mei 2012 21:57

Re: Utrecht; te veel galm?

Hoi Henri

Als je het orgel voor de eerste keer laad dan kan je div. keuzes maken o.a. welke resolutie, of je ze in het front of rear laad, etc. helemaal onder in zie je release sample truncation. Hier kan je dus kiezen simulated semi dry, long decay 3.5 sec. Het is wel handig om dit in een ander Hauptwerk configuratie te laden zodat je eenvoudiger kan vergelijken met samples geladen met volledige galm.

groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 07 mei 2012 22:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 mei 2012 22:15

Re: Utrecht; te veel galm?

Weer een opmerking over Utrecht met afgeknipte galmstaarten: heb ik vanmiddag kunnen bespelen bij Tammo.
Je hoort nu dus duidelijk die enorme galm beginnen, en dan lijkt het net of na een akkoord de geluidstechnikus te vroeg de schuiven dicht zet......
je hoort dus, dat die galmgolf kunstmatig uitgedraaid wordt door HW.

Maar als je dan op je achterspeakers galm zet, bv door de rear samples ongeknipt te benutten, dan is het werkelijk subliem.....Ik weet niet of dit ook zo expliciet al geroepen is, maar waarsch hebben degenen die dit afknippen doen, ook de rear-samples zo toegepast??

Blijft toch voor mij een beetje problematisch, dat ik door die galm de toon-aanspraakfase van bv een octaaf 8 op het HW niet goed kan horen. Nu breekt het mij op, dat ik nog nooit op zo'n groot instrument heb gespeeld. Mag je een zelfde aanspraak horen als bv de vergelijkbare stops op Anloo of Menesterol, of is louter door de grootte en afstand tot het pijpwerk dit toch anders?? Mij komt het voor, dat Caen kwa aanspraakgeluid van een Montre 8 toch pittiger is zeg maar.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 09:01

Re: Utrecht; te veel galm?

Vlgs mij is Caen sowieso directer opgenomen, maar wel weer met de dan ontstane galm erbij, dat maakt het meer transparant.
Wanneer je op de positie staat, waar vlgs EJ, de microfoons stonden, dan hoor je indd. niet die duidelijke aanspraak, t.g.v. de hoogte en afstand komt het geluid al behoorlijk diffuus bij je terecht.
Ik heb wel enigszins ervaring met spelen op div. grote orgels. Vergeet echter niet dat je b.v. in Dordrecht het BW ook van ver hoort komen, dit in tegenstelling tot het Pos. en HW. Die komen weer veel directer naar je toe, wanneer je daar achter de speeltafel zit. Dit effect is dus niet alleen in de Dom aanwezig.
Wil je echter op een orgel als dat van de Dom mooi Bach spelen, dan zul je toch behoorlijk portato moeten spelen(los van smaak en verschillende opvattingen over uitvoering). Dat geldt echter voor veel muziek. De romantiek mag natuurlijk weer wel gebonden,doch articuleren is altijd van groot belang, om het geen zwempartij te laten worden. De accoustic verdoezeld vaak veel ongerechtigheden in ons spel, vandaar dat ik graag studeer op Anloo en ook graag het droge Rabstjen, b.v. trio spel.
Wanneer je dan goed op je portato let en je zou dat voor je gevoel wat overdreven doen(niet té natuurlijk) en je gaat op exact dezelfde wijze op Utrecht spelen, dan klinkt dat heerlijk ontspannen!
Oefening baart kunst!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 mei 2012 09:24

Re: Utrecht; te veel galm?

Bedankt Kees, voor je toelichting.
Het zal dan dus denk ik niet veel helpen als je de frontkanalen nog droger maakt; het blijft diffuus.....
Alhoewel de puriteinen hier tegen zijn, zal ik nog 1 proefje doen, nl op 150 millisec afkorten en dan met reaper galm toevoegen. Omdat je daar de initial delay kunt instellen, zou de toonaanzet dan nog beter hoorbaar kunnen worden, mits idd de opname dat in zich heeft.

Maar dan ga je ben ik bang toch teveel het specifieke karakter van Utrecht geweld aandoen.
Enerzijds vind ik het voorhanden pijpwerk zeer boeiend, zeker t.o.v. Caen ed, maar anderzijds heb ik dat kaarsjes-gevoel al heel sterk bij Menesterol, en heb ik enigszins zwem-angst.......

Zou het kunnen zijn, dat door die enorme sluitmuur die het transept afsluit, opgericht na het instorten van het schip, dat dit zo,n sterke eerste reflektie geeft, dat de opname gewoon niet direkter kan?? Of je moet natuurlijk binnen in de orgelkast gaan opnemen....... :roll:
HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 09:37

Re: Utrecht; te veel galm?

Ja, ik ben geen technicus, maar directer opnemen kan natuurlijk wel, geen probleem.
Wat je dan wel hebt, het orgel klinkt dan niet meer als het Utrecht wat we gewend zijn te horen, als luisteraar. Ik denk toch dat dit wel het uitgangspunt is geweest.

Ik houd wel van een beetje accoustic hoor, maar afwisseling is fijn. Ik ben groot fan van Freiberg, geweldig vind ik dat. Niet te droog en niet te wollig, gewoon aangenaam.
Caen gaat ook goed, maar de muziek ervoor kan ik niet meer aan. In de barok vind ik meer en gemakkelijker om te bouwen muziek.
Ik zou gewoon een stuk wat je goed beheerst eens spelen, alsof je het op Menesterol speelt. Maar wel portato, dan zal je merken dat dit gewoon goed klinkt!
En die puriteinen moeten jou ook gewoon in je waarde laten ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 mei 2012 10:18

Re: Utrecht; te veel galm?

Wanneer je dan goed op je portato let en je zou dat voor je gevoel wat overdreven doen(niet té natuurlijk) en je gaat op exact dezelfde wijze op Utrecht spelen, dan klinkt dat heerlijk ontspannen!
Oefening baart kunst!

Klopt als een bus, Kees!
Er wordt op het forum wel vaak heel makkelijk gezegd.....dat spelen op sets "als Kampen en nu ook Utrecht" makkelijker zou zijn als op drogere sets......ik ben het daar ten dele mee eens.
Inderdaad "rommelen"kan je op "Kampen en Utrecht" beter als op drogere sets, want dan hoor je werkelijk alles....
MAAR GOED INSPELEN op een wel zeer lange akoestiek IS "OOK EEN KUNST APART"! Zeker met snellere....meer barokke muziek.
ik studeer sukken dan ook vaak in op drogere sets, waarna ik dan overschakel op (in mijn geval nog) Kampen.
En dan moet ik zo'n stuk toch weer heel goed gaan studeren om het goed over te laten komen, rekening houdend met de ruimte. ook dat is "oefening baart kunst en geen brei van geluiden". ;)
Ron

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 08 mei 2012 10:34

Re: Utrecht; te veel galm?

Tsjongejonge, het heeft wat om het lijf die wet set van Utrecht (zwembandjes?) Toen ik de Utrecht set voor het eerst bespeelde nog voor hij officieel uitkwam, dacht ik dat ik per ongeluk de rear samples geladen had, Ik wist toen al dat dit wat teweeg zou brengen in Hauptwerkland maar dat het zo'n actief topic zou worden had ik niet verwacht.
Ik vind de sample-set heel natuurlijk klinken, heb vaak zelf in de dom rondgelopen terwijl het orgel speelde en herken het meteen. Om te spelen vind ik het geen makkelijke sample-set maar dat kan ook komen omdat ik nooit een zwemdiploma gehaald heb.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 mei 2012 10:48

Re: Utrecht; te veel galm?

Boek een week vakantie naar Domburg Roland, dagelijks zwemles in het parelbad ... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com